Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4802
Hei.

Har utbetalt honorar til en gjeng musikere for en konsert.

Er det noen som vet hvilken kostnadspost dette burde føres på?
Det skal føres som lønn (konto 5000), og du må sørge for forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift. Du vil gjøre det hele mye enklere for deg selv om de kan fakturere deg gjennom f.eks. et enkeltpersonsforetak. Hvis det er snakk om honorar på mindre enn 1000,- per person for hele inntektsåret så trenger du ikke å betale arbeidsgiveravgift.

Men igjen - du har ikke lyst å betale honorarer til mange folk, det blir bare masse unødvendig styr. Men du slipper i det minste å be de sende deg skattekort. Fremtiden! \o/
Honorar er ikke lønn. Forutsetter jo at musikerne skriver faktura med organisasjonsnummer noe som er helt vanlig blant musikere.

For å utgiftsføre artister må du selv være registrert som næringsdrivende eller organisasjon.

Er det hvor i næringsoppgaven du skal føre honorar du spør?
Be om faktura på tjeneste, så kan du føre dette på 6790 andre fremmedtjenester.
Sist endret av tanx; 16. februar 2017 kl. 19:54.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Honorar er ikke lønn.
Vis hele sitatet...
La meg presisere, lønnshonorarer skal føres som lønn. Det krever ikke at personen er ansatt, og man skal betale arbeidsgiveravgift og trekke forskuddsskatt og feriepenger.

Honorarer og lønnshonorarer brukes ganske vekselvis, jeg tolket det i retning av at trådstarter skulle betale lønnshonorar og lurte på hvordan man førte dette.

Hvis det er snakk om en litt større jobb så kan det være fordelaktig for musikerene å bli betalt med lønnshonorar, da de også opparbeider seg rett på sykepenger.
Både jeg og musikerne har ENK, det skulle jeg nok nevnt.
De fakturerer meg, men jeg er usikker på hvilken konto jeg skal føre det på.

Sitat av tanx Vis innlegg
Be om faktura på tjeneste, så kan du føre dette på 6790 andre fremmedtjenester.
Vis hele sitatet...
Finner ikke 6790, kun "6791 Annen fremmed tjeneste, oppgavepliktig", hvor det står at jeg må selv sende inn en oppgave til Altinn (RF-1321) ved årets slutt som viser hva jeg har betalt til ulike ENK gjennom året. Er det denne jeg burde bruke?
Hvilket regnskapsprogram benyttes? Og hva merkes fakturaen som regel?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
4 0
Sitat av tanx Vis innlegg
Hvilket regnskapsprogram benyttes? Og hva merkes fakturaen som regel?
Vis hele sitatet...
Fiken Regnskapsprogram

Fakturaene merkes som regel med "spillejobb", sted hvor jobben har blitt utført, og dato.