Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4091
Bestilte meg en pakke fra USA, verdi ca 1500 USD. Pakken kom på en uke, uten noen som helst "tollbehandlet", åpnet for kontroll, etc lapp som det pleier å være. Den ble sendt siste del av reise (Fra Oslo til Trondheim) med posten. Kommer det regning på 25% mva etterpå eller? Eller kan jeg ha vært heldig`? Pakken er på 30 KG, og ganske stor, så rart den gikk igjennom... Pakksedlene på utsiden , som viser verdien av varen, var heller ikke åpnet så det ut som...
Om du allerede har hentet pakken, så kommer det nok ikke noe regning i posten. Hver gang jeg har måttet betale moms, så har dette blitt gjort på postkontoret.
Moms har jeg alltid fått i etterkant av kjøpet i form av faktura i posten.
Jeg pleier også få det på faktura etter kjøpet.
Både UPS, DHL, Tollpost osv, sender faktura på momsavregning i etterkant. Det er vel kun som privatkunde hos posten at du må betale dette når du henter ut pakken.
Fikk en pakke tidligere i dag hvor moms skal betales når den hentes ut på postkontoret, men har bestilt pakker tidligere der det har kommet regning i etterkant. Virker som det er litt forskjellig praksis på dette.
Tollavgift betales på postkontoret, og momsen mottar du en faktura på senere.
MVA er da moms er det ikke? På hentelappen min står det "MVA: kr 351,- betales ved henting"
Sitat av A-haja Vis innlegg
Tollavgift betales på postkontoret, og momsen mottar du en faktura på senere.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har betalt begge deler på postkontoret de tre siste gangene jeg har hentet en pakke.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
UPS er så snille at de gir deg en faktura 10-20 dager etterpå. Fikk nettopp en i posten på ca 500.... Det var en hyggelig hilsen. Var forfall dagen etter også...
Veldig OT, men er det noen her som har erfaring med å sende snus til USA?
Kommer som regel en faktura på tollavgifter og slikt i etterkant, sammen med et utlegs-gebyr fra de som fraktet pakken din. (ups, usps, etc)
Litt usikker på om utlegs-gebyret er det samme eller om det varierer med hvor mye frakt firmaet måtte legge ut for deg i toll, men sist jeg fikk dette, ga de meg et gebyr på 150 for å ha lagt ut for 125 kr i tollavgifter. (ups)
Gebyret for toll tror jeg er på 110 kroner + 25%. Jeg har både betalt det på postkontoret og fått en regning i posten. Jeg bestilte en gang en pakke til litt over 1000 kroner, ganske stor, veide noen kilo og bare ba han kineseren som sendte pakken om å skrive at den kostet 30$ så slapp jeg toll. Vet ikke hvor lurt dette er, men fungerte ihvertfall for meg i det ene tilfellet.
Jeg fikk moms regningen fra UPS 14 dager etter jeg fikk pakken...
For å sitere TS

Den ble sendt siste del av reise (Fra Oslo til Trondheim) med posten.
Vis hele sitatet...
Som vil si at USP sine rutiner er irrelevant.
Sitat av Sinken Vis innlegg
For å sitere TS



Som vil si at USP sine rutiner er irrelevant.
Vis hele sitatet...
USP tar seg trolig av fortollingen og lar posten ta seg av transporteringen inne i Norge. Mottaker skal derfor ikke betale noe til posten, men får en faktura fra USP ettersendt pr. post.
Her vil TS bli fakturert av USP.. Posten er kun en tredjepart som brukes UPS innenlands i norge på pakker under 35 kilo
UPS og posten fungerer litt annerledes. Det er heller ikke overalt UPS bruker postens tjenester innenlands i Norge, de har også egne biler.

UPS har system for å fakturere momsen på alle pakker over grensesummen (pakkeverdi > 200), verdien står på pakka og er en del av deklarasjonen til pakka, de slipper å åpne den.

Regninga kommer ila. en måned eller noe.