Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 465
Hvorfor hevder mange eksperter i USA at markedet er på vei ned et sort hull, mens de såkalte ekspertene i Norge forventer en økning innenfor teknologisektoren også i 24. Hvis q2 rapporten viser negative tall for en del selskaper av magnificent 7 vil aksjeprisen 100% bevege seg i negativ retning.

Nå tenker ikke jeg å handle enkelt aksjer da jeg har alt for liten kunnskap til hvordan jeg skal analysere om et selskap vil øke inntektene sine eller ikke. Derfor ønsker jeg heller å spre risikoen med et indeksfond og heller mot teknologi, men samtidig virker det hele som en boble for meg og med tanke på at skatten er nesten 38 % skatt gjør det at jeg begynner å tenke på et kombinasjonsfond som har litt lavere risiko og en skattesats på 22%. Legemiddelindustrien virker like skummel som kryptovaluta så den holder jeg meg unna. Grønt skifte sektoren er ikke i nærheten av så hypet og overpriset som teknologisektoren, det samme gjelder selskaper i Norge. Så enten et kombofond, grønt skifte fond eller et norsk fond virker å være en del sikrere.

Finnes det noen her som har mer litt peiling på aksjemarkedet gjerne noen med økonomiutdannelse og flere år i aksjemarkedet
Hvis jeg hadde hatt penger å investere ville jeg ha gått for fysisk gull. Alt av aksjer virker litt skummelt nå.
Trådstarter
26 3
Hvor stor betydning tror du det vil ha om sentralbanken setter ned rentene. Historisk sett har vel aksjenemarkedet gått til helvette. Flere som tror USA senker i i sommer eller på høsten. Gjør meg i så fall bare enda mer usikker. Jævla typisk at aksjemarkedet er så til de grader usikkert akkurat når jeg vil inn. faens dritt!
Sist endret av Bitcoingal; 4 uker siden kl. 10:58.
Hvis rentene går ned så vil vel aksjemarkedet historisk sett gå opp?

Lavere rente = mer å investere for. Spesielt innen tech.

Bare se hva som skjedde under covid.
Trådstarter
26 3
Både under finanskrisen og .com boblen ble rentene senket. Også tidligere kraftig fall har rentene blitt senket etterfulgt av kraftige fall. Kan selvsagt være at det har vært resesjon og makroøkonomiske usikkerhetsmomenter, det var det vel i forkant av .com boblen og finanskrisen. Folk snakker vel om resesjon i USA nå også da. så litt russisk rulett selv med et globalt indeksfond i disse dager.

Dritt å ha litt penger der det virker litt 50/50 om det skyter til himmelen eller går ned i dass. Hadde man bare hatt 10 millioner og kunne investert i leilighet I Oslo eller en annen topp 3 by der prosentvisøkning er på mellom 10-13 % i årlig avkastning. Nesten like trygt som å la pengene stå i banken og bli spist opp av inflasjonen er det også.
Sist endret av Bitcoingal; 4 uker siden kl. 11:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Time in the market beats timing the market?