Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 589
Noen som veit om man har rett på bostøtte selv om om mottar stipend og går på aap?
Går ut ifra at de mener arbeidsavkleringspenger, om man søker på AAP er det ikke noe som heter arbeidskvalifiseringspenger som kommer opp i alle fall. Stusser litt på "kan ha rett". Tiltaket er selvfølgelig godkjent av nav om ikke hadde jeg ikke fått aap.

https://www.husbanken.no/person/bostotte/student/: Studenter/elever som mottar arbeidskvalifiseringspenger (AAP), kvalifiseringsstønad, introduksjonsstønad, uføretrygd eller supplerende stønad til ufør flyktning, kan ha rett til bostøtte. Det gjelder selv om studenten/eleven mottar ytelser fra Lånekassen. Opplysninger om stønad eller trygd blir innhentet automatisk.
Aap er ArbeidsAvklaring, ikke kvalifisering.
Dette går på inntekt, har du idag AAP vil intekten du får avgjøre. Husbanken har inntektgrense for å få bostøtte etter kommune du bor i.

Nå det gjelder stipend er det studielån man søker på, når man fullfører vil 40% av lån om gjort til stipend, men husk på inntekt og formuegrense. Inntektsgrensen for 2023 er 205579 kr. eller vil du bilr omgjøring til stipend ikkeværende om man tjener for mye.
Ja, man kan motta bostøtte i tillegg til andre stønader.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Dette går på inntekt, har du idag AAP vil intekten du får avgjøre. Husbanken har inntektgrense for å få bostøtte etter kommune du bor i.
Vis hele sitatet...
Stipend i fra Lånekassen regnes ikke som vanlig inntekt, og du behøver ikke å skatte av den.

Vennlig hilsen Lånekassen i samarbeid med ung.no

https://www.ung.no/oss/367843
Sist endret av Usikkersjel; 30. november 2023 kl. 15:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Usikkersjel Vis innlegg
Stipend i fra Lånekassen regnes ikke som vanlig inntekt, og du behøver ikke å skatte av den.

Vennlig hilsen Lånekassen i samarbeid med ung.no

https://www.ung.no/oss/367843
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men du skrev AAP som er inntekten din. Om inntekten på AAP er for høy får du ikke stipend eller bostøtte var det jeg mente
Du får nesten bare slenge inn en søknad, søknad er gratis og dersom du ikke søker får du heller ingenting. Du søker på nett og legger vedlegg med dersom de ber om det. Får du bostøtte får du også strømstøtte.
Hentet ifra husbanken.no. Jeg tolker dette som at jeg ikke trenger å gjøre noenting og at jeg fortsatt har rett på bostøtte: Er utdanningen din et arbeidsrettet tiltak i samarbeids med NAV/kommunen, kan du har rett til bostøtte. Hvis eleven/studenten ikke mottar kvalifiseringsstønad, arbeidsavklaringspenger, introduksjonsstønad eller uføretrygd, må du dokumentere at utdanningen er et arbeidsrettet tiltak.

Jeg mottar allerede bostøtte. Noen som har erfaring med å få endret søknaden selv om fristen er gått ut jeg?

Stipendet har jeg ikke fått ferdig behandlet.
Sist endret av Usikkersjel; 30. november 2023 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.