Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 35198
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
For å bruke ditt eksempel: Hvorfor tror du at noen veldig religiøse mennesker velger å steine utro kvinner (det står både i Bibelen og Koranen), mens andre veldig religiøse mennesker velger å ikke gjøre det? Det er større sammenheng mellom kulturelle forskjeller, som kjønnsroller, og steining, enn det er mellom religiøs overbevisning og steining. Religiøs overbevisning brukes som grunnlag for hvorfor det er tillatt, men det er ikke årsaken til hvorfor det skjer. Da må man se langt dypere og bredere.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke imot religiøse mennesker. Personlig har jeg liten tro på bokstavtro tolking av gamle hellige skrifter (selv om jeg annerkjenner at hellige skrifter lest med et reflektert sinn kan gi inspirasjon til personlig vekst). Nå finnes det endog mennesker som tror at en bokstavtro tolkning av en hellig skrift er verdt å leve og dø for - og mye smartere å følge enn egen reflektert tankegang. Om en hellig skrift påberoper seg å være Guds ufeilbarlige ord, som er gjeldende for alle tider - er dette enda farligere. (Bibelen er skrevet av mennesker - noe som alle oppegående kristne er klar over. En troende muslim må tro at koranen er guds ord for alle tider). Når slike religioner/ideologier får fotfeste kan man ikke bare lukke øynene for religionen/ideologien å skylde på alle andre ting. Det er å stå i stampe.

Det er grunner til at kommunismen slo an i øst, at nazismen slo an i Tyskland, og at radikal islam nå slår an i midtøsten. Men å riste på hodet av ideologien/religionen og å påstå at den ikke har noe som helst med tingenes tilstand er å lukke øynene. (man kan f.eks påstå at en radikalisert norsk muslim ble radikalisert fordi han var fremmedgjort i det norske samfunnet. Fett nok. Han tok opp koranen og prøvde å finne tilbake til røttene sine og finne egen identitet. Fett nok. Men hva følger han? Hva slags lære er det som inspirerer han? Man kan ikke kaste bort favorittboka hans (koranen) og påstå at dette har ingenting med tingenes tilstand).

Er man muslim - og følger koranen, så er man pr.definisjon for å steine utro kvinner.

Jeg er uenig i at årsaken til at kvinner steines i Saudi Arabia f.eks ikke har med koranen og religion og gjøre. Jeg mener at dette faktisk er årsaken til denne praksisen.

At det ikke er en vanlig praksis å steine mennesker i mange muslimske land er vel og bra. Men om man skal ta koranen på alvor - som disse radikale islamistene påberoper seg å gjøre - så er det en lov gitt i islam. Gjennom framveksten av radikalisert islam ser man at mennesker som også vokser opp i vesten ønsker sharia lovgivning. Man kan gi mange grunner til hvorfor disse menneskene blir radikalisert. Hvorfor dem ønsker Sharia-lovgivning har likevel årsak. Nemlig at det står i koranen og hadithene og at dem tror på en bokstavtro tolking av koranen (som det også oppfordres til i.o.m at koranen er Guds ufeilbarlige ord for alle tider)

Kristendommen har gått gjennom reformasjoner har det nye testamentet og Jesus selv som eksempel (han stoppet steining av en kvinne). Steining av kvinner er dermed åpen for tolkninger (og tror man på Jesus så er det mest logisk å ikke følge slike barbariske lover). Derfor føler jeg ikke du kan sidestille bibelen med koranen angående eksempelet med stening av kvinner. Selv om det er nevt i begge bøker.
Sist endret av Bearass; 4. februar 2015 kl. 22:19.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det finnes haugevis av stater som ikke begår folkemord på minoriteter når de går gjennom økonomiske nedgangstider. USA slet for eksempel med noe av det samme i samme tidsrom uten at det førte til forfølgelse av jødene
Vis hele sitatet...
Helt enig. Et mer passende eksempel er kanskje Frankrike, som hadde ganske identiske strukturelle og sosiale endringer som Tyskland. Det er akkurat derfor det er viktig å se på flere faktorer, og viktigst av alt, hvordan de faktorene utarter seg sammen med andre faktorer. Her underbygger du egentlig mitt poeng - på samme måte som at økonomiske nedgangstider ikke nødvendigvis, eller alene, kan forklare folkemord, kan heller ikke religion bære skylden for terrorisme.

Det er også vert å merke seg at ideologiske overbevisninger påvirker økonomien i et land. Et land styrt av kommunister og et land styrt av konservative kristne vill ha en svært forskjellig økonomi.
Vis hele sitatet...
En stats ideologiske rammer legger selvsagt føringer for hvilke tiltak/politikk som blir gjennomført. Jeg er enig med deg, forutsatt at du mener ideologiske rammer påvirker, men ikke alene forklarer, en stats økonomi. Det finnes mange variasjoner av "kommunistisk økonomi" og "kristen-konservativ økonomi" i verden.



Det er rimelig åpenbart at ikke-voldelige religiøse handlinger har lite å gjøre med de fundamentale forandringene du snakker om. En muslim ber fem ganger om dagen enten han lever i Norge eller Japan. Jeg ber ikke fem ganger uansett hvor jeg befinner meg. Hvor voldelig må en handling være for at den bare kan forklares med økonomi og store sammfunnsforandringer?
Vis hele sitatet...
Her er jeg uenig. Jeg antar at det er flere, prosentvis, muslimer i Irak som ber fem ganger daglig, enn i Japan (eller Norge). På samme måte er det flere kristne, prosentvis, som går i kirken hver søndag i Uganda, enn i Norge. hvor trofast man er til "religiøse plikter" avhenger jo veldig av et lands kultur og hvor sterkt ulike religiøse normer står i det landet. Poenget er igjen, at å være muslim, eller kristen, ikke alene forklarer en gitt handling. Samtidig er det mange religiøse som har ulike grunner for å være religiøse - noen trenger f.eks håp og trygghet, andre er oppvokst med det tankesettet.

Flere faktorer kan vere essentielle for at en handling skal inntreffe. Jeg gikk til skolen i dag fordi hjertet mitt pumpet blod til beina mine. Jeg gikk til skolen i dag for å få en utdannelse. Jeg sprengte meg selv for å bli en martyr og komme til himmelen. Jeg sprengte meg selv fordi bomben gikk av når jeg trykket på avløseren.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Kausalitet er et sett med årsaker. Mitt poeng er at religion ikke er en årsak, men et middel. Hvorfor døde Jihadisten? Fordi han sprengte seg selv. Hvorfor sprengte han seg selv? Fordi han var islamist. Nei - fordi han hadde den oppfatningen at han måtte bli en martyr for å komme til himmelen <--- Det kan være én av årsakene. Han kunne også være deprimert, eller mentalt ustabil. Poenget er at det ikke er religionen som forklarer handlingen hans (ikke alle islamister sprenger seg selv til himmels), men hans oppfattelse av at dette var det nødvendige i sin kamp.

Nå har vi forsåvidt gått ned på individ-nivå, altså hver enkelt terrorists ulike grunner, noe som er en helt annen diskusjon enn å se på gruppe-nivået og hvilke føringer religion legger for terrorisme.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Alt sammen
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at religion ikke har noe med saken å gjøre, enten steining elller terrorisme. Jeg har ikke sagt at en skal lukke øynene for ekstrem Islam, eller for hvordan religion påvirker samfunn og kulturer. Tvert om, jeg sier at det er en korrelasjon, altså en sammenheng. Det jeg bestrider er at religion i seg selv kan forklare hvorfor noen velger å gjøre som de gjør.

Er man muslim - og følger koranen, så er man pr.definisjon for å steine utro kvinner.
Vis hele sitatet...
Hvilken definisjon? Sist jeg leste i Koranen fant jeg ingenting om steining av kvinner. De aller fleste muslimer følger ikke Koranen - og steining er uansett ikke nevnt der, men i Hadith-litteraturen.

Jeg er overbevist om at religion legger føringer for handlinger, men ikke at de forklarer handlingen i seg selv.
Sist endret av Keyser Söze; 4. februar 2015 kl. 23:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kødder du med en muslim. Kødder du med alle muslimer. Dreper man en muslim i Norge. Har man erklært krig mot alle muslimer i hele verden. Skriver du dritt om Profet Muhammad. Har du erklært krig mot alle muslimer i verden.

Bevis link: http://www.liveleak.com/view?i=600_1423081625
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Min overbevisning er at ja, de ekstreme er overbevist over sin tolkning av Koranen, de var i mindretall før de fikk ressursene til å bygge seg opp igjennom pengene som ISI distribuerte, og ved å utnytte fattigdommen og manglende utdanning kunne de tilegne seg tusenvis av følgere ved hjernevasking.

Jeg er fremdeles av meningen at hvilken religion har lite å si, det var ressursene til akkurat denne gruppen tullinger som gjorde at de kunne spre hatet sitt til generasjoner, det kunne liksågodt være en annen gruppe.
Vis hele sitatet...
For å oppsummere dette punktvis:

1. Islamistene og jihadistene handler ut fra sin religiøse overbevisning.
2. Islamistene og jihadistene var ikke særlig utbredt før ISI støttet dem i Afghanistan.
3. Menneskers fattigdom og manglende utdanning førte til deres tilslutning hos islamistene og jihadistene.
4. Hvilken religion de tilhører er uvesentlig for deres voldelige og undertrykkende fremferd.

Jeg tror dette skal være en rettferdig oppsummering av hva du påstår. Jeg er kun enig i punkt 1, og forklarer punktvis hvorfor jeg er uenig i de andre.

Punkt 2: De fleste i denne gruppen omtales som, og ofte identifiserer seg som, salafister. Ordet stammer av salaf som betyr forfedre, eller de opprinnelige følgerne av Mohammed. De idealiserer det opprinnelige islam. Det i seg selv burde være et lite hint om at dette ikke er et nytt eller marginalt fenomen.

Det vi kaller ekstrem islam strekker seg helt tilbake til Mohammeds tid. Mohammed ble etter utvandringen til Medina en krigsherre, og slike blir det sjelden fredelige religioner i kjølvannet av. For eksempel inntok han og hans hær tilholdsstedet til den jødiske stammen Banu Qurayza i år 627, på tross av en ikkeangrepsavtale, hvorpå alle menn (alle som var gamle nok til å ha tegn til kjønnshår) – mellom 600 og 900 i antallet – ble skåret hodet av, og kvinnene og barna ble solgt til slaveri. Etter han kapret Mekka, fortsatte han å kapre land og spre islam med sverdet. Den barbariske praksisen vi ser både hos ekstremistene og i de shariabaserte lovene til dagens islamistiske nasjoner, er plukket rett ut av Koranen og Hadith. Dødsstraff for apostasi og blasfemi er mainstream islam fordi Mohammed har sagt at det skal være slik.

Et annet eksempel er oppløpet til den tripolitanske krig som fant sted helt på starten av 1800-tallet. Muslimske pirater i regi av de berberske landene, underlagt Det osmanske riket, gjennomførte stadige plyndringer av europeiske skip, hvor besetningen ofte ble tatt til slaver. Thomas Jefferson og John Addams dro ned for å be dem om å avslutte praksisen med å kapre skip tilhørende nasjoner de aldri hadde hatt eller ønsket noen konflikt med. Jefferson kom tilbake med følgende svar: "It was written in their Koran, that all nations which had not acknowledged the Prophet were sinners, whom it was the right and duty of the faithful to plunder and enslave; and that every mussulman who was slain in this warfare was sure to go to paradise."

I tillegg bør man merke seg at de fire nevnte shariaskolene inneholder barbariet vi ser blant annet hos IS. Disse oppsto kort tid etter Mohammeds død, og det er ingenting marginalt med deres utbredelse opp gjennom tidene.

Man kunne lempet på med bøttevis av eksempler, men jeg tror dette holder for å vise poenget. Det er altså ikke riktig at det vi anser som ekstremisme er noe nytt, eller noe som var fullstendig marginalt frem til Sovjet entret Afghanistan.


Punkt 3: Dette gjentas igjen og igjen. Fattigdom og manglende utdannelse leder folk til ekstremisme. Keyser Söze kommer med det samme poenget over, samtidig som han ser ut til å henvise til der jeg dokumenterer at det ikke er tilfelle. Fattigdom og manglende utdannelse gjør det ikke mer sannsynlig at du lar deg lokke til å begå terror. Om noe er sammenhengen motsatt. Dette er et poeng man bare er nødt til å akseptere. En annen ting er at vi ser fattigdom og manglende utdannelse mange andre steder i verden uten at de begynner å selvmordsbombe sykehus og barneskoler.


Punkt 4: At det er likegyldig hvilken religion man tilhører er opplagt ikke tilfelle. Dersom ens religion er fundamentalt ikkevoldelig, slik som jainismen, vil ikke fundamentalisme lede til voldelig atferd. En fundamentalistisk jain er det minst problematiske mennesket i verden. Hengivne jainer er lakto-vegetarianere, og mange er veganere fordi de mener all melkeproduksjon innebærer vold mot kyrne. De spiser ikke honning av hensyn til biene. De unngår rotgrønnsaker fordi det dreper planten. De soper veien de går på for å ikke tråkke på insekter, de filtrerer vannet de drikker for å ikke drepe mikroorganismer og de spiser ikke yoghurt eller gjæret mat og drikke, også for å ikke drepe mikroorganismer. Hengivne jainer vil åpenbart ikke bli hypervoldelige barbarer motivert av sin egen religion.

Akkurat som man kan være hellig overbevist – bokstavelig talt – om at ved et uhell å tråkke på en maur er en moralsk grusom handling, kan man selvsagt være overbevist om at å drepe apostater, blasfemikere, homofile og polyteister er det mest moralske du kan gjøre. Eller, som blant annet Khomeini – en islamistisk fundamentalist som i 1979, før Sovjets krig i Afghanistan, hadde stor nok folkelig oppslutning til å ta over makten etter den iranske revolusjon – har sagt: Den reneste glede i islam, er å drepe og bli drept for Allah.

Det aller minste man kan si, er at dersom et vanlig menneske beveges til å begå grusomheter motivert i sin egen religiøse overbevisning, må denne overbevisningen være kompatibel med disse grusomhetene. Og ikke alle religioner er det – det vil for eksempel gå hundre prosent på tvers av alt jainismen dreier seg om. I tillegg er det selvsagt mulig, i det minste i prinsippet, at enkelte religiøse overbevisninger direkte befaler slike grusomheter. Mens enkelte religioner tradisjonelt befaler at å smekke en flue er drap, kan andre befale at utro kvinner skal graves ned til livet og drepes med knyttnevestore steiner, og at å bli drept i kamp for religionen gir deg umiddelbart innpass til øverste hylle i himmelen med 72 jomfruer til fri forlystelse.

Det er altså åpenbart at påstanden din ikke kan være riktig på generelt grunnlag. Den religiøse overbevisningen handlingene er motivert i er ikke uvesentlig. Disse menneskene er oppslukt av sin egen religion, og detaljene i denne reliigøse overbevisningen er derfor tvert i mot fullstendig avgjørende. En av grunnene til at kurderne benytter seg mye av kvinnelige militærtropper mot IS, er at IS-krigerne får panikk og bokstavelig talt bråsnur og løper sin vei når de ser dem; de tror nemlig at om de drepes av en kvinne kommer de ikke til paradis med 72 jomfruer. (Og det er ikke en myte, som enkelte har hevdet – noe man kan se i denne korte dokumentaren.) Når IS kaster homofile ut fra høyhus og steiner kvinner, så er dette en direkte manifestasjon av detaljene i deres religiøse overbevisning. Hadde IS drept homofile om Koranen og Hadith i stedet for å befale at de skal drepes, befalte at homofile skal belønnes med gull og myrra, fordi de er Guds kjæreste folk? Hadde dødsstraff for frafall vært implementert i islamske nasjoner om Koranen og Hadith hadde sagt noe slik som "salige er de som faller fra religionen, for de belyser veien"? Hadde kristendommen hatt en mer eller mindre blodig fortid om Jesus befalte at ikketroende skal hogges hodet av?

Du sier jo også selv at ekstremistene er motivert av sin religiøse overbevisning, men at denne overbevisningen ikke stemmer overens med tradisjonell islamsk lære. I dette ligger det også nødvendigvis at innholdet i den religiøse overbevisningen er avgjørende. Jeg har også vist til at det er opplagt uriktig at islam ikke er mer voldelig enn hvilken som helst annen religion ved å sammenlikne med jainismen. Så kan man så klart spørre seg om den er mer voldelig enn kristendommen. Historisk sett kan det være vanskelig å si hvem av dem som har vært mest voldelig, men de kristne teokratiene i middelalderen var nok verre steder enn de islamske motpartene. I dagens verden derimot, er det utvilsomt islam som inspirerer flest voldelige handlinger og menneskerettslig problematiske holdninger av de to.

Sitat av Grix Vis innlegg
Tja, hvordan vet du egentlig det? Har du møtt ett IS medlem? Vitner forteller en annen historie:
Vis hele sitatet...
Ett vitne forteller at fangevokterne ikke snakket med fangene om Koranen. Rapportene om IS som dreper folk for blasfemi eller å tale dem imot er ikke akkurat vanskelige å komme over.

Sitat av Grix Vis innlegg
Politiske grunner. Som jeg skrev som første punkt i mitt første innlegg: "undertrykkelse av staten". Og dette er skriftene du linket til enig i:
Vis hele sitatet...
Pakistanske Taliban hadde politiske grunner gjennom "undertrykkelse av staten" for å massakrere en skole full av barn? IS hadde politiske grunner for å ta tusenvis av jesidier som sexslaver? Pakistanske sunnimuslimer – tilhørende den overveldende majoriteten – har politiske grunner gjennom "undertrykkelse av staten" for å bombe moskeene til ahmadiyya-muslimene, en av de mest utsatte og forfulgte minoritetene i islam? Franskfødte Mohammed Bouyeri ble så undertrykt av staten at han måtte myrde Theo van Gogh for å ha lagd "Submission"? Khomeini undertrykte kanskje seg selv til å utstede en fatwa som befaler drap av Salman Rushdie? Beklager, men det holder åpenbart ikke mål.

Jeg benekter ikke at politisk undertykkelse kan være en medvirkende faktor til terrorisme generelt. Men IS, Taliban, Boko Haram, al-Qaida også videre, er ikke undertrykte – de søker å undertrykke.


Sitat av doseren Vis innlegg
… vi kan blant annet takke araberne for 0, en oppdagelse som hadde enorm betydning.
Vis hele sitatet...
Uten at det har all verden til betydning var det inderne som oppfant konseptet null som et tall. Men araberne kombinerte indisk og gresk vitenskap og matematikk og gjorde også viktige bidrag selv.

Sitat av doseren Vis innlegg
Kolonistatene blir derimot undertrykt, ressursene plyndret og i mange tilfeller fører også kolonistatenes fremferd til at ekstremisme får grobunn. Ikke minst takket være særdeles voldelige fremstøt for å omvende og undertrykke kolonistatenes religioner. Når kolonitiden går mot slutten og kolonimaktene vender hjem etterlater de samfunn i dyp fattigdom, som aldri har fått nyte godt av kolonimaktenes vekst, og hvor landegrenser i tillegg går fullstendig på tvers av tidligere grenser.
Vis hele sitatet...
Det vi i dag kaller ekstremisme eksisterte lenge før kolonitiden. I tillegg ble de latinamerikanske landene utnyttet enda grovere og over lenger tid, uten at grupper av katolikker har en utbredt tendens til å skjære hodet av mennesker for blasfemi og kjøre passasjerfly inn i bygninger.

Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Islam fører ikke til terrorisme, selv om ekstreme islamister kan ty til terrorisme. Ekstremistiske ideologier, deriblant de som tyr til terrorhandlinger, er derfor tilegnet på bakgrunn av fundamentale forandringer, personlig og/eller politisk. Slik som ved fremveksten av Nazi-Tyskland og nasjonalsosialismen.
Vis hele sitatet...
Islam trenger ikke føre til terrorisme. Såpass er jo åpenbart, for de færreste muslimer er terrorister. Men det kan helt klart gjøre det. Akkurat som kristendom ikke trenger å føre til homofobi, men kan gjøre det. Problemet ditt ser ut til å være at du benekter enhver sammenheng mellom hva en person tror om hvordan verden fungerer og hvordan personen opererer i den samme verden. Kort sagt sammenhengen mellom tro og atferd. Du blander også sammen årsaken til at en forestilling blir utbredt med årsaken til handlinger som springer ut av denne forestillingen.

Det du sier er at nynazisme ikke medfører jødehat fordi utbredelsen av nynazisme også har en årsak. Og det er rimelig absurd. Overbevisninger styrer handlinger. En mors overbevisning om at vaksiner er livsfarlige fører til at hun lar være å vaksinere sine barn, som igjen fører til at barna har en mye høyere sannsynlighet for å bli alvorlig syke. Slike overbevisninger er problematiske og må bekjempes. Tilsvarende overbevisninger kan man ha om jøders menneskeverd eller den moralske fortreffeligheten i å drepe de som forlater religionen en tilhører.
Sist endret av Provo; 5. februar 2015 kl. 07:35.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det du sier er at nynazisme ikke medfører jødehat fordi utbredelsen av nynazisme også har en årsak. Og det er rimelig absurd. Overbevisninger styrer handlinger. En mors overbevisning om at vaksiner er livsfarlige fører til at hun lar være å vaksinere sine barn, som igjen fører til at barna har en mye høyere sannsynlighet for å bli alvorlig syke. Slike overbevisninger er problematiske og må bekjempes. Tilsvarende overbevisninger kan man ha om jøders menneskeverd eller den moralske fortreffeligheten i å drepe de som forlater religionen en tilhører.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Jeg er enig med deg når du sier at folk handler ut i fra sine religiøse - eller ideologiske - overbevisninger. I psykologien kalles dette verdensbilder, eller mental image, og styrer vår oppfattelse av verden rundt oss og hvordan den henger sammen. Jeg er enig med deg at slike overbevisninger er problematiske - og absolutt - kan forklare hvordan terrorismen blir utført. Det jeg ikke er enig i er den forklarende verdien disse verdensbildene blir gitt. For å bruke ditt eksempel:

En mors overbevisning om a vaksiner er livsfarlige er basert på at hun handler ut i fra det hun har rasjonalisert seg fram til, gjennom erfaring/overbevisning. F.eks kan hun ha mistet et barn på grunn av bieffekter, eller har selv hatt foreldre som var mot vaksinasjon. Men, dette forklarer ikke hvorfor hun velger handle på tvers av all forskning og statistikk og lett innhentende informasjon, Hun velger å ikke forholde seg rasjonelt til den informasjonen hun har eller kan ha foran seg, fordi hun handler ut i fra følelser. Selve årsaken til denne handlingen ligger ikke i hennes verdensbilde (eller religion), men det at hun lar følelser bestemme hva som er rasjonelt, ikke sannsynlighet. Skal man hjelpe vedkommende, er det langt mer fruktbart å se på årsaker til for eksempel angs, uro og følelser av usikkerhet (og mange andre), enn selve handlingen og hva hun sier om handlingen. Det er like "idiotisk"/irrasjonelt av henne å si at vaksinasjon er dødsfarlig, som det er for en jihadist å si at vedkommende kommer til himmelen gjennom å sprenge seg selv i luften utenfor en barneskole.

Men jeg gjentar - det er to vidt forskjellige ting å diskutere på individ-nivå, som vi gjør nå, og gruppe-nivå.

Hva angår sosio-økonomiske faktorer er det ikke funnet empiri på kausale forhold mellom lav økonomi/utdanning og økt terrorisme, det har du rett i. Det betyr dog ikke at økonomi ikke kan trigge psykologiske, sosiale eller politiske uroligheter. Det er for eksempel funnet sammenhenger mellom økonomisk vekst, og fall i terrorisme. Så å utelukke sosio-økonomiske årsaker på bakgrunn av den lille empirien som finnes, er derfor ikke veldig klokt. Men slik det ser ut nå, er utdanning/økonomi på individ-nivå ikke kausalt med terrorsime. På gruppe-nivå, derimot, ser man at ulikhet i økonomi/utdanning i et land kan føre til politisk urolighet og voldelige handlinger, som igjen er såkalte "trigger-årsaker" til terrorisme.
Redpilled alfahann
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Helt enig. Et mer passende eksempel er kanskje Frankrike, som hadde ganske identiske strukturelle og sosiale endringer som Tyskland. Det er akkurat derfor det er viktig å se på flere faktorer, og viktigst av alt, hvordan de faktorene utarter seg sammen med andre faktorer. Her underbygger du egentlig mitt poeng - på samme måte som at økonomiske nedgangstider ikke nødvendigvis, eller alene, kan forklare folkemord, kan heller ikke religion bære skylden for terrorisme.
Vis hele sitatet...
Når en terrorhandling eller et folkemord ikke hadde skjedd om det ikke var for en bestemt ideologisk overbevisning eller religion kan man faktisk konkludere med at overbevisningen har skylden.


Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
En stats ideologiske rammer legger selvsagt føringer for hvilke tiltak/politikk som blir gjennomført. Jeg er enig med deg, forutsatt at du mener ideologiske rammer påvirker, men ikke alene forklarer, en stats økonomi. Det finnes mange variasjoner av "kommunistisk økonomi" og "kristen-konservativ økonomi" i verden.
Vis hele sitatet...
Da er vi enige her.



Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Her er jeg uenig. Jeg antar at det er flere, prosentvis, muslimer i Irak som ber fem ganger daglig, enn i Japan (eller Norge). På samme måte er det flere kristne, prosentvis, som går i kirken hver søndag i Uganda, enn i Norge. hvor trofast man er til "religiøse plikter" avhenger jo veldig av et lands kultur og hvor sterkt ulike religiøse normer står i det landet. Poenget er igjen, at å være muslim, eller kristen, ikke alene forklarer en gitt handling. Samtidig er det mange religiøse som har ulike grunner for å være religiøse - noen trenger f.eks håp og trygghet, andre er oppvokst med det tankesettet.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at en islamsk overbevisning øker sjansen for at en person bøyer seg mot mekka fem ganger om dagen betydelig. Om islam også øker sannsyneligheten for at folk steiner homofile eller sprenger seg selv i lufta vil jeg tørre å påstå at islam fører til disse handlingene. De hadde faktisk ikke funnet sted om det ikke var for personenes religiøse overbevisninger.
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Helt enig. Kausalitet er et sett med årsaker. Mitt poeng er at religion ikke er en årsak, men et middel. Hvorfor døde Jihadisten? Fordi han sprengte seg selv. Hvorfor sprengte han seg selv? Fordi han var islamist. Nei - fordi han hadde den oppfatningen at han måtte bli en martyr for å komme til himmelen <--- Det kan være én av årsakene. Han kunne også være deprimert, eller mentalt ustabil. Poenget er at det ikke er religionen som forklarer handlingen hans (ikke alle islamister sprenger seg selv til himmels), men hans oppfattelse av at dette var det nødvendige i sin kamp.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du hevde at religionen ikke er en årsak? Mange menneskelige handlinger hadde åpenbart ikke skjedd om det ikke var for religiøse overbevisninger.En overbevisning som fører til at handlinger utføres ville i hvertfall jeg ha klassifisert som en årsak og ikke ett middel. Selv om andre faktorer også er nødvendig for at handlingen skal inntreffe.
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Først og fremst er terror en militær strategi - asymmetrisk krigføring - som er svært effektiv mot de konvensjonelle militære strategier. Terror har, etter det jeg vet, blitt brukt helt siden det mongolske riket. Trolig lenger. Det brukes av flere politiske og religiøse grupper, og er i så måte ikke noe grunnfestet i Islam.
Vis hele sitatet...
Selv om også andre har utført terrorisme vil jeg si at islam i seg selv medfører terrorisme på grunn av at religionen oppfordrer til slikt.

Men hva med terroristene, de som utøver selve volden? Mange har ingen utdannelse, mange er rekruttert fra fattige familier, noen er kidnappet, mange kan ikke lese - og svært mange har vokst opp i et samfunn hvor de lærer at vestlig imperialisme har ødelagt samfunnet deres (de har jo til dels rett i dette) - og med det også opparbeidet et hat mot vestlige ideer og normer. Og hva er motreaksjonen på dette? Islam. Noe ikke-vestlig og "ukorrupt" - noe som er historisk langt eldre enn de statene vi finner på dagens kart. De fleste terrorister, uansett religiøs eller ideologisk bakgrunn, handler på en måte som for dem virker rasjonelt. De søker selvtillitt, de søker å "finne seg selv", og de søker å arbeide for en større sak. Da er det lett å bli "hjernevasket".
Vis hele sitatet...
Det som har vist seg er at mange fra middelklassen, som i utgangspunktet kommer fra helt greie kår, blir terrorister. Dessuten er det mange som lever under elendige forhold, er undertrykket, osv., men som ikke tilhører islam og ikke utfører terrorisme. Det man da ser er at islam som regel er fellesnevneren. Er islam involvert blir de terrorister. Er den ikke det blir de det ikke. Generelt sagt, selvsagt.

Jeg ser derfor ikke på islam som en årsak til terrorisme, uansett hva terrorister selv hevder de sloss for. Islam er en "unnskyldning" for å utøve vold, på akkurat samme måte som demokrati er en "unnskylding" for å gå til krig mot et ikke-demokratisk land, eller kommunisme en "unnskyldning" for å ta livet av fem millioner mennesker.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg nok dessverre ikke enig i. Islam er i en særstilling, og terror er fundamentert i selve religionen. Muhammed var jo en terrorist som brukte svært brutale metoder når han skulle overvinne fiendene sine og spre islam.

Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Nasjonalsosialismen er ikke årsaken til at nazisten begår grufulle handlinher. Hva kom før den nasjonalsosialistiske overbevisningen? Hva fikk nazisten til å tenke "dreper jeg en viss type mennesker, renser jeg landet og redder økonomien og Tysklands ære"? Jo, nettopp en økonomi i ruiner, dårlige kår for folk flest, samt en kollektiv skam etter krigsoppgjøret. Derfor er disse med på å forklare nasjonalsosialismen som ideologi, og derfor også hvorfor nazisten rasjonelt støtter seg på nasjonalsosialismen som begrunnelse, eller "unnskyldning", for sine handlinger.
Vis hele sitatet...
Med andre ord: Uten nazismen, ingen grusomheter.

Altså var nazismen i seg selv en direkte årsak.

Man trenger en ideologi for å kunne tenke seg hvor man vil med samfunnet. Innholdet i denne ideologien er en direkte årsak til handlinger man foretar seg.
Sist endret av hemmeligegreier; 5. februar 2015 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Islam er i en særstilling, og terror er fundamentert i selve religionen. Muhammed var jo en terrorist som brukte svært brutale metoder når han skulle overvinne fiendene sine og spre islam.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig i dette med unntak av påstanden om at Islam er i en særstilling.
Kristendommen erobret verden på en minst like brutal måte om ikke hakket verre.

Dere som skriver at Islam ikke har noe med jihadister og literale ekstremister å gjøre burde finne noen gode argumenter bak påstanden sin.

Det at religionen har formet kulturen og at det er kulturen som har formet politikken og det er politikken som har ført til dårlig levestandard og den er den dårlige levestandarden som er årsaken til problemet - Dermed så har ikke religion noe med saken å gjøre kun muligens kulturen og politikken men den soleklare synderen er levestandarden.
Det blir litt tøysete, eller?

Islam og kristendommen kan sammenlignes med våpen.
Det kan være helt trygt for de fleste, det kan gi deg positive egenskaper som bedre selvtillit.
Men det kan også føre med seg ekstrem smerte og elendighet om folk bruker det til egen vinning eller ved å tolke bruken på andre måter en det som er tillatt i dagens samfunn.
Det er vel så å si bevist at disse bøkene ble skrevet for å styre mennesker, for å få mennesker til å handle etter ønsket måte.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er jeg nok dessverre ikke enig i. Islam er i en særstilling, og terror er fundamentert i selve religionen. Muhammed var jo en terrorist som brukte svært brutale metoder når han skulle overvinne fiendene sine og spre islam.
Vis hele sitatet...
Og Olav Trygvason (Olav den hellige) brukte silkehansker?!? Da en ble et hode kortere, hvis en nektet å døpes...
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
En mors overbevisning om a vaksiner er livsfarlige er basert på at hun handler ut i fra det hun har rasjonalisert seg fram til, gjennom erfaring/overbevisning. F.eks kan hun ha mistet et barn på grunn av bieffekter, eller har selv hatt foreldre som var mot vaksinasjon. Men, dette forklarer ikke hvorfor hun velger handle på tvers av all forskning og statistikk og lett innhentende informasjon, Hun velger å ikke forholde seg rasjonelt til den informasjonen hun har eller kan ha foran seg, fordi hun handler ut i fra følelser. Selve årsaken til denne handlingen ligger ikke i hennes verdensbilde (eller religion), men det at hun lar følelser bestemme hva som er rasjonelt, ikke sannsynlighet.
Vis hele sitatet...
Dette er opplagt absurd, fordi du selvfølgelig kan trekke dette ut i det uendelige.

Moren nekter å vaksinere sitt barn fordi hun er fullstendig overbevist om at de er livsfarlige. Men hennes overbevisning er ikke grunnen til at barnet ikke vaksineres, fordi hennes overbevisning kommer fra indoktrinering fra hennes foreldre. Men indoktrineringen er ikke årsaken, for foreldrenes indoktrinering kommer av deres egen overbevisning. Men den er ikke årsaken, fordi den igjen kommer av rusindusert paranoia fra hippietiden. Men årsaken til det var at hippiekulturen med tung rusbruk var utbredt på den tiden. Men årsaken til det var at den tyske Wandervogel-bevegelsen dro med seg det som skulle bli hippiekulturen når mange av dem flyttet til California. Men årsaken til at de flyttet til California var fordi deres back-to-nature-ideologi var bedre å leve ut i varmere klima. Men årsaken til deres back-to-nature-ideologi var den økende urbaniseringen i Tyskland på begynnelsen av 1900-tallet. Og slik kan vi faktisk fortsette til vi treffer den ultimate årsaken: Big bang. Men hva i alle dager sier det oss om dagens situasjon?

Saken er at du totalt overser hvordan personlige overbevisninger er drivkraft for atferd – ja, det er ikke bare en drivkraft, men totalt definerende for hvordan vi handler i forskjellige situasjoner. Og om noen kaster homofile ut fra syvende etasje fordi de er fullstendig overbevist om at Gud, via Mohammed, har befalt dem å gjøre det – så er det overbevisningen som medførte handlingen.

Om man vil forsøke å forhindre at folk får denne overbevisningen, må man selvsagt se på hva som kan føre til det, og hva som kan forhindre det. Hva kan forhindre vestlige muslimer, med jevnt over like gode liv som de fleste andre, fra å bli overbevist om at å påtvinge verden å leve under sharia er det eneste rette og verdt å dø for, for eksempel. Et viktig spørsmål, men først må vi slå fast at det faktisk er denne overbevisningen som er drivkraften. Og ikke minst utfordre den.

Videre er det betimelig å spørre seg hvorfor akkurat så mange av de som er utsatt for dette er muslimer. Kan det for eksempel være at spranget fra premissene de fleste muslimer deler til konklusjonen nevnt over, er i underkant kort? I så fall – egentlig i alle fall – vil det være på sin plass å underlegge islam den samme kritikken vi har underlagt alle andre utbredte ideer og ideologier, og støtte de som ønsker å kjempe for alternative tolkninger som gjør dette spranget lenger. Til tross for å bli kraftig motarbeidet av vestlige apologetikere som i toleransens og frihetens navn omfavner religiøse fascister, er det flere muslimer som med livet som innsats prøver å kjempe en ideologisk kamp mot politisk islam (og vedgår at problemene ligger i tradisjonell og mainstream tolkning av deres religion): Maajid Nawaz, Irshad Manji, Asra Nomani og Tarek Fatah er viktige navn.

Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Hva angår sosio-økonomiske faktorer er det ikke funnet empiri på kausale forhold mellom lav økonomi/utdanning og økt terrorisme, det har du rett i. Det betyr dog ikke at økonomi ikke kan trigge psykologiske, sosiale eller politiske uroligheter. Det er for eksempel funnet sammenhenger mellom økonomisk vekst, og fall i terrorisme. Så å utelukke sosio-økonomiske årsaker på bakgrunn av den lille empirien som finnes, er derfor ikke veldig klokt. Men slik det ser ut nå, er utdanning/økonomi på individ-nivå ikke kausalt med terrorsime. På gruppe-nivå, derimot, ser man at ulikhet i økonomi/utdanning i et land kan føre til politisk urolighet og voldelige handlinger, som igjen er såkalte "trigger-årsaker" til terrorisme.
Vis hele sitatet...
Det er, som nevnt, gjort studier som konkluderer med at økonomi og utdanning ikke samvarierer med terrorisme. Både på individnivå og samfunnsnivå, for både terroristisk aktivitet og støtte til militante. Og empirien er absolutt ikke liten.

Det er også verdt å merke seg at om det skulle vært tilfelle, så utelukker det på ingen måte tro som drivende faktor. Om økonomisk nedgang skulle samvariere med at flere sprenger seg selv og andre i lufta inne på sykehus for å komme til paradis med 72 jomfruer, så vil det muligens si noe om hvordan man kan bremse radikaliseringen, men det sier ikke at motivasjonen til å begå handlingen ikke grunner i deres religiøse overbevisning, eller at varianter av denne overbevisningen ikke er dypt problematiske.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og Olav Trygvason (Olav den hellige) brukte silkehansker?!? Da en ble et hode kortere, hvis en nektet å døpes...
Vis hele sitatet...
Kristendommen har vært ekstremt brutal, men er ikke det nå lenger. Det er det både historiske og teologiske årsaker til. Mens kristendommen har mistet sitt politiske aspekt nærmest fullstendig, har mainstream islam fortsatt elementer ved seg som gjør veien til brutalitet kortere. Det betyr ikke at alle muslimer er terrorister i fåreklær, eller at en betydelig andel norske muslimer ønsker sharia. Men det betyr at det må gjøres en jobb for å depolitisere islam, og det skjer ikke om vi stikker hodet i sanden og insisterer på at "dette har ingenting med islam å gjøre", og "terrorister har ingen religion", og "det er ingenting galt med islam".
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Jeg er ikke uenig i dette med unntak av påstanden om at Islam er i en særstilling.
Kristendommen erobret verden på en minst like brutal måte om ikke hakket verre.
Vis hele sitatet...
Det jeg snakker om er selve innholdet i religionen. I islam er koranen Allahs ufeilbarlige ord, og Muhammed er det store forbildet. Disse "ufeilbarlige" autoritetene legger opp til grusomheter på en måte som kristendommen ikke gjør.

Den kristne gud som beskrevet i GT er kanskje en ond jævel, men bibelen er ansett å være inspirert av Guds ord snarere enn Guds egne, ufeilbarlige ord. Kombiner dette med et NT der du har et forbilde, Jesus, som snur det andre kinnet til og generelt går rundt og er en kjernekar.

Derfor snakker jeg om at islam er i en særstilling. Islams religiøse teskter legger opp til en ekstrem brutalitet, og dette basert på ufeilbarlige autoriteter. Kristne religiøse tekster legger opp til alt mulig rart i utgangspunktet, men så kommer da denne Jesus-hippien og tar alt i en ny retning.

selv om det er gjort onde ting i kristendommens navn så er islam langt bedre egnet til slike ting.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og Olav Trygvason (Olav den hellige) brukte silkehansker?!? Da en ble et hode kortere, hvis en nektet å døpes...
Vis hele sitatet...
Se over. Fulgte han Jesu ord?

For ordens skyld: Jeg mener at både islam og kristendommen er onde ideologier som må bekjempes. Men en av dem er faktisk verre enn den andre, og gir et større grunnlag for grusomheter.
Sist endret av hemmeligegreier; 6. februar 2015 kl. 10:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den kristne gud som beskrevet i GT er kanskje en ond jævel, men bibelen er ansett å være inspirert av Guds ord snarere enn Guds egne, ufeilbarlige ord. Kombiner dette med et NT der du har et forbilde, Jesus, som snur det andre kinnet til og generelt går rundt og er en kjernekar.
Vis hele sitatet...
Hvor bokstavelig folk tolker inneholde i den gode boka er totalt individuelt, at en del folk i nyere tider velger å overse noe og følge noe annet ved å "cherrypicke" det de måtte ønske går ikke igjennom som et argument for at de kristne ikke følger umoralske tekster.

Fant en ferdig liste med noen punkter fra bibelen som ikke er helt heldige når det kommer til guds handlinger:

Oh god is an awesome god..
1. God drowns the whole earth.
In Genesis 7:21-23, God drowns the entire population of the earth: men, women, children, fetuses, and perhaps unicorns. Only a single family survives. In Matthew 24:37-42, gentle Jesus approves of this genocide and plans to repeat it when he returns.

2. God kills half a million people.
In 2 Chronicles 13:15-18, God helps the men of Judah kill 500,000 of their fellow Israelites.

3. God slaughters all Egyptian firstborn.
In Exodus 12:29, God the baby-killer slaughters all Egyptian firstborn children and cattle because their king was stubborn.

4. God kills 14,000 people for complaining that God keeps killing them.
In Numbers 16:41-49, the Israelites complain that God is killing too many of them. So, God sends a plague that kills 14,000 more of them.

5. Genocide after genocide after genocide.
In Joshua 6:20-21, God helps the Israelites destroy Jericho, killing “men and women, young and old, cattle, sheep and donkeys.” In Deuteronomy 2:32-35, God has the Israelites kill everyone in Heshbon, including children. In Deuteronomy 3:3-7, God has the Israelites do the same to the people of Bashan. In Numbers 31:7-18, the Israelites kill all the Midianites except for the virgins, whom they take as spoils of war. In 1 Samuel 15:1-9, God tells the Israelites to kill all the Amalekites – men, women, children, infants, and their cattle – for something the Amalekites’ ancestors had done 400 years earlier.

6. God kills 50,000 people for curiosity.
In 1 Samuel 6:19, God kills 50,000 men for peeking into the ark of the covenant. (Newer cosmetic translations count only 70 deaths, but their text notes admit that the best and earliest manuscripts put the number at 50,070.)

7. 3,000 Israelites killed for inventing a god.
In Exodus 32, Moses has climbed Mount Sinai to get the Ten Commandments. The Israelites are bored, so they invent a golden calf god. Moses comes back and God commands him: “Each man strap a sword to his side. Go back and forth through the camp from one end to the other, each killing his brother and friend and neighbor.” About 3,000 people died.

8. The Amorites destroyed by sword and by God’s rocks.
In Joshua 10:10-11, God helps the Israelites slaughter the Amorites by sword, then finishes them off with rocks from the sky.

9. God burns two cities to death.
In Genesis 19:24, God kills everyone in Sodom and Gomorrah with fire from the sky. Then God kills Lot’s wife for looking back at her burning home.

10. God has 42 children mauled by bears.
In 2 Kings 2:23-24, some kids tease the prophet Elisha, and God sends bears to dismember them. (Newer cosmetic translations say the bears “maul” the children, but the original Hebrew, baqa, means “to tear apart.”)
Vis hele sitatet...

Jesus som snudde alt, han rettet opp alt det som var negativt i bibelen, eller?

Matt 8,28 Jesus driver ut onde ånder og sender dem inn i en svineflokk

28 Da Jesus kom til Gadarener-landet på den andre siden, møtte han to besatte som kom ut fra gravhulene. De var så ville at ingen kunne ta veien der forbi. 29 De skrek ut: «Hva har du med oss å gjøre, du Guds Sønn? Er du kommet hit før tiden for å pine oss?» 30 Et godt stykke fra dem gikk en stor svineflokk på beite. 31 Og de onde ånder bad ham: «Driver du oss ut, så send oss inn i svineflokken.» 32 «Far av sted!» sa Jesus, og de fór ut av mennene og inn i svinene. Da satte hele flokken utfor et stup og ned i sjøen, og der druknet de.


Matt 10,14 Jesus vil straffe dem som ikke vil underkaste seg

14 Og er det noen som ikke vil ta imot dere og heller ikke vil høre deres budskap, da skal dere forlate det huset eller den byen og riste støvet av føttene. 15 Sannelig, jeg sier dere: Sodomas og Gomorras land skal slippe lettere på dommens dag enn den byen.


Mark 16,17 De som tror på Jesus skal kunne drive ut onde ånder

17 Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene; og om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem. De skal legge hendene på syke, så de blir friske.»


Luk 12,51 Jesus er ikke kommet til jorden med fred, men med strid

51 Mener dere jeg er kommet for å gi fred på jorden? Nei, sier jeg dere, ikke fred, men strid. 52 Om det er fem i et hjem, skal de fra nå av ligge i strid med hverandre: Tre mot to og to mot tre; 53 far skal stå mot sønn og sønn mot far, mor mot datter og datter mot mor, svigermor mot svigerdatter og svigerdatter mot svigermor.
Vis hele sitatet...
Sitat av hemmeligegreier
Så selv om det er gjort onde ting i kristendommens navn så er islam langt bedre egnet til slike ting.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er Islam så mye bedre egenet?
Er det kun for at flere muslimer tolker den hellige boken sin mer bokstavelig?
Så jo mer folk ignorerer hva som står i boken som de vier livet sitt til jo mindre trussel er de mot andre?

Bibelens flotte straffer og regler:

1Mos 3,16 Herren mener at menn skal råde over kvinner

16 Til kvinnen sa han:
«Stor vil jeg gjøre din møye
så ofte du er med barn;
med smerte skal du føde.
Din lyst skal stå til din mann,
og han skal råde over deg.»


2Mos 21,7 Regler for salg av sine døtre som slaver

7 Når en mann selger sin datter som trellkvinne, skal hun ikke gis fri som trellene. 8 Hvis hennes herre har bestemt henne for seg selv, men ikke liker henne, skal han la henne kjøpes fri. Han har ikke rett til å selge henne til utlendinger, siden han har vært troløs mot henne. 9 Men har han bestemt henne for sin sønn, skal han gi henne samme rett som døtre har. 10 Får sønnen enda en kone, skal han ikke la den første mangle mat, klær eller ekteskapelig omgang. 11 Dersom han ikke lar henne få disse tre ting, skal hun gis fri uten vederlag, uten betaling.


3Mos 13,40 Skallede menn med uslett i hodebunnen skal rope "Uren, uren!"

40 Om en mann mister håret på hodet så han blir snau, er han likevel ren. 41 Mister han håret foran og blir skallet, er han ren. 42 Men viser det seg en lyserød flekk der han er skallet, enten det er bak eller foran i hodet, da er det hudsykdom som bryter ut. 43 Presten skal se på ham. Finner han en lyserød hevelse i bakhodet eller forhodet, og det ser ut til å være hudsykdom som gjør uren, 44 da har mannen fått denne sykdommen. Han er uren, og presten skal erklære ham for uren. Han har hudsykdom i hodet.
45 Den som er angrepet av denne sykdommen, skal flerre klærne sine og la håret henge fritt. Han skal skjule skjegget og rope: «Uren, uren!» 46 Så lenge han er syk, er han uren. Han skal bo for seg selv. Utenfor leiren skal han ha sitt tilhold.


5Mos 13,6 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

6 Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» - guder som verken du eller dine fedre har kjent, 7 guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene ende av jorden til den andre. 8 Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. 9 Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. 10 Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. 11 Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør noe så ondt iblant dere.


5Mos 21,18 Trassige sønner skal steines ihjel

18 Når en mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham, 19 da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de eldste i byen 20 og si til dem: «Denne sønnen vår er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier. Ødsel og drikkfeldig er han også.» 21 Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. Hele Israel skal høre om det og gripes av frykt.


5Mos 22,11 Du skal ikke gå i klær som er vevd av to slags stoff

11 Du skal ikke gå i klær som er vevd av to slags stoff, ull og lin.


5Mos 22,23 Dødsstraff for kvinner som blir voldtatt i byer

23 Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, 24 skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg.


5Mos 23,12 Grav ned avføringen din med en kjepp

12 Utenfor leiren skal du ha et sted som du kan gå til. 13 Blant dine redskaper skal du ha en kjepp, og med den skal du grave ned avføringen når du har sittet der ute. 14 Herren din Gud går jo omkring i din leir for å berge deg og overgi fiendene til deg. Derfor skal leiren være hellig, så Herren ikke får se noe motbydelig hos deg, for da vender han seg bort fra deg.


5Mos 25,11 Hvis en kvinne tar tak i kjønnsdelene på en som krangler

11 Når to menn kommer i slagsmål, og konen til en av dem kommer løpende for å hjelpe sin mann, og hun rekker hånden ut og griper den som slår ham, i kjønnsdelene, 12 da skal du uten skånsel hogge hånden av henne.


Jes 66,17 De som spiser svinekjøtt skal gå til grunne

17 De som helger og renser seg
når de går til hagene
i følge med en som går i midten,
de som spiser svinekjøtt,
mus og annen styggedom,
skal alle gå til grunne,
lyder ordet fra Herren.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er Islam så mye bedre egenet?
Er det kun for at flere muslimer tolker den hellige boken sin mer bokstavelig?
Så jo mer folk ignorerer hva som står i boken som de vier livet sitt til jo mindre trussel er de mot andre?
Vis hele sitatet...
Bibelen skal tolkes mens koranen er guds ufeilbarlige ord og kan ikke tolkes.

Islam har i tillegg dødsstraff for frafall og kan vel bedre samenliknes med et kriminelt brorskap enn andre religioner.
Noxaran86:

Ja huff. Jesus drev ut onde ånder... Forferdelige greier altså. Var dette det grusomste du hadde å komme med fra NT? Sammenligne Jesus med Muhammed og du ser dem har rimelig forskjellig livsstil til eksempel for etterfølgere.

Bibelen er heller ikke Guds ufeilbarlige ord - som Koranen påberoper seg å være. Dette gjør i min mening Koranen "farligere" - da bokstavtro er hva det oppfordres til.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Bibelen skal tolkes mens koranen er guds ufeilbarlige ord og kan ikke tolkes.

Islam har i tillegg dødsstraff for frafall og kan vel bedre samenliknes med et kriminelt brorskap enn andre religioner.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal bibelen tolkes, og hvem bestemmer hvordan den tolkes?
Er ikke dette bare en måte å vri seg unna hva som i realiteten står i bibelen?

"Ja det står det du leser, men det betyr det vi sier at det betyr, selv om det er helt motsigende"

Ja huff Bearass, la oss plukke ut 35% av bibelen og bruke det den delen også ekskluderer vi de resterende 65% av den og kaller det for tull.

Men uansett skal du tolke alt jesus gjør som tekster som skal følges, og alt annen som bare oppspinn så er det fortsatt trist at han forteller ting som dette:
"Mener dere jeg er kommet for å gi fred på jorden? Nei, sier jeg dere, ikke fred, men strid."
Er ikke dette på lik linje med det som står i koranen ting som lett kan missbrukes til å begå hinsidige handlinger?

Bibelen er heller ikke Guds ufeilbarlige ord
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal folk følge den basert på blind tro om det ikke engang er guds ord som er skrevet ned i den hellige boken?
Hva er så bibelen Bearass? Hva er din "tolkning" av hva den er?
Sist endret av Noxaran86; 6. februar 2015 kl. 14:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Hvorfor skal folk følge den basert på blind tro om det ikke engang er guds ord som er skrevet ned i den hellige boken?
Vis hele sitatet...
Ja det kan man sannelig spørre seg. Spør enhver prest - og han vil si at det er mange forskjellige mennesker som har skrevet boken. Greiere å ha med koranen å gjøre der man vet det er Guds ufeilbarlige ord som står i teksten, om man sverger til blind bokstavtro altså.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ja det kan man sannelig spørre seg. Spør enhver prest - og han vil si at det er mange forskjellige mennesker som har skrevet boken. Greiere å ha med koranen å gjøre der man vet det er Guds ufeilbarlige ord som står i teksten, om man sverger til blind bokstavtro altså.
Vis hele sitatet...
Det er vel kun han som ikke kan tegnes som det er påstått at har skrevet koranen, altså muhammed sin personlige tolkning av judaismens hellige bok, hvorfor den er mer guds ord i forhold til boken den er basert på eller kristendommens nye testament basert på samme bok høres litt mystifistisk ut.

Men det er nok som du sier, det er bare å spørre en prest siden de er ikke er kjent for å lyve, lure og forvrenge sannheten til deres vinning. Og deres personlige meninger om temaet er så klart en klar indikator på hvordan alle andre tolker skriftene.
Du slåss mot en hær av stråmenn, Noxaran86. Ingen her har sagt at kristendommen er problemfri, eller sann, eller at Bibelen ikke inneholder grusomheter, eller at alt Jesus sa og gjorde var tipp topp, eller at cherry picking av Bibelen er en intellektuelt redelig affære. Men det er nå en gang slik at de færreste tolker Bibelen bokstavelig, og de aller fleste tror Bibelen er skrevet av mennesker, kopiert utallige ganger av mennesker og til slutt satt sammen av mennesker. Og at den derfor kan inneholde feil og uvesentligheter. Mens i islam er det en allment akseptert sentral doktrine om at Koranen er Guds perfekte, ufeilbarlige og eviggyldige ord, nøyaktig slik han åpenbarte dem til Mohammed gjennom engelen Gabriel. Og dette har et større potensiale for å skjære dårlig ut, spesielt i kombinasjon med enkelte andre allment aksepterte islamske doktriner.
Sist endret av Provo; 6. februar 2015 kl. 16:47.
Hvordan skal bibelen tolkes, og hvem bestemmer hvordan den tolkes?
Er ikke dette bare en måte å vri seg unna hva som i realiteten står i bibelen?
Vis hele sitatet...
Nå er det vel du som bruker bibelen for å vri deg unna hva som står i koranen.
Nei, jeg påpeker at det OGSÅ står gusomme ting i bibelen, jeg vrir meg ikke unna hva som står i koranen.
Jeg er helt enig med at koranen inneholder grusme ting.
Jeg er enig i at muhammed begikk grusomme handlinger.
Jeg er enig i at det nye testamentet er "snillere" i forhold til det gamle testamentet.
Det jeg ikke er enig i og påstanden jeg benektet var:

Islam er i en særstilling, og terror er fundamentert i selve religionen. Muhammed var jo en terrorist som brukte svært brutale metoder når han skulle overvinne fiendene sine og spre islam.
Vis hele sitatet...
Som igjen ble påstått som sann grunnet:
Den kristne gud som beskrevet i GT er kanskje en ond jævel, men bibelen er ansett å være inspirert av Guds ord snarere enn Guds egne, ufeilbarlige ord. Kombiner dette med et NT der du har et forbilde, Jesus, som snur det andre kinnet til og generelt går rundt og er en kjernekar.
Vis hele sitatet...
Som jeg igjen benekter ettersom begge bøkene er skrevet mennesker, ingen er Guds påpekte eller direkte ord, hvem som tolker Harry Potter eller gud sine ord som påpekte eller direkte er ikke et arguement for at Islam er i særstilling når det kommer til terror.

Det er blitt utført umennesklige handlinger grunnet begge religioner sine lett feiltolkede bøker, og pågår fortsatt den dag i dag.
Islam er ikke i en særstilling.

Eksempeler:

Army of God (AOG) is a Christian terrorist anti-abortion organization that sanctions the use of force to combat abortion in the United States.

Originally known as the Lord's Resistance Army and Uganda Christian Army/Movement, its stated goals include ruling Uganda according to the Ten Commandments.[7] It is listed as a terrorist group by the United States.[8]

Provo jeg er helt enig i nesten alt du skriver her, det er mulig jeg bedriver en kamp mot stråmenn. Koranen er verre en bibelen og det er fler som tolker koranen bokstavelig men det blir feil å utelukke bibelen og sette koranen i en særstilling.

Men det er nå en gang slik at de færreste tolker Bibelen bokstavelig, og de aller fleste tror Bibelen er skrevet av mennesker, kopiert utallige ganger av mennesker og til slutt satt sammen av mennesker. Og at den derfor kan inneholde feil og uvesentligheter. Mens i islam er det en allment akseptert sentral doktrine om at Koranen er Guds perfekte, ufeilbarlige og eviggyldige ord, nøyaktig slik han åpenbarte dem til Mohammed gjennom engelen Gabriel.
Vis hele sitatet...
Er dette virkelig religionen islam sin feil og ikke den generelle utdannelsen i landet?

USA er et land uten spesielt bra utdanning, men de få som fortsetter videre og utdanner seg utenom det offentlige skole tilbudet tolker bibelen mindre bokstavelig.

Young Earth Creationism
Public 31%
Scientists 2%

Dette er folk som tror at vi brukte dinosaurier som hester og at jorden er 5.700 - 10.000 år gammel.

A 2011 Gallup survey reports that 30% of U.S. adults say they interpret the Bible literally.[13

Usansett om det er religionens bok som er bedre til å lurer folk eller om det er skolene i landet som ikke er flinke nok til å formidle religionlære så er jeg enig.
Begge bøkene har veldig mye innehold som ikke passer inn i dagens samfunn. Innehold som kan få en ellers ufarlig person til å overbevises på tomme eller feilaktive premisser om at ugjerninger er den rette veien å gå.
Også at muslimer utfører fler terrorist handlinger i dagens samfunn i forhold til kristene.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Som jeg igjen benekter ettersom begge bøkene er skrevet mennesker, ingen er Guds påpekte eller direkte ord …
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle hva vi tror. Dette dreier seg da altså om forskjeller i hva de tror.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Provo jeg er helt enig i nesten alt du skriver her, det er mulig jeg bedriver en kamp mot stråmenn. Koranen er verre en bibelen og det er fler som tolker koranen bokstavelig men det blir feil å utelukke bibelen og sette koranen i en særstilling.
Vis hele sitatet...
Det er flere grusomheter i Det gamle testamentet enn i Koranen, selv om Koranen er vesentlig mer besatt av å fordømme ikketroende opp og ned i mente. Forskjellen er, for n'te gang, hvilken teologisk status skriftene har i religionen. Det er ingen her som har utelukket Bibelen, hva nå enn du mener med det, men det har blitt påstått at summen av doktriner og tekster utgjør et større problem i dagens islam enn i dagens kristendom.
Bibelen skal tolkes mens koranen er guds ufeilbarlige ord og kan ikke tolkes.
Vis hele sitatet...
Det er rart. Det fins flere tafsir av koranen tilgjengelig for de forskjellige maddhabene og sektene, altså forskjellige tolkninger av koranen, men en tilfeldig fyr på nettet forteller meg at Koranen er guds "ufeilbarlige ord og kan ikke tolkes."

Jeg må vite, hvordan er det man klarer å "ikke tolke" noe? Dette er jo helt idiotisk. Det fins t.o.m sekter som mener at Koranen ikke er guds ufeilbarlige ord - at det kun er en skapelse av gud og at det dermed ikke kan sameksistere evig med hans vilje.

Det er skremmende hvor mange "islamkritikere" det er som ikke kan en dritt om Islam men føler seg komfortabel nok til å diskutere det.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Hvor bokstavelig folk tolker inneholde i den gode boka er totalt individuelt, at en del folk i nyere tider velger å overse noe og følge noe annet ved å "cherrypicke" det de måtte ønske går ikke igjennom som et argument for at de kristne ikke følger umoralske tekster.
Vis hele sitatet...
Nå er det faktisk slik at i kristendommen er bibelen "inspirert av Gud" mens koranen er Allahs ufeilbarlige ord. Og Muhammed er hans ufeilbarlige profet som er et forbilde for alle muslimer til alle tider.

Fant en ferdig liste med noen punkter fra bibelen som ikke er helt heldige når det kommer til guds handlinger:

Oh god is an awesome god..
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver alt dette. Jeg har allerede påpekt at guden i GT er en ond jævel.

Jesus som snudde alt, han rettet opp alt det som var negativt i bibelen, eller?
Vis hele sitatet...
Det var en rimelig dårlig samling sitater som på ingen måte motbeviser det jeg skriver.

Hvorfor er Islam så mye bedre egenet?
Er det kun for at flere muslimer tolker den hellige boken sin mer bokstavelig?
Så jo mer folk ignorerer hva som står i boken som de vier livet sitt til jo mindre trussel er de mot andre?
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede forklart hvorfor islam er bedre egnet. For det første er koranen Allahs ufeilbarlige ord, og for det andre er Muhammed (en brutal kriger, drapsmann, voldtektsmann, puler av mindreårige, osv.) en ufeilbarlig profet som levde det perfekte livet alle muslimer skal etterstrebe å leve.

På den andre siden har du bibelen som bare er inspirert av Guds ord, og en messias som preiket kjærlighet og ikke-vold.

Bibelens flotte straffer og regler:
Vis hele sitatet...
I motsetning til koranen og hadith er disse reglene ikke nødvendigvis gyldige for kristne. De er regler for jødene, og mange kristne mener nettopp at Jesus opphevet alle disse reglene. Grunnen er at bare det å tro på ham var nok til å komme til himmelen. Man trengte ikke å gjøre alt mulig rart og følge alle mulige slas regler. Tro var nok.

Faen, jeg kan ikke tro at jeg sitter her og forsvarer kristendommen...

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Men uansett skal du tolke alt jesus gjør som tekster som skal følges, og alt annen som bare oppspinn så er det fortsatt trist at han forteller ting som dette:
"Mener dere jeg er kommet for å gi fred på jorden? Nei, sier jeg dere, ikke fred, men strid."
Er ikke dette på lik linje med det som står i koranen ting som lett kan missbrukes til å begå hinsidige handlinger?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke sammenlignbart med det som tår i koranen. Her er det snakk om hva Jesus selv skal gjøre, ikke hva han befaler andre å gjøre. Og hva disse setningene egentlig betyr er omstridt. Den tolkningen du baserer deg på er såpass fjernt fra alt det andre han sa at man nesten må se bort fra det.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Nei, jeg påpeker at det OGSÅ står gusomme ting i bibelen
Vis hele sitatet...
Hvorfor påpeke noe ingen har nektet på? Det er ikke det som er poenget. Du baserer deg på en stråmann. Poenget er at bibelen ikke anses for å være Guds ufeilbarlige ord, i motsetning til koranen.

Som jeg igjen benekter ettersom begge bøkene er skrevet mennesker, ingen er Guds påpekte eller direkte ord, hvem som tolker Harry Potter eller gud sine ord som påpekte eller direkte er ikke et arguement for at Islam er i særstilling når det kommer til terror.
Vis hele sitatet...
Du ignorerer altså de hellige bøkenes posisjon i de to religionene. Godt gjort.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Det er rart. Det fins flere tafsir av koranen tilgjengelig for de forskjellige maddhabene og sektene, altså forskjellige tolkninger av koranen, men en tilfeldig fyr på nettet forteller meg at Koranen er guds "ufeilbarlige ord og kan ikke tolkes."
Vis hele sitatet...
Hva mener du med forskjellige tolkninger? Omskrivninger i originalspråket, eller oversettelser til andre språk?

Jeg må vite, hvordan er det man klarer å "ikke tolke" noe? Dette er jo helt idiotisk. Det fins t.o.m sekter som mener at Koranen ikke er guds ufeilbarlige ord - at det kun er en skapelse av gud og at det dermed ikke kan sameksistere evig med hans vilje.
Vis hele sitatet...
Disse sektene er ikke særlig store, derfor ordet "sekter". Dere tolkning strider mot koranen selv (15:9). Du kan naturligvis ikke benekte at det overveldende flertall av muslimske retninger anser koranen for å være ufeilbarlig.

Det er skremmende hvor mange "islamkritikere" det er som ikke kan en dritt om Islam men føler seg komfortabel nok til å diskutere det.
Vis hele sitatet...
Hva med islamelskere som ikke kan en dritt om islam men føler seg komfortable nok til å diskutere det?
Sist endret av hemmeligegreier; 14. februar 2015 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
MaG9z's Avatar
Trådstarter
Jeg finner det veldig vanskelig å konkludere med at disse to terrorangrepene i Danmark som rammet en debatt om karikaturtegning av Muhammed og en synagoge har ingenting med religion å gjøre. Kan det virkelig være en tilfeldighet at terrorangrepene rammet disse to stedene?
Hva mener du med forskjellige tolkninger? Omskrivninger i originalspråket, eller oversettelser til andre språk?
Vis hele sitatet...
Burde ikke du vite hva en tafsir er? En Tafsir er en tolkning av koranen, enkelt å greit. Selve ordet betyr "tolkning". Jeg burde vel kanskje ikke ha forventa for mye av selverklærte eksperter som har lest noen artikler på religionofpeace.com.

Disse sektene er ikke særlig store, derfor ordet "sekter". Dere tolkning strider mot koranen selv (15:9). Du kan naturligvis ikke benekte at det overveldende flertall av muslimske retninger anser koranen for å være ufeilbarlig.
Vis hele sitatet...
Hele nord-afrika har rike Sufi-, dermed Bateni-tradisjoner. De er mer enn bare store nok.

Hva med islamelskere som ikke kan en dritt om islam men føler seg komfortable nok til å diskutere det?
Vis hele sitatet...
Jeg har bodd mesteparten av livet mitt i Irak og var muslim helt til jeg var 14 år. Jeg vet faktisk hva jeg snakker om fordi jeg vokste opp med å lære det, men men, kanskje islamofobiske, postmodernistiske "orientalister" vet bedre.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hele nord-afrika har rike Sufi-, dermed Bateni-tradisjoner. De er mer enn bare store nok.
Vis hele sitatet...
Kan du oppgi et prosentanslag for hvor stor andel av verdens muslimer som avviser at Koranen er Guds ufeilbarlige ord? (Merk forresten at jeg ikke spør om hvor mange som ikke tolker Koranen bokstavelig.)
Sist endret av Provo; 16. februar 2015 kl. 21:53.
Sitat av Provo Vis innlegg
Kan du oppgi et prosentanslag for hvor stor andel av verdens muslimer som avviser at Koranen er Guds ufeilbarlige ord? (Merk forresten at jeg ikke spør om hvor mange som ikke tolker Koranen bokstavelig.)
Vis hele sitatet...
Dette er personlig, hvordan forventer du seriøs statistikk på dette?
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Dette er personlig, hvordan forventer du seriøs statistikk på dette?
Vis hele sitatet...
Sikkert fordi du var så j*vlig nedlatende når du påstod at så ikke var tilfelle.
Only Muslims in sub-Saharan Africa were asked whether they view the Quran as the word of God or a book written by men; across most of the African nations polled, nine-in-ten or more Muslims say that the Quran is the word of God, including more than seven-in-ten who believe it should be taken literally, word for word.
Vis hele sitatet...
http://www.pewforum.org/2012/08/09/t...cles-of-faith/
Det er da vitterlig med forskjell mellom å spørre om Koranen er skrevet av Gud eller mennesker eller å spørre om det er Guds ufeilbarlige ord. Forskjellen ligger i tolkning og hvordan enkelte deler av koranen kan være aktuelle i dag eller i forskjellige situasjoner. Surat al-Tawbeh og Surat al-Anfal er eksempelvis kun brukt for lovgivning under krig, men dette virker de fleste "islamkritikere" her til å misforstå da de tror det å daglig drepe banu Qureish er fundamentalt i Islam. Et annet eksempel er slaveri. Koranen tillater slaveri, men de aller fleste lærde (Qutb og brorskapet inkludert) har en universal konsensus mot det.

I hovedsak så er Fiqh og Tafsir noe enkelte studerer i flere år, om det var så enkelt som å bare tolke det slik det skrives så hadde ikke Islam trengt noen lærde, madrasat eller forskjellige sekter og tolkninger. Jeg foreslår å spørre muslimer selv om Islam fremfor høyrevridde idioter på nettet med for mye tid på hendene.
Det er da vitterlig med forskjell mellom å spørre om Koranen er skrevet av Gud eller mennesker eller å spørre om det er Guds ufeilbarlige ord.
Vis hele sitatet...
Er vel en slags forskjell. Ellers tror muslimer at
They consider the Quran to be the only revealed book that has been protected by God from distortion or corruption.
Vis hele sitatet...
(wikipedia). Om man mener Koranen er perfekt bevart og skrevet av Gud - så skal det vel godt gjøres å tro den er skrevet av en Gud som sleiva med orda og kom med enkelte feil her og der?
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Dette er personlig, hvordan forventer du seriøs statistikk på dette?
Vis hele sitatet...
Det gir ingen mening. Hvilken religion man tror på er også personlig, men vi har statistikk på det likevel. Hvorvidt man tror Koranen er skrevet av Gud eller mennesker er også personlig, men som Bearass viser til har vi statistikk på det også. Dersom du er så uenig i hemmeligegreiers påstand om at det overveldende flertall av muslimske retninger anser Koranen som ufeilbarlig, så må det vel være mulig å gi et omtrentlig anslag på hvor mange muslimer som mener Koranen kan inneholde feil. At Koranen (men ikke nødvendigvis forståelsen av den) er ufeilbarlig er en sentral doktrine i islam, og den er omtrent like kontroversiell som den kristne doktrinen om at Jesus er Guds sønn.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Det er da vitterlig med forskjell mellom å spørre om Koranen er skrevet av Gud eller mennesker eller å spørre om det er Guds ufeilbarlige ord.
Vis hele sitatet...
Nei, egentlig ikke. Med mindre man mener at Gud kan ha tatt feil.

Det virker som du har en noe merkelig forståelse av betydningen til begrepet "ufeilbarlig". Det betyr ikke at man nødvendigvis må tolke teksten bokstavelig. Det betyr at selve teksten ikke kan inneholde feil.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
I hovedsak så er Fiqh og Tafsir noe enkelte studerer i flere år, om det var så enkelt som å bare tolke det slik det skrives så hadde ikke Islam trengt noen lærde, madrasat eller forskjellige sekter og tolkninger.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg i at Koranen må tolkes. Alle tekster må tolkes. En bokstavtro tolkning er også tross alt en tolkning, og de færreste muslimer tolker Koranen slik – i hvert fall ikke gjennomgående. Men det er vanskelig å komme bort fra at summen av allment aksepterte islamske doktriner i kombinasjon med Koranens og hadithenes innhold har svært lett for å medføre illiberale, og ofte menneskerettslig katastrofale, konklusjoner.

Fiqh, og de forskjellige sharia-skolene, er eksempler på at tolkning forekommer. Men det er et dårlig argument mot problemene knyttet til islam når for eksempel samtlige sharia-skoler verdt å snakke om befaler dødsstraff for religiøst frafall (med delvis unntak av Hanbali og Ja'fari som sier at kun menn skal drepes, mens kvinner skal sperres inne og bankes henholdsvis hver tredje og hver dag inntil de omvender). Det finnes selvfølgelig de som er strengt i mot dette, både historisk og i samtiden, men de har ikke særlig gjennomslagskraft og de taler ofte imot dette med livet på spill. Og vi er pent nødt til å anerkjenne at i et globalt perspektiv er dette fullstendig mainstream. Det samme gjelder ekstremt kraftige straffer – ofte dødsstraff – for ting som homofili, utroskap og blasfemi. Første skritt på veien til å løse disse problemene er å anerkjenne at og hvorfor de finnes.
Dersom du er så uenig i hemmeligegreiers påstand om at det overveldende flertall av muslimske retninger anser Koranen som ufeilbarlig, så må det vel være mulig å gi et omtrentlig anslag på hvor mange muslimer som mener Koranen kan inneholde feil. At Koranen (men ikke nødvendigvis forståelsen av den) er ufeilbarlig er en sentral doktrine i islam, og den er omtrent like kontroversiell som den kristne doktrinen om at Jesus er Guds sønn.
Vis hele sitatet...
Det er fremdeles noe personlig, og statistikken til Bearass bruker et helt annet premiss. Eksempelvis så mener mange, jeg tør nesten si majoriteten (dog har jeg ingen tall på dette og jeg forventer ikke at det eksisterer ekstensive undersøkelser på det heller) at Koranen har blitt endret av Umayyadene. Dette er omstridt i Shia teologisk diskurs, men enkelt sekter innenfor Shia Islam har det som et fundamental del av sin tro. Det første eksempelet som jeg kan tenke meg fram til er Aleviene i Tyrkia, ca. 20-30 millioner mennesker så vidt jeg vet. Eksempelvis så ber de ikke, de faster ikke og de er generelt sett veldig langt til venstre med enkelte medlemmer av sekten som utgjør den største pro-LGBTQ+ bevegelsen i midtøsten. Det samme gjelder for mange andre Sufi-, Ismaili- og selv Usuli-sekter, dog kanskje ikke så liberalt.

Det virker som du har en noe merkelig forståelse av betydningen til begrepet "ufeilbarlig". Det betyr ikke at man nødvendigvis må tolke teksten bokstavelig. Det betyr at selve teksten ikke kan inneholde feil.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok jeg har misforstått, ja. Det jeg mener er heller at muslimer anser det som uaktuelt, og da kommer opp eksempelet om Surat al-Tawbeh og al-Anfal. Det meste av sitasjonene i denne tråden er jo tatt ut av kontekst. Ikke nok med det, men så skal man ikke tolke koranen i et annet språk enn arabisk da det ikke inkluderer de språklige og kulturelle virkemidlene. Dette i seg selv er fundamentalt i Islamsk teologisk diskurs, men som disse såkalte Islamekspertene i tråden har klart å hoppe over sammen med alle andre uunngåelige teologiske prinsipper.

Jeg er enig med deg i at Koranen må tolkes. Alle tekster må tolkes. En bokstavtro tolkning er også tross alt en tolkning, og de færreste muslimer tolker Koranen slik – i hvert fall ikke gjennomgående. Men det er vanskelig å komme bort fra at summen av allment aksepterte islamske doktriner i kombinasjon med Koranens og hadithenes innhold har svært lett for å medføre illiberale, og ofte menneskerettslig katastrofale, konklusjoner.

Fiqh, og de forskjellige sharia-skolene, er eksempler på at tolkning forekommer. Men det er et dårlig argument mot problemene knyttet til islam når for eksempel samtlige sharia-skoler verdt å snakke om befaler dødsstraff for religiøst frafall (med delvis unntak av Hanbali og Ja'fari som sier at kun menn skal drepes, mens kvinner skal sperres inne og bankes henholdsvis hver tredje og hver dag inntil de omvender). Det finnes selvfølgelig de som er strengt i mot dette, både historisk og i samtiden, men de har ikke særlig gjennomslagskraft og de taler ofte imot dette med livet på spill. Og vi er pent nødt til å anerkjenne at i et globalt perspektiv er dette fullstendig mainstream. Det samme gjelder ekstremt kraftige straffer – ofte dødsstraff – for ting som homofili, utroskap og blasfemi. Første skritt på veien til å løse disse problemene er å anerkjenne at og hvorfor de finnes.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig. Mainstream Fiqh er fremdeles sosialt og politisk reaksjonært, dog ikke særlig ulikt kristendommen eller noen andre religioner. Som alle andre religioner så er religion avhengig av materielle forhold for å finne støtte blant folket, og da hjelper det lite når midtøsten bombes, kuppes og styres av vestlig installerte og/eller vestlig støttede despoter. Bilder er kanskje ikke adekvate eksempler her, men det er ganske klart at midtøsten var langt mer sekulær for 30-50 år siden enn det den er nå.

Mente mange shiamuslimer, altså 200 til 300 millioner muslimer. Sunni-muslimer er det mer løst å definere deres syn på Umayyadene da et stort flertall er politisk shia men anser seg fremdeles som sunni iforhold til de 5, 7 eller 12 imamene.
Sist endret av Mortbaz; 17. februar 2015 kl. 23:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Three in Four in U.S. Still See the Bible as Word of God Gallup av amerikanere som mener bibelen er guds ord og om mye om ikke alt skal tolkes bokstavelig.

Ken Ham lærer småbarn hva de skal tro på Det kan så klart ikke sammenlignes med selvmords bombere som lengter etter jomfruer men det er basert på samme sak, tro på ekstraordinære ting ikke bare uten ekstraordinære beviser men helt uten noen bevis i det hele tatt, som blir indoktrinert fra tiden vi er mest mottagelige for bias informasjon.

A survey conducted by the Pew Research Center in 2010 found relatively widespread popular support for death penalty as a punishment for apostasy in Egypt (84% of respondents in favor of death penalty), Jordan (86% in favor)

Disse religionene hemmer den menneskelige utviklingen og er ideologier som kan få ellers gode mennesker til å gjøre skrekkelige ting.
Om vi sammenligner noen andre ideologier som har klart å utrette samme sak er det vanskelig å ikke trekke relasjoner til "Hitlerism" og "Stalinism"
Jeg kom over denne på fb-feeden min idag. noen som har sett den?
Opplever dere den som nøytral?

https://www.youtube.com/watch?v=2KUR3dpCjm0

Har ikke sett hele, derfor jeg lurer.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Det er fremdeles noe personlig, og statistikken til Bearass bruker et helt annet premiss.
Vis hele sitatet...
Det er som sagt samme premiss med mindre man mener Gud kan ha tatt feil. Og det spiller som sagt ingen rolle om det er personlig.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Eksempelvis så mener mange, jeg tør nesten si majoriteten (dog har jeg ingen tall på dette og jeg forventer ikke at det eksisterer ekstensive undersøkelser på det heller) at Koranen har blitt endret av Umayyadene. Dette er omstridt i Shia teologisk diskurs, men enkelt sekter innenfor Shia Islam har det som et fundamental del av sin tro. Det første eksempelet som jeg kan tenke meg fram til er Aleviene i Tyrkia, ca. 20-30 millioner mennesker så vidt jeg vet. Eksempelvis så ber de ikke, de faster ikke og de er generelt sett veldig langt til venstre med enkelte medlemmer av sekten som utgjør den største pro-LGBTQ+ bevegelsen i midtøsten. Det samme gjelder for mange andre Sufi-, Ismaili- og selv Usuli-sekter, dog kanskje ikke så liberalt.
Vis hele sitatet...
Det er standard teologi, også innen shiaislam, at Koranen er Guds ufeilbarlige ord. Koranen ble endret av Umayyadene, men i følge standard teologi var det bare språktekniske endringer (fra et gammelt, primitivt og tvetydig til et mer moderne arabisk skriftspråk), mens Gud har beskyttet innholdet slik at Koranen slik den fremstår i dag er identisk med det som ble åpenbart til Mohammed gjennom engelen Gabriel.

Aleviene er ett av sikkert flere små unntak, og teller i følge Wikipedia mellom 15 og 20 millioner. Altså opp til snaut 1,3% av verdens muslimer. Det kan vanskelig sies å motbevise påstanden om at det overveldende flertall av retninger innen islam anser Koranen for å være Guds ufeilbarlige ord.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Det jeg mener er heller at muslimer anser det som uaktuelt, og da kommer opp eksempelet om Surat al-Tawbeh og al-Anfal. Det meste av sitasjonene i denne tråden er jo tatt ut av kontekst.
Vis hele sitatet...
Jeg er nok ikke helt enig i at de voldelige versene er tatt ut av kontekst, men det spiller uansett ikke så stor rolle, fordi jihadistene heller ikke anser dem som tatt ut av kontekst. Når man har en tekst som rimelig tydelig befaler drap, og standard teologi mener teksten er Guds perfekte og ufeilbarlige ord – eller som i Hadith, autentiske beskrivelser av Mohammeds perfekte befalinger og handlinger – så har man en problematisk situasjon.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Ikke nok med det, men så skal man ikke tolke koranen i et annet språk enn arabisk da det ikke inkluderer de språklige og kulturelle virkemidlene. Dette i seg selv er fundamentalt i Islamsk teologisk diskurs, men som disse såkalte Islamekspertene i tråden har klart å hoppe over sammen med alle andre uunngåelige teologiske prinsipper.
Vis hele sitatet...
Det er normalt et krav for inngående tafsir, men det er jo ikke det det er snakk om her. Ingen her har planer om å få sine kommentarer og utredninger om Koranen bredt anerkjent blant islamske lærde. Det er så klart bare tull at man ikke kan se problemer knyttet til en teksts innhold og status med mindre man kan språket den opprinnelig ble skrevet på. Og hvordan skulle dette bortforklare at jihadistene peker på de samme versene for å forsvare sine handlinger? Kan ikke al-Zawahiri og al-Baghdadi arabisk?

I tillegg er mange deler av Koranen helt rett frem og ikke spesielt vanskelig å forstå – derfor er også shariaskolene svært enig om svært mange ting, og de forskjellige oversettelsene av Koranen samsvarer også veldig godt. Argumentet du kommer med her er altså ikke det spor overbevisende for de som ikke sverger til overtroen det er basert på. Arabisk er ikke, som det eneste språk i verden, umulig å oversette meningsfullt til andre språk. Det kan selvsagt være språklige nyanser som gjør oversettere uenige i den egentlige meningen, men det er ikke akkurat store forskjeller som skiller de forskjellige oversettelsene. Du ser ikke en oversettelse av et vers si at polyteistene skal drepes, mens en annen sier at de skal få en klem. Derfor er det også fullstendig legitimt å problematisere de deler av teksten som gir opphav til jihadistenes og islamistenes holdninger og handlinger.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jeg er helt enig. Mainstream Fiqh er fremdeles sosialt og politisk reaksjonært, dog ikke særlig ulikt kristendommen eller noen andre religioner.
Vis hele sitatet...
Det er ganske ulikt gjennom at praktisk talt null kristne ønsker å påtvinge hele samfunnet å etterleve moselovene.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Som alle andre religioner så er religion avhengig av materielle forhold for å finne støtte blant folket, og da hjelper det lite når midtøsten bombes, kuppes og styres av vestlig installerte og/eller vestlig støttede despoter. Bilder er kanskje ikke adekvate eksempler her, men det er ganske klart at midtøsten var langt mer sekulær for 30-50 år siden enn det den er nå.
Vis hele sitatet...
At 60% av Egypts muslimer mener at utro skal steines og apostater skal drepes kan vanskelig skyldes på vestlige bomber. Midtøstens befolkning er pent nødt til å ta ansvar for egne handlinger og holdninger slik som absolutt alle andre.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Three in Four in U.S. Still See the Bible as Word of God Gallup av amerikanere som mener bibelen er guds ord og om mye om ikke alt skal tolkes bokstavelig.
Vis hele sitatet...
USA er et særtilfelle der, og selv om de sier man skal tolke Bibelen bokstavelig er det stort sett i praksis ting som skapelseshistorien det går på. Du skal heldigvis lete rimelig lenge før du finner et nevneverdig antall amerikanere som støtter steining for utroskap.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Burde ikke du vite hva en tafsir er? En Tafsir er en tolkning av koranen, enkelt å greit. Selve ordet betyr "tolkning". Jeg burde vel kanskje ikke ha forventa for mye av selverklærte eksperter som har lest noen artikler på religionofpeace.com.
Vis hele sitatet...
Poenget er altså at man ikke kan tolke seg vekk fra det at koranen må "tolkes" bokstavelig, altså at man ikke kan bortforklare det som står svart på hvitt der. Du prøver å bløffe om at mange muslimer ikke mener at koranen skal tolkes bokstavelig, noe som viste seg å være, ja, bløff.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Det er da vitterlig med forskjell mellom å spørre om Koranen er skrevet av Gud eller mennesker eller å spørre om det er Guds ufeilbarlige ord.
Vis hele sitatet...
Du ble tatt med buksene nede. Du prøvde å bløffe, men bløffen ble avslørt. Nå prøver du å spikke fliser for å slippe unna.

Slik går det når du begynner med personangrep og nedlatende tullprat i stedet for å svare saklig.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Poenget er altså at man ikke kan tolke seg vekk fra det at koranen må "tolkes" bokstavelig, altså at man ikke kan bortforklare det som står svart på hvitt der. Du prøver å bløffe om at mange muslimer ikke mener at koranen skal tolkes bokstavelig, noe som viste seg å være, ja, bløff.
Vis hele sitatet...
Der må jeg nesten få påpeke, som jeg gjorde tidligere, at det er forskjell på å tro at Koranen er Guds ufeilbarlige ord og på å tro at alt må tolkes bokstavelig. Det er rom for metaforiske tolkninger i vanlig islamsk teologi.
Du virker til å ignorere dette avsnittet fra min forrige kommentar:

Jeg tror nok jeg har misforstått, ja. Det jeg mener er heller at muslimer anser det som uaktuelt, og da kommer opp eksempelet om Surat al-Tawbeh og al-Anfal. Det meste av sitasjonene i denne tråden er jo tatt ut av kontekst. Ikke nok med det, men så skal man ikke tolke koranen i et annet språk enn arabisk da det ikke inkluderer de språklige og kulturelle virkemidlene. Dette i seg selv er fundamentalt i Islamsk teologisk diskurs, men som disse såkalte Islamekspertene i tråden har klart å hoppe over sammen med alle andre uunngåelige teologiske prinsipper.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt rettes mer mot de gjentatte påstandene her om hvordan alle/de fleste muslimer tolker Koranen bokstavelig.

Aleviene er ett av sikkert flere små unntak, og teller i følge Wikipedia mellom 15 og 20 millioner. Altså opp til snaut 1,3% av verdens muslimer. Det kan vanskelig sies å motbevise påstanden om at det overveldende flertall av retninger innen islam anser Koranen for å være Guds ufeilbarlige ord.
Vis hele sitatet...
Hva så? Poenget er at de anser seg som muslimer og at deres teologiske meninger er en del av islamsk teologisk diskurs, uansett hvor "ubetydelige" du skulle anse 15 til 20 millioner mennesker på.

Jeg er nok ikke helt enig i at de voldelige versene er tatt ut av kontekst, men det spiller uansett ikke så stor rolle, fordi jihadistene heller ikke anser dem som tatt ut av kontekst. Når man har en tekst som rimelig tydelig befaler drap, og standard teologi mener teksten er Guds perfekte og ufeilbarlige ord – eller som i Hadith, autentiske beskrivelser av Mohammeds perfekte befalinger og handlinger – så har man en problematisk situasjon. [...] Det er så klart bare tull at man ikke kan se problemer knyttet til en teksts innhold og status med mindre man kan språket den opprinnelig ble skrevet på. Og hvordan skulle dette bortforklare at jihadistene peker på de samme versene for å forsvare sine handlinger? Kan ikke al-Zawahiri og al-Baghdadi arabisk?
Vis hele sitatet...
Du bruker generelle beskrivelser og anklagelsene dine er for vage. Jeg kan ikke gjette meg fram til hvilket vers eller hadith det er du tenker på, og jeg kan ikke motsi hvorfor noe er tatt ut av kontekst når du ikke nevner det. Alle muslimer, wahhabistene inkludert, vil være enig om at det å drepe uskyldige ikke er lovlig i Islam. Problemet er hvem det er man definerer som skyldig og ikke, og dette dikteres ofte av mennesket. Terroristene sine tolkninger spiller ingen rolle; de er ikke representative for mainstream fiqh, spesielt da når de store universitetene som al-Azhar erklærer det "falsk islam".

Det er normalt et krav for inngående tafsir, men det er jo ikke det det er snakk om her. Ingen her har planer om å få sine kommentarer og utredninger om Koranen bredt anerkjent blant islamske lærde.
Vis hele sitatet...
Dette er en stråmann. Å lenke til suratayn al-Tawbeh og al-Anfal i en oversatt engelsk forså påpeke hvor voldelig innholdet er uten å inkludere kontekstet for verken av suwer, samtidig som å ignorere reglene for tafsir er fremdeles ugyldig.

Arabisk er ikke, som det eneste språk i verden, umulig å oversette meningsfullt til andre språk. Det kan selvsagt være språklige nyanser som gjør oversettere uenige i den egentlige meningen, men det er ikke akkurat store forskjeller som skiller de forskjellige oversettelsene. Du ser ikke en oversettelse av et vers si at polyteistene skal drepes, mens en annen sier at de skal få en klem. Derfor er det også fullstendig legitimt å problematisere de deler av teksten som gir opphav til jihadistenes og islamistenes holdninger og handlinger.
Vis hele sitatet...
Jo. Koranen er skrevet i form av dikt, og for at det skal rime så brukes det ofte metaforer og andre virkemidler som ikke skal tolkes bokstavelig. Igjen, det er lite jeg kan si imot her. Som sagt utallige ganger hittil, hva som siteres ut av suratayn al-Tawbeh w al-Anfal sier at polyteister skal kun kjempes imot under krigen mot dem - og da blir polyteistene nevnt fordi det var det som kjennetegnet Mohammeds fiender, nemlig de 360 andre paganske arabiske klanene og ikke nødvendigvis det at de er polyteister. Dette er et eksempel på hvordan enkelte uvitne "islamkritikere" i denne tråden har tatt vers ut av kontekst, uansett om man skulle tolke det "bokstavelig" eller ikke.

Det er ganske ulikt gjennom at praktisk talt null kristne ønsker å påtvinge hele samfunnet å etterleve moselovene.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor det? Jo, fordi majoriteten av dagens kristne lever i de utvikla landene. De materielle forholdene som er i midtøsten og mesteparten av den islamske verden er langt, langt verre, og da, igjen, nettopp p.g.a konstant vestlig aggresjon. Irak for 30-40 år siden, under en multipolar verden, er ikke det samme som det Irak er nå. Befolkningens tilnærming til religion har økt kraftig de siste 10-20 årene.

At 60% av Egypts muslimer mener at utro skal steines og apostater skal drepes kan vanskelig skyldes på vestlige bomber. Midtøstens befolkning er pent nødt til å ta ansvar for egne handlinger og holdninger slik som absolutt alle andre.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skyldes det ikke vestlig bombing? Synes du det er rart arabere radikaliseres etter Irak-krigen eller etter at Israel fritt kan bryte alle FNs resolusjoner mens store bror USA redder dem med veto-retten? Jo. Befolkningen radikaliseres og det nettopp pga økt vestlig imperialisme. Når du ber "midøstens befolkning ta ansvar for egne handlinger og holdninger" så foreslår jeg at du gjør det samme ved å ignorerer 90 år med vestlig imperialisme.

Velger ellers å ignorere hemmeligegreier sine meningsløse kommentarer for obvious reasons.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hva så? Poenget er at de anser seg som muslimer og at deres teologiske meninger er en del av islamsk teologisk diskurs, uansett hvor "ubetydelige" du skulle anse 15 til 20 millioner mennesker på.
Vis hele sitatet...
Logikken er altså at bare man anser seg selv som muslim og er med i den store samtalen mellom islams store retninger, så er tolkningen legitim? Da er plutselig de store tolkningene om å steine kvinner o.l. legitime. Man får fjernet de minste grupperingene på noen hundretusen som IS og deres venner - men er deres tolkning den legitime innenfor områdene de dominerer? Hvis de skulle bli like store som andre tolkninger, må de prate med de andre skolene for å bli legitime? Det er en ullen definisjon av tolkningsrett for å unngå hva som faktisk står der, selv i sin fulle kontekst.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Og hvorfor det? Jo, fordi majoriteten av dagens kristne lever i de utvikla landene. De materielle forholdene som er i midtøsten og mesteparten av den islamske verden er langt, langt verre, og da, igjen, nettopp p.g.a konstant vestlig aggresjon. Irak for 30-40 år siden, under en multipolar verden, er ikke det samme som det Irak er nå. Befolkningens tilnærming til religion har økt kraftig de siste 10-20 årene.
Vis hele sitatet...
Hvorfor reiser det da tusenvis av mennesker oppvokst i vesten til Syria og områdene rundt? Om vi skal skylde på boforhold, så skulle det være rimelig åpenbart at Krekar snudde seg om, og ingen hadde dratt fra Norge (eller nesten hele Europa) til Syria. I tillegg er det tatt opp flere ganger tidligere i tråden at leveforhold og terror ikke har noen sammenheng. Ærlig talt burde hele vesten vært ganske immun mot terror siden 70-tallet om det var tilfellet, men det har vi vel ikke vært, uansett hvem som står bak.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hvorfor skyldes det ikke vestlig bombing?
Vis hele sitatet...
På hvilken måte skal vesten ta skylden for at de mener egne borgere skal steine hverandre og legitimerer annen bajjaseri? Argumentet om at de skal bruke krigsvers mot vesten kan være en logisk slutning, men drepe hverandre pga. en ytre trussel? Det strider mot all historisk erfaring - ingenting samler en nasjon mer enn en ytre fiende. Tyskland 1930, Russland nå, Frankrike rundt revolusjonen, Romerriket mot de hedenske, all empiri tilsier at ytre fiender forener nasjoner.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ganske ulikt gjennom at praktisk talt null kristne ønsker å påtvinge hele samfunnet å etterleve moselovene.
Vis hele sitatet...
Her er det jo viktig å skille moseloven - den såkalte Torah - som var en
praktisk lovsamling ment for jødene i førkristelig tid, og de kristne budene, der
1. og 2. bud sies å oppfylle hele moseloven. Dette er riktignok noe en hel del
av dagens mer konservative kristne synes å misforstå.

Det er viktig å merke seg at det ingen steder i det nye testamentet står
noe om at man f.eks. skal steines for ekteskapsbrudd, eller for den saks
skyld brenne slaktoffer til Jahve.
Logikken er altså at bare man anser seg selv som muslim og er med i den store samtalen mellom islams store retninger, så er tolkningen legitim? Da er plutselig de store tolkningene om å steine kvinner o.l. legitime. Man får fjernet de minste grupperingene på noen hundretusen som IS og deres venner - men er deres tolkning den legitime innenfor områdene de dominerer? Hvis de skulle bli like store som andre tolkninger, må de prate med de andre skolene for å bli legitime? Det er en ullen definisjon av tolkningsrett for å unngå hva som faktisk står der, selv i sin fulle kontekst.
Vis hele sitatet...
Wahhabistenes tolkning strider mot fundamentale prinsipper i forhold til Tafsir. Det gjør ikke Bateni-skolenes, som foresten, er langt større enn kun Aleviene. Al-Azhar, det største universitetet innen Islam har erklært wahhabisme for "falsk Islam". Deres "tolkning" er ikke legitim for den overveldende majoriteten av muslimer, mer så enn Alevienes.

Hvorfor reiser det da tusenvis av mennesker oppvokst i vesten til Syria og områdene rundt? Om vi skal skylde på boforhold, så skulle det være rimelig åpenbart at Krekar snudde seg om, og ingen hadde dratt fra Norge (eller nesten hele Europa) til Syria. I tillegg er det tatt opp flere ganger tidligere i tråden at leveforhold og terror ikke har noen sammenheng. Ærlig talt burde hele vesten vært ganske immun mot terror siden 70-tallet om det var tilfellet, men det har vi vel ikke vært, uansett hvem som står bak.
Vis hele sitatet...
Er de som reiser etnisk norske/vestlige? Er ikke de fremdeles personlig påvirket av de materielle forholdene i deres hjemland gjennom klan/familie? Er de ikke fremdeles påvirket av befolkningens ideologi?

Midtøsten og flesteparten av den islamske verden har blitt kraftig mer religiøs de siste 30 årene, og de materielle forholdene skapt av økt vestlig imperialisme er elendige. Om en ikke ser det som kausalitet så kan en umulig nekte for at det i det minste er en korrelasjon.

På hvilken måte skal vesten ta skylden for at de mener egne borgere skal steine hverandre og legitimerer annen bajjaseri? Argumentet om at de skal bruke krigsvers mot vesten kan være en logisk slutning, men drepe hverandre pga. en ytre trussel? Det strider mot all historisk erfaring - ingenting samler en nasjon mer enn en ytre fiende. Tyskland 1930, Russland nå, Frankrike rundt revolusjonen, Romerriket mot de hedenske, all empiri tilsier at ytre fiender forener nasjoner.
Vis hele sitatet...
Når du siterer det ene retoriske spørsmålet, så er det ofte lurt å først lese utdypninga som kommer etter fremfor å synse deg fram til det.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Er de som reiser etnisk norske/vestlige? Er ikke de fremdeles personlig påvirket av de materielle forholdene i deres hjemland gjennom klan/familie? Er de ikke fremdeles påvirket av befolkningens ideologi?
Vis hele sitatet...
Hvor langt er man villig til å ta dette argumentet? Å hele tiden skylde på materielle forhold til familie- eller klanmedlemmer blir fåfengt når det allerede er påpekt at dette ikke er grunnen til terror ifølge forskning. Eneste nordmann på USAs droneliste(meg bekjent, lista kan vel ha blitt større) er etnisk norsk og konvertitt. Senest igår kom nyheten om at en etnisk norsk konvertitt hadde dratt ned, og hverken han eller konen jeg ikke kunne se noe annet enn en burka på hadde ingen støtte i familie eller familie der. Særlig med informasjon har jeg ikke fått med meg om de andre, så jeg kan ikke avvise at de fleste har familie der nede, men det er igjen irrelevant.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Midtøsten og flesteparten av den islamske verden har blitt kraftig mer religiøs de siste 30 årene, og de materielle forholdene skapt av økt vestlig imperialisme er elendige. Om en ikke ser det som kausalitet så kan en umulig nekte for at det i det minste er en korrelasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg er noe usikker på om du har tatt poenget mitt - jeg forsvarer ikke på noen måte vestens innblanding, det jeg sier er at det skal være irrelevant for hvordan man behandler sine landsmenn. Terror fra midtøsten og landene rundt var mer eller mindre fraværende for 30 år siden, nå som de er mer religiøse forekommer det. Du har akkurat selv argumentert for at religionen har brakt med seg vold. Uavhengig av hvem eller hva som førte til den religiøse "oppvekningen", så har den brakt med seg vold, hvordan er dette ene og alene vestens skyld? Fordi vesten gjorde området mer religiøst, så kan ikke doktrinen ta noe av skylden for at doktriner som er direkte forkastelige følges?


Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Når du siterer det ene retoriske spørsmålet, så er det ofte lurt å først lese utdypninga som kommer etter fremfor å synse deg fram til det.
Vis hele sitatet...
Jeg siterte det retorisk spørsmålet fordi jeg ville forkorte ned siteringen, da jeg trodde det kom frem at jeg svarte på hele avsnittet som en helhet. At jeg ikke skrev godt nok tar jeg på min kappe.

Det som for meg fremstår uforsåtelig er som nevnt over hvordan man peker på vesten for de dårlige materielle forholdene og at de ledet til mer religiøsitet. Når denne religiøsiteten leder til vold direkte fra sine doktriner, selv for "moderate" muslimer, så er fortsatt vesten kjepphesten. Selvfølgelig har vesten vært idioter, men det unnskylder ikke ethvert brudd på menneskerettighetene som kommer av at en religion fikk fotfeste. Vesten kan ta på seg skylden for religiøsiteten, handlingene av religionen får befolkningen og religionen selv ta på seg.
Sist endret av Xasma; 28. februar 2015 kl. 17:30.
Sitat av Provo Vis innlegg
Der må jeg nesten få påpeke, som jeg gjorde tidligere, at det er forskjell på å tro at Koranen er Guds ufeilbarlige ord og på å tro at alt må tolkes bokstavelig. Det er rom for metaforiske tolkninger i vanlig islamsk teologi.
Vis hele sitatet...
Hvis koranen er Allahs ufeilbarlige ord så må den "tolkes" så bokstavtro som mulig. Altså minst mulig generell tolkning.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Synes du det er rart arabere radikaliseres etter Irak-krigen eller etter at Israel fritt kan bryte alle FNs resolusjoner mens store bror USA redder dem med veto-retten? Jo. Befolkningen radikaliseres og det nettopp pga økt vestlig imperialisme.
Vis hele sitatet...
Israel får flere FN-resolusjoner mot seg enn alle andre land i verden tilsammen, så FN er dessverre ikke særlig troverdig i dette spørsmålet.

Videre må man nesten se på situasjonen Israel er i: De har fra første øyeblikk blitt tvunget til å forsvare seg på stadige forsøk på å utslette dem. I dag er de såpass militært overlegne at direkte angrep fra andre stater ikke er særlig vanlig, men derimot drives det en aktiv angrepskrig der målet er å ramme israelske sivile.

Når et lands sivile er under angrep så må myndighetene foreta seg noe. Det er visst bare Israel i hele verden at man forventer skal sitte og la seg angripe uten å kunne forsvare seg...

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Wahhabistenes tolkning strider mot fundamentale prinsipper i forhold til Tafsir.
Vis hele sitatet...
Og hvem har laget disse prinsippene?
Sist endret av hemmeligegreier; 28. februar 2015 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor langt er man villig til å ta dette argumentet? Å hele tiden skylde på materielle forhold til familie- eller klanmedlemmer blir fåfengt når det allerede er påpekt at dette ikke er grunnen til terror ifølge forskning. Eneste nordmann på USAs droneliste(meg bekjent, lista kan vel ha blitt større) er etnisk norsk og konvertitt. Senest igår kom nyheten om at en etnisk norsk konvertitt hadde dratt ned, og hverken han eller konen jeg ikke kunne se noe annet enn en burka på hadde ingen støtte i familie eller familie der. Særlig med informasjon har jeg ikke fått med meg om de andre, så jeg kan ikke avvise at de fleste har familie der nede, men det er igjen irrelevant.
Vis hele sitatet...
Hvilken "forskning" og hvordan er det dette kan objektivt fastslå noe som dette?

Jeg er noe usikker på om du har tatt poenget mitt - jeg forsvarer ikke på noen måte vestens innblanding, det jeg sier er at det skal være irrelevant for hvordan man behandler sine landsmenn. Terror fra midtøsten og landene rundt var mer eller mindre fraværende for 30 år siden, nå som de er mer religiøse forekommer det. Du har akkurat selv argumentert for at religionen har brakt med seg vold. Uavhengig av hvem eller hva som førte til den religiøse "oppvekningen", så har den brakt med seg vold, hvordan er dette ene og alene vestens skyld? Fordi vesten gjorde området mer religiøst, så kan ikke doktrinen ta noe av skylden for at doktriner som er direkte forkastelige følges?
Vis hele sitatet...
Nå er jo ikke volden nødvendigvis utifra Koranen heller. Det ligger jo fremdeles eldgamle sekteriske divisjoner som kun ble vekket av at befolkningen ble mer religiøs igjen. Iran og Saudi utnytter jo polariseringa for egen politisk makt.

Det som for meg fremstår uforsåtelig er som nevnt over hvordan man peker på vesten for de dårlige materielle forholdene og at de ledet til mer religiøsitet. Når denne religiøsiteten leder til vold direkte fra sine doktriner, selv for "moderate" muslimer, så er fortsatt vesten kjepphesten. Selvfølgelig har vesten vært idioter, men det unnskylder ikke ethvert brudd på menneskerettighetene som kommer av at en religion fikk fotfeste. Vesten kan ta på seg skylden for religiøsiteten, handlingene av religionen får befolkningen og religionen selv ta på seg.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at det unnskylder noe som helst? Poenget er at økningen i religiøsitet er en naturlig følge av imperialismen. Hva det "unnskylder" eller ikke har lite å si. Ellers gjelder fortsatt det samme jeg nevnte tidligere her.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hva så? Poenget er at de anser seg som muslimer og at deres teologiske meninger er en del av islamsk teologisk diskurs, uansett hvor "ubetydelige" du skulle anse 15 til 20 millioner mennesker på.
Vis hele sitatet...
Her må du ha mistet tråden fullstendig. Du kom med dette som et motargument til hemmeligegreiers påstand om at den overveldende majoriteten av grener innen islam mener Koranen er Guds ufeilbarlige ord. Da er det vesentlig at de utgjør mindre enn 1,3%.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Du bruker generelle beskrivelser og anklagelsene dine er for vage. Jeg kan ikke gjette meg fram til hvilket vers eller hadith det er du tenker på, og jeg kan ikke motsi hvorfor noe er tatt ut av kontekst når du ikke nevner det.
Vis hele sitatet...
Igjen har du mistet tråden. Det var du som påsto at versene som er nevnt her er tatt ut av kontekst. Jeg sier at jeg ikke er helt enig i det, og byrden ligger på deg for å finne frem de versene du i utgangspunktet mener er tatt ut av kontekst.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Alle muslimer, wahhabistene inkludert, vil være enig om at det å drepe uskyldige ikke er lovlig i Islam. Problemet er hvem det er man definerer som skyldig og ikke, og dette dikteres ofte av mennesket. Terroristene sine tolkninger spiller ingen rolle; de er ikke representative for mainstream fiqh, spesielt da når de store universitetene som al-Azhar erklærer det "falsk islam".
Vis hele sitatet...
IS etterlever Hanbali-skolen til punkt og prikke. Den er ikke av de mest utbredte, men samtidig å regne for mainstream – blant annet dominerer Hanbali i Saudi-Arabia.

Det spiller for øvrig ingen rolle om et universitet har erklært noe for "falsk islam". Det finnes ingen falsk og ekte islam. Det finnes forskjellige tolkninger av islam, noen er mer utbredt enn andre, og noen er mer aggressive enn andre. Den tolkning av islam som IS og tilsvarende grupperinger sverger til sammenfaller med sentrale islamske doktriner og er i så måte fullstendig islamsk.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Dette er en stråmann. Å lenke til suratayn al-Tawbeh og al-Anfal i en oversatt engelsk forså påpeke hvor voldelig innholdet er uten å inkludere kontekstet for verken av suwer, samtidig som å ignorere reglene for tafsir er fremdeles ugyldig.
Vis hele sitatet...
Det er da ingen stråmann. Det er en direkte imøtekommelse av påstanden du gjentar her. Poenget er å påpeke at Koranen og hadith inneholder vers og befalinger med høyt potensiale for å skape problemer. Uansett om det gjelder drap av polyteister, steining av utro eller drap av homofile, blasfemikere og apostater. Og det er bare å sjekke opp anerkjente tafsir og se de utbredte oppfatningene blant både vanlige muslimer og de såkalt lærde og i sharialovgivningen for å se at disse potensielle problemene gir seg direkte utslag i praksis.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jo. Koranen er skrevet i form av dikt, og for at det skal rime så brukes det ofte metaforer og andre virkemidler som ikke skal tolkes bokstavelig. Igjen, det er lite jeg kan si imot her.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke gjøre et stort poeng her ut av at en allmektig Gud ser seg nødt til å lage hypervoldelige metaforer for å få versene til å rime på et språk han etter sigende har laget selv, og i tillegg anser dette som en god idé. Men jeg kan påpeke at de fire utbredte shariaskolene i sunniislam i all hovedsak er helt enige i også de voldelige straffemetodene og for hvilke handlinger de skal implementeres.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Som sagt utallige ganger hittil, hva som siteres ut av suratayn al-Tawbeh w al-Anfal sier at polyteister skal kun kjempes imot under krigen mot dem - og da blir polyteistene nevnt fordi det var det som kjennetegnet Mohammeds fiender, nemlig de 360 andre paganske arabiske klanene og ikke nødvendigvis det at de er polyteister. Dette er et eksempel på hvordan enkelte uvitne "islamkritikere" i denne tråden har tatt vers ut av kontekst, uansett om man skulle tolke det "bokstavelig" eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over konteksten, som er noe mindre flatterende enn du gir inntrykk av her, men det var ikke poenget. Poenget var at de engelske oversettelsene samsvarer veldig bra også for de voldelige og undertrykkende versene, noe som henger dårlig sammen med at den egentlige betydningen er fredelig på arabisk. I tillegg er det slik at disse versene ikke kommer med noen utløpsdato, og selv om de fleste muslimer vil mene at vers som dette ikke lenger bør anses som gyldige for vår tid, er det å faktisk anse dem som eviggyldige en akkurat like plausibel og legitim islamsk tolkning som alternativet.

Den historiske konteksten, for ordens skyld, er ikke defensiv. Dette var etter Mohammed hadde erobret og underlagt seg Mekka, som i stor grad besto av polyteister og avgudsdyrkere. De fikk så fire måneder til å finne seg et nytt sted eller omvende til islam. Ibn Kathirs anerkjente tafsir sier at sverdverset i samme sura omtaler de fire hellige månedene som den perioden polyteistene kunne få bevege seg fritt i landet, og at etter perioden var over skulle de drepes og tas til fange hvor enn man møtte dem, bortsett fra i det aller helligste området hvor de kun skulle angripes om de angrep først. De skulle også aktivt søkes ut, og man skulle ikke bare vente til man snublet over dem. Unntaket var om de var i det muslimske området for å levere en beskjed eller for å betale dhimmi-skatten og ba om fritt leide for å utføre sitt oppdrag.

Som sagt vil de fleste muslimer si at dette verset ikke er noe som er allment gyldig for evig tid, men at det ikke er aggressivt og voldelig bare man har kunnskap om klassisk arabisk språk og historie er tull.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Og hvorfor det? Jo, fordi majoriteten av dagens kristne lever i de utvikla landene. De materielle forholdene som er i midtøsten og mesteparten av den islamske verden er langt, langt verre, og da, igjen, nettopp p.g.a konstant vestlig aggresjon.
Vis hele sitatet...
Slik som for eksempel Saudi-Arabia? I motsetning til for eksempel Haiti?

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hvorfor skyldes det ikke vestlig bombing?
Vis hele sitatet...
Hvorfor egypternes ønske om å drepe utro personer med steiner ikke skyldes vestlig bombing? Snakk om å snu bevisbyrden på hodet. Påstanden og bevisbyrden er din, ikke min.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Synes du det er rart arabere radikaliseres etter Irak-krigen eller etter at Israel fritt kan bryte alle FNs resolusjoner mens store bror USA redder dem med veto-retten?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg synes det er "rart" at bombing av områder veldig langt vekk fra der man bor skal medføre en ustoppelig trang til å drepe utro mennesker med stein og kaste homofile ut fra hustak.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Når du ber "midøstens befolkning ta ansvar for egne handlinger og holdninger" så foreslår jeg at du gjør det samme ved å ignorerer 90 år med vestlig imperialisme.
Vis hele sitatet...
Jeg fraskriver ingen ansvaret for sine egne handlinger og holdninger. Hverken befolkningen i Vesten eller befolkningen i Midtøsten.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
[D]e materielle forholdene skapt av økt vestlig imperialisme er elendige. Om en ikke ser det som kausalitet så kan en umulig nekte for at det i det minste er en korrelasjon.
Vis hele sitatet...
Det er ingen korrelasjon mellom terrorisme og materielle forhold som fattigdom. Jeg har referert til og sitert fra forskning som fastslår dette tidligere i tråden. Du kan også få det i artikkelform:

http://edition.cnn.com/2015/02/19/op...ses/index.html
http://www.discoverthenetworks.org/v...ory.asp?id=550
http://www.foreignaffairs.com/articl...ass-extremists

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvis koranen er Allahs ufeilbarlige ord så må den "tolkes" så bokstavtro som mulig.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ingen absolutt nødvendighet. Det er ingenting iboende feilbarlig eller feilaktig med metaforer. Det er dessuten ikke den menneskelige forståelsen av Koranen som er ment å være ufeilbarlig, men Koranens innhold. Innholdet kan være både implisitt kontekstavhengig og metaforisk uten at det derfor inneholder feil. For eksempel går det fint an å tolke enkelte ting som ikke lenger relevante. Husk også at det er forskjell på hva du mener følger av enkelte premisser og hva muslimer flest tror – begge deler kan være gyldige poeng, men de er ikke ett og det samme. Akkurat som du og jeg kan påpeke at Jesus' uttalelser tilsier at alle Det gamle testamentets regler skal følges (og kan bruke det som argument mot kristendommens troverdighet), men de færreste kristne deler den forståelsen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av denim Vis innlegg
Zionister har sitt tankegods fra babylon, kong salomo skulle erobre verden for zion, de har til felles med ortodokse at de vil innføre en verdensreligion.
Vis hele sitatet...
Dette rimer dårlig med det at judaismen slår fast at jødene er et lite og utvalgt folk. Kan du komme med noen kilder på at jødedommen/zionismen er utadrettet, altså at en signifikant andel av tilhengere av jødedommen prøver å innføre jødedommen som verdensreligion?

Imperalismen er ikke noe kristne eller europeere flest har ønsket seg... Det har sitt opphav herfra:

http://www.veteranstoday.com/2015/03...azarian-mafia/
Vis hele sitatet...
Eh, dette er en lang tekst som ved et kjapt blikk ikke virker som noe annet enn rasistkonspirasjonsteoretisk tøys.

Jeg siterer: "The curtain is now being pulled back to fully expose the Khazarian Mafia and it's evil plan to infiltrate, tyrannize the whole World and eradicate all Abrahamic Religions and allow only their Babylonian Talmudism also known as Luciferianism, Satanism or ancient Baal worship."

Seriøst?

Det økonomiske systemet vi har er en eneste stor svindel, forklart i detalj her:

https://www.youtube.com/watch?v=luIvylMyMOE
Vis hele sitatet...
En video på en time? Hva med en kjapp oppsummering? Dette er vel ikke enda et ignorant angrep på Fractional Reserve Banking?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvis koranen er Allahs ufeilbarlige ord så må den "tolkes" så bokstavtro som mulig. Altså minst mulig generell tolkning.
Vis hele sitatet...
Du tror det er såpass lett eller? Det er jo det som gjør hele greia vanskelig. Vi har utallige imamer, så det er åpenbart at det vil være uenigheter når det kommer til tolkningen av diverse vers i koranen. Dette problemet er ikke eksklusivt Islam, så den kan du spare deg for.



Israel får flere FN-resolusjoner mot seg enn alle andre land i verden tilsammen, så FN er dessverre ikke særlig troverdig i dette spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Men hva gjør resolusjonene? Siden den gang (1948) har Sikkerhetsrådet hele 79 ganger vedtatt resolusjoner hvor de uttrykker «sterk bekymring» eller «sjokk» over hendelser som involverer Israel. Men det er svært sjelden slått fast at Israel faktisk bryter Folkeretten. Det er først når direkte pålegg fra Sikkerhetsrådet ikke etterkommes, at verdenssamfunnet enes om at det er et brudd på Folkeretten, sier jurist og folkerettsekspert Cecilie Hellestveit.

Og det er bare noen svært få ganger at Sikkerhetsrådet har kommet med direkte pålegg om at Israel skal trekke seg ut av et område (NRK).

Videre må man nesten se på situasjonen Israel er i: De har fra første øyeblikk blitt tvunget til å forsvare seg på stadige forsøk på å utslette dem. I dag er de såpass militært overlegne at direkte angrep fra andre stater ikke er særlig vanlig, men derimot drives det en aktiv angrepskrig der målet er å ramme israelske sivile.
Vis hele sitatet...
Det er forståelig at de forsvarer seg selv. Men vi må se dette fra begge sider av saken. Ingen av partene har rett i denne konflikten og det går dessverre bare utover de sivile. Dette er en maktkamp. At Israel ikke prøver å ramme sivile palestinere er bullshit. Flere tusen sivile palestinere har blitt drept siden den Israelske stat ble opprettet. Skoler og sykehus har blitt sprengt i luften systematisk. Vi får aldri fred i denne verden før vi ser på konflikter objektivt. Hva var det Netanyahu sa i talen hans før valget nå i 2015? "If I'm elected, there will be no Palestinian state.
"
Netanyahu og Hamas er begge krigshissere, forskjellen er at Israel er klart større i militærstyrke og har bedre defensiv. Det må de faen meg ta hensyn til når de treffer så mange sivile som de gjør og eradikerer infrastruktur mens de er i gang også.

Når et lands sivile er under angrep så må myndighetene foreta seg noe. Det er visst bare Israel i hele verden at man forventer skal sitte og la seg angripe uten å kunne forsvare seg...
Vis hele sitatet...
Det er en ting å forsvare seg og ta igjen med samme mynt. Det er jeg helt for. Men når det kommer en falleferdig liten hjemmelagd rakett over grensa til Palestina mot Israel og treffer ødemarken og Israel svarer med å sende 50 luft-til-bakke missiler tilbake i steder hvor det klart og tydelig er sivile, som markeder og slikt, da er det noe galt. Er du objektiv nok i denne saken, så skjønner du hvilken part som lider mest. Netanyahu styrer et demokratisk land, han burde ty til andre metoder eller iallefall prøve istedenfor å bare komme med aggressivitet og ikke prøve å løse konflikten. Det er oftest Israel som nekter å føre samtaler videre og klikker helt når andre land anerkjenner Palestina eller nå som Palestina ønsker å bli medlem i FN eller organer innenfor.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Du tror det er såpass lett eller? Det er jo det som gjør hele greia vanskelig. Vi har utallige imamer, så det er åpenbart at det vil være uenigheter når det kommer til tolkningen av diverse vers i koranen. Dette problemet er ikke eksklusivt Islam, så den kan du spare deg for.
Vis hele sitatet...
Det er slett ikke så åpenbart, spesielt når Muhammed selv viste hvordan man gjør det (ran, plyndring, voldtekt, massemord, osv.).

Men hva gjør resolusjonene? Siden den gang (1948) har Sikkerhetsrådet hele 79 ganger vedtatt resolusjoner hvor de uttrykker «sterk bekymring» eller «sjokk» over hendelser som involverer Israel. Men det er svært sjelden slått fast at Israel faktisk bryter Folkeretten. Det er først når direkte pålegg fra Sikkerhetsrådet ikke etterkommes, at verdenssamfunnet enes om at det er et brudd på Folkeretten, sier jurist og folkerettsekspert Cecilie Hellestveit.
Vis hele sitatet...
Hvorfor limer du inn en tekst uten å vise tydelig at det er et sitat? Ikke er dette et relevant svar på det jeg skriver heller, så hva er det egentlig du prøver på her? Jeg kommenterte FNs slagside og totale mangel på troverdighet i spørsmål som involverer Israel.

Det er forståelig at de forsvarer seg selv. Men vi må se dette fra begge sider av saken. Ingen av partene har rett i denne konflikten og det går dessverre bare utover de sivile. Dette er en maktkamp.
Vis hele sitatet...
Israel har rett. Det er de som hele tiden blir angrepet og tvunget til å forsvare seg.

At Israel ikke prøver å ramme sivile palestinere er bullshit. Flere tusen sivile palestinere har blitt drept siden den Israelske stat ble opprettet.
Vis hele sitatet...
Det er du som kommer med "bullshit" her. At Israel aktivt prøver å unngå å ramme sivile er en velkjent sak. Ikke bare må de ofte avbryte angrep på militære mål fordi det tas i bruk menneskelige skjold, men de sender også advarsler til sivilbefolkningen før de angriper militære mål i deres nærhet.

Under den siste Gaza-krigen var kvinner og barn kraftig underrepresentert blant de drepte, samtidig som unge menn i stridsdyktig alder var kraftig overrepresentert. Dersom Israel faktisk ikke tok hensyn til sivile ville disse gruppene vært omtrent likt representert blant de døde som blant befolkningen generelt. Det er åpenbart at nettopp stridende menn er de som det er absolutt flest av blant de døde.

At det dør sivile til tross for Israels arbeid for å unngå å ramme sivile er ikke så rart. Sivile dør i alle kriger. Men det som gjør det ekstra ille er at Hamas aktivt bruker egne sivile som levende skjold. Når man tenker på hvor aktivt de bruker denne taktikken er det faktisk rart at ikke flere sivile dør. Når det er slik så vitner det om at Israel er særdeles forsiktige og bruker mye ressurser på å unngå å ramme sivile.

Skoler og sykehus har blitt sprengt i luften systematisk.
Vis hele sitatet...
Det er fordi de systematisk har blitt tatt i bruk som militære anlegg. I det øyeblikk en skole eller et sykehus tas i bruk til militære formål blir bygningen et legitimt mål. Dette i følge Genevekonvensjonen, som forøvrig også uttrykker svart på hvitt at sivile tap i krig er akseptabelt så lenge det er militære mål som blir angrepet.

Hva var det Netanyahu sa i talen hans før valget nå i 2015? "If I'm elected, there will be no Palestinian state.
Vis hele sitatet...
Dette viste seg å være et feilaktig bilde av hva han faktisk sa. Det han sa var:

“Anyone who is going to establish a Palestinian state, anyone who is going to evacuate territories today, is simply giving a base for attacks to the radical Islam against Israel. This is the true reality that was created here in the last few years.”

Poenget hans var at så lenge situasjonen er som i dag så vil det aldri gå. Før det blir noen palestinsk stat må de radikale islamistene fjernes.

"[/url] Netanyahu og Hamas er begge krigshissere, forskjellen er at Israel er klart større i militærstyrke og har bedre defensiv. Det må de faen meg ta hensyn til når de treffer så mange sivile som de gjør og eradikerer infrastruktur mens de er i gang også.
Vis hele sitatet...
Som jeg har forklart over tar Israel åpenbart hensyn til dette, siden de treffer så få sivile sammenlignet med andre kriger.

Det er en ting å forsvare seg og ta igjen med samme mynt. Det er jeg helt for. Men når det kommer en falleferdig liten hjemmelagd rakett over grensa til Palestina mot Israel og treffer ødemarken og Israel svarer med å sende 50 luft-til-bakke missiler tilbake i steder hvor det klart og tydelig er sivile, som markeder og slikt, da er det noe galt.
Vis hele sitatet...
Forsøket ditt på å hvitmale rakettangrepene mot israelske sivile er rimelig tåpelig. Hamas har nå tilgang til raketter som går langt inn i Israel, og forskning viser at en hel generasjon unge israelere er traumatisert av den stadige rakettrusselen. Det er altså ikke bare snakk om ufarlige papirfly, men om raketter som dreper og ødelegger, og disse rakettene regner end over israelske sivile.

Du prater også bare tull om Israels svar. Faktum er at det faller raketter over Israel stadig vekk, og det Israel gjør er... ingenting. Stort sett gjør de absolutt ingenting. Og det er ganske utrolig. Tror du en norsk regjering som bare satt og så på at det falt raketter ned over norske sivile ville sittet ut perioden sin? Nei, de ville ha blitt kastet på dør! Ingen andre enn israelere godtar at regjeringen deres sitter og sutter på tommelen samtidig som sivile må lide under rakett-terroren.

Er du objektiv nok i denne saken, så skjønner du hvilken part som lider mest. Netanyahu styrer et demokratisk land, han burde ty til andre metoder eller iallefall prøve istedenfor å bare komme med aggressivitet og ikke prøve å løse konflikten. Det er oftest Israel som nekter å føre samtaler videre og klikker helt når andre land anerkjenner Palestina eller nå som Palestina ønsker å bli medlem i FN eller organer innenfor.
Vis hele sitatet...
Hvem som lider mest er ikke relevant. At Israel har brukt enorme pengesummer på å beskytte sine egne sivile mot terror betyr ikke at palestinernes terror blir mindre jævlig.

Når palestinerne lider så er det fordi de har ledere som bruker alle ressurser på å angripe Israel, og tvinge Israel til å forsvare seg. Samtidig bruker lederne palestinerne som menneskelige skjold og prøver aktivt å få så mange av dem drept som mulig.

Det er bare tull at det oftest er Israel som nekter å føre samtaler videre. Tvert imot, under siste Gaza-krig var det Hamas som konsekvent nektet å forhandle.
Hold tråden til diskusjoner rundt de religiøse tekstene, ikke la det skli ut i en Israel vs. Palestina tråd, det finnes det nok av, ta heller opp en slik igjen om dere vil diskutere det. Å bruke eksempler fra konflikter basert på religion er legitimt, men selve "hvem har rett og galt" er ikke relevant her.