Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5713
De som følger med i nyhetsbildet har allerede fått med seg at Mette-Marit og en venn av kronprinsparet skal arrangere en musikkfestival i gave til kronprinshåkons 40-årsdag hvor gjestene skal betale for festivalen..

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10105323


Hva mener folk?


De skulle prøve å unngå den smellen med å bruke skattebetalernes penger til å arrangere en hel festival, noe de kunne gjort hvis bare kongehuset hadde betalt for festivalen uten at noen spurte spørsmål. Nå har de altså gjort det verre for seg selv og blir sett på som tiggere/pengeutpressere, alt ettersom hvordan du ser på det.

Hva jeg mener? De kunne heller hatt et mindre diskrè selskap hvor gjestene heller kunne gitt en pengegave til veldedighet som f.eks. forskning på sykdommen MS eller kreft for den saks skyld. Å spørre etter penger fra gjestene for å betale en festival som varer i noen få dager virker litt smålig, spesielt når det kommer fra kongelige som skal være gode forbilder. Gjør vel ikke saken bedre at Mette-Marit er å bruker skattebetalernes penger på kjoler til over 100.000 kr, kongelig eller ei. Det er unødvendig enkelt og greit.
Kongetradisjonen i seg selv er unødvendig enkelt og greit.
Sitat av Cydonia Vis innlegg
...hvor gjestene skal betale for festivalen..

...bruke skattebetalernes penger til å arrangere en hel festival...
Vis hele sitatet...
Uten selv å ha fakta på bordet her så surrer du med hvem som skal betale dette.

LOL, ser at det er jeg som surrer her

Uansett. Syntes det er bra at gjestene betaler.
Må bare spørre hvor du tror kongehuset får sine penger fra?
Rett og slett patetisk. En idiotisk fyllefestival, antakeligvis med dårlige, komersielle og narkobrukende trend-band hører ikke hjemme en plass når en kronprins fyller 40 år. At se&hør-kjendisene som er invitert må betale er helt greit, gjør bare hele dritten mer lik Roskilde...
Skjønner at kronprinsessen savner gamledager, men her får hun Mærta Luis og Engleskolen til å fremstå som Einstein...
Sist endret av ormebol; 16. juli 2013 kl. 20:36.
Jeg synes det er helt ok å be om donasjoner til band/fest istedenfor gaver. Fyren har jo sikkert alt han trenger uansett. Pinlig hvordan pressen blåser det opp!
Agurknyhet som ble til en tråd på nff. Jippi.
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg synes det er helt ok å be om donasjoner til band/fest istedenfor gaver. Fyren har jo sikkert alt han trenger uansett. Pinlig hvordan pressen blåser det opp!
Vis hele sitatet...
Nettopp, han har alt han trenger. Hvis han vil ha festival kan han da vel dra på en offentlig en som alle oss andre? Hva skjedde med en vanlig BBQ fest med nærmeste venner?
Dere hadde klaget dersom festen hadde blitt betalt med apanasjen, og dere klager når andre ønsker å betale for det. Folk klager jo uansett hva kronprinsparet gjør. Nå er det vel ikke lenge før noen finner ut at de vil klage litt på valpene som nylig kom til verden i kronprinsparets bolig i Kristiansand.
Sist endret av caperno; 16. juli 2013 kl. 20:57.
Jeg ser ikke helt problemet.
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Dere hadde klaget dersom festen hadde blitt betalt med apanasjen, og dere klager når andre ønsker å betale for det. Folk klager jo uansett hva kronprinsparet gjør. Nå er det vel ikke lenge før noen finner ut at de vil klage litt på valpene som nylig kom til verden i kronprinsparets bolig i Kristiansand.
Vis hele sitatet...
Problemet er at de var ikke lur nok. Hadde de holdt kjeft og latt festivalen gått på kongehusets regning(skattebetalernes regning) ville ingen ha sagt noe. Saken ville aldri vært like blåst opp som det den er nå hadde det ikke vært for at de sende et tiggebrev til alle gjestene.
Sist endret av Cydonia; 16. juli 2013 kl. 21:00.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Jeg ser ikke helt problemet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke et problem, det er bare patetisk...

"Ta med pølser, øl og dop selv, for Madcon og Sandra Lyng Haugen skulle ha såpass mye for å stille at vi ikke har råd til å spandere grillmat...

Mvh Mette M."
Sist endret av ormebol; 16. juli 2013 kl. 21:06.
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Problemet er at de var ikke lur nok. Hadde de holdt kjeft og latt festivalen gått på kongehusets regning(skattebetalernes regning) ville ingen ha sagt noe. Saken ville aldri vært like blåst opp som det den er nå hadde det ikke vært for at de sende et tiggebrev til alle gjestene.
Vis hele sitatet...
Har du ikke fått med deg sytinga over kjolene til Mette-Marit?For ikke å glemme klaginga over kostnadene på vaktholdet på bursdagsfesten. Selvsagt så hadde folk klaget over at skattepengene deres går til å betale for fest for fiffen. Pressen hadde kastet seg over det.
Sist endret av caperno; 16. juli 2013 kl. 21:07.
Cydonia's Avatar
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Har du ikke fått med deg sytinga over kjolene til Mette-Marit?For ikke å glemme klaginga over kostnadene på vaktholdet på bursdagsfesten. Selvsagt så hadde folk klaget over at skattepengene deres går til å betale for fest for fiffen. Pressen hadde kastet seg over det.
Vis hele sitatet...
Kan garantere deg at det blir sløst vekk skattepenger på helt unyttige ting hver dag som pressen aldri får vite om. Pengebruken til stortingsrepresentantene har det ofte vært stilt spørsmål til, kanskje ikke nok. Skjer nok mer i kulissene enn det vi aner.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Nå syntes jeg uansett det lenge har vært på tide å avskaffe kongehuset.

Når det er sagt vil ikke jeg mene så mye om vennene til kronprinsen vil spleise på et 40-årslag med artister og alskens. Hadde sikkert gjort det selv om jeg hadde hatt penger og min mann eller venn skulle feires.
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Nettopp, han har alt han trenger. Hvis han vil ha festival kan han da vel dra på en offentlig en som alle oss andre? Hva skjedde med en vanlig BBQ fest med nærmeste venner?
Vis hele sitatet...
Fordi han er prins av Norge?

Deal with it, alle land har eliteklasser, vi kan ikke gjøre noe med det.
Om dem er kongelige eller rike, dem vil alltid utføre ekstraordinære ting.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Er det ikke så at man alltid betaler inngangspris på festivaler? Ja, kanskje festivalen er en gave til Håkon eller whatever, men det betyr jo bare at han slepper å betale. For teit å sette seg ned å se på detaljer som dette. Bare sladder og oppblåsing.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Kongetradisjonen i seg selv er unødvendig enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
hvert eneste land har noen representanter dom representerer landet om dem er kongelige eller ikke er uvesentlig men det koster like mye penger .
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hvert eneste land har noen representanter dom representerer landet om dem er kongelige eller ikke er uvesentlig men det koster like mye penger .
Vis hele sitatet...
Nå har vi jo Statsminister da
Ridder av 1. klasse
Skjønner ikke helt at media laget sånn styr ut at denne saken... Har selv vært i bursdager der "gaven" er at vi er med å betaler festen... Ofte like greit det, fremfor å kjøpe masse drit som jubilanten ikke har bruk for...

Sitat av Ninus Vis innlegg
Nå har vi jo Statsminister da
Vis hele sitatet...
Nei, vi har en som leker statsminister, se nå bare på hvor mye penger han har kastet vekk... Privatfly fra Oslo til Bergen osv.. For ikke å snakke om politikken
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hvert eneste land har noen representanter dom representerer landet om dem er kongelige eller ikke er uvesentlig men det koster like mye penger .
Vis hele sitatet...
Det er ikke uvesentlig når en konge ikke engang er folkevalgt. Det er en tradisjon som hører middelalderen til.
Det blir alltid mas omkring kongehuset! Nå vil de ha gjestene til å betale, da er det negativt. Og betaler de det selv, da er det negativt? Når blir man egentlig fornøyd?

Vi er jo så redde for den norske kulturen om dagen, men å fjerne kongehuset, selve symbolet på frigjøring fra sverige, og senere tyskland og i senere tid norge som nasjon. Det er ikke den kulturen vi vil beholde?
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Det er ikke uvesentlig når en konge ikke engang er folkevalgt. Det er en tradisjon som hører middelalderen til.
Vis hele sitatet...
er ikke kongen folkevalgt ? , kan du ikke stemme på partier som ikke vil ha konge eller vil ha konge ?
Sjeldent jeg er for noe som helst som angår penger + kongelige.

Men dette var skikkelig lurt, finnansiere storfest som gave! Eneste måten vi betaler noe av dette, er vel om det er lønninger til noen som får den av statskassa. Og i såfall synes ihvertfall jeg det er helt greit, kongelige må jo også få ha det gøy!
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
er ikke kongen folkevalgt ? , kan du ikke stemme på partier som ikke vil ha konge eller vil ha konge ?
Vis hele sitatet...
Kongen er da aldeles ikke folkevalgt selv om man i teorien kan bli kvitt kongedømmet ved hjelp av demokratiske midler. Når har avskaffelse av monarkiet egentlig vært debattert på Stortinget? Å si at kongen er demokratisk valgt kun på det grunnlaget at man indirekte kan bli kvitt kongen ved å stemme på republikanske partier blir litt for dumt synes jeg. Når en konge blir valgt skjer det fordi han er sønn av den tidligere kongen og dette har ingen ting med demokrati å gjøre.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Det er ikke uvesentlig når en konge ikke engang er folkevalgt. Det er en tradisjon som hører middelalderen til.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, ikke et konstitusjonelt monarki. Dét er nemlig å beholde tradisjoner imens man har fullt ut et monarki. Sånn som det står i verden i dag, så er det de konstitusjonelle monarkiene som er blant de mest demokratiske land i verden. Mye pga tilfeldigheter, mye også ikke - det har vist seg som en funksjonell modell.

............
**edit; ....beholde tradisjoner imens man har fullt ut et demokrati
Nå valgte faktisk Norge sin egen konge og eget styresett etter oppløsningen så jeg ser ikke helt problemet med monarkiet.

Forøverig synes jeg ideen om å la prisen ha sin egen festival er gull og om gjestene betaler for det; enda bedre. Jeg kunne ikke tenkt meg en mindre problematisk måte å gjennomføre jubileet på enn denne måten.
Grattis med dagen sier jeg, håper kongefamilen koser seg masse.
Ja, Norge valgte inn monarki i begynnelsen av 1900-tallet. Men skal vi i ettertid straffes for dette? Alt annet i Norge har vokst, utviklet seg og forsåvidt blitt bedre. Men vi har enda en kongefamilie som river i lommene våre når de vil ha lørdags-penger. Selvfølgelig, de gjør nok en del godt. Men jeg vil tro at om vi hadde tatt vekk Monarkiet hadde vi merket lite forskjell, annet enn at vi hadde blitt kvitt en flau kongefamilie da selvfølgelig..
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Ja, Norge valgte inn monarki i begynnelsen av 1900-tallet. Men skal vi i ettertid straffes for dette? Alt annet i Norge har vokst, utviklet seg og forsåvidt blitt bedre. Men vi har enda en kongefamilie som river i lommene våre når de vil ha lørdags-penger. Selvfølgelig, de gjør nok en del godt. Men jeg vil tro at om vi hadde tatt vekk Monarkiet hadde vi merket lite forskjell, annet enn at vi hadde blitt kvitt en flau kongefamilie da selvfølgelig..
Vis hele sitatet...
Amen for det!

Jeg syntes en kunne fjerne monarkiet eller nedgradert dem til en slags adel. Monarkiet er tross alt ikke like trasisjonsbundet som andre land, dessuten tar de mer enn de gir tilbake, etter min mening. Jeg føler heller at eksempelvis kongefamilien i Sverige har framtoning som er mer verdig en kongefamilie.
Sitat av alv Vis innlegg
Jeg føler heller at eksempelvis kongefamilien i Sverige har framtoning som er mer verdig en kongefamilie.
Vis hele sitatet...
Ja, riktig. Man er ikke en verdig konge før man kan skilte med mafiakontakter, prostituerte og utagerende festing på strippebuler...

Kongefamilien har mange viktige oppgaver både i inn- og utland, og kongen holder audiens og møter med både ambassadører, politikere og organisasjoner flere ganger i uken. De har stor internasjonal innflytelse. Jeg er stolt over den folkelige kongen vår.
Sist endret av caperno; 21. juli 2013 kl. 23:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av caperno Vis innlegg
Kongefamilien har mange viktige oppgaver både i inn- og utland, og kongen holder audiens og møter med både ambassadører, politikere og organisasjoner flere ganger i uken. De har stor internasjonal innflytelse. Jeg er stolt over den folkelige kongen vår.
Vis hele sitatet...
Hear Hear!

Når vi først skal ha eit kongehus, så har vi endt opp med eit fornuftig eitt. Dei er relativt jordnære, og oppfører seg skapleg, og er gode representanter for landet.

Ein fordel med eit kongehus, framfor republikk, er at den symbolske leiinga av landet vert totalt apolitisk. Vi har eit kongehus som har tradisjon for å delta i samfunnet, og som samlande faktor i kriser (22. juli?).

Korleis hadde attentatet mot Utøya sett ut om vi hadde hatt ein AP-president? Hadde det hatt samme samlande faktor på folket som kongehuset hadde? Og utgiftsmessig er neppe kongehuset dyrare enn å ha ein anna, folkevald representant.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vi har eit kongehus som har tradisjon for å delta i samfunnet, og som samlande faktor i kriser (22. juli?).
Vis hele sitatet...
Joda, fint det, veldig flott at de viser følelser! men hva kom de med og hvilken funksjon hadde de foruten en underbygging av politikken og ideologien som nettopp la til rette for at en slik (riktignok veldig ekstrem, men la oss ikke være urealistiske i disse tider) vanvittig motpol følte de måtte komme slikt til uttrykk? Og nei, jeg anser ikke den offisielle opinionen som signifikant nok til at f.eks en Høyre-FrP-politikk ville vært reelt vern.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Korleis hadde attentatet mot Utøya sett ut om vi hadde hatt ein AP-president?
Vis hele sitatet...
Hadde det vært noen særlig forskjell? Greit nok at Ap gjerne vil ta patent på de sosialdemokratiske gleder (redsler) men tror du ikke den samme lektyren om frihet og demokrati kontra feige terrorister ville funnet sted med et aktuelt og så marginalt politisk alternativ?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og utgiftsmessig er neppe kongehuset dyrare enn å ha ein anna, folkevald representant.
Vis hele sitatet...
Men en folkevalgt representant hadde vært akkurat det, folkevalgt.. Vi har da ikke valgt fram kongefamilien i nylig tid. Den ble valgt, og deres unger blir født inn i "kongedømet". Med en folkevalgt representant kunne vi faktisk valgt hva vår representant sto for, i en viss grad. Med kongefamilien har vi forsåvidt bare fantasien å stole på når det kommer til hva de kommer til å gjøre.