Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1914
I følge NRK skal Norge ha sendt laserutstyr til Kuwait som USAs styrker skulle bruke i kampen mot Irak. Talsmann for Utenriksdepertamentet, Karsten Klepsvik, sier at dette ikke skulle være noe problem. "Det ville være mer oppsiktsvekkende om de nektet" sier han, selv om Kjell Magne Bondevik nektet å hjelpe USA 10 dager etter utstyret ble sendt.
Norge tok offisielt avstand fra krigen i Irak.

MEN: Fra 2001 til 2002 ble vår våpeneksport til USA fordoblet. Vår eksport til Storbritannia ble i samme tid tredoblet. Norsk våpeneksport til Storbritannia skøt ytterligere fart i 2003, og i løpet av januar og februar samme år kjøpte britene like mye våpen fra oss som de gjorde i hele 2002. (Kilde: Redd Barna)

Verdien av norsk våpeneksport synes altså å avhenge av agressiviteten til våre nærmeste alliertes utenrikspolitikk.

Et tankekors for en fredsnasjon?

Se forøvrig denne: http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=42746
vi sendte også inn FSK til afganistan (sikkert irak å) lenge før vi sa at vi ikke ville være med der heller..
ligger vel en klausul i avtalen med usa at vi skal støtte de med ting og tang når de trenger det og omvendt. så får alle nedsatte priser på våpenhandelen..
Jævla irriterende. Alt jeg har å si.
Blir oppgitt og forbanna på hele jævla driten...
Det dere prøver å si er at selv om vi offisielt tok avstand fra krigen i Irak, så tjente vi masse penger på det?
Mener dere at politikerene virkelig gikk bak ryggen på oss og pissa på tilliten våres?
Uhørt
Orgazmus: Just presis.
Nå har vi jo heller aldri sagt at vi IKKE ville være med mot Afghanistan heller, for isåfall hadde det vært rart av oss å sende bl.a FSK, F-16, og deler av TMBN ned der, hadde det ikke ?

I Irak har vi også vært med humanitære styrker, som har bygd broer, fikset vannforsyninger, ryddet miner etc.
Nei, det skulle vi aldri ha gjort. Fy.


Og jeg trodde at alle her inne forsto at det er jobben til politikerne, gå bak ryggen på oss, juge, og rævkjøre oss generelt.
Jeg gleder meg til at Kristin Krohn Devold blir erstattet med en annen politiker, forhåpentligvis fra venstresiden.

Orgazmus: Syns ikke du? Først sender de utstyr til Kuwait som skal bli brukt av USA, for så ti dager senere å uttale seg om at man tar avstand fra krigen i Irak? Og så senere sender de norske soldater ned til Irak, og hva skjer? Jo, en av de dør. Uakseptabelt spør du meg, "men vi tjente penger og ble venner med stormakta". Vær så snill, ikke sett penger opp med unges liv.

Så dette er ikke uhørt, hva? Du syns det er greit at de sier det ene, men bestemmer selv i lukkete rom om hva de skal gjøre. Nei, sier jeg, dette går ikke an. Slike ting syns jeg ikke politikerne bestemmer, dette skal folket være med på å bestemme. Hvorfor skal noen personer få bestemme hva hele Norge står for?

Jeg syns heller Norge og andre rike vestlige land burde brukt mer resusser på solidarisk hjelp til land som Irak. Tørket opp sølet, bygd broer (som vetlus nevnte at vi har gjort) og minesveipet landet.

Ja til et sosialistisk Norge.
Sist endret av klarhimmel1234; 26. oktober 2004 kl. 11:39.
brutalt nok, men krig = en måte å skape penger for en stormakt.'
Skal ikke noen også klage over at FSK har bidratt til å trene Navy Seals også?

Opprinnelig postet av Waffel
Hvorfor skal noen personer få bestemme hva hele Norge står for?
Vis hele sitatet...
Fordi det er dette som er Parlamentarisme, som tilfeldigvis er styreformen vi har valgt her i landet.
Sist endret av Marken; 26. oktober 2004 kl. 13:05.
?
Opprinnelig postet av Waffel
Hvorfor skal noen personer få bestemme hva hele Norge står for?
Vis hele sitatet...
Fordi de enkelt og greit er folkevalgt, om du har muligheten til å stemme for de stemme fram partier som står mer eller mindre for dine meninger. kos
argh, i det hele og store betyr jo dette ikke en drit, men likavell idiotisk av norske myndigheter og la dette skje, uten og informere det offentlige. hadde dette blitt kjent når det skjekke hadde jeg mest sansynligvis ikke hatt noe problem med det.

<ønsketenking> -nff styrte norge-
JA! FOR EN IDE!!
Opprinnelig postet av pure power
<ønsketenking> -nff styrte norge-
JA! FOR EN IDE!!
Vis hele sitatet...
Med tanke på at en stor del av NFF er enten sosialister eller våpengale revolusjonister, grøsser jeg av tanken.

Vedrørende topic har jeg ingenting i mot at Norge sender såkalte "hjelpetropper" som stort sett er det eneste Norge bruker å stille med i slike sammenhenger. Vedrørende denne siste "leveransen" er jeg egentlig enig i Karsten Klepsvik når han uttaler seg vedrørende Norges og USAs posisjon som allierte. Dette er uansett utstyr som hadde ligget og rustet på norske lagere. Dersom saken var å bruke skattepenger på å kjøpe nytt ustyr kun for dette formål, ville saken vært en annen.
nå mener jeg de fornuftige nff medlemmene da
Hvem sa du?
Han mener meg.
Waffel viser at han har skikkelig god peiling når han gjør det til et poeng at "vi var imot" krigen, men allikevel sendte soldater ned der, og at en av dem døde.

Smart sagt, når realiteten er at vi ikke bidro til krigen, ingen norske soldater døde der, og at vår styrke gjorde et humanitært oppdrag som hjalp befolkningen til et bedre og mer verdig liv.

*klappe for Waffel*


Ja til et norge som ikke blir styrt av blinde sosialister.
Opprinnelig postet av vetlus
Waffel viser at han har skikkelig god peiling når han gjør det til et poeng at "vi var imot" krigen, men allikevel sendte soldater ned der, og at en av dem døde.

Smart sagt, når realiteten er at vi ikke bidro til krigen, ingen norske soldater døde der, og at vår styrke gjorde et humanitært oppdrag som hjalp befolkningen til et bedre og mer verdig liv.

*klappe for Waffel*


Ja til et norge som ikke blir styrt av blinde sosialister.
Vis hele sitatet...
Ja, for dette viser bare du at du ikke har greie på temaet. Du sier selv at ingen Norske har dødd i Afganisthan, noe som er feil. Det døde en norsk soldat i Afganisthan.

Folket i Norge var imot krigen (vel, kansje ikke du, men resten), men vi hjalp idioten som startet krigen med å bygge opp igjen landet han bombet sønder og sammen. Egentlig vil jeg si at han skulle gjort det selv, men jeg er for grei, og nevner det ikke.

Egentlig er det rimelig hårreisende og dobbeltmoralistisk av politikerene som vi stolte på en gang å sende våpen til Irak, når de visste godt at Norge ikke var for krigen.
Sist endret av pinnsvinet; 26. oktober 2004 kl. 23:16.
Det har ikke død noen norske soldater i Irak. Dette var i Afghanistan hvis du sikter til han som ble skutt i bilen.
Hele denne tråden kommer til å ente som i en JA/NEI til krig diskusjon som jeg er dritt lei av :-) Men dere får holde på hehe.
men så er jo ikke dette det eneste som er blitt sendt nedover heller da. blant annet så er det norsk MRR radioer som blir brukt nede i irak og afghanistan, itillegg til diverse annet utsytr av forskjellig kaliber.
laserutstyr?
laserkrig er jo bare for moro:P
Det har ikke dødd noen norske soldater i Irak.

Synd det, Waffel og pinnsvinet. Lure dere.
Opprinnelig postet av vetlus
Det har ikke dødd noen norske soldater i Irak.

Synd det, Waffel og pinnsvinet. Lure dere.
Vis hele sitatet...
Vel, med litt enkel redigering, så tok du faktisk feil. Du omtaler bare landet som "der" så da kan det tolkes som Afganisthan. Jeg har rett.

oink: det er egentlig det samme om det kan brukes til å drepe eller ikke, det er prinsippet det gjelder. Vi støttet ikke den krigen på noen måte.

Insomnia: Det trenger ikke bli en JA/NEi diskusjon om krig.
Norge har vel aldri vært helt motstandere av krigen mot terror. Vi har vel faktisk (Staten Norge, ikke meg eller oss) støttet krigen delvis underveis.
Opprinnelig postet av Waffel


Og så senere sender de norske soldater ned til Irak, og hva skjer? Jo, en av de dør. Uakseptabelt spør du meg..

Vis hele sitatet...
pinnsvinet: owned
Vetlus: Æsj, han får forsvare seg selv

Devotio: Det var krigen i Irak jeg snakket om. Krigen mot terror er det mer delte meninger om(hos folket. Staten generelt har vært for den P.S: jeg snakker ikke for alle partiene).

Personlig er jeg mot den også, siden det ikke går an å gå til krig mot terror, siden det ikke finnes i noe spesifikt land. Men dette var vel egentlig ikke det vi diskuterte.
Det er jo sikkelig dumt å gi dem utstyr så dem treffer målene sine. Nekte sine nærmeste allierte vanlige nato-trades er jo bare så logisk, iogmed at krig er dumt å fred på jord rocker. En endring i utenrikspolitikken burde helt klart vært mere sånn I pwn US noobz'n remove their buykey in cs. bind b say guns sux. I dont wanna play on the nato-team liksom, I gonna be l33t-krew.
pinnsvinet, vi sier at vi to har rett, så har Waffel feil. Deal?

Windoze; AHAHAH !
▼ ... noen uker senere ... ▼
enten er vi for, eller så er vi imot. Enten er vi på laget til USA, eller så er vi på laget til Irak.