Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Skal hele verden få stemme?
JA 34 53,13%
NEI 30 46,88%
Stemmegivere: 64. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  27 1981
USA har en enorm innvirkning på hele verden, og USA's president er verdens mektikste mann.

Det er en del som mener at hele verden burde få lov til å stemme på hvem som skal bli USA's pressident, på grunn av at han i stor grad styrer veldig mye av verden, hva mener dere?
Prinsippielt; Ja

Men hvordan i allverden skal du få sanket inn alle disse stemmene?
Da hadde presidetvalget kommet til å bli et enda større sirkus! Hadde ført til at det hadde blitt enda værre for "vanlige" mennesker å komme inn i politikken i USA!
Sist endret av Teegah; 25. oktober 2004 kl. 12:25.
jeg skjønner hva du mener, denne posten er hovudsakelig ment teoretisk, men for de som har tilgang kunne man stemt via internett, men pokker så urettferdig det ville blitt; de som har råd til pc får stemmerett...
Så hele verden skal kunne stemme på en mann som _også_ har innvirkninger på innenrikspolitikken i et land vi ikke bor i? Hva med de som ikke liker USA som land? De kan jo for så vidt stemme på en som vil innføre gudene vet hvor mye vondt for folket, siden det da ikke vil påvirke oss andre i en så alt for stor grad
Opprinnelig postet av the jolly roger
jeg skjønner hva du mener, denne posten er hovudsakelig ment teoretisk, men for de som har tilgang kunne man stemt via internett, men pokker så urettferdig det ville blitt; de som har råd til pc får stemmerett...
Vis hele sitatet...
Og de som er gode til å hacke kan fritt stemme så mye de vil
Hadde nok blitt umulig, med tanke på de korrupte landene.. Tror aldri amerikanerene hadde blitt med på et slikt forslag..
Egentlig ikke. Da burde vel alle få lov til å stemme på Tyskland president? Eller kanskje vi alle kunne bestemme hvem lederen i NHO skal være? Praktiskt umulig å gjennomføre og temmelig meningsløst egentlig. Det blir litt barnslig hvis argumentet er "jeg synes usas president har mye makt og derfor vil jeg også være med å velge".
Morsom ide, men ugjennomførbart i praksis. Og egentlig heller ikke ønskelig. Som Teegah på særdeles intelligent vis påpeker ville pengene spilt en gigantrolle i det politiske verdensspillet som ville oppstå. De store selskapene ville fått det som de ville.

I svært mange land (USA inkludert), og da spesielt i de fleste utviklingsland er det et rent skjært helvete å gjennomføre rettferdige og "gode" valg.
Jeg stemmer derfor heller for at alle verdens land blir pålagt å sende valgobservatører for å overvåke at alt går lovlig for seg når de stemmer "over there".
Jeg synes det skulle vært lov for alle å stemme, men du har jo da også baksidene ved dette. Tror heller ikke at dette kommer til å fungere i praksis...
Hvis en amerikansk stemme talte dobbelt så mye som en utenlandsk stemme så hadde det vært en grei ide, men siden det ikke går ann å gjennomføre er det vel ikke vits å diskutere mer?

EDIT: Stemte selvfølgelig nei, bare for å få det fram!
Sist endret av Laurentius; 25. oktober 2004 kl. 22:12.
Først: Dette kunne aldri fungert. De klarer jo ikke engang å gjennomføre et valg der innbyggernes stemmer blir registrert.

Er det dere egentlig ønsker en verdenspresident? Hvis USAs president skulle bli verdens president tror jeg han hadde blitt enda mer maktgal. For å bli valgt til president i USA må man være født amerikaner, så denne "verdenspresidenten" ville jo fremdeles først og fremst ta hensyn til USAs (eller rettere sagt amerikanske firmaers :P) interesser. Jeg tror ikke vi er tjent med en verdenspresident, amerikaner eller ei.

I stedet for at verdensbefolkningen skal få bestemme hvordan USA skal styres bør USA begynne å konferere med verdensbefolkningen når de skal ut i verden å styre, f.eks. gjennom FN.
gaucho, veldig enig med deg. Jeg er jo personlig en stor usa hater, men men, de graver jo sin egen grav, la oss håpe de ikke drar med oss
Presidentvalget i USA har skapt stor blest og kanskje med god grunn. Forskjellen mellom de to er ganske liten sies det og kanskje har de rett. Men en ting er sikkert Kerry akter og åpne for dialog med verden igjen etter at bush låste døra og kasta nøkkeln. Dette er et skritt på vei i riktig rettning. Nå skal Clinton hjelpe kerry så fort han blir frisk igjen og jeg håper de danker ut Bush. Både Bush Jr. og Sr. har herja alt for mye i amerikansk politikk nå og verden forøvrig. La det få sin ende.

Tilbake til emnet dog. Jeg tror ikke vi trenger noe verdensomfattende avstemning i det amerikanske presidentvalget. Det er og gjøre USA enda mer overnasjonalt.

Det er FN's jobb og være det overnasjonale Organ som skal "passe på verden" ikke USA. Demokratiser FN ytterligere og legg større press på USA.
Sist endret av stiansj; 25. oktober 2004 kl. 17:18.
Å la verden stemme på presidenten i USA vil bli første steg mot USA som offisielt verdenspoliti eller et steg mot USA som verdensstyre
Opprinnelig postet av ZpiFF
Å la verden stemme på presidenten i USA vil bli første steg mot USA som offisielt verdenspoliti eller et steg mot USA som verdensstyre
Vis hele sitatet...
Kunne ikke ha vært mer enig!
Det finnes vel ingen land som er mer korrupte enn USA?
Opprinnelig postet av nudo
Det finnes vel ingen land som er mer korrupte enn USA?
Vis hele sitatet...
Jo, det tror jeg faktisk. Som f.eks Sør-Afrika var under aparteid.
Norge ble vel nylig erklært "mest korrupt i verden". Forøvrig, hva i helvete er vitsen med at andre land skal styre et demokratisk valg? Hvis vi skal påvirke, så må det være gjennom demokratiske samtaler og handel.
Det skjer ALDRI... Slik jeg ser det.

jeg svarte NEI.
Verken Norge eller USA er i nærheten av å være mest korrupte land. Norge er dog Nordens mest korrupte.

Her er en oversikt over resultatene fra TIs nyeste undersøkelse.
Leste en leder om akkurat dette i Time for noen uker siden, hadde vært en spennende situasjon. Der sto det bl.a. om spenningen som hadde vært om de siste stemmene fra f.eks. Sverige skulle avgjøre presidentvalget i USA.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Blir dette innført kan vi like så gjerne bare kåre USA som "verdenskeiser".

Tullete spør du meg.
hele ideen er jo latterlig... det er mer enn utenrikspolitikk man velger når man skal velge en statsleder, og tenk på det sånn: ville vi likt om folk i kongo(eller hvor som helst) skulle bestemme om vi skulle ha høyere avgifter? trokke det...

for samkjøring av utenrikspolitikk har vi jo FN, selv om USA tydeligvis glemmer dette noen ganger... det å fjerne vetoretten, og gi FN mer makt til å ta bestemmelser burde holde...
delevis enig i at hele verden burde få stemme på hvilken president de skal ha i USA. Men har noen kommet med en forklaring på hvordan de vil løse problemet med at mange som ikke liker USA som land, Bin Laden og de menneskene i midtøsten...
teppebombe hele gjengen...
Nei. Man må heller jobbe for å innskrenke makta deres.
Dette er noe av det tåpeligste jeg har hørt. USAs president styrer ikke kun utenrikspolitikken til usa. Politikk er å fordele offentlige goder og byrder, og dette gjelder selvsagt i USA også. Skal spanjoler, nordmenn og afghanere få lov å påvirke hvorvidt usa skal bygge ut nye vegnett, legge ned diverse fabrikker og hvor mye støtte som skal gis til de forskjellige samfunnsgruppene. USA er mer enn et verdenspoliti vet dere!