Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6083
Jeg har fått et merkelig problem. For ca et år siden fikk jeg Twinrix og polio vaksine, en i hver arm på samme tid. Jeg har aldri vært redd før sprøyter før og har fått en del vaksiner ifm jobben osv tidligere.

Vel, stikkene kjente jeg ikke i det hele tat, og etter å ha fått sprøytene fikk jeg beskjed om å sitte ute i venterommet i 20 minutter og vente i tilfelle en reaksjon. Etter 5 minutter merket jeg at jeg ble skikkelig svimmel, også husker jeg ikke mer. Våknet av at jeg lå i stolen og legen sto ved siden av. Jeg hadde bare vært borte i 10 sekunder sa han.

Jeg tenkte ikke mer over det før jeg skulle ha svineinfluensavaksinen rett før jul. Da skjedde akkurat det samme, 5 min etter stikket. Jeg var helt fin eter stikket og satte meg ned og ventet, og besvimte i 10 sekunder. Hva er det som skjer? Og hvorfor har det plutselig blitt sånn?
...Treg reaksjonsevne på angst mot sprøyter?
Du føler deg ikke nervøs før du skal sprøyten? Hvordan er det med blodprøver da?

Har bare blitt uvel når jeg tar blodprøver, men aldri direkte besvimt. Men så inrømmer jeg ærlig at jeg er redd for sprøyter.

Hvis du sier at du ikke føler deg redd/nervøs, kanskje det er noe underbevisst da? Ser ingen grunn til at en sprøyte med ufarlig innhold skal slå deg i bakken.
Nå er jeg selvsagt nervøs, siden jeg gruer meg til å besvime. Blir skikkelig uggen i 2-3 timer etterpå..
Jeg har sprøyteskrekk og besviner ofte av sprøyter/blodprøver. Jeg har opplevd å besvine så lenge som 10-15 min etter å ha fått en sprøyte.

Det som hjelper er følgende; Ligg ned når du får sprøyten. Bare forklar at du har sprøyteskrekk. Pust rolig med magen, men ikke voldsomt dypt (du kan bli svimmel av det). Ikke se på at sykepleieren stikker. Bli liggende en stund etter du har tatt sprøyten, gjerne 5 minutters tid. Drikk et glass vann, og reis deg rolig når du kjenner deg klar og rolig.
hmm, det rare er at jeg ikke vær redd for sprøyter den første gangen jeg besvimte, og heller ikke den andre. Men nå kvier jeg meg...
Jeg hadde sprøyteskrekk i mange år (ikke var jeg så glad i mitt eget blod heller), og innen 5 min etter at noen hadde puttet en sprøyte i meg, enten for å trekke fra eller legge til, burde jeg ha funnet meg et noenlunde mykt gulv å ligge på, for store personer får også vondt når verden slukker. Mon tro hvor mange ganger jeg hørte kommentaren "nei store sterke karen svimer ikke av" og 10-30 min etterpå: "gikk du ut for å besvime?". Moderat morsomt, men løste seg ved å bli vant til sprøyter. Tror jeg ga mang en sykesøster, lærer og lege et og annet sjokk.
Er dere sikke på at det bare er sprøyteskrekk det er snakk om. Trådstarter sier at han aldri har opplevd lignende før og lider ikke av skrekken for sprøyter.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Kroppens reaksjon på et fremmedlegeme i kroppen. Kroppen har akkurat fått injisert et nytt stoff og den tar en liten "reboot"?
Sitat av amber Vis innlegg
Er dere sikke på at det bare er sprøyteskrekk det er snakk om. Trådstarter sier at han aldri har opplevd lignende før og lider ikke av skrekken for sprøyter.
Vis hele sitatet...
Flere jeg kjenner har opplevd det samme som trådstarter. Dvs. at de plutselig har besvimt av sprøyter selv om det aldri har vært et problem tidligere...
Jeg har ikke sprøyteskrekk heller, men det hender at jeg blir veldig svimmel og ør i hodet etter å ha tatt vaksine. Det er sikkert fordi at kroppen nettopp har fått noe den ikke er vant til.
Har opplevd det samme selv, skjedde første gang på slutten av barneskolen - siste gang for noen få år siden. Har skjedd både av sprøyter og blodprøve.

Jeg var/er overhodet ikke redd for sprøyter og syntes ikke de gjør vondt i det hele tatt. Allikevel har jeg hatt en tendens til å bli blek som et laken av de, og da altså flere ganger besvimt. Jeg løste dette ved å ligge nede de gangene jeg tok sprøyte/blodprøve, evt. i det minste sitte svært behagelig i en tilbakelent stilling - og etterpå bli liggende/sittende noen minutter til fargen i ansiktet stabiliserte seg igjen.

Som regel var jeg ikke lenge borte, dog en gang forsvant jeg i rundt 5 minutter inn i en kølsvart verden der det svermet rundt meg av flakkende skrikende vesener. Dette var svært kaotisk og fascinerende ^^.

Jeg skjønner i grunn fortsatt ikke hvorfor dette opprinnelig skjedde da jeg som skrevet ikke har hatt eller hadde noen frykt for sprøyter. Har i grunn bare slått meg til ro med at det trolig bare var kroppen som fant ut at den ville reagere slik. Har kjent to andre som har slitt med det samme.

De siste årene har jeg ikke hatt noen problemer med dette, men passer fortsatt på å sitte/ligge behagelig sånn for sikkerhets skyld ;-).
Sist endret av Ezukiel; 18. mai 2010 kl. 21:23.
▼ ... noen uker senere ... ▼
kroppen reagerer ulikt på ting mer å si ?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Kroppens reaksjon på et fremmedlegeme i kroppen. Kroppen har akkurat fått injisert et nytt stoff og den tar en liten "reboot"?
Vis hele sitatet...
Kroppen er ikke Windows Update..

Jeg har vanskelig for å tro at dette er noe annet enn en psykosomatisk reaksjon. Var det en allergisk reaksjon ville du fått andre symptomer. Var det fysisk... vet jeg ikke hvordan det skulle ha fungert. Kanskje du skulle sjekket blodtrykket under en av "episodene".

Nå er jeg ikke lege, da.
Mulig bivirkning av poliovaksine: Plutselig blodtrykksfall og tap av bevissthet

Kilde: http://www.felleskatalogen.no/pasien...379/89642.html
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg besvimte etter å ha tatt blodprøve (4 reagensglass) for et par dager siden. Jeg har aldri besvimt før, var visst vekke i over 1min. Var totalt desorientert når jeg kom til bevissthet.
Jeg var på ingen måte nervøs, stikket merket jeg så vidt. Har aldri hatt problemer med vaksiner/sprøyter før.
Har flere store tatoveringer, var ingen problem å ta disse.