Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2451
Hei, jeg skulle hente frem et hovedkort fra kjelleren idag, hovedkortet er MSI K9A2 Platinum, Socket-AM2+

Det jeg merker da jeg hentet frem dette var at det lå en løs dings der, nemlig dette som vist på bildet:

http://bildr.no/thumb/eGZ4YU9F.jpeg

Det jeg lurer på er om hovedkortet vil funke uten? Jeg koblet denne til en PSU og kabinett istad, og det lyste på hovedkortet, men når jeg slo på pcen så kom det ingenting på skjermen..

Takk for svar
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det der er ikke et batteri, det er en kondensator. Og det er nok gode grunner til at den skal være på hovedkortet, ja.
Trådstarter
Som hvilke grunner da? Det skal nevnes at jeg ikke har funnet "noen sprekker" eller tegn som tyder på at dette mangler.. jeg har også søkt opp bilde av hovedkortet og finner det heller ikke på bildet :

http://bildr.no/thumb/N0ZYbWox.jpeg

Spørsmålet er hva jeg burde gjøre? Er det bare å hive hovedkortet i søpla eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøv. Det er ein elektrolyttkondensator, og antakelig for å fjerne rippel e.l. etter ein spenningsregulator.

I verste fall svir du CPUen eller eit PCI-kort, i beste fall funker det heilt utmerka på grunn av overengineering.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Som hvilke grunner da? Det skal nevnes at jeg ikke har funnet "noen sprekker" eller tegn som tyder på at dette mangler.. jeg har også søkt opp bilde av hovedkortet og finner det heller ikke på bildet :

http://bildr.no/thumb/N0ZYbWox.jpeg

Spørsmålet er hva jeg burde gjøre? Er det bare å hive hovedkortet i søpla eller?
Vis hele sitatet...
Kondensatorer utgjør en del av kretsene på kortet. Så den kan potensielt være viktig av opplagte årsaker.

Hvis du ser litt nøyere, så ser du at hovedkortet på bildet har mange av disse.
Sist endret av Pinneknurk; 14. mai 2016 kl. 00:03.
Bildet er jo fullt av sånne. Riktignok er de blå på bildet og ikke grønne, men det har mindre betydelse.
Ditt hovedkort kan som nevnt være alt fra søppel til fullt brukbart uten denne.
Trådstarter
Det som er tingen er at alle er blå mens dingsen jeg har i hånda er grønn, og jeg finner verken tegn til sprekk i hovedkortet eller ser noe grønn kondensator på bilde.. En kompis anbefalte meg å prøve å sette skjermkortet i en annen slot eller eventuelt prøve et annet skjermkort..

Så dere mener altså at det er fullt mulig å bruke hovedkortet uten å måtte eventuelt "lodde" denne dingsen på igjen?

Så er også spørsmålet mitt, hvordan har denne falt av egentlig??
Sist endret av cplpro; 14. mai 2016 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Det som er tingen er at alle er blå mens dingsen jeg har i hånda er grønn, og jeg finner verken tegn til sprekk i hovedkortet eller ser noe grønn kondensator på bilde.. En kompis anbefalte meg å prøve å sette skjermkortet i en annen slot eller eventuelt prøve et annet skjermkort..

Så dere mener altså at det er fullt mulig å bruke hovedkortet uten å måtte eventuelt "lodde" denne dingsen på igjen?

Så er også spørsmålet mitt, hvordan har denne falt av egentlig??
Vis hele sitatet...
Det er ikke verdt det å prøve kortet uten å lodde den på igjen.
Kondensatoren er der av en grunn, i beste fall vil noe ikke fungere optimalt, i verste fall tar du livet av feilfrie komponenter.
Hvis du ikke har loddeutstyr, eller føler deg komfortabel med å lodde den på igjen burde det ikke være noe problem å finne noen som kan gjøre det. Hvis du bor i Buskerud kan du sende meg en PM om å fikse det, sikkert noen andre freaks som kan hjelpe deg også.

EDIT: angående fargen: Den er irrelevant, kun de merkede verdiene er av interesse.
Sist endret av Latrakx; 14. mai 2016 kl. 00:37.
Trådstarter
Jeg føler meg ikke komfortabel med å lodde den nei.. Jeg skulle gjerne betalt deg for å gjøre den oppgaven, men blir litt vanskelig da jeg bor i krsand( hehe :P )

Finnes det eventuelt en nettside hvor man kan sende den inn så kan folk gjøre arbeidet for deg?
Sitat av cplpro Vis innlegg
Jeg føler meg ikke komfortabel med å lodde den nei.. Jeg skulle gjerne betalt deg for å gjøre den oppgaven, men blir litt vanskelig da jeg bor i krsand( hehe :P )

Finnes det eventuelt en nettside hvor man kan sende den inn så kan folk gjøre arbeidet for deg?
Vis hele sitatet...
Prøvde å søke etter elektronikk reparasjon Kristiansand , men fant ikke noe sånn med en gang, hvis du ikke finner noe profesjonelle greier og det ikke dukker opp noe snille freaks så kan du sende en PM uansett så kan vi prøve å finne ut en løsning
Eneste jeg genuint ikke ville betalt for selv er frakt, selve reparasjonen er noe jeg kan gjøre gratis for å være grei

Fant de to her som er i Kristiansand, du kan jo ringe eller sende en epost og høre om de kan fikse kortet for deg.
fixarium.no
pcverkstedet.com
Sist endret av Latrakx; 14. mai 2016 kl. 01:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Latrakx Vis innlegg
Prøvde å søke etter elektronikk reparasjon Kristiansand , men fant ikke noe sånn med en gang, hvis du ikke finner noe profesjonelle greier og det ikke dukker opp noe snille freaks så kan du sende en PM uansett så kan vi prøve å finne ut en løsning
Eneste jeg genuint ikke ville betalt for selv er frakt, selve reparasjonen er noe jeg kan gjøre gratis for å være grei

Fant de to her som er i Kristiansand, du kan jo ringe eller sende en epost og høre om de kan fikse kortet for deg.
fixarium.no
pcverkstedet.com
Vis hele sitatet...
Takker så mye!