Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2547
Har lyst å kjøpe metalldetektor. På nettet finner jeg alt fra 1000 kr til 20.000 kr. Er det noen som har erfaring med slikt som kan fortelle meg hvor mye jeg "må" legge i en metalldetektor for å få noe som funker? (Må kunne finne mynter i sanden på 10-15 cm hvertfall. Og gjerne gull

Legg gjerne ved link.
sjekk hos www.metallsoker.no om de har en som heter Garret Ace 250. Meget enkel og stabil søker som fungerer like godt for nybegynnere som for erfarne. Har selv funnet mye kult med denne. Ikke er den alt for dyr heller. Dersom din nye hobby faller i smak kan du jo eventuellt avansere videre til de noe mer avanserte MineLab søkerne.

Lykke til
hvordan er det egentlig med lovverket? Jeg vet dette med kulturminner osv, men er det generelt lov å grave på annen manns grunn, eller har jeg kun lov å grave på min egen eiendom?
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
Har lyst å kjøpe metalldetektor. På nettet finner jeg alt fra 1000 kr til 20.000 kr. Er det noen som har erfaring med slikt som kan fortelle meg hvor mye jeg "må" legge i en metalldetektor for å få noe som funker? (Må kunne finne mynter i sanden på 10-15 cm hvertfall. Og gjerne gull

Legg gjerne ved link.
Vis hele sitatet...
kan dem finne gull og ? trur jeg må bestille meg en sånn en for morro skyld
lest endel om garret Ace 250 og fisher f2, begge virker som greie begynnerdetektorer
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
hvordan er det egentlig med lovverket? Jeg vet dette med kulturminner osv, men er det generelt lov å grave på annen manns grunn, eller har jeg kun lov å grave på min egen eiendom?
Vis hele sitatet...
Du må ha tilatelse fra grunneier der du skal søke/grave. Fredede områder/fornminner kan ikke utforskes. Finner du gjenstander som er eldre en fra 1537 er du pliktig å levere dette inn til myndighetene. Det samme gjelder mynter som er eldre en 200 år. Dette står det også en del om på www.metallsoker.no

Have fun.

Til deg som lurte på om de finner gull: Oh yes! =)
Broderen kjøpte seg en fisher til ~4500, virker helt greit. Vi har gravd fram tiøringer på stranden, og han har funnet både blysøkker og gullsmykker med den. Om du søker litt rundt så ser det ut til at fisher har et ok rykte på metalldetektorer.-
hmm, det er vel ikke alle grunneiere som gir tillatelse til det vil ut tro. Isåfall vil de sikkert ha det som blir funnet? noen erfaringer med om det er lett å få slik tillatelse? hva med kommunal grunn?
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
hmm, det er vel ikke alle grunneiere som gir tillatelse til det vil ut tro. Isåfall vil de sikkert ha det som blir funnet? noen erfaringer med om det er lett å få slik tillatelse? hva med kommunal grunn?
Vis hele sitatet...
staten eier jo voldsomt mye og er vel lett å holde seg unna grunneiere