Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1957
Hallais, er da i en litt ukomfortabelt situasjon.

Ble sykemeldt og satt hjemme i 4 måneder, dro tilbake på jobb for ca 3 uker siden. Sykepengene har enda ikke blitt utbetalt og jeg er nu 3 måneder forsein med husleia.

Hele den her nav situasjonen får meg til å klikke. Men heldigvis så kommer pengene nu den 25, etter alt for mange måneder med å være blakk. Er overasket på at jeg har overlevd så lenge på 0kr.

Greia er at siden leia ikke har blitt betalt på så lenge så blir jeg truet til utkastelse (Som er rettferdig). For min del null stress da jeg har flere venner som kan ta meg inn. Så om jeg blir kastet ut, har huseieren krav på leia tilbake? Når kontrakten er sagt opp og jeg er ute av leiligheten blir jeg automatisk 2 måneder med husleie rikere? Huseieren har da bare 1 måned med depositum, og ikke på noe depositumskonto, men hans egen.

Har sagt til huseieren etter andre måned at nav er treg på å utbetale, men nu så har det gått for langt sier huseieren. Hva skal jeg gjøre?
Selvsagt har huseier krav på sin husleie, uavhengig om du blir kastet ut. Selv om du kastes ut er det jo du som har brutt kontrakten. Og din skyldige husleie forsvinner jo ikke på magisk vis. Du kan like greit bare gjøre opp for deg, for dette er penger huseier vil få krevd inn på den ene eller andre måten uansett. Betaler du ikke tar huseier deg til forliksrådet, du taper saken der, og må betale ca 1500 kr for forliksrådet pluss all skyldig husleie. Er du blakk så blir kravet fra huseier tatt inn via trekk i lønnen din via arbeidsgiver.
ت
olaba's Avatar
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Selvsagt har huseier krav på sin husleie, uavhengig om du blir kastet ut. Selv om du kastes ut er det jo du som har brutt kontrakten. Og din skyldige husleie forsvinner jo ikke på magisk vis. Du kan like greit bare gjøre opp for deg, for dette er penger huseier vil få krevd inn på den ene eller andre måten uansett. Betaler du ikke tar huseier deg til forliksrådet, du taper saken der, og må betale ca 1500 kr for forliksrådet pluss all skyldig husleie. Er du blakk så blir kravet fra huseier tatt inn via trekk i lønnen din via arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Åja men daså, neida leia blir å bli betalt den 25. Da nav utbetaler sykepengene. Men har hørt historier da folk ble kastet ut uten å betale resten av leia.

Takk for svar.
Vel, du kan jo vente med å betale og se om huseier prøver å få inn pengene. Kanskje du er heldig og huseier ikke gidder å forfølge saken videre.
Du slipper nok ikke unna leia.Kjenner ei som har namsmann på nakken grunnet ubetalt leie.
Du sier du har jobb. Kan du ikke ta et lån, for å få betalt ned det du skylder? Videre kan jo du ta lån, for å skaffe nok penger til nytt depositum.
Sist endret av itori123; 5. juni 2023 kl. 08:14.
Tror du har større sjans for å vinne i lotto.. Mange eksempler på folk som vinner i lotto, men de som slipper unna husleie etter utkastelse (hvis vi kun teller eksempler hvor huseier gav opp uten kamp) er så sjeldent at det er derfor vi husker de.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ville sørget for å betale, veldig dumt å be om inkassogebyrer og eventuelle renter i tillegg til det du allerede skylder.
Hallo??? Sosialstønad? Nødhjelp? Jeg fikk det i påvente av sykepenger, null problem. Tok bare 1 døgn så var penga på konto.
Det kan jo bli litt kinkig neste gang du skal leie...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Hårnett Vis innlegg
Det kan jo bli litt kinkig neste gang du skal leie...
Vis hele sitatet...
Går en annen tråd også nå om å "Rømme fra landet".
Kan det være det han pønsker på?
Jeg fikk også sosialstønad i påvente av sykepenger så jeg fikk betalt leie. Og depositumet er det ikke huseier som skal ha på sin egen konto, det skal lages en depositumskonto i ditt navn.