Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 10276
Har lyst å kjøpe meg en metalldetektor og begynne å søke litt. Er det noen her som driver med dette? Hvor er bra og lovlige plasser å søke?
Det er vel bare på bestemte plasser du ikke har lov å søke. Kjøp og salg av metallsøkere, er det ulovlig det da?
Kjøp og salg er lov ja. På statlig grunn er det ikke så nøye med tillatelse så lenge det ikke er vernet område. På privat grunn må grunneiers tillatelse innhentes. Men er det noen som vet av bra plasser å søke?
Det kommer ann på hvor du bor. Se litt på "historiske kart" på kart.finn.no. Der finner du flere gamle kart du kan studere om du vil. Du kan også kjøpe noen historiebøker om området du bor i, og finne plasser ut ifra det. Bare pass på å sjekke stedene opp mot kulturminnesok.no. Om du søker på slike områder, setter du hobbyen i dårlig lys. Finn et jorde, bank på døren til grunneieren og spør om det er greit at du søker der. Vanskligere er det ikke Husk også på at gjenstander som kan dateres eldere enn 1537 og mynter eldre enn 1550 skal leveres inn!

EDIT: Ser at du bor i Trondheim. Er jo mange bøker og kart om den byen
Sist endret av Avatar; 23. august 2013 kl. 21:45.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av Avatar Vis innlegg
Det kommer jo ann på hvor du bor. Se litt på "historiske kart" på kart.finn.no. Der finner du flere gamle kart du kan studere om du vil. Du kan også kjøpe noen historiebøker om området du bor i, og finne plasser ut ifra det. Bare pass på å sjekke stedene opp mot kulturminnesok.no. Om du søker på slike områder, setter du hobbyen i dårlig lys. Finn et jorde, bank på døren til grunneieren og spør om det er greit at du søker der. Vanskligere er det ikke Husk også på at gjenstander som kan dateres eldere enn 1537 og mynter eldre enn 1550 skal leveres inn!
Vis hele sitatet...
1650 på mynter
Jeg leste tråden feil, jeg trodde du så etter bra steder å "søke" etter metalldetektor-butikker
Sitat av mr5050 Vis innlegg
1650 på mynter
Vis hele sitatet...
1650 er rett ja! Ble litt kluss på tastaturet der
▼ ... over en uke senere ... ▼
Far og jeg kjøpte en skikkelig metalldetektor for noen år tilbake, har vært noen turer rundt omkring, men den har ikke blitt brukt så alt for mye, dessverre.

Funnet en del småmynter og rammel, altså ingen ting av høyere verdi (ringer/smykker, etc.)

Tenker ofte på å ta meg en tur igjen, men blir dessverre ofte med tanken.
Men artig er det da
I nærheten av vann,elv,bekk har det alltid vært aktivitet. Å lese lokalhistorie er gull verdt!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kommer med litt seint svar her, men har ikke vært inne på freakforum på kjempelenge.
Meld deg inn her: http://nmf.nu/ så får du helt sikkert kontakt med andre i Trondheim som driver med metallsøking.
Jeg har selv meldt meg inn nylig, fordi jeg har tenkt å ta opp hobbyen igjen. Startet for et par år siden etter at jeg ble kjent med en som hjalp meg å finne iphonen min med metalldetektor, og vi hadde et par runder med litt søking. Blitt lite i det siste siden han jeg søkte med flyttet.

Søkeren jeg har er en Fisher F2, som jeg kjøpte i USA for ca 3 år siden. Den funker fint for nybegynnere, men synes den kanskje blir litt snever om man har tenkt til å holde på seriøst. Om jeg blir veldig aktiv kommer jeg til å selge den og kjøpe en ny en etter hvert
har en kompis av meg som har metalldetektor (sandness). Han har funnet en del gamle mynter osv og noen er ganske gamle og verdifulle.

http://www.youtube.com/watch?v=YeCfu5nrE0Q
Har fulgt litt med på denne youtube-kanalen: http://www.youtube.com/user/DeepDiggerDan
Noe av det han finner er litt godt for å være sant. Vanskelig å si om det er oppspinn.
Tenkte å kjøpe denne: http://www.aliexpress.com/item/MD-30...499922521.html
Virker som folk er fornøyd med den. Noen tanker rundt denne for en nybegynner?
Har lenge vært fristet å drive med dette!

Jeg har en god tro på at Øysand og områder rundt Jonsvannet kan være bra, tyskerne hadde jo store planer på Øysand under WWII, det var jo der det "nye trondheim" skulle etableres. Jeg har også hørt rykter om at det skal ligge igjen en del stuff fra tyskerne der også. På Jonsvannet styrtet det jo et tysk fly, som ble heiset opp for ikke så lenge siden. Derfor tror jeg kanskje det kan være litt greier der også.
Alfa omega for metalldetektorister som ønsker å gjøre funn er å gjøre grundig research. Lån deg noen lokalhistoriebøker på biblioteket og stup ned i dem, så finner du nok noen interessante steder å grave på.

Det finnes et norsk YouTube-miljø som har ganske bra funn.
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
Er det noen her som driver med dette?
Vis hele sitatet...
Jeg kommer til å opprette noen tråder her inne etter at jeg har gjennomsøkt områdene jeg har omtalt i UE-trådene mine.
Nå har jeg skaffet meg tilgang til detaljerte kart over det aller meste av lokale greier fra WWII - samt tillatelse fra grunneiere av noen svært interessante områder så dette kan bli bra!

Om du tenker deg til Vest-Agder en gang er det bare å bli med på en tur.
Sitat av stianue Vis innlegg
Har lenge vært fristet å drive med dette!

Jeg har en god tro på at Øysand og områder rundt Jonsvannet kan være bra, tyskerne hadde jo store planer på Øysand under WWII, det var jo der det "nye trondheim" skulle etableres. Jeg har også hørt rykter om at det skal ligge igjen en del stuff fra tyskerne der også. På Jonsvannet styrtet det jo et tysk fly, som ble heiset opp for ikke så lenge siden. Derfor tror jeg kanskje det kan være litt greier der også.
Vis hele sitatet...
Haha, har lenge tenkt tanken om Øysand!

Jeg bor på gård, og for ca et år siden var det en argeologisk undersøkelse rett utenfor huset mitt. Der fant de rester fra helt tilbake til jernalderen, så her har det bodd folk lenge! Har litt lyst til å søke litt i område, men har ingen søker enda.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Haha, har lenge tenkt tanken om Øysand!

Jeg bor på gård, og for ca et år siden var det en argeologisk undersøkelse rett utenfor huset mitt. Der fant de rester fra helt tilbake til jernalderen, så her har det bodd folk lenge! Har litt lyst til å søke litt i område, men har ingen søker enda.
Vis hele sitatet...
Tyskerne ville jo bygge en by der som skulle romme 250-300 000 tyskere. Det finnes fundamenter på Øysand etter krigen, og har hørt at det finnes bunkere der også. Vet ikke helt hvor lett det er å vandre der nå? Er vell åkrer og sånt der?
Sitat av stianue Vis innlegg
Tyskerne ville jo bygge en by der som skulle romme 250-300 000 tyskere. Det finnes fundamenter på Øysand etter krigen, og har hørt at det finnes bunkere der også. Vet ikke helt hvor lett det er å vandre der nå? Er vell åkrer og sånt der?
Vis hele sitatet...
Det finnes bunkere der, eller det fantes hvertfall. Etter det jeg har hørt er hvertfall inngangene fylt igjen med grus, betong mm. Litt usikker på om de er totalt fylt, men inngangene er hvertfall det. vet ikke hvor de befinner seg.

Det er åker stort sett over hele øysand.

Øysand skulle bli Trondheims (Drontheim) nye storhavn. Skulle vel bli Det tredje rikes hovedhavn(?) Med flerfelts motorvei direkte til Berlin og et ganske kompleks togsystem.
Erfaring fra undervisning i arkeologi viser at det stort sett er positivt for det arkeologiske miljøet. Bare husk på at du som nevnt ikke kan ta ting som er minneverdige (1537) helt uten videre. Når det er sagt så kan det godt hende at du får beholde noe selv om det er verneverdig. Det er mange gjenstander som bare fyller opp magasinene og som det ikke har noen stor verdi å legge inn mer av. Men er du kjempegrei skriver du ned hvor det er funnet slik at det kan registreres.

Det er selvsagt ikke lov å undersøke på områder hvor det drives arkeologiske utgravninger da du vil ødelegge ved å drive å grave opp området. Ellers er jo det som nevnt problematisk på privat grunn av åpenbare grunner.
Det finnes gamlere og mer interessant historie fra Øysand enn det tyskerne lagde under andre verdenskrig, f.eks General Von Krogh som hold til der på 1700-tallet
Var på Øysand og søkte litt for et par år siden, men rakk ikke veldig mye.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Oddish Vis innlegg
Har fulgt litt med på denne youtube-kanalen: http://www.youtube.com/user/DeepDiggerDan
Noe av det han finner er litt godt for å være sant. Vanskelig å si om det er oppspinn.
Tenkte å kjøpe denne: https://procollector.no/produkt/fish...etalldetektor/
Virker som folk er fornøyd med den. Noen tanker rundt denne for en nybegynner?
Vis hele sitatet...
Den er bra, men enkel. Gå litt opp i pris så blir du mer treffsikker.