Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3124
Hei

Jeg og noen kompiser tenker oss ned til Pamplona for å løpe fra oksene i Pamplona i Juli. Er det noen andre freaks som skal dit?

Uansett så lurte jeg på om noen vet om billige herberger eller liknende, og om det er noe som er viktig å få med seg i Pamplona
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvorfor vil du dit og vere med på dyreplageri?
Dere tar en tur på tyrefekting etterpå og da?
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvorfor vil du dit og vere med på dyreplageri?
Dere tar en tur på tyrefekting etterpå og da?
Vis hele sitatet...
Dust, du mener jeg driver med dyreplageri fordi jeg løper fra okser?
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Dust, du mener jeg driver med dyreplageri fordi jeg løper fra okser?
Vis hele sitatet...
Nei, fordi du som turist støtter inntektsgrunnlaget deres ved å bruke penger under oppholdet ditt. Dersom ingen hadde giddet å dratt dit for å se løpet og lagt igjen masse penger ville sjansen vært større for at det ble slutt på dette barbariske okseløpet.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Sånn jeg ser det er det okser som prøver på noe menneskeplageri, send ut på tokt av noen som holder på med dyreplageri
Lykke til, jeg heier alltid på oksene under disse løpene og forøvrig også ved tyrefekting
Shady Banana
Quix's Avatar
Har aldri skjønt poenget med dette løpet. Masse idioter drar til Pamplona for å terge og plage okser for så å (forhåpentligvis) bli stanget, trampet på eller kastet rundt som en tennisball.
Sitat av Powlair Vis innlegg
Har aldri skjønt poenget med dette løpet. Masse idioter drar til Pamplona for å terge og plage okser for så å (forhåpentligvis) bli stanget, trampet på eller kastet rundt som en tennisball.
Vis hele sitatet...
Det er en tradisjon, og er nok mer myntet på lokalbefolkningen enn turister. Mange som blir skadet, men få som dør som følge av å ha deltatt i et av løpene. Hvorfor gjør man det? Adrenalin-kicket seff. Løpe for livet, bokstavelig talt. Er ikke alle som får oppleve nettopp det, og mange vil komme ut av en slik opplevelse med ny energi og kanskje mer sult på livet.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av hermando Vis innlegg
Herregud, skjerp deg kp hore
Vis hele sitatet...
Er jeg KP hore fordi jeg ikke liker dyreplageri?!!??

Sitat av vikke123 Vis innlegg
Dust, du mener jeg driver med dyreplageri fordi jeg løper fra okser?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener dette er dyreplageri!
Ser det ut som oksene synes det er så jævla morsomt?
Drit i å kalle meg dust!!
Sist endret av Ignifer; 26. juni 2012 kl. 19:54.
▼ ... over en uke senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ja, ble det tur?
Ønsker deg en god tur! Ikke hør på de som sier det er dyreplageri, oksene kan selv bestemme og legge seg ned og slappe av istedet for å løpe etter deg. Det er sikkert mye mer action for de en å stå inne i den trange båsen sin dag ut dag inn.
Lykke til!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av loord Vis innlegg
Ønsker deg en god tur! Ikke hør på de som sier det er dyreplageri, oksene kan selv bestemme og legge seg ned og slappe av istedet for å løpe etter deg. Det er sikkert mye mer action for de en å stå inne i den trange båsen sin dag ut dag inn.
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Er du full eller?

Dyrene er livredde, såklart løper dem.
Du mener det er frivillig å bli spiddet med spyd i tyrefekterarenaen og da?
Sitat av loord Vis innlegg
Ønsker deg en god tur! Ikke hør på de som sier det er dyreplageri, oksene kan selv bestemme og legge seg ned og slappe av istedet for å løpe etter deg. Det er sikkert mye mer action for de en å stå inne i den trange båsen sin dag ut dag inn.
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Legge seg ned og slappe av? Det er ikke akkurat en feriekoloni det der. Før løpet blir de slått, sparket og hisset opp til den store gullmedalje. Tenk hvor redde disse stakkars dyrene er i sine siste timer. Dette kan neppe kalles noe annet enn tortur.
Sitat av loord Vis innlegg
oksene kan selv bestemme og legge seg ned og slappe av istedet for å løpe etter deg.
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Haha. Tror du de oksene løper der av fri vilje?Okser kan ikke tenke rasjonelt som oss mennesker, og de blir helt klart plaget og jaget opp før selve løpet.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvorfor vil du dit og vere med på dyreplageri?
Dere tar en tur på tyrefekting etterpå og da?
Vis hele sitatet...
Takk gud for at ikke alle her fra freak er med på dyreplageri. Sier ikke at alle er det, men kp hore kommentaren til deg var bullshit.
Syns jævlig synd på de oksene der.
Sist endret av TheBlosth; 7. juli 2012 kl. 22:01.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Her i Norge klipper vi snegler i to når de invaderer hagen vår, i 'spania dreper de okser. Forskjell? Liv er liv
De oksene har kraft. Så en stygg video på youtube her om dagen, en rodeo hvor oksen ble spinngal og spidda en hest så innvollene datt ut .. det samme skjer fort med et menneske ..

Det er rart det ikke er flere dødsfall. Det har kanskje noe med at vi mennesker er så lette og blir kasta rundt så lett.
Sitat av ha12d Vis innlegg
Her i Norge klipper vi snegler i to når de invaderer hagen vår, i 'spania dreper de okser. Forskjell? Liv er liv
Vis hele sitatet...
De lider ikke. De slår og sparker, pisker de oksene. Sneglene dør.

Sitat av Taurean Vis innlegg
De oksene har kraft. Så en stygg video på youtube her om dagen, en rodeo hvor oksen ble spinngal og spidda en hest så innvollene datt ut .. det samme skjer fort med et menneske ..

Det er rart det ikke er flere dødsfall. Det har kanskje noe med at vi mennesker er så lette og blir kasta rundt så lett.
Vis hele sitatet...
Hadde gitt faen om det skjedde med et menneske. Det mennesket bidro til dyreplaging.
Sitat av loord Vis innlegg
Ønsker deg en god tur! Ikke hør på de som sier det er dyreplageri, oksene kan selv bestemme og legge seg ned og slappe av istedet for å løpe etter deg.
Vis hele sitatet...
Sett litt for mye tegnefilm nå?
fisk i akvarium. Okse i bås. Hva er forskjellen? Dyreplageri er helt vanlig blant mennesker, se på pels og oppdrettsindustrien.

Dessuten, er ikke okseløpet endelig oksens mulighet til å ta igjen? hadde den ikke blitt sluppet løs i gata hadde den fortsatt stått i bås, hvilket ikke er noe bedre.

Håper alle som skriker dyreplageri her er vegetarianere eller mer, alt kjøtt på markedet er et resultat av dyreplageri, men jeg hører ingen som syter.

Spekkhoggeren er en skapning som liker å leke med maten før den spiser den. regner med at dere hater spekkhoggere også...

Altså er ikke det å leke med dyr før slakt e.l noe positivt, men det er alt for inngrodd i spansk kultur til at det kan gjøres så mye med det. Tar ikke turistene turen, koser spanjolene seg med løpet alene, og elendigheten er der fortsatt..
Sitat av Beis Vis innlegg
alt kjøtt på markedet er et resultat av dyreplageri, men jeg hører ingen som syter.
Vis hele sitatet...
1) Det finnes lover og regler som sier at dyr skal ha et verdig og godt liv før de ender opp som kjøtt. Dette innebærer ikke å ha en dødskamp mot sine evner for å bli torturert over lang tid og så bli drept av et sverd i hjertet.

2) De gangene kyllingoppdrett i norge blir satt lys på, går salget av stekt kylling ned. Hadde all uetisk dyreoppdrett blitt satt lys på hele tida, ville det blitt gjort endringer ... Poenget mitt er at produsentene er så flinke til å skjule dritten for oss.
Sist endret av Taurean; 7. juli 2012 kl. 22:47.
Sitat av Beis Vis innlegg
fisk i akvarium. Okse i bås. Hva er forskjellen? Dyreplageri er helt vanlig blant mennesker, se på pels og oppdrettsindustrien.
Vis hele sitatet...
For det første kan man ikke sammenligne kjøttproduksjon med tortur av dyr, og for det andre er det ikke sånn i verden at man nødvendigvis må være mot alt fordi man er mot noe.
Sitat av Beis Vis innlegg
Dessuten, er ikke okseløpet endelig oksens mulighet til å ta igjen? hadde den ikke blitt sluppet løs i gata hadde den fortsatt stått i bås, hvilket ikke er noe bedre.
Vis hele sitatet...
Oksene som blir tvunget til å springe mens folk kaster nåler og sverd etter dem blir torturert og drept i arenaene etterpå.
Sitat av Beis Vis innlegg
Håper alle som skriker dyreplageri her er vegetarianere eller mer, alt kjøtt på markedet er et resultat av dyreplageri, men jeg hører ingen som syter.
Vis hele sitatet...
Da hører du ikke godt nok etter.
Sitat av Beis Vis innlegg
Spekkhoggeren er en skapning som liker å leke med maten før den spiser den. regner med at dere hater spekkhoggere også...
Vis hele sitatet...
Er du åtte år gammel?

Sitat av Beis Vis innlegg
Altså er ikke det å leke med dyr før slakt e.l noe positivt, men det er alt for inngrodd i spansk kultur til at det kan gjøres så mye med det. Tar ikke turistene turen, koser spanjolene seg med løpet alene, og elendigheten er der fortsatt..
Vis hele sitatet...
Du tar feil. 72% av spanjolene er motstandere av tyrefekting og det er forbudt i flere deler av Spania. En viktig grunn til at det fortsatt eksisterer er fordi testosteronforgiftede turister tror de skal oppleve noe viktig og essensielt ved mennesket og velger dermed å bidra til å opprettholde galskapen.
Sitat av Beis Vis innlegg
Altså er ikke det å leke med dyr før slakt e.l noe positivt, men det er alt for inngrodd i spansk kultur til at det kan gjøres så mye med det. Tar ikke turistene turen, koser spanjolene seg med løpet alene, og elendigheten er der fortsatt..
Vis hele sitatet...
Det er ikke sånn at tyrefekting er så inngrodd i spansk kultur som du skal ha det til. I september ifjor ble det avholdt for siste gang i Katalonia (kilde og mer info: http://www.dagbladet.no/2011/09/25/n...tikk/18295806/).

I Spania er det i all hovedsak de eldre som ivrer for at tradisjonen skal opprettholdes, blant de unge er det mange som er motstandere ("resten" gir faen, de har andre problemer å tenke på). Dette ser man også tydelig om man besøker et arrangement, i sola sitter turistene (fordi det er disse billettene som er billigst) og i skyggen sitter det eldre menn med sine koner.

Jeg har ingen som helst problemer med jakt, og er oppvokst på en gård som årlig sendte storfe til nærmeste slakteri uten at jeg ble vegetarianer av det. Men å være tilstede og se på disse oppjålede matadorene som prøvde å avlive neddopede og utslitte okser som såvidt orket være med på leken gjorde meg trist og uvel.

Skal man først ta livet av dyr bør man sikre å gjøre det på en slik måte at dyret ikke utsettes for unødige lidelser, ikke jage det rundt i et kvarters tid før en liten spjæling prøver å stikke dyret med et sverd (og om han ikke klarer det på tre forsøk, hente et litt større stikkvåpen og prøve igjen).

I Pamplona er det ikke slik at oksene bare er med i et løp gjennom gatene. Løpet ender opp i en tyrefektingarena, hvor oksene blir holdt frem til ettermiddagens forestilling og ender naturlig nok med at de mister livet. Det er ikke som i tegnefilmen om oksen Ferdinand at de bare kan sette seg ned og lukte på blomstene istedet. (les f.eks på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/San_Fer...g_of_the_bulls)

Så jo, dette er dyreplageri.
Spekkhoggeren er en skapning som liker å leke med maten før den spiser den. regner med at dere hater spekkhoggere også...

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er du åtte år gammel?
Vis hele sitatet...
Nei, hvordan det? fordi jeg sammenligner spekkhoggernes atferd med menneskers? Er vi ikke begge skapninger på jorda her da, som gjør det vi vil fordi vi er sterkest?

Spekkhoggerne vet at de ikke trenger å kaste maten rundt først, men de gjør det for det, akkurat som noen av oss mennesker.
At du ikke leker med maten først gir deg ingen rett til å se ned på folk som velger å gjøre det. Den sterkeste vinner og de svakeste klager.
Sist endret av Beis; 7. juli 2012 kl. 23:12.
Sitat av Beis Vis innlegg
Den sterkeste vinner og de svakeste klager.
Vis hele sitatet...
Hvis vi snakker om mennesker, så er det kanskje slik at de sterkeste "vinner", fordi de er hensynsløse og hjerteløse. De går glipp av det å være et godt menneske, gir fra seg æren og verdigheten. Det er forskjellen på oss og dyr. Vi er smarte nok til å gjøre en forandring til det bedre.

De "sterke" klager de også .. på at de aldri får nok ..
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Beis: Du prøvde, det skal du ha, men alt du skreiv er bare for dumt!
Sportsfiske da? Få en fisk til å bite gjennom en stålkrok, dra den gjennom vannet og opp på land, for så å hekte den på en vekt før vi smiler til kameraet, kysser den og slipper den ut igjen? Hvorfor er dette greit samtidig som det er så jævla synd på disse oksene?

Vi sportsfisker fordi vi kan. Vi har okseløp fordi vi kan. Det er livets harde realitet. Deal with it.

Selvfølgelig kunne vi gått sammen og endret det, men det er en grunn til at det ikke har skjedd, og det er at folk VIL ha okseløp og sportsfiske.

Sitat av Taurean Vis innlegg
1) Det finnes lover og regler som sier at dyr skal ha et verdig og godt liv før de ender opp som kjøtt.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan en kalv eller en pattegris ha hatt et verdig liv før slakt??

Det finnes lover mot narkotika også forresten, men det ser ikke ut til at de blir fulgt så jævla nøye...

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du tar feil. 72% av spanjolene er motstandere av tyrefekting og det er forbudt i flere deler av Spania. En viktig grunn til at det fortsatt eksisterer er fordi testosteronforgiftede turister tror de skal oppleve noe viktig og essensielt ved mennesket og velger dermed å bidra til å opprettholde galskapen.
Vis hele sitatet...
Hvis spanjolene vill ha slutt på dette hadde de gjort slutt på det. Det at de ikke gjør det selv om 72% er mot det tyder på at de egentlig vil ha det, eller at det genererer såpass med turisme og penger at de er nødt til å ha det gående.

Oljeplattformer er ting som genererer penger for norge, men for dyra og fiskene i havet er det rein plageri, direkte utført av oss mennesker.
Hører aldri noen som klager på at vi er filthy rich tho..

Poenget mitt er at verden er sånn, vi mennesker er sånn, det er bare å takle det først som sist. Ser vi en fordel av å utnytte et dyr, så gjør vi det. Vi setter våre interesser høyere enn dyra sine. Så og da se ned på eller kritisere folk som tar del i noe som kan slå ut negativt for et dyr, blir alt for dumt.

Folk som deltar på okseløp er ikke noe bedre enn folk som jubler for at vi har oljepenger og frabrikker som dreper liv i lufta og i vannet.

Sitat av Beis Vis innlegg
Folk som deltar på okseløp er ikke noe bedre enn folk som jubler for at vi har oljepenger og frabrikker som dreper liv i lufta og i vannet.
Vis hele sitatet...
Skulle stå:

Folk som deltar på okseløp er ikke noe bedre eller verre enn folk som jubler for at vi har oljepenger og frabrikker som dreper liv i lufta og i vannet.
Sist endret av Beis; 7. juli 2012 kl. 23:51.
Sitat av Beis Vis innlegg
Vi sportsfisker fordi vi kan. Vi har okseløp fordi vi kan. Det er livets harde realitet. Deal with it.
Vis hele sitatet...
Jeg skal oppsummere alt jeg mener om det du skriver med å svare på det jeg quoter der.

Veldig ofte er det dessverre slik i verden at det finnes en overmakt som har vært der altfor lenge. Den styrer alt selv om flertallet er uenig. Du kan se på storprodusenter av mat som en slik makt. Vi i flertallet er avhengig av mat. Hadde vi alle sammen hatt en helt lik hjerne som tenkte likt samtidig, kunne vi boikottet all matindustri i ca 2 måneder, før vi ville begynt å dø av sult. Så igjen ville jo de som eide matindustrien forutse dette og ikke brydd seg en dritt om det.

De vil bare tjene penger og bryr seg ikke om dyrenes helse, eller i noen tilfeller vår helse.

Den ene forskjellen vi kan gjøre er at hver og en av oss kan tenke selv hva som er rett og galt. Det er noe vi bare skal vite inni oss, ofte handler det om å stå for det som er rett når det virker som at 90% av alle andre er imot. Dette handler om etikk, og at vi vil andre vel her i livet. Både dyr og mennesker.

Det du skriver om at "det er der fordi vi -vil- ha det" stemmer overhodet ikke. Hadde alle i hele verden sett hvordan oksene ble behandlet igjennom hele løpet, ville (i mitt syn, kan ikke snakke for hele verden), 95% sagt nei til okseløp.

Hvis vi hadde funnet ut at fisken følte en enorm smerte hvis den fikk en krok igjennom leppa, så tror jeg vi alle hadde latt være med det. Jeg for min del vet ikke om den gjør det.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg skal oppsummere alt jeg mener om det du skriver med å svare på det jeg quoter der.

Veldig ofte er det dessverre slik i verden at det finnes en overmakt som har vært der altfor lenge. Den styrer alt selv om flertallet er uenig. Du kan se på storprodusenter av mat som en slik makt. Vi i flertallet er avhengig av mat. Hadde vi alle sammen hatt en helt lik hjerne som tenkte likt samtidig, kunne vi boikottet all matindustri i ca 2 måneder, før vi ville begynt å dø av sult. Så igjen ville jo de som eide matindustrien forutse dette og ikke brydd seg en dritt om det.

De vil bare tjene penger og bryr seg ikke om dyrenes helse, eller i noen tilfeller vår helse.

Den ene forskjellen vi kan gjøre er at hver og en av oss kan tenke selv hva som er rett og galt. Det er noe vi bare skal vite inni oss, ofte handler det om å stå for det som er rett når det virker som at 90% av alle andre er imot. Dette handler om etikk, og at vi vil andre vel her i livet. Både dyr og mennesker.

Det du skriver om at "det er der fordi vi -vil- ha det" stemmer overhodet ikke. Hadde alle i hele verden sett hvordan oksene ble behandlet igjennom hele løpet, ville (i mitt syn, kan ikke snakke for hele verden), 95% sagt nei til okseløp.

Hvis vi hadde funnet ut at fisken følte en enorm smerte hvis den fikk en krok igjennom leppa, så tror jeg vi alle hadde latt være med det. Jeg for min del vet ikke om den gjør det.
Vis hele sitatet...
Fair enough, men hvis folk fortsatt går på okseløp og myndighetene tillater det så syns jeg ikke det blir riktig å kalle TS for en dyreplager, når det er sånn at det er vi mennesker som holder liv i dette. Og hvis 95% vil at dette skall vekk, hvorfor er det her enda da? Det er en grunn til det...

Alle ville ikke latt være å sportsfiske hvis vi fant ut at fisken fikk litt vondt i leppa, sorry men det blir bare naivt å tro.
Hei, alle sammen som ikke holder dere til topic, kan ikke dere pelle dere bort, og starte en ny tråd istedenfor?

Trådstarter:
Datoen for løpet er vel 6-14 juli?
Sjekk på hostels.com, der er det mye billig, samt reviews o.l.
Sitat av Beis Vis innlegg
Alle ville ikke latt være å sportsfiske hvis vi fant ut at fisken fikk litt vondt i leppa, sorry men det blir bare naivt å tro.
Vis hele sitatet...
Hvis alle hadde en felles hjerne så ^^ hehe
Sitat av ha12d Vis innlegg
Her i Norge klipper vi snegler i to når de invaderer hagen vår, i 'spania dreper de okser. Forskjell? Liv er liv
Vis hele sitatet...
Oksene invaderer ikke våres hjem. (forhåpentligvis.) Så ja, det er stor forskjell!
Det verste med dette er jo at oksene egentlig er livredde når de springer gjennom en gate på 3 meter med flere tusen mennesker som roper og kaster piler.
Har også hørt at oksene får en slags syre i øynene slik at de skal bli enda mere agressive.
Kan du tenke deg hvordan det må være og springe gjennom en gate på 3 meter med syre i øynene på hundre andre okser som presser for og prøve og komme seg lengst fram slik som det du prøver deg på.
Og i tillegg kaster folk piler på deg og hyler og skriker.
Håper det ikke ble noe av denne turen!
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
Sitat av Beis Vis innlegg
Dyreplageri er helt vanlig blant mennesker, se på pels og oppdrettsindustrien.
Vis hele sitatet...
At det er "vanlig" betyr ikke nødvendigvis at det er ok eller greit.
Sitat av Beis Vis innlegg
Spekkhoggeren er en skapning som liker å leke med maten før den spiser den. regner med at dere hater spekkhoggere også...
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_agency

En spekkhogger forstår ikke at det den gjør medfører enorm lidelse for et annet dyr, og har neppe kapasitet til å forstå moral og etikk – i hvert fall ikke i særlig avansert grad. Vi gjør derimot det, og med moralsk forståelse kommer moralsk ansvar. Det vil for eksempel være tull å si at en and som tvinger seg til sex med en annen and er umoralsk, fordi den forstår ikke konsekvensene av det den gjør, og den forstår ikke moral. Hvis et menneske voldtar noen derimot, kan man trygt si at handlingen er umoralsk, og vi både kan og bør forby slik oppførsel og slå beinhardt ned på det.

Sitat av Beis Vis innlegg
Sportsfiske da? Få en fisk til å bite gjennom en stålkrok, dra den gjennom vannet og opp på land, for så å hekte den på en vekt før vi smiler til kameraet, kysser den og slipper den ut igjen? Hvorfor er dette greit samtidig som det er så jævla synd på disse oksene?
Vis hele sitatet...
For det første er ikke det at folk fisker noen grunn til å akseptere pining av okser. Hvis fisken gjennomgår enorme lidelser, slik du antyder, er det kun en grunn til å slutte å fiske, ikke en grunn til å fortsette å pine okser. Når det er sagt er det mye som tyder på at fisk ikke har de samme evnene til å oppleve smerte som et bevisst ubehag, på grunn av en enkel hjernestruktur hvor de blant annet mangler hjernebarken. Men det er samtidig viktig å huske på at det ikke nødvendigvis betyr at de ikke opplever smerte, men kan bety at de opplever den fundamentalt annerledes enn oss – det er umulig å vite sikkert så lenge vi ikke har løst det vanskelige bevissthetsproblemet. Derfor er jeg ikke særlig glad i catch-and-release-fiske, fordi dette kan medføre lidelse uten annen hensikt enn underholdning – risikoen blir rett og slett for høy. Videre bør man hele tiden bruke den kunnskapen man får gjennom forskjellige studier for å kontinuerlig revurdere om tradisjonelt snøre-og-krok-fiske er akseptabelt eller ikke.

Sitat av Beis Vis innlegg
Selvfølgelig kunne vi gått sammen og endret det, men det er en grunn til at det ikke har skjedd, og det er at folk VIL ha okseløp og sportsfiske.
Vis hele sitatet...
Folk ville ha slaveri også.

Sitat av Beis Vis innlegg
Hvordan kan en kalv eller en pattegris ha hatt et verdig liv før slakt??
Vis hele sitatet...
For et merkelig spørsmål. Ved å være i rene og naturlige omgivelser den trives i. Tilgang til tilstrekkelig uteareale, tilgang til moren i starten av livet så lenge den trenger det, tilgang til frisk mat og friskt vann, frihet fra fysisk og psykisk mishandling, også videre.

Sitat av Beis Vis innlegg
Hvis spanjolene vill ha slutt på dette hadde de gjort slutt på det. Det at de ikke gjør det selv om 72% er mot det tyder på at de egentlig vil ha det, eller at det genererer såpass med turisme og penger at de er nødt til å ha det gående.
Vis hele sitatet...
Her er det egentlig to ting som er gjeldende. For det første, hvorvidt spanjolene ønsker å ha det eller ikke spiller liten rolle for om dyreplageriet er moralsk forsvarlig. For det andre er det jo opplagt nonsens det du sier: hvis 72% er mot, så er flertallet i mot, og ikke for, som betyr at spanjoler flest ikke vil ha det. Og du vet vel at selv om flertallet ønsker noe, er det ikke sikkert det blir slik likevel. Hva lobbyistene og politikerne ønsker er ofte utslagsgivende.

Sitat av Beis Vis innlegg
Poenget mitt er at verden er sånn, vi mennesker er sånn, det er bare å takle det først som sist. Ser vi en fordel av å utnytte et dyr, så gjør vi det. Vi setter våre interesser høyere enn dyra sine. Så og da se ned på eller kritisere folk som tar del i noe som kan slå ut negativt for et dyr, blir alt for dumt.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er sånn i mange tilfeller nå, men spørsmålet er jo om det bør være sånn. Vi kunne forsvart slaveri, voldtekt, drap, ran, tyveri, konemishandling og blind vold – for å nevne noe– med nøyaktig samme argument, og det sier litt om kvaliteten på argumentet. Dette er et spørsmål om moral, og moral handler om hva man bør og ikke bør gjøre, og hvorfor. Dyrs rettigheter har vært på fremmars i den vestlige verden i mange tiår, og vi har kommet langt, men det er fortsatt langt igjen. Å fjerne det barbariske okseløpet og tyrefektingen vil være nok et nødvendig skritt i riktig retning.
Sist endret av Provo; 8. juli 2012 kl. 08:37.