Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1866
Jeg har ikke plass til flere fysiske disker på hovedkortet mitt nå, men har kjøpt en 200GB disk til lagring likevel. Jeg mener jeg har lest (her?) hvordan man skal "gjøre om" en intern harddisk til en ekstern en...noen som har peil? For det har ikke jeg...
Kjøp en slik: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301928&cks=SER
Finnes selvfølgelig uttallige andre, som også kan være billigere.
Trådstarter
17 0
hmmm interesting...takker

men hvordan kan man gjøre det *uten* å måtte bruke papirlapper?
Tror ikke det går... Du kan også kjøpe en ide eller raid kontroller (finnes i de fleste webshopper). Tror det er billigere enn å lage en extern disk! En annen ting du kan gjøre er å hive ut en av de gamle diskene hvis du har noen som ikke fortjener livets rett.
det skal være fullt mulig å gjøre en intern hd om til ekstern uten videre pengebruk. Leste en artikkel i 2. utgave av DigitalWorld om dette. Har dessverre ikke noe mer håndfast enn dette for øyeblikket men det skal ikke være noen stor hassle mener jeg.
Opprinnelig postet av Nichotin
Kjøp en slik: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301928&cks=SER
Finnes selvfølgelig uttallige andre, som også kan være billigere.
Vis hele sitatet...
Får den strøm via USBen, eller må den ha en egen strømkilde? Funker alle 3.5" IDE harddisker med denne?
Trådstarter
17 0
Hmmm takk for tips, Vagabond. Skal sjekke den utgaven, tror de har bladet på biblioteket her
Har denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301926&cks=PRL og har brukt den som er nevnt over med kun usb2.0. Begge er to av de bedre løsningene. Stillegående vifte, egen strømforsyning og rask brikke. Du må ned på 2,5" disk usb2.0 før du kan drive det med portspenning.

edit: har ikke lest den artikkelen, men det virker for meg som at du ikke kan koble til en ekstern disk (eller intern for den saks skyld) med mindre du har en inngang. Dersom du har brukt opp de vanlige interne inngangene, hvor skal du da koble til? Overgangen mellom usb og firewire krever en brikke både for ATA og SATA.
Sist endret av vell; 13. september 2004 kl. 12:06.
Trådstarter
17 0
Finner ikke det bladet =/

Det skal da gå an å konvertere strøm- og datakabel (husker ikke hva de heter :P) til USB...sånn at man kan koble en intern harddisk rett i USB-porten på PC'n...jeg mener å ha lest noe om det tidligere. Var kanskje tilogmed her på nFF...
Trådstarter
17 0
...takk, men det er allerede kommet opp som en løsning. Det jeg er ute etter, er hvordan jeg kan gjøre det der uten å gå til innkjøp av et slikt kabinett...
Det er vel umulig, så slå deg til ro med det.
Opprinnelig postet av Marjo
Får den strøm via USBen, eller må den ha en egen strømkilde? Funker alle 3.5" IDE harddisker med denne?
Vis hele sitatet...
Har akkurat det eksterne kabinettet. Den trenger dessverre ekstern strømkilde.

Ellers kan jeg bare si at de er veldig lette å installere og bruke!
pga strømbehov så begrenser det seg til maks 80gb (spørs hvilken hd du har da) , før du må ha ekstern strømforsyning til slike eksterne hd kabinett..
http://www.dinside.no/php/art.php?id=96995 er den absolutt beste løsningen. den trenger desverre egen ekstern strømforsyning, men det gjør alle eksterne harddiskrammer. jeg har 6 ide-disker og en s-ata disk i kabinettet + en emagic ekstern disk.. fungerer kjempefint
Trådstarter
17 0
Tror ikke det er umulig, jeg mener, USB er både strøm- og dataoverføring...dessuten har jeg lest noe om dette før, finner bare ikke ut hvor =/

Mange takk for gode tips angående harddiskrammer, kan godt hende det blir til at jeg benytter meg av noe sånt til slutt, men foreløpig er det ikke det jeg er ute etter
Har ikke sett noe til det i Norge, men her i UK har de fysisk små disker. Det er en liten boks hvor usb-pinnen stikker ut. de er ca 40 Gb og har ikke ekstert strømoverføring...

Men nå snakker jeg jo ikke om hardiskrammer...
Trådstarter
17 0
Uhm jeg HAR disk...200GB sådan, vil bare koble den til maskinen uten å måtta ta ut en av de to som allerede er der inne

...har ikke plass til mer enn to på hovedkortet...
Hvis du ikke er elektronikk geek som kan lage egen konverter så er jeg rimlig sikker på at eneste alternativet er et tomt eksternt kabinett.
Trådstarter
17 0
...jeg er villig til å prøve

Går datateknikk på høgskolen så jeg antar det er noe jeg kommer til å lære etterhvert uansett...
Det enkleste er å kjøpe et kontroller kort til IDE (dersom det er en slik disk da) som du setter i PCI sporet...

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=110632&cks=PRL
Trådstarter
17 0
Det hadde egentlig vært ganske praktisk...mange takk for tips

k, gjør det hvis jeg ikke finner ut hvordan jeg lager en USB konverteringskabelløsning selv...er blitt nysgjerrig på om/hvordan det går