Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2999
Hei alle sammen. Jeg har sliti en del med depresjon osv og jeg vet ikke om det er det som kødder med hodet mitt.. Jeg vet derimot at jeg må gjøre noe mer enn å jobbe med en vanlig jobb.. Jeg vil bli en grynder/entreprenør. Jeg vil starte mitt eget firma og det er der alt stopper. Hva skal jeg produsere og hva kan jeg gjøre for å bli kjent.. Jeg går hver dag og tenker på dette. Det er drømmen min.

Jeg får ikke sove inatt.. Dette har ikke skjedd på lenge men det er nok fordi jeg tenker så mye.. Jeg er generellt lei meg hele tiden og jeg tror det er fordi jeg føler jeg ikke får til noe lenger.. Jeg trenger å ta det neste steget nå ellers er jeg redd for at jeg aldri kommer til å ta det. Jeg er bare 19 og si hva dere vil men det er yngre gutter og jenter enn meg som allerede har greid dette.. Ingenting er umulig.

Jeg bare føler meg rett å slett helt jævlig.. Jeg trenger noe jeg er interessert i og jeg trenger å nesten gjøre det hele tiden.. Jo mer jeg har å gjøre jo bedre presterer jeg uansett hva.. Fritid er ikke sunt for meg egentlig.

Beklager for mye romling her men gjerne legg igjen kritikk eller annet. Jeg tar imot alt.. Ha en fin dag alle sammen.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Vet at det føles stressende å ville gjøre noe, men samtidig ikke helt vite hva/hvem/hvordan osv. Men det viktigste for deg akkurat nå, er nok å ta en ting om gangen (ja, jeg vet det neppe var det du ville høre). Du sier mange har lykkes som er yngre enn deg, joda, sikkert. Men det er VELDIG mange som ikke lykkes. Kun 30% av selskapene som ble etablert i 2007, var fortsatt aktive i 2012, 5 år senere, iflg. SSB.

Husk at i media og sosiale medier hører du hovedsaklig om de det går bra med, og ikke fullt så mye om som ender med konkursåpning hos den lokale Tingretten altfor kort tid etter start.

Jeg driver selv eget firma, og vet en del om hvordan det fungerer. Det er mye frihet rundt det å være sin egen arbeidsgiver, men det er forferdelig mye arbeid og plikter også knyttet opp til det. Ikke stress med det, du finner tidsnok ut av hva som er din greie. Hva du brenner for, hva som interesserer deg. Og når du har funnet ut av det, kan du sette opp en forretningsplan og kjøre i gang med et firma.

Frem til da ville jeg brukt tiden på å spare opp penger via en eller annen form for jobb, det er nemlig dyrt å starte for seg selv, og investorer kommer ikke løpende etter deg som i filmer. Spar for harde livet, alt du kan. Og tenk på dine interesser. Hva du liker og holde på med, og hva du kunne tenke deg og jobbe med. Det er helt sikkert noe innen ditt interessefelt som går an å gjøre butikk utav. Lykke til!
Sjefen
SkullKid97's Avatar
Trådstarter
51 7
Hei! Tusen takk for svar, jeg synes det var veldig positivt det du skrev. Ja det var nok det siste jeg ville høre hehe men jeg forstår. Har hørt det fra flere folk at jeg bør jobbe og spare og ta det litt over tid. Jeg skal prøve å tenke litt mer idag.. Noe som jeg gjør hver dag heh.. Men du har mer erfaring og jeg setter pris på et konstruktivt svar ihvertfall.

Ha en fin dag videre
Du burde ha en "vanlig jobb" en stund for å tilegne deg erfaring og kompetanse du kan bruke til å sette dine egne ideer til livs. Jeg har i årevis hatt samme tanken som deg, men jeg er veldig glad jeg har ventet og fått de erfaringene jeg har. Skal selv si opp jobben nå over nyttår for å satse på eget firma.
Fra nicket ditt antar jeg at du er 19 år. De færreste 19-åringer har det som trengs for å starte en vellykket bedrift. For å øke sjansene for at du kan starte noe som fungerer, hvorfor ikke gå skole å lære deg om økonomi, merkevarebygging og ledelse? Det vil garantert øke sjansene dine, og hvis dette er noe du virkelig brenner for burde det ikke være noe problem å bruke noen år på å forberede deg.
At du har det kjipt og føler at du ikke får noe til, er et veldig dårlig utgangspunkt for å bli gründer. Det er noe du trenger tro på deg selv og idéen din (som du ikke har) for å klare. Du må gjerne takle flere nederlag også før det tar av, så du må nok være litt mer robust enn du høres ut som.

Ha gjerne denne drømmen i bakhodet, brukt tid på å tenke på ulike idéer, og skaff deg en utdanning underveis. Skaff deg mestringsopplevelser på den måten og bli litt eldre. Sjekk også ut mulighetene for studentbedrift, det er en fin måte å prøve seg på.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Du burde tjene og spare penger mens du grubler på hvordan du kan skille deg ut som gründer. Hvis du ikke har en idé enda så er det jo ganske meningsløst å planlegge hvordan du skal bruke denne idén til å tjene penger. Ta livet litt med ro, spar penger, utvid nettverket ditt, dra på noen reiser, se hvordan andre småbedrifter klarer seg og bli inspirert. Så kan du på sikt begynne å bygge opp noe eget.

Jeg føler med deg fordi jeg også har en drøm om å drive min egen bedrift. Jeg vet ca 10 ting bedriften skal dreie seg rundt, og jeg har laget en nettside for å begynne å jobbe med idéen. Men. Jeg skjønner at dette koster. Jeg gjør dette for å skape noe positivt som mange kan ha nytte av, og fordi jeg vil at flest mulig skal ha nytte av tjenestene så gjør jeg det gratis. Etterhvert vil jeg også kunne tjene penger på andre tjenester, men jeg starter ikke der. Det betyr at inntil videre er det et hobbyprosjekt som kanskje, hvis jeg er flink nok, kan bli til en jobb i fremtiden. Derfor har jeg begynt å studere sykepleie fulltid for å ha en sikker inntektskilde som jeg kan leve av og putte inn i bedriften. Du må nok også akseptere at for å virkelig gro fotfeste så trenger du ressurser. Og hvis du vil leve drømmen og lage en bedrift som du har full kontroll over, så må du skaffe ressursene på egenhånd.

Fortsett å tenke, spare penger og se for deg hva det er du vil drive med eller hva du er god til som du kan hjelpe andre med. Ikke stress deg i hjel med bekymringer om fremtiden, du har nettopp "blitt voksen" og har ikke så dårlig tid. Lykke til!
Livet kan suge til tider, sånn er det bare. Det beste for deg vil være å ta ett steg tilbake, sett deg i sofaen og tøm hodet for tanker.
Pust dypt i 15 minutter mens du kun fokuserer på pusten din.
Ja, det høres idiotisk ut og det tenkte jeg også helt til jeg prøvde dette ett par ganger.

Tenk så gjennom hva som er målet ditt og hvordan du skal komme deg dit. Du vil starte egen bedrift?
Hva kan du fra før? Hva kan du trenge fremover?
Ta gratis/billige kurs gjennom etablerer/grunder avdelingen i kommunen din (i Kristiansand har EVA senteret mange gode basic-kurs).
Les deg litt opp på forskjellige bransjer, jeg har selv en stor trang til å drive noe men det kan fort bli altfor mye rot og altfor mange baller i luften om du ikke har en plan.

Skriv ned tanker og idéer!

Sett deg noen mål, feks så kan du ha som mål for de neste 6 mnd å lære deg om markedsføring, eller lære deg noen verktøy du kan trenge (som photoshop, webutvikling/programmering, 3D design).

Meld deg inn i Grunderklubben på facebook for å komme i kontakt med andre grundere, både for å bygge nettverk og for å se hva andre driver med. Begynn å se på Shark Tank og Dragons Den for inspirasjon og for å få litt innblikk i hva som kreves for å drive egen bedrift/produktutvikling.

For meg virker det som ar du har en form for panikk om at livet snart er over. Du er 19 år gammel! Om du hadde vært 39 år i samme situasjon ville jeg heller vært litt mer bekymret.

Hva har du av kvalifikasjoner fra før?
Sist endret av Cybergasm; 14. desember 2016 kl. 14:09.
Sjefen
SkullKid97's Avatar
Trådstarter
51 7
Hei alle sammen, kom akkurat hjem fra skolen.. Vil bare takke alle sammen for konstruktiv "feedback". Det gjør meg glad å se at andre også har samme mål og at alle har meninger. Jeg skal tenke på absolutt alt dere har sagt.. Har ikke sovet en eneste time inatt så.. Jeg er litt kjørt. Nå skal jeg slappe av litt og så skal jeg trene tenker jeg. Ha en kjempe fin dag videre Freaks
Vil bare si en ting: Ikke utdann deg til å bli gründer. Utdann deg innen noe du liker og er flink til. De fleste gode idéer kommer fra folk som har erfaring fra et område, irriterer seg over er problem og tenker at dette må man vel kunne gjøre på en bedre måte. Markedsføring, økonomi og alt rundt får du hjelp til når idéen er på plass. Så gjør noe du trives med og gjør det til en vane å tenke kreativt og utenfor boksen. Det er ikke sjelden de ferskeste på en arbeidsplass som er flinkest til å se ting med nye øyne, hvis de bare tør å stille spørsmål ved gamle rutiner.
Sist endret av entropi; 14. desember 2016 kl. 16:05.
Sjefen
SkullKid97's Avatar
Trådstarter
51 7
Ja jeg vet. Jeg går akkurat nå vg2 for å bli mekaniker på Thor Heyerdahl og det er ikke akkurat drømmen men jeg skal se hvor det tar meg akkurat nå. Jeg håper selvfølgelig på at noe lyser opp for meg etterhvert men med tid kommer erfaring.