Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4368
Jeg har en Furuno FRS48 fra 1976 som jeg prøver å få til. er det noen her som har peiling? jeg har fått liv i den og får sweep, ringer og støy inn, men ingen bilde. Antenna går rundt. Jeg har prøvd å søke nettet etter feilsøkingsmanual uten hell og Furuno Norge hadde kastet alt av bøker og deler sa de. hadde satt stor pris på tips. radaren er bygget opp av 3 printkort som er veldig oversiktlige og lette å måle/bytte komponenter på.
Morsomt prosjekt. Noe plan på hva du skal bruke den til?
Fått noe hjelp på de 4 andre forumene du spør på?
Hadde vært artig å sett noen bilder av den.
Hadde noe lignende i den forrige båten min.
Å finne manualer til disse tror jeg nok kan være en utfordring om man ikke treffer på noen som har drevet med dette.

Anbefaler deg å spørre på http://www.havgapet.com/ da jeg vet at det er en del av den gamle garde med bakgrunn fra maritim elektronikk som ferdes der.
Har du tenkt på å ta kontakt med skip som har denne radaren installert? Regner med du har googlet radaren, men som du ser så kommer dette skipet opp som et av de øverste treffene.
kan hende jeg har service-manual til den hjemme, skal en tur heimover seinar i dag skal sjekke.
venter i spenning:=)
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Pics please
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Awesome! Hva har du planer om å bruke den til? Eller er det bare for moro skyld du prøver å få gang i den?
Vi har ei gammel skøyte som jeg hadde tenkt den skulle stå i. Artig å ha en gammel veteranradar i ei gammel skøyte , istedenfor å ha en ny flat LCD skjerm som ikke står i stil til resten

http://www.youtube.com/watch?v=PQfBcAYWBSk
Du må gi antenna "fri sikt", slik du hadde den ville du ikke fått noe godt svar uansett. Skutesida er i veien.
ja vet det, men jeg prøvde å heve den etterpå . Skulle uansett fått mye mer ekkostøy inn på skjermen,,
Frem med måleutstyr, skjermen din så fin ut, det ser ut som han sender men ikke mottar. Sjekk all tilkobling og mål spenningen.
kan hende den får for kraftige ekko og tr-celle eller lignende slår ut mottakern?
jeg har jo multimeter, men jeg aner ikke hvor jeg skal måle uten å ha servicehåndbok .. Noen mente det kunne være modulatoren som var gåen.

Jeg har ikke hatt bilde på den i det hele tatt. Men hvis dere ser nøye på den siste videoen rundt ca 10 sek ut så skrur jeg opp gain, og da kommer det jo inn endel "sønvær" , altså støy. Men altså intet land.. Jeg har forsøkt med en AM radio som jeg holdt foran antenna, og da kom det et lite knepp i radioen hver gang antenna sveipet over den. Det var ikke rare greiene men nok til å anta at den sender?
▼ ... noen uker senere ... ▼
kontakt furuno og hør om de har en manual, antageligvis har de det i ett arkiv eller noe.
Jeg har fått serviceboken fra dem. 389 sider. så nå er det bare å vente på Oscillokopet som kommer i posten fra kina!
Først ville jeg satt antenne så høyt og fritt som mulig, på toppen av en mast eller tre eller noe gjerne på toppen av ei hei , slike radarer er nok ment å
ta inn signaler langt unna (antar den også har flere ranges å velge i)
se om du ta får noe echo fra en annen hei flere hundre meter unna, evnt
rett den ut over sjøen. Fra det du sier kan sender være i orden men kan også være den sender med for lav effekt , du bør få ett temmelig skarpt smell
om den er i orden og du søker på rett frekvens dog er vel frekvensen ikke
direkte i noe am bånd så du får nok inn en svak harmisk heller så det virker lovende.

Slike radarer har kondensatorer med skumle spenninger og er koblet så de kan
holde på denne i dagevis etter man kobler den ut så om du skal måle på den
forsøk å lade ut disse med motstander til spenninga er ca null og behold disse koblet til under målingen. Jeg ville også sjekket vakkel (dårlig kontakt) I antennekabelen til antenna som er ganske vesentlig. En skarp bøy på koax kan ødelegge kabelen og alt ser fint ut helt til man prøver å sende eller motta.
Slikt må testes med swr-meter eller lignende testutstyr på rett frekvens.
forøvrig sender slike radarer ut sterke signaler i mikrobølge området så det er ikke særlig sundt å sitte ved siden av den særlig lenge mens den går....
med mindre man ønsker å bli kokt... ;=)
Jeg vil forvente senderen skal være kraftig nok til å gi knepp i am radioen
selv om den er skrudd av bare fra den induserte spenningen.
Det beste er nok å skaffe / få lånt utstyr for rett frekvens
f.ex wattmeter og signalgenerator og teste rett mot antennekoblingen , vær dog obs på å aldri la den sende uten betastning da dette vil brenne opp senderen (man bruker da en dummy-load som belaster senderen rett)
sjekk hvilken frekvens og effekt den sender med før du kobler til noe
og vær sikker på det tåler nok effekt ellers kan det bli dyrt... ;=)
men tror du det er farlig å være i nærheten av selve display uniten når dekslene er fjernet også? (Antenna står ute)

Lordcool: jobber du innen radar eller? Virker som du har endel peiling
Jobber ikke med radar nei, men jeg har endel peil på elektronikk ja.
Såvidt jeg kan se uten å ha lest servicemanualen utfra youtube videoen
din så er displayet ett crt display (cathode ray tube) disse har en høyspent
forsyning på ca 25.000 volt så ja jeg ville passet på hvor jeg la fingrene,
disse bruker også fokus spenning på ca 6-8000 volt og en rekke skjermgitter ligger på ca 1000 volt.

Radarer er ikke leketøy, de fleste radarer av denne typen opererer med spenninger på ca 500 volt til drivdelen og dette er meget livsfarlige spenninger. om en tar på høyspenten er det lite trolig å krepere av det siden denne er laget for å levere max 1 milliampere , alle spenninger her er kun til
å styre og aksellerere elektronene mot plasmaet i skjermen. Det er forøvrig
også en avbøynings-spenning på ca 1000-1500 volt som en bør holde fingrene unna, denne går inn på spoler bak skjermen og svinger strålen rundt.
, 500 volt i drivdelen kan gi ett sjokk du aldri kommer over , I tillegg sender selve radaren (den som går rundt) ut mikrobølger som ikke er særlig heldige å være i nærheten av. Det er en grunn til at den som regel sitter høyt oppe i en mast der ingen mennesker oppholder seg.

Kort sagt bør en holde fingrene unna det meste inni en slik når den er plugget inn. Displayet er jo i orden så det er ingen grunn til å rote med det.
Det som er feil er enten ingenting eller feil i sender / mottaker eller ranging
delen.
Har du prøvd å teste radaren høyt og fritt mot noe langt unna ?
f.ex ett kjempe tre eller noe bør slå inn. Slik som den står i videon får du neppe inn noe som helst. I det frekvensområdet disse arbeider skal
ikke så mye blokkere før du ikke får inn noe signal , 1-2 lag papir vil nok
stoppe strålen så det nytter ikke i ett tre med masse grener rundt f.ex
den må stå helt fritt. Du sier heller ikke noe om du har prøvd andre ranges
, de fleste slike radarer har flere områder f.ex 0-500 meter , 1-5 km el. lignende. om den står på kilometer og du måler mot noe like ved får du
neppe noe echo. Jeg kan ikke si så mye mer om hva som evnt er feil
uten å ha lest service manualen og du har feilsøkt litt ved å prøve
den fritt mot noe som skal gi echo. du kan jo prøve deg litt frem med
innstillingene og se om det gjør noe forskjell. Hvis du bare har radaren
stående som i video så kan den "snøen" du får inn meget mulig være det
riktige radar-echoet av de ting du har stående rundt.
Jeg ville testet den godt oppe i en mast og sett hva den viser der.
evnt på toppen av en hei i ett dødt tre / mast uten greiner mot noe
ett stykke unna og sett hva slags echo dette gir når man skrur opp
følsomhet etc.
Jeg ville ikke rotet for mye inni den før jeg hadde testet om den er i orden
og hvertfall ikke skrudd på innstillinger inni uten å vite eksakt hva det er.
Det kan godt være modulator som er defekt ja, det rimer bra med symptonene
uansett får du ikke målt det med multimeter ,
om det er feil i modulator / sender / mottaker så må du nok ha mer
spesialutstyr for å få målt hva som er feil. som signalgenerator / oscilloskop
Husk at slike radarer er laget for å ikke kollidere med andre store båter lenge før man ser dem så beste er nok å teste på sjøen mens den står montert i masta og man har båter rundt i forskjellige avstander. Om den ikke har flere ranges så kan den ytterste sirkelen godt representere 10-40 kilometer unna..
det kan også være den står i galt område og aldri vil gi echo fordi signalet aldri rekker så langt unna. Det er nok også grunn til at du ikke får echo fra
masten selv om den står noen centimeter unna og er tykt stål.
Radarer sender ut ett signal og måler tiden det bruker på å returnere.
om svaret kommer før den begynner å lytte etter det vil du aldri få noe bilde.
jording kan også bety mye for signalet så om ikke antenna er skikkelig boltet fast kan du få reflekser og forstyrrelser eller risikere at signalet ikke sendes
langt nok. Bare å sette den på taket er ikke nødvendigvis bra nok
fikk den til idag! Nå har jeg bilde. Det var en sikring som var gåen i transmit-kretsen. Nå gjenstår bare litt fintuning med oscilloskopet
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
fikk den til idag! Nå har jeg bilde. Det var en sikring som var gåen i transmit-kretsen. Nå gjenstår bare litt fintuning med oscilloskopet
Vis hele sitatet...
Sweet gidder vel ikke å legge ut en video?
har ikke video nå men kan filme en dag
Nice jeg vil også ha en sånn radar
Haha, tuft har du plassert den på båten?

btw: forventer en video snart!
LordCool: Du kan tydeligvis litt Var moro å lese innleggene dine. KP
har den stående ombord men har ikke montert den ennå. Jeg må forlenge kabelen en meter fort få den på plass. Skal legge ut video neste gang jeg er på båten
Hehe ja jeg har drevet med elektronikk og radio/tv rep og slikt i endel år nå så jeg begynner å få ganske bra teknikken.
Jeg er også radioamatør og siden radarer er en tv med en radio så passer det jo endel inn i mitt fagfelt.
Det er dog sjelden jeg opererer i så høye frekvenser, jeg bruker mest 0-30 mhz og 144-146 mhz , radarer driver langt over gigaherts området eller mikrobølge området som forsåvidt gjør dem i familie med mikrobølgeovner hehe.
Så høye frekvenser gjør dem også meget retningsvirkende, derfor er det ikke noe problem å ha en radar 10 meter oppe i en mast mens å stå foran den kan være meget usunt.
Sikkert ikke mange som vet at en mikrobølge ovn er en radiosender på 2450 mhz ;=)
Ganske pussig med feilsøking , for de som ikke kan det så er det umulig og noen få har teknikken , etter jeg har drevet endel år så kan jeg ofte "se" feilen uten å åpne apparatet eller at en kan se på kretskortet hvor feilen er.
fikset ett tv som noen ville kaste fordi det smalt og røyk og var garantert "gåent" , det var bare en brent kondensator, relativt lett feil å finne ;=) Stort hull i kretskortet oh en halv kondensator hang og dinglet i ett bein ,resten var bare ikke mer hehe , slike arbeider med 1000-1500 volt så når de først ryker blir det ikke mye igjen... Ofte gir sterk varme
og avkjøling vekselvis dårlige loddinger, etter en stund løsner de og det dannes lysbuer og gnister.
Måtte bygge meg nye printbaner rundt der for de var bare ett stort sort hull , som regel jo mer galt folk tror det er
jo lettere er det å reparere hehe.
Husker en gang min tante maste om at jeg måtte fikse tven hennes, det var bare snø, da gadd jeg ikke gå inn til henne
engang jeg gikk rett til naboen under og sjekket koblingsboksen der og ganske riktig ledningen var koblet fra hehe.
Da ble hun imponert over at jeg fikset feilen uten å se tven engang hehe.
Morro du fikk den til at det ikke var verre enn en sikring ja, ofte er det ikke så vrient som en tror.
Hva slags kabel er det ? jeg ville tippe den bruker en til motoren og en til antennen ?
Antennen er sikkert en 50 ohms koaksialkabel. Du kan ikke få lagt kabelen mer direkte eller sette skjermen ett annet
sted ? Det kan være plundrete å skjøte slike kabler. Ihvertfall hvis det er på utsiden og du vil ha det vanntett.
(host kilovis med vulktape ;=) Helst de krympestrømpene som televerket bruker gass på med masse guffe og vulk inni.
Sjøvann pleier ikke ha noen gunstig effekt på slike kabler... Jeg ville borret den mest mulig direkte gjennom veggen.
Er masten av metall ? Jeg vil tro en jordet metallmast vil fungere best og helst bør båten være metall også.
Det kan også være dette ikke er så kritisk siden det er veldig høye frekvenser.
http://www.youtube.com/watch?v=GAi4fVN-nq4

det jeg sliter med nå er Sweep velocity og sweep linearity. Det må justeres slik at rangen blir riktig. jeg får
ikke opp alle ringene, den ytterste ringen er liksom "knudrete"
Skikkelig heftig med radar. Men hvor langt er det til de ytterste øyene vi ser på skjermen?
på videoen står radaren på 6nm. da er hver ring 1 nautisk(1852 meter)