Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 7100
Har ett lite spørsmål og det er ikke negativ kritikk rettet mot noen partier eller regjeringen..

De siste 5 årene har jeg bodd delvis i utlandet pga. jobb. Prisene har steget noe ekstremt de årene jeg har vært borte fra Norge.

Husker at i 2008 kostet en stor Stratos sjokolade (150g) 19 kr. I dag koster den 31 kr på Ica. Å ta buss i tromsø i 2008 kostet vel 20 kr for en voksen person, idag koster det 40 kr!
En flaske 0,5l brus er doblet i pris fra 2008 til idag. Det gjelder egentlig alle matvarer. Og kyllingfilèten... fy steike for en pris for bare 2,5 kg!

Det regjeringen og alle andre begrunner prisøkningen med, er at "Vi stiger i lønn, så derfor koster det mer"
Det er her jeg ser problemet. HVEM er det som stiger så grossalt i lønn? Min mor som jobber som sekretær i kommunen har hatt samme lønna siden 2006 og min far som jobber på fiskebruk har hatt samme lønna siden 2005. Jeg var nokså sjokkert over hvorfor ikke mine foreldre var steget i lønn på alle disse årene, så jeg spurte to av mine venner som jobber innenfor byggebransjen hva de tjente i 2008 (da jeg dro) og hva de tjener nå. Han ene fortalte at siste lønnsøkning han hadde, var i 2010 mens han andre (som er litt eldre) har hatt samme lønna siden 2009.

Da må jeg bare spørre, hvor er det folk henter det fra at nordmenn har steget så fælt i lønn på bare 5 år? Kan dette dokumenteres? Statistikk?

Fikk mildt sagt ett sjokk når jeg kom tilbake til Norge og virkelig la merke til prisforskjellen. Bransjen har sakte men sikkert steget prisene over tid slik at hvermansen ikke legger merke til det, men hos meg kom det som en bombe!

Skulle gjerne ha fått dokumentert hvordan prisøkningen kan samsvares med lønnsøkning. Er det den rike majoriteten av norge som trekker opp prisene? Hva skjer..??
Trådstarter
Som man ser på den grafen ser man at siden Januar 2008 til idag er matprisene litt over dobbelt så dyr, så det skulle jo stemme godt!
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Som man ser på den grafen ser man at siden Januar 2008 til idag er matprisene litt over dobbelt så dyr, så det skulle jo stemme godt!
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg ser har den økt fra 115 til 140, noe som er en 21% økning, langt unna 100%...
Trådstarter
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Såvidt jeg ser har den økt fra 115 til 140, noe som er en 21% økning, langt unna 100%...
Vis hele sitatet...
My mistake! Så feil!

21% økning er likevell ganske rått på bare 5 år!! Spesielt når man har hatt samme lønna i masse år, eller bare har steget noen få kroner i lønn de siste årene (som egentlig ikke gir noe utslag i lengden)
Sist endret av Lunat1c; 2. mars 2013 kl. 15:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
My mistake! Så feil!

21% økning er likevell ganske rått på bare 5 år!! Spesielt når man har hatt samme lønna i masse år, eller bare har steget noen få kroner i lønn de siste årene (som egentlig ikke gir noe utslag i lengden)
Vis hele sitatet...
Dei er i så fall ikkje veldig typiske. http://www.aftenposten.no/jobb/Rundt...r-6806736.html seier at snittet frå 2011 til 2012 var rundt 4%, altså meir enn prisveksten - og ergo reallønnsauke; folk flest hadde i 2012 litt fleire kroner til overs enn i 2011.

Eit minimum i lønnsoppgjera er jo stortsett at lønnsauken held tritt med inflasjonen. Så dei personane du har funne som døme er neppe spesielt representative. Og legg du til grunn 4% i året, så burde det bli rundt regna 21% på fem år.
Sist endret av vidarlo; 2. mars 2013 kl. 15:52.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dei er i så fall ikkje veldig typiske. http://www.aftenposten.no/jobb/Rundt...r-6806736.html seier at snittet frå 2011 til 2012 var rundt 4%, altså meir enn prisveksten - og ergo reallønnsauke; folk flest hadde i 2012 litt fleire kroner til overs enn i 2011.

Eit minimum i lønnsoppgjera er jo stortsett at lønnsauken held tritt med inflasjonen. Så dei personane du har funne som døme er neppe spesielt representative. Og legg du til grunn 4% i året, så burde det bli rundt regna 21% på fem år.
Vis hele sitatet...
Men "litt fleire kroner" forsvarer ikke en slik ekstrem prisøkning, etter MIN mening hvertfall. Blir et trasig kapittel å spå fremtiden om 10-15 år hvis dette fortsetter.
De personene jeg har spurt er representative i min kommune. Kanskje hele fylket til og med. Nord-norge ligger vel neppe blant inntektstoppen i norge..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Men "litt fleire kroner" forsvarer ikke en slik ekstrem prisøkning, etter MIN mening hvertfall. Blir et trasig kapittel å spå fremtiden om 10-15 år hvis dette fortsetter.
Vis hele sitatet...
Reelt sett har det ikkje vore ei prisauke. Prisen ahr stått meir eller mindre i ro, målt i antall timer Ola Nordmann må jobbe for å ha råd til eit brød.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
De personene jeg har spurt er representative i min kommune. Kanskje hele fylket til og med. Nord-norge ligger vel neppe blant inntektstoppen i norge..
Vis hele sitatet...
I så fall burde vel spørsmålet heller vere kvifor din landsdel har ei anna lønnsutvikling enn resten av landet?
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Men "litt fleire kroner" forsvarer ikke en slik ekstrem prisøkning, etter MIN mening hvertfall. Blir et trasig kapittel å spå fremtiden om 10-15 år hvis dette fortsetter.
De personene jeg har spurt er representative i min kommune. Kanskje hele fylket til og med. Nord-norge ligger vel neppe blant inntektstoppen i norge..
Vis hele sitatet...
Så om du bruker 20 kroner mer på mat hver dag, men tjener 22 kroner mer hver dag i lønn, så forsvarer ikke det prisøkningen? Selv om du egentlig sitter igjen med 2 kroner mer etter å ha kjøpt akkurat den samme maten og jobbet akkurat like mye?
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Men "litt fleire kroner" forsvarer ikke en slik ekstrem prisøkning, etter MIN mening hvertfall. Blir et trasig kapittel å spå fremtiden om 10-15 år hvis dette fortsetter.
De personene jeg har spurt er representative i min kommune. Kanskje hele fylket til og med. Nord-norge ligger vel neppe blant inntektstoppen i norge..
Vis hele sitatet...
Når prisøkningen er lavere enn den generelle lønnsøkningen, så kan man da ikke klage? Norges bank har satt seg som mål å ha en inflasjon på rundt 2% årlig, så i den grad de klarer å opprettholde dette med rentekorreksjoner o.l. er det rimelig forutsigbart.

Ser at SSB har fornyet seg siden jeg brukte det, men på høyre side her kan du se hvor mye varer i snitt har økt i pris over tid. 1000 kroner i 1980 hadde kjøpt deg det samme som litt over 3200 kroner vil i dag. Høyere sum, men vi tjener også mer.

1962-2002 hadde man reallønnsøkning i hvert eneste tiår, og denne har fortsatt, jeg bare fant ikke ny nok statistikk på første søk.

Sum a sumarum: vi tjener mer, derfor må varer også koste mer for å betale lønnen til de som selger varen. Men vi sitter unektelig igjen med mer. Hva som gjelder i nord-Norge vet jeg ikke, men tallene er basert på hele Norge.

reallønn forklart.
Sist endret av Xasma; 2. mars 2013 kl. 16:14.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Reelt sett har det ikkje vore ei prisauke. Prisen ahr stått meir eller mindre i ro, målt i antall timer Ola Nordmann må jobbe for å ha råd til eit brød.


I så fall burde vel spørsmålet heller vere kvifor din landsdel har ei anna lønnsutvikling enn resten av landet?
Vis hele sitatet...
Jeg leser hva du skriver slashdot, men for min og mine bekjenters del har ikke akkurat "prisen stått i ro" Ting er blitt dyrt fort, og blir bare dyrere.. Og vi her i kommunen blir ikke noe rikere av noen få kroner i lønnsøkning hvert år (utifra statistikken), det samsvares rett og slett ikke i realiteten.

Folk utdanner seg innen olje, flytter sørover og bosetter seg. Vi oppe i nord må forholde oss til relativt lavtlønnede yrker som f.eks. fiske, sykepleiere osv. Det er vel også begrenset med over gjennomsnittet godt betalte jobber i nord, men det er også pga. vi er få i antall her oppe. Norge styres sør-ifra..

Statistikker kan man ikke sette seg imot, men liker jeg denne kursen norge er på vei mot? Nei...
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Jeg leser hva du skriver slashdot, men for min og mine bekjenters del har ikke akkurat "prisen stått i ro" Ting er blitt dyrt fort, og blir bare dyrere.. Og vi her i kommunen blir ikke noe rikere av noen få kroner i lønnsøkning hvert år (utifra statistikken), det samsvares rett og slett ikke i realiteten.

Folk utdanner seg innen olje, flytter sørover og bosetter seg. Vi oppe i nord må forholde oss til relativt lavtlønnede yrker som f.eks. fiske, sykepleiere osv. Det er vel også begrenset med over gjennomsnittet godt betalte jobber i nord, men det er også pga. vi er få i antall her oppe. Norge styres sør-ifra..

Statistikker kan man ikke sette seg imot, men liker jeg denne kursen norge er på vei mot? Nei...
Vis hele sitatet...
Men problemet ligger ikke da i prisøkningen, men rett og slett lønningene deres. Uansett er det blitt veldig mye fokus på olje i Nord og det blir masse olje-industri i nord-Norge fremover. Så godt betalte jobber er en mulighet også der.

Men sjekket med ssb, folk som jobbet med fiske og sykepleiere hadde begge god lønnsøkning de siste årene. Så vil ikke så disse gruppene har fått dårligere råd i det siste.
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Men problemet ligger ikke da i prisøkningen, men rett og slett lønningene deres. Uansett er det blitt veldig mye fokus på olje i Nord og det blir masse olje-industri i nord-Norge fremover. Så godt betalte jobber er en mulighet også der.

Men sjekket med ssb, folk som jobbet med fiske og sykepleiere hadde begge god lønnsøkning de siste årene. Så vil ikke så disse gruppene har fått dårligere råd i det siste.
Vis hele sitatet...
Haha, fiskere, god lønn? Torskeprisen har sunket de siste årene og den ble sist senket med 3 kroner!! Tror den ligger på 10 kr/kg eller noe nå! Det er faktisk helt absurd lite, og at ikke sjarkfiskerne selger skuta og setter seg i NAV-stolen skjønner ikke jeg, for de vil få like mye utav det.

Kan ikke krangle med SSB, men de tallene dems stoler jeg ikke alltid like mye på..
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Haha, fiskere, god lønn? Torskeprisen har sunket de siste årene og den ble sist senket med 3 kroner!! Tror den ligger på 10 kr/kg eller noe nå! Det er faktisk helt absurd lite, og at ikke sjarkfiskerne selger skuta og setter seg i NAV-stolen skjønner ikke jeg, for de vil få like mye utav det.

Kan ikke krangle med SSB, men de tallene dems stoler jeg ikke alltid like mye på..
Vis hele sitatet...
Fortjeneste for de som eier egne fiskerisekskaper har jeg ikke sett noe på. Men dette er da ikke et problem av den generelleprisøkningen? (høyere pris på mat vil jo gi han mer penger). Dette er bare en konsekvens av at fiskerimarkedet kanskje ikke er så ettertraktet lenger. Enten så må de modernisere og effektivisere arbeidet sitt for å tjene mer penger - og det er heller kanskje ikke rom for like mange fiskere som før. Oppdretts-fisk har jo i mange tilfeller tatt over store deler av markedet.

Uansett synes jeg ikke det at lønna i en arbeidsgruppe (her fiskere) har blitt dårliggere er noe argument for at det er dårlig med en generell prisøkning. Spesielt ikke når folk flest tjener mer penger - også i Nord norge. Men det vil jo variere ut i fra hva de jobber med. Om man jobber i det offentlige kan du i hvertfall forvente lønnsøkning tilnærmet (eller litt over) KPI.
Sist endret av etse; 2. mars 2013 kl. 16:37.
Jeg har forøvrig observert samme fenomen. Jeg har nettopp flyttet tilbake til Norge, og det er noen varer som har gått ganske dramatisk opp i pris. Grønnsaker, melk, juice og mange basisvarer ligger på samme prisnivå, imens frozzenpizza, tortilla og andre hel eller halv-fabrikta har gått rimelig dramatisk opp i pris....

.. så jeg tror det er belegg for rimelig mange forskjellige typer påstander avhengig av nøyaktig hvilke priser man måler.. men jeg tror det er liten tvil om at noen av prisene er rimelig ute å kjøre. Det virker som nordmenns betalingsvilje har gått litt av skaftet, så produsentene har latt prisene på noen varer gå rett opp.. i vissheten om at de blir kjøpt uansett.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Min far har på denne perioden nesten doblet lønnen sin, og mor har en halv gang mer, så det er iallfall noe økning i landet.
Dog begge disse to har steget i stillinger ganske kraftig. (Far gikk over i en annen avdeling på jobben, og gjorde mer suksess der etter hardt arbeide, mens mor har etterutdannet seg og fått høyere stilling på den måten)

Men synes ærlig talt prisøkningen ikke er så høy, mtp. Det Slashdot sa.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har forøvrig observert samme fenomen. Jeg har nettopp flyttet tilbake til Norge, og det er noen varer som har gått ganske dramatisk opp i pris. Grønnsaker, melk, juice og mange basisvarer ligger på samme prisnivå, imens frozzenpizza, tortilla og andre hel eller halv-fabrikta har gått rimelig dramatisk opp i pris....

.. så jeg tror det er belegg for rimelig mange forskjellige typer påstander avhengig av nøyaktig hvilke priser man måler.. men jeg tror det er liten tvil om at noen av prisene er rimelig ute å kjøre. Det virker som nordmenns betalingsvilje har gått litt av skaftet, så produsentene har latt prisene på noen varer gå rett opp.. i vissheten om at de blir kjøpt uansett.
Vis hele sitatet...
Her i landet bruker vi i snitt 11,7 prosent av inntekta, eit tal som har sokke som ein stein etter andre verdskrig. Seinast på 1950-talet brukte nordmenn over 40 prosent av inntekta på mat.
Vis hele sitatet...
kilde

Ser man nærmere på kilden ser man at vi har ganske så lite å klage over, i forhold til andre deler av Europa. Vi bruker en mindre prosentandel på mat og har reallønnsøkning. Jeg ser ikke problemet? Mye vil ha mer antar jeg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Reelt sett har det ikkje vore ei prisauke. Prisen ahr stått meir eller mindre i ro, målt i antall timer Ola Nordmann må jobbe for å ha råd til eit brød.


I så fall burde vel spørsmålet heller vere kvifor din landsdel har ei anna lønnsutvikling enn resten av landet?
Vis hele sitatet...
men hvorfor må matprisene opp når bi går opp i lønn?, uansett er det jo dem rikeste som sitter igjen med "gevinsten"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
men hvorfor må matprisene opp når bi går opp i lønn?, uansett er det jo dem rikeste som sitter igjen med "gevinsten"
Vis hele sitatet...
Fordi dei som produserer maten, kjører den ut, og jobber i butikken og skal ha auka løn.
Trådstarter
..og de som ikke øker i lønn på disse årene må lide.

Blir bare vanskeligere og vanskeligere å være fattig i Norge!
Sist endret av Lunat1c; 2. mars 2013 kl. 19:30.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
..og de som ikke øker i lønn på disse årene må lide.

Blir bare vanskeligere og vanskeligere å være fattig i Norge!
Vis hele sitatet...
Dette jevner seg generelt utover tid, jeg synes forøvrig det er skammelig å fortelle meg at du må lide, fordi prisene på matvarer generelt har steget. Noe den gjennomsnittlige lønn også har gjort.

Du sier du har bodd i utlandet en periode, du har ikke tenkt på at du kanskje har blitt litt bortskjemt? Vi har det temmelig godt i Norge, og matvareprisene er ikke noe å klage på om man sammenligner med lønnsnivå i utlandet.

Jeg husker også de tidene en kunne kjøpe en cola og en stor melkesjokolade for litt over 30 kroner. Jeg tror nok psykologieffekten er større her, enn hva du kjenner på lommeboken.
TS er nok et symptom på at Norge har blitt et sykt land. Så utrolig mange mennesker gjør ikke annet enn å klage over våre I-lands problemer uten å tenke på hvordan det er andre steder i verden eller hvordan det var i Norge for ikke mer enn 30 år siden.

TS: Er det slik at du ikke har råd til mat? Sover du på gata? Har du hullete klær og lukter vondt?

Hvis ikke er det bare å slutte å klage.
Trådstarter
Sitat av Parkett Vis innlegg
Dette jevner seg generelt utover tid, jeg synes forøvrig det er skammelig å fortelle meg at du må lide, fordi prisene på matvarer generelt har steget. Noe den gjennomsnittlige lønn også har gjort.

Du sier du har bodd i utlandet en periode, du har ikke tenkt på at du kanskje har blitt litt bortskjemt? Vi har det temmelig godt i Norge, og matvareprisene er ikke noe å klage på om man sammenligner med lønnsnivå i utlandet.

Jeg husker også de tidene en kunne kjøpe en cola og en stor melkesjokolade for litt over 30 kroner. Jeg tror nok psykologieffekten er større her, enn hva du kjenner på lommeboken.
Vis hele sitatet...

Bortskjemt!? Prøv du å bo i Kabul og rundt om i midt-østen i 5 år du. Jeg er mye, men bortskjemt er jeg IKKE! Og aldri vært heller.

Elsker hvordan enkelte sosialister her inne får det til å høres ut som Norge er bare gull og grønne skoger og at vi ikke har lov å klage på noe. Klager man ikke, skjer det ikke noe heller. Men det er vel OK for stakkarslige bygutter som sverger til buss og kaffelatte resten av livet...
Sitat av Freakaholic Vis innlegg

TS: Er det slik at du ikke har råd til mat? Sover du på gata? Har du hullete klær og lukter vondt?

Hvis ikke er det bare å slutte å klage.
Vis hele sitatet...
Bare fordi vi har det bedre enn andre land betyr det langt ifra at vi har det perfekt. Eneste måten å få det bedre er å "klage" og få hørt sin stemme slik at det kan bli rettet.

Er ganske lei alle de som sier at Norge er perfekt. Norge er langt ifra perfekt.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Elsker hvordan enkelte sosialister her inne får det til å høres ut som Norge er bare gull og grønne skoger og at vi ikke har lov å klage på noe. Klager man ikke, skjer det ikke noe heller. Men det er vel OK for stakkarslige bygutter som sverger til buss og kaffelatte resten av livet...
Vis hele sitatet...
Hvordan er det sosialisme når folk her gir deg den naturlige forklaringen på hvorfor prisene øker?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Elsker hvordan enkelte sosialister her inne får det til å høres ut som Norge er bare gull og grønne skoger og at vi ikke har lov å klage på noe.
Vis hele sitatet...
Uh, kanskje du skal oppdatere deg litt på korleis t.d. matvarepriser er regulert? Det er stortsett ein kapitalistisk mekanisme, altså det motsette av det sosialismen står for. Du kan vere ueinig i sosialisme, men å hevde at det er bakgrunnen for prisstigning er bullshit.
Norsk økonomi er ikke perfekt, ingen som mener det, men at prisen på matvarene har økt er egentlig ikke noe stort problem. Jeg lever for øyeblikket som student uten deltidsjobb, og vi er relativt fattige (Studielånet har endret seg mye mindre enn prisøkningen), men matprisen kan jeg ikke klage på. Boligprisene og forskjellige avgifter skader økonomien mye mer enn matpriser. Skal jeg være ærlig med meg selv, er det diverse luksuser jeg unner meg som gjør at økonomien ikke alltid er på topp. Det er mange som er i en "svak" økonomisk situasjonen (NAV, studenter, lærlinger) som klager over små midler når de drikker bort 1000 kroner hver helg, stikker mye på kino, resturant og kjøper mye annen luksusvarer.

Synes du matprisene er dyre, kan man begynne å være litt mer kritisk i handlingsøyeblikket (no pun intended), og kjøpe billigere varer som First Price og lignende.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Elsker hvordan enkelte sosialister her inne får det til å høres ut som Norge er bare gull og grønne skoger og at vi ikke har lov å klage på noe. Klager man ikke, skjer det ikke noe heller. Men det er vel OK for stakkarslige bygutter som sverger til buss og kaffelatte resten av livet...
Vis hele sitatet...
Antar du har minst like mange øl innabords som jeg har nå, du bør ha det trippelte.

Når snittpersonen i Norge bruker 12% av lønnen sin på mat, som tilsvarer topp 20% av land i Europa som bruker minst på mat, så vil jeg si man har lite å klage på. Tar man også med at mange i nord lever direkte på subsidier (les:fiskenæringen) så er det ikke så alt for ille. Selvføligelig kan du klage - men det betyr ikke at du har rett.

Å kalle skylde på sosialisme for prisøkning er intet annet enn fantastisk. Jeg hyller din fantastisk lave forståelse for økonomi og statistikk. Å klage over at den jevne nordmann har mer penger å rutte med i dag enn når du flyttet ut av Norge, er herlig. Jeg klarer ikke ta ditt makkverk av emosjonell argumentasjon seriøst på noen som helst måte.
Hvorfor skrive alle at TS er bortskjemt? Han trenger da ikke å være bortskjemt fordi han lurer på hvorfor matvarene har gått opp i pris. Ved å si at det blir hardere og hardere og være fattig i Norge betyr ikke at han klager over seg selv.
Jeg personlig derimot er helt enig i det han sier, ja vi har inflasjon. Men dette forklarer fortsatt ikke hele saken, hvorfor koster enkelte varer så mye mere mens andre så vidt stiger. Dette trur jeg uten nå spesiell fakta er indirekte kostnader hos bedriftene. Blant annet så koster transport mye mere enn før.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...e-6770103.html
Her står det litt om hvorfor det riket landet er der det blir dyrest.
Å jeg er glad TS spurte spørsmålet siden dette er noe jeg selv har lurt på. Som f.eks regjeringen har sotte prisen opp til 40 krone for kollektiv trafikk hvis du betaler kontant så klart, mens jeg husker da jeg betalte 11 kroner som barn samtidig 15 for voksen. Ja inflasjon er en viktig faktor, men den har ikke gjort at det koster dobbelt så mye for trikk og buss. Regjeringen står for kollektivtrafikk mens de øker prisene. Motsigende? Å jeg lurer ikke på dette fordi jeg er sur over at Norge er verdens dyreste land osv. Jeg lurer på det av ren nysgjerrighet som jeg også trur at TS hovedsakelig gjorde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av whaeck Vis innlegg
Å jeg er glad TS spurte spørsmålet siden dette er noe jeg selv har lurt på. Som f.eks regjeringen har sotte prisen opp til 40 krone for kollektiv trafikk hvis du betaler kontant så klart
Vis hele sitatet...
Altså, regjeringa har ikkje gjort det. Regjeringa detaljstyrer ikkje landet, dei dreg opp linjene. Det er fylka som har ansvar for kollektivtransporten, og ergo er det fylka som har justert prisen; i dette tilfellet Oslo.

Og prisauken er grunngitt i at dei vil ha vekk kontantsal på bussen, for å spare tid og redusere risikoen for ran. Difor er det innført eit kontanttillegg. Vil du unngå det må du bruke billettautomater eller andre elektroniske løysinger.

Eit godt tips er å prøve å settje seg inn i ei sak før du antar ting.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Bortskjemt!? Prøv du å bo i Kabul og rundt om i midt-østen i 5 år du. Jeg er mye, men bortskjemt er jeg IKKE! Og aldri vært heller.

Elsker hvordan enkelte sosialister her inne får det til å høres ut som Norge er bare gull og grønne skoger og at vi ikke har lov å klage på noe. Klager man ikke, skjer det ikke noe heller. Men det er vel OK for stakkarslige bygutter som sverger til buss og kaffelatte resten av livet...
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om at du muligens er bortskjemt på hva matpriser angår. Deg som person kan jeg desverre ikke definere utifra det hylekoret du har satt igang her.

Angående kaffe latten er jeg helt enig med deg.. Prisen har steget så mye det siste kvartalet at jeg har måttet kutte drastisk i mitt kosmetiske budsjett. Buss tar jeg forøvrig ikke, det er skitten. Jeg ville aldri beveget meg inn, det ødelegger jo foundationen.
oljeprisen er ganske høy, det har stor effekt på priser.
Man kan jo se her om man vil få et omtrentlig resultat av "inflasjonen"

http://ssb.no/kpi?fokus=true
Blir for min del like dumt som å si; Da jeg var barn, kostet et drops 50 øre! Nå koster det jo mye mer!
Visse ting blir kanskje litt dyrere, men etterhvert som prisene stiger, stiger lønna også.. Så alt stiger bare, blir ikke så mye dyrere av den grunn.