Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1552
"Borgarting lagmannsrett har opphevet Oslo tingretts tillatelse til at lyd- og bildeopptak fra terrorsaken skal tas vare på og lagres i Riksarkivet med en klausul på 25 år"

Dette er etter mitt syn forferdelig. Tenk hvis dette blir tilfelle. Jeg er i aller høyeste grad medfølende de pårørende, men tror og føler i høyeste grad at dette er et vesentlig øyeblikk i norges historie og vi bør ha tilgang til hva som egentlig skjedde i denne rettsaken i fremtiden.

Selv om dette har vært et grusomt øyeblikk i vår historie vil ikke dette si at vi skal prøve å glemme hva som har skjedd. Vi må huske og bruke det vi har av kunnskap til å jobbe preventivt for fremtidige generasjoner.

Tenk på andre verdenskrig, hva hvis alt materiale fra den tiden var blitt slettet. Det at det finnes bilder av Hitler, Stalin etc gjør at vi kan sette et bilde på ondskapen. F.eks Milosovich rettsaken var utrolig viktig i mine øyne.

Er jeg helt alene her? Syns folk er alt for fintfølende i hennhold til breiviksaken.Er det typisk norsk liksom og late som ingenting. Noen har kanskje også lest om Adrian Pracon som har skrevet om sine opplevelser i en bok om Utøya og Auf har prøvd å stoppe boken. Er for åpenhet og håper rettsaken blir filmet og etter 25 eller 50 år kan riksarkivet åpne opp og neste generasjon kan se hva som egentlig skjedde disse forferdelige dagene.
Dette kan brukes i fremtidig forskning og være med til å kartlegge Breiviktyper før de realiserer lignende handlinger.

Avslutningsvis vil jeg bare si at jeg har kun sett noen bilder av Breivik, som han har tatt av seg selv (altså slik han selv ønsket å fremstå), der var han i uniform og vannkjemmet hår+ en hel bok som han har skrevet selv. Syns det er ganske uretferdig, at en så ond mann får lov til å velge hvordan han skal fremstå. Jeg ønsker i ettertid å se breivik filmet fra de vinklene NRK ønsker å sende eller de utsagnende NRK ønsker å vise.

Ikke la oss glemme, la oss lære
Jeg har ikke lest noe om hvorfor dette ikke skal inn i riksarkivet og har ingen mening om det, men kan jo hende at det dukker opp noen journalister i rettssaken som både tar bilder og skriver om hva som skjedde slik at det blir lagret for ettertiden på den måten.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg har ikke lest noe om hvorfor dette ikke skal inn i riksarkivet og har ingen mening om det, men kan jo hende at det dukker opp noen journalister i rettssaken som både tar bilder og skriver om hva som skjedde slik at det blir lagret for ettertiden på den måten.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør ikke det desverre. Det er vedtatt forbud mot dette og da vil det i så fall være ulovlig å vise noe som helst rundt dette.
Jeg synes det blir helt feil og begrense adgangen til informasjon ang. denne saken for fremtidige generasjoner. En klausul på 25 år er normalt, men at det ikke skal tas vare på i det hele tatt?? Sykt! Dette er en såpass alvorlig greie at vi kan ikke bare koste det under teppet og glemme det, slik mange tydeligvis syns vi skal gjøre. Publiser bilder av denne mannen i massevis, slik at ingen glemmer det ansiktet! Joda, for de direkte berørte gjør det sikkert vondt og bli påminnet hva som skjedde, men vi bør ikke la det stoppe fri informasjonsflyt!
Bra sagt nZaal.

Erling Moe i domstoladministrasjonen sier til DB "Saken har berørt hele landet så sterkt, og vi har behov til å vite nøyaktig hva som foregikk"

http://www.dagbladet.no/2012/04/03/n...aken/20971861/
Som nevnt i den artikkelen du linker til astroblack, så kan jeg være enig i en klausul på 60 år. Det kan være bra for å skåne de pårørende og deres etterfølgere. Det gir dem tid til og "modnes" før informasjonen blir tilgjengelig. Menn fra ett samfunnsmessig perspektiv så er 25 år mere gunstig. Dette er ikke bare en sak som angår lille norge, men hele verden!

Jeg har selv jobbet på ett av statsarkivene her i landet, og jeg har sett med egne øyne hva dokumentasjon av rettssaker kan gjøre med en person. Det kan være tungt! Så... ikke lett det her.
Sitat av astroblack Vis innlegg
" Jeg ønsker i ettertid å se breivik filmet fra de vinklene NRK ønsker å sende eller de utsagnende NRK ønsker å vise.
Vis hele sitatet...
Muligens litt offtopic, men hvorfor setter du din hele og fulle lit til Nrk å gjøre jobben med å formidle dette til deg og folket?

Jeg personlig synes ikke det er dumt å forby opptak av rettsaken. Da dette er vanlig praksis i vårt rettssystem.Saken vil vel bli vel dokumentert skriftlig og med vitner, jury, tilskuere, etc. tilstede. Som forøvrig også er vanlig praksis i vårt rettssystem.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Alt sammen burde bevares for ettertiden, med lyd, bilde og tekst. Med god dokumentasjon og kunnskap kommer sannhet. Mangel på dokumentasjon skaper grobunn for uvitenhet, spekulasjoner og usannhet.
har ikke brydd meg så mye, eller satt meg så mye inn i denne saken, men det er merkelig hvor for dette løftet om
''mer åpenhet og mer demokrati'' skulle forsvinne.
siden dette er en så stor sak, med så mange pårørende og ofre, synes jeg at dette er noe som er av almen interesse, og som vi kunne se på TV.
Sist endret av AdolfCartman; 4. april 2012 kl. 11:04.
dere vet at det ikke er "staten" norge som har bedt om dette?

Det er to vitner som har bedt full annonymitet siden de frykter deres forhold til breivik kan forhindre jobb/livssituasjoner videre i livet. Derfor har de søkt om destruering av meterialet i hennhold til noe personvernregler osv.

Det er ikke noe ønske fra "staten" norge om at dette ikke skal lagres. Det vil selvsagt være veldig viktig i hennhold til utdanning, undervisning, forskning og videre rettspraksis for norge.
Jeg sier meg fullstendig enig med TS.

Saken bør forøvrig følges med argusøyne.