Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3498
Jeg planlegger å starte en virksomhet, Enkeltpersonforetak. Markedsplanen er grei, men nå driver jeg og regner på likviditet og lønnsomhet. Regner med å få en omsetning på rundt 1 million, der halvparten vil gå med til driftsutgifter og den andre halvparten til lønn til meg selv. Er det da slik at jeg må betale 25% mva av hele det innkommende beløpet ( 1 mill) og i tillegg 28% skatt av den halve millionen jeg sitter igjen med?
Hvis du skal ta ut så høy lønn ville jeg regne med toppskatt...
Veldig forenklet; JA

Sitat av mp34567 Vis innlegg
Hvis du skal ta ut så høy lønn ville jeg regne med toppskatt...
Vis hele sitatet...
500.000 til lønn blir ikke rare lønna etter mva, arbeidsgiveravgift, trygdeavgift osv. Toppskatt blir neppe noe problem
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Skal ikke påberope meg noen voldsomme kunnskaper innenfor bed.øk, men du skal vel innlevere en momsberegning. Der skal du føre opp all momspliktig inntekt og trekke ifra all moms du har betalt på varer og tjenester "som er til inntekts ervervelse".

Som sagt, jeg er ikke sikker i det hele tatt..

Wiki om moms
Sist endret av r0bin; 21. februar 2012 kl. 17:21.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Veldig forenklet; JA



500.000 til lønn blir ikke rare lønna etter mva, arbeidsgiveravgift, trygdeavgift osv. Toppskatt blir neppe noe problem
Vis hele sitatet...
Regner med at du tar mva arbeidsgiveravgift og trygdeavgift på dritfsutgifter. Ettersom han skal drive et enkeltmannsforetak og kun han skal ha lønn virker det som er fortsatt 500,000 en ganske grei lønn. Er ikke det du tjener i kassa på rema 1000 for å si det sånn
slipper vel å betale arbeidgiveravgift hvis jeg selv driver foretaket og er eneste ansatt vel?
Snakk med en regnskapsfører. Med såpass omsetning vil det uansett være en fordel (krav?) at regnskapet godkjennes av en revisor.

Forøvrig tror jeg denne linken kan hjelpe litt:
http://www.firma.no/article.asp?w=11...14054&pv=xwaqq
Sist endret av Sjanten; 21. februar 2012 kl. 17:26.
ja jeg bør nok involvere en revisor
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
slipper vel å betale arbeidgiveravgift hvis jeg selv driver foretaket og er eneste ansatt vel?
Vis hele sitatet...
Du kan velge å ta ut utbytte istedenfor lønn. Da får du 28% skatt i firmaet og 28% skatt på utbyttet.

Regnskapsfører/revisor er det ikke noe krav om ved så lav omsetning
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Det er ikke revisorplikt på enkeltmannsforetak (og fra nylig også aksjeselskap) så lenge omsettningen er under 5 millioner kroner eks. mva..
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
ja jeg bør nok involvere en revisor
Vis hele sitatet...
Revisor er bare kjempedyrt.. ta heller kontakt med NAV og få noen gratis veiledningstimer med en "grüder veileder"
Du bør betale så lite lønn til deg selv som mulig. Hvis du
legger driften til din egen bopæl, kan en hel del av dine
bo- og levekostnader føres som utgifter i regnskapet.
Selvsagt er dette avhengig av hva du faktisk skal drive med.

En pålitelig regnskapsfører må du jo uansett ha, og denne
vil mest sannsynlig ha all kunnskap du trenger. Bare sørg
for å ha ditt på det tørre - hvis du først skulle komme i
klammeri med futen, er det neigu ikke lett å komme løs.

Jeg snakker av egen bitter erfaring.

Edit: Revisor er ikke nødvendig med mindre
virksomheten er revisjonspliktig. Enkeltmannsforetak
er sjelden det.
Sist endret av PVestlandia; 21. februar 2012 kl. 17:35.
Nok en gang svarer folk på ting de ikke har greie på. Når skal folk på freak slutte å kommentere ting de vet absloutt ingenting om??? Spørsmålet til TS har faktisk et fasitsvar - og synsing blir derfor helt meningsløst.

Dersom du driver avgiftspliktig virksomhet skal du beregne utg.mva. Er oppgitt omsetning eks. eller ink.mva? Hvis den er ink. burde du allerede nå begynne å sette opp budsjetter EKS mva. Dette er som du har skjønt ikke dine penger og burde holdes utenfor alle budsjetter.

Har du omsetning på 1 mill eks.mva og utgifter på 0,5 mill eks.mva vil du skattlegges for overskuddet på 0,5 mill (tar ikke hensyn til evt. skjermingsfradrag). Du betaler ikke arbeidsgiveravgift i et enk., men i stedet trygdeavgift med høy sats (10,7 mot 7,8 for arbeidstagere). I 2011 ville du, uten andre inntekter/utgifter, betalt NOK 185 384 i skatt.

Revisor trenger du ikke snakke med ettersom ditt enk ikke revisjonspliktigt. Regnskapsfører er det derimot smart å ta en prat med, gjerne før du starter opp din virksomhet.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Du bør betale så lite lønn til deg selv som mulig. Hvis du
legger driften til din egen bopæl, kan en hel del av dine
bo- og levekostnader føres som utgifter i regnskapet.
Selvsagt er dette avhengig av hva du faktisk skal drive med.

En pålitelig regnskapsfører må du jo uansett ha, og denne
vil mest sannsynlig ha all kunnskap du trenger. Bare sørg
for å ha ditt på det tørre - hvis du først skulle komme i
klammeri med futen, er det neigu ikke lett å komme løs.

Jeg snakker av egen bitter erfaring.

Edit: Revisor er ikke nødvendig med mindre
virksomheten er revisjonspliktig. Enkeltmannsforetak
er sjelden det.
Vis hele sitatet...
Ikke rart du kommer i klammeri med futen dersom du putter de fleste av din personlige leve- og bokostnader inn i virksomheten sitt regnskap.

Det er KUN kostnader som er DIREKTE relatert til din virksomhet som kommer til fradrag.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Du kan velge å ta ut utbytte istedenfor lønn. Da får du 28% skatt i firmaet og 28% skatt på utbyttet.

Regnskapsfører/revisor er det ikke noe krav om ved så lav omsetning
Vis hele sitatet...
Nei det kan han ikke. Han skriver jo at han skal starte enkeltmannsforetak.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Ikke rart du kommer i klammeri med futen dersom du putter de fleste av din personlige leve- og bokostnader inn i virksomheten sitt regnskap.

Det er KUN kostnader som er DIREKTE relatert til din virksomhet som kommer til fradrag.
Vis hele sitatet...
Vel, mine problemer med futen var ikke relatert til denne problemstillingen uansett. Eksempler på utgifter direkte relatert til virksomheten kan være hjemmekontor, eller studio/atelier dersom det f.eks. er kunstnerisk virksomhet. Men som jeg skrev, dette vil en regnskapsfører forklare på den beste måten.

Lykke til, TS.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Nei det kan han ikke. Han skriver jo at han skal starte enkeltmannsforetak.
Vis hele sitatet...
sant nok.. men med 1 million i omsetning så begynner han å nærme seg grensen for at det kan være interessant å begynne å se på andre selskapsformer, om ikke annet for å redusere den økonomiske risikoen i tilfelle noe skulle skjære seg.
Hvis du regner med omsetning på over en million, hvorfor ikke starte et AS i stede? Kravet om aksjekapital ligger på 30.000,- som er latterig lite, i tillegg til at du ikke blir 100% personlig ansvarlig om noe skulle gå galt. Taket for revisorplilt er også løftet, så dette trenger du nok heller ikke.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Du kan velge å ta ut utbytte istedenfor lønn. Da får du 28% skatt i firmaet og 28% skatt på utbyttet.

Regnskapsfører/revisor er det ikke noe krav om ved så lav omsetning
Vis hele sitatet...
Nei han skal drive som ENK og utbytte kan du ta fra AS men ikke fra ENK.
Regnskapsfører er ikke krav men en god regnskapsfører er en som er oppdatert på bla skatteregler og som hjelper deg med å drive på mest mulig rasjonell måte slik at minst mulig penger går bort til feks skatt.
har man en omsetning på 30.000,- i året (var 50.000,- før) er man pliktig til å holde regnskapet sitt i orden av en autorisert regnskapsfører (prisen på dette har gått opp noe voldsomt de siste årene) nå tar en regnskapsfører minimum 1500,- i mnd i snitt (du leverer inn alt av regninger, kvitteringer, og andre lovpålagte ting hver 3.mnd)
Det blir sett på som svart arbeid selv om du ikke tar ut lønn hvis du ikke har en autorisert regnskapsfører.

moms er noe dritt å sette seg inn i, men enkelt når man skjønner systemet. men også veldig vanskelig å forklare skriftlig på et forum.
hvis man setter seg skikkelig inn i hva moms egentlig er, er det et genialt system, som selvfølgelig har noen svake punkter.

hvis du omsetter for 1 mill i året, ville jeg forandret det fra enkeltmannsforetak til AS, og ansett meg selv, da har du NAV rettigheter (sykepenger f.eks), men også ansvaret for å sette sammen et styre, (kan være moren din og kjerringa for å sette det på spissen) opprettelse av et AS har også gått ned i pris de siste årene, er nå på 30- eller 50.000,- mot 100.000,- før (verdier i firma.) og du står ikke personlig ansvarlig for gjeld hvis du går konkurs, slik du gjør med et enkeltmannsforetak eller DA. (mange som går konkurs med et DA eller enkeltsmannsforetak sitter med gjeld hele livet, og må begjøre seg personlig konkurs. dvs gjeldsanordninger resten av livet, ikke å anbefale)

du nevner enkeltmannsforetak og arbeidsgiveravgift, disse to hører ikke sammen, man betaler kun arbeidsgiveravgift når man ansetter andre enn seg selv (mener jeg å huske)..

jeg har et tips, gå inn på kommunen din sin hjemmeside www.sted.kommune.no - de fleste kommuner har rådgivere som hjelper deg med alt du trenger. dette er noe kommunene liker å hjelpe deg med, da det styrker lokal økonomi.
ikke gå til NAV for hjelp, der er de ansatte utdannet sosionomer, og ikke økonomiske rådgivere slik kommunen har.
Sist endret av Lethal; 23. februar 2012 kl. 03:59.
Parkettetterligning
Hvis du driver et enkeltpersonsforetak med så høy omsetning men samtidig ikke kan disse ganske grunnleggende tingene innen økonomi så har du praktisk talt ikke noe valg. Engasjer et regnskapskontor, koster litt men verdt det når skatteetaten skal vurdere regnskapet ditt.
Sitat av Lethal Vis innlegg
har man en omsetning på 30.000,- i året (var 50.000,- før) er man pliktig til å holde regnskapet sitt i orden av en autorisert regnskapsfører (prisen på dette har gått opp noe voldsomt de siste årene) nå tar en regnskapsfører minimum 1500,- i mnd i snitt (du leverer inn alt av regninger, kvitteringer, og andre lovpålagte ting hver 3.mnd)
Det blir sett på som svart arbeid selv om du ikke tar ut lønn hvis du ikke har en autorisert regnskapsfører.
Vis hele sitatet...
Ingen er pliktige til å bruke regnskapsfører. Hverken AS, ENK eller noen andre selskapsformer er pliktige til å bruke regnskapsfører, og det har heller aldri vært slik. Som næringsdrivende er man dog pliktig til å oppbevare regnskapsmessig relevant dokumentasjon i 10 år. Dvs oversikt over transaksjoner, kvitteringer, bankutskrifter, etc.

Alle aksjeselskaper var tidligere pliktige til å få revisjon av regnskapet utført av godkjent revisor. Nå gjelder revisjonsplikten kun dersom aksjeselskapet omsetter for mer en 5 millioner anno, har balanse på over 20 mill eller selskapets ansatte utfører mer enn 10 årsverk.

Det virker som om du har blandet regnskapsfører og revisor.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Ingen er pliktige til å bruke regnskapsfører. Hverken AS, ENK eller noen andre selskapsformer er pliktige til å bruke regnskapsfører, og det har heller aldri vært slik. Som næringsdrivende er man dog pliktig til å oppbevare regnskapsmessig relevant dokumentasjon i 10 år. Dvs oversikt over transaksjoner, kvitteringer, bankutskrifter, etc.
Vis hele sitatet...
Man kan selvsagt gjøre den kjedeligste delen av jobben - og sette
opp regnskapet selv. Ikke så veldig vanskelig heller dersom man
sørger for at samtlige pengetransaksjoner går via banken, da står
jo alt på kontoutskriftene og blir lettere å holde styr på.

Det som er fordelen med en regnskapsfører er selvsagt kunnskapen
vedkommende har om moms, skatt, fradrag samt lover og regler
omkring dette. Dersom man fører regnskap selv er det en fordel å
la en kyndig person kontrollere det - man kan fort spare inn de
utgiftene.
futen godtar ikke at man tar alt som utbytte uansett, man skal først beregne en normal lønn.
Her var det mye tull og feilinfo.

Hør på Pledrik og MyBallantine, de har det korrekt.

PVestlandias anbefalinger om å føre opp boutgifter i regnskapet høres ut som en god løsning for å bli slått konk veldig raskt. Bruker du helt reelt en del av hjemmet ditt DEDIKERT til bedriften, så kan du føre opp denne andelen av utgiftene i regnskapet. Har du f.ex. en 100m2 leilighet, der du bruker 20m2 til KUN bedriftsrelatert virksomhet (f.ex. kontor og lager), kan du føre opp 20% av boligutgiftene, hvis du har et AS, men det er strengt på dette punktet, du kan f.ex. IKKE si at "jeg har kundemøter i stua, og kontor på soverommet, så da fører jeg opp 50% av boutgiftene".
Sist endret av atomet; 24. februar 2012 kl. 12:39.
Sitat av atomet Vis innlegg
Her var det mye tull og feilinfo.

Hør på Pledrik og MyBallantine, de har det korrekt.

PVestlandias anbefalinger om å føre opp boutgifter i regnskapet høres ut som en god løsning for å bli slått konk veldig raskt. Bruker du helt reelt en del av hjemmet ditt DEDIKERT til bedriften, så kan du føre opp denne andelen av utgiftene i regnskapet. Har du f.ex. en 100m2 leilighet, der du bruker 20m2 til KUN bedriftsrelatert virksomhet (f.ex. kontor og lager), kan du føre opp 20% av boligutgiftene, hvis du har et AS, men det er strengt på dette punktet, du kan f.ex. IKKE si at "jeg har kundemøter i stua, og kontor på soverommet, så da fører jeg opp 50% av boutgiftene".
Vis hele sitatet...
Er litt usikker på om du har rett mtp å bolig og kontor.
På ENK er det veldig strenge regler og krav til egen inngang etc. Men når det gjelder AS så mener jeg å huske at det er slik at du kan leie ut kontor uavhengig boligbrøk.

Et eksempel på AS:

Du leier bolig og betaler 6000,- kr pr måned. Du har dessuten utgifter til internett. Du kan da fritt leie ut kontor til et AS på 6000 kr måneden + at AS tar fakturaen på internett evt. også fasttelefon da det er skatt på mobil for ansatte.

I realiteten bor du gratis selv. Det du ikke kan gjøre er å leie ut kontor til AS for 25.000 kr måneden for å slippe å ta ut lønn og dermed spare skatt.

Som alltid i skattespørsmål så vil skatteetaten kunne benytte gjennomskjæringsmodellen om de finner kostnadene unaturlig høye. Revisor vil nok godkjenne 6000 i kontorleie men ikke 25K.

Argumentet som ofte brukes er at det er vanskelig å finne egnede lokaler i markedet da få vil leie ut feks kun 20kvm. Dette har skattemyndighetene iallefall tidligere akseptert.