Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 11899
Heller lær folk å tenke selv i stedet for å bruke skremselspropaganda og ha blind tro på autoriteter.
Det fungerer mye bedre når folk forstår hvorfor, men det er jo selvsagt mye enklere å si "nei, sånn er det bare. og gjør du det vil vi gjøre livet ditt veldig vanskelig."
skremmende hvor like relasjonen mellom barn-foreldre og innbygger-stat er.

"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hele poenget hans er jo frihetsargumentet. At cannabismisbruk aldri skader andre enn brukerene selv er en selvmotsigelse. Hvis misbruket skader brukeren vil dette indirekte skade brukerens omgivelser (familie, venner, kollegaer).
Vis hele sitatet...
Hvis dette er fordi venner familie og kolleger ikke kan akseptere h*n for den h*n er, så er det ofrene som setter seg selv i den rollen.

Jeg skjønner situasjoner hvor misbruket er på ett slikt nivå at det ikke lenger klarer å forsørge for seg selv. Hvor kanskje venner og/eller familie må betale gjeld/skader/helsetjenester som offeret har dradd på seg grunnet missbruket.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Slik jeg ser det er vi der i dag. Jeg kan ikke se ett eneste godt argument for å beholde dagens narkotikapolitikk. Jeg kan imidlertid ikke se hvorfor eller hvordan dette skulle gjøre frihetsargumentet gyldig eller godt. Vil du forklare?
Vis hele sitatet...
Klart jeg vil =)

Jeg mener at dersom vi faktisk har så mye godkjent dokumentert bevis på at legalisering/avkriminalisering bare vil føre til det bedre og motstanderne har sluppet opp for ammunisjon, da burde frihets-argumentet sterkes.

Jeg vil tro at om vi stiller motstanderne opp mot veggen og spørrer de helt ærlige: "Dere påberoper deg altså retten til å nekte oss å innta noe som ikke kan ta skade på andre enn oss selv, som ikke har noen som helst konsekvens for dere eller deres folk, og likevel skal dere kunne kalle oss kriminelle og kaste oss ut nakne i gatene til skrekk og advarsel for andre?? Dere mener altså at dere har mer rett til å bestemme over våre kropper enn oss selv når det bare er oss selv vi skader?"

Jeg vil jo tro at en slik frihetskule burde etterlate noen dype spor på stortinget.

Derfor mener jeg at det er ett godt argument. Om ikke direkte for legalisering, men iallefall ett spørsmål om kvaliteten på våre liv...
Sitat av prenix Vis innlegg
Det stemmer, men det er ikke åpent for allmennheten, og de aller fleste ønsker ikke å bli kriminelle for å prøve rusmidler.

Jeg mener at mange trenger straffer for å forstå alvorligheten. Disse straffene gir en negativ innvirkning med èn gang. Det med lengre bruk tviler jeg på de fleste tenker på, ettersom det kan være langt frem i tid.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel også slik at dersom man driver og eksperimenterer litt med narkotika, og man skulle bli tatt, så er det vel heller få som tenker; "Oj, den var kjip gitt. Dette var en wake-up call. Jeg tror nok at jeg burde legge narkotikaen på hylla!" ?

Nei, da vil de aller fleste rett og slett gi mer faen, og enkelte vil også trappe opp forbruket sitt, eller i ytterste konsekvens teste ut andre droger. Når man er kriminell, noe man faktisk er om man røyker hasj, så er det ikke vanskelig å spore litt for mye av, mtp alle de kriminelle elementene man står i fare for å omgås med. Alle i vennegjengen kjenner flere som kan ordne hasj, flere kan også ordne sterkere stoffer, og alt dopet man kunne ønske seg er bare 8-siffer og 30 min unna! Hvorfor kan ikke jentene fra bingolaget kjøpe seg ett gram hasj på cannapolet? Nå tvinger vi dem til å oppsøke "Ronny-Roger" hjemme i hans skitne og amfetaminluktende leilighet, hvor man aldri vet hvilke slags folk som ramler innom! Hva er poenget med å overlate dette markedet til en slik luguber og potensiell farlig kriminell som "Ronny-Roger" ?

I og med at narkotika omsettes på det svarte markedet, så selges dette dyrt, og bakmennene fryder seg. De avhengige derimot, de går blakke, og har også gjerne trekk i lønna eller trygden pga. bøter for narkotikamisbruk. Dersom vi legaliserer og tvinger prisene ned så vil det allerede godt etablerte illegale narkomarkedet tape store penger. Og når pengene forsvinner så forsvinner også makten deres! En legalisering vil bite hardt av det illegale markedet, og vi vil se få dopselgere rundt på gatene, fordi de rett og slett ikke kan konkurrere med prisene til AS Norge!

Alle rusmidler burde i utgangspunktet være lovlig å bruke, men ikke alle kan selges fritt! Heroin er ett prakteksempel på noe vi burde dele ut på resept til avhengige! Ett opplegg hvor man bruker heroin i stedet for metadon/subutexe e.l som ledd i avrusningsprosessen for heroinnarkomane vil, etter hva jeg forstår, bli ett enklere og bedre alternativ for mange! Ved egenimport eller produksjon, så vil vi også kunne kontrollere renhetsgraden samt kvalitetssikre stoffet. Da vil disse brukerne også slippe og få i seg all den (andre) dritten som man blander heroinen ut med. Jeg tror også at mange flere rusavhengige ville spurt etter hjelp dersom de ikke trengte å bekymre seg over myndighetene. Dette ville nok kunne gjort underverker for livskvaliteten til mange mennesker som aldri egentlig har gjort noen andre enn seg selv noe galt! Skal vi fortsette å straffe dem for selvpining eller skal vi hjelpe dem?


Dette ble kanskje litt rotete. Men her var iallefall mine tanker om hvorfor vi må snarest må avkriminalisere alle typer narkotika, samt legalisere enkelte av de lettere stoffene. Det viktigste er imidlertid å kunne tilby de harde narkomane en trygg fremtid, noe de færreste kan se for seg, da resten av samfunnet ser ut til å neglisjere disse helt. Hvem er det egentlig loven skal beskytte? Det er jo iallefall ikke dem!?
Sist endret av caperno; 4. januar 2011 kl. 23:41.
Hvem skal betale for de fysiske/psykiske skadene "friheten" din vil medføre?

Det blir vell alle andre aka samfunnet...
caperno, om man blir tatt for noe kriminelt, for så å bruke dette som unnskyldning for videre kriminelle handlinger må vel være langt fra normen? Da kan vi jo like godt fjerne alle fengselsstraffer og bøter, pga at de som er kriminelle føler det så ekkelt å være kriminell at det er derfor de gjør kriminelle ting? Kan dette egentlig relateres til virkeligheten?

Fjerne trafikkbøter, siden man ikke synes pengene svir, men faktisk heller kjører fortere en annen gang pga at man er kriminell?

Om kriminelle skal få rettssystemet forandret pga at de føler seg fremmedgjort ved sine handlinger synes jeg er direkte teit argument.

Om det er så ekkelt å gå til "ronny" eller denne dealeren, tror du ikke også dette vil virke avskrekkende på noen, kontra det å handle stoffet legitimt i regi av evt. polet? Jeg hadde i alle fall aldri giddet å gitt penger til en som du beskriver som denne dealeren, i frykt for hvem jeg kan møte, og hvilke stoffer som er der, hvorfor ikke holde seg unna? Jeg vil absolutt ikke bli sett i og assosiert med slike miljøer!

Ang. legalisering så har jeg ikke gjort meg opp noen sterk mening, men en legalisering basert på at de kriminelle sine handlinger skal bortalle siden de kriminelle blir så lei seg at de gjør nye kriminelle ting føler jeg er litt "utenfor".
Sitat av Taakevandrer Vis innlegg
Hvem skal betale for de fysiske/psykiske skadene "friheten" din vil medføre?
Vis hele sitatet...
Snakker du om kostnader som vi ikke har pr. i dag?
Om det så skal legaliseres så må det vel gjøres noe drastiskt med produksjon/forhandler leddet, mtp arbeidsforhold, arbeisdutførelse, arbeidsetikk, mao HMS. Dette vil vel igjen reflektere prisen på varen, hva tenker dere om dette?
Sitat av seven_up Vis innlegg
caperno, om man blir tatt for noe kriminelt, for så å bruke dette som unnskyldning for videre kriminelle handlinger må vel være langt fra normen? Da kan vi jo like godt fjerne alle fengselsstraffer og bøter, pga at de som er kriminelle føler det så ekkelt å være kriminell at det er derfor de gjør kriminelle ting? Kan dette egentlig relateres til virkeligheten?

Fjerne trafikkbøter, siden man ikke synes pengene svir, men faktisk heller kjører fortere en annen gang pga at man er kriminell?

Om kriminelle skal få rettssystemet forandret pga at de føler seg fremmedgjort ved sine handlinger synes jeg er direkte teit argument.
Vis hele sitatet...
Du vrir litt på det jeg sier. At jeg mener det er urettferdig å straffeforfølge noen pga. ruspreferanser må vel ikke bety at jeg mener vi skal avskaffe all straff for hva som helst av kriminelle aktiviteter? Jeg er ikke uenig i norges lover som helhet, kun enkelte aspekter, og spesielt de paragrafene som omhandler bestraffelse av narkotikabrukere.

Om det er så ekkelt å gå til "ronny" eller denne dealeren, tror du ikke også dette vil virke avskrekkende på noen, kontra det å handle stoffet legitimt i regi av evt. polet? Jeg hadde i alle fall aldri giddet å gitt penger til en som du beskriver som denne dealeren, i frykt for hvem jeg kan møte, og hvilke stoffer som er der, hvorfor ikke holde seg unna? Jeg vil absolutt ikke bli sett i og assosiert med slike miljøer!
Vis hele sitatet...
Det vil ikke jeg heller, men det tenkte jeg ikke på da jeg var 18 år. Det gjorde heller ingen av vennene mine. Dessuten, så vil ikke akkurat dette stoppe deg dersom du har prøvd hasj tidligere. De første gangene er det jo helst en venn som ordner det for deg, men når du da har funnet ut at det ikke er så forbanna farlig som alle skal ha det til, så gjør du ikke noe av å begynne å ordne hasj selv som alternativ til fredagspilsen.

Ang. legalisering så har jeg ikke gjort meg opp noen sterk mening, men en legalisering basert på at de kriminelle sine handlinger skal bortalle siden de kriminelle blir så lei seg at de gjør nye kriminelle ting føler jeg er litt "utenfor".
Vis hele sitatet...
Du har misforstått. Dette er langt fra deg jeg sier. Det er ikke slik at man blir tatt for røyking av hasj og derfor finner det for godt å stjele en bil...
Sitat av caperno Vis innlegg
Snakker du om kostnader som vi ikke har pr. i dag?
Vis hele sitatet...
Har vi ikke slike kostnader i dag?
Hva med avrusningsprogram, psykiatrisk arbeide med narkorelaterte skader(direkte/indirekte)
Sist endret av Troennes; 5. januar 2011 kl. 00:17.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Om det så skal legaliseres så må det vel gjøres noe drastiskt med produksjon/forhandler leddet, mtp arbeidsforhold, arbeisdutførelse, arbeidsetikk, mao HMS. Dette vil vel igjen reflektere prisen på varen, hva tenker dere om dette?
Vis hele sitatet...
Prisen på varen vil være lavere enn hva den selges for pr. i dag. Vi ville også fått en god del flere arbeidsplasser i landet. HMS og andre ting rundt arbeidsforholdene er jo rimelig godt forankret i lovverket allerede.

Sitat av Troennes Vis innlegg
Har vi ikke slike kostnader i dag?
Hva med avrusningsprogram, psykiatrisk arbeide med narkorelaterte skader(direkte/indirekte)
Vis hele sitatet...
Nettopp. Vi har jo slike kostnader i dag. Jeg svarte Taakevandrer på hans innlegg.
Sist endret av caperno; 5. januar 2011 kl. 00:21.
Du bruker da som utgangspunkt att all legalisert stoff skal bli produsert i norge, evt av land som fører tilsvarende politikk innefor HMS som Norge? Er dette en realitet eller ønsketenkning

Alt av brennevinsproduksjon er billigere for forbruker på det illegale markedet en det legale, siden det illegale ikke er i ordnede legale former og staten ikke tar sin del av kaken.
Sitat av caperno Vis innlegg
Snakker du om kostnader som vi ikke har pr. i dag?
Vis hele sitatet...
Kostnader som mest sansynligvis bare vil stige skulle det blitt et åpent marked for dette
Sitat av caperno Vis innlegg
Nettopp. Vi har jo slike kostnader i dag. Jeg svarte Taakevandrer på hans innlegg.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod deg som att du sa att vi ikke har slike kostnader i dag.
For det har vi vitterlig, og det har intet å gjøre med om stoffet er ulovelig/lovlig å gjøre, men virkning.
Sist endret av Troennes; 5. januar 2011 kl. 00:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Troennes Vis innlegg
Jeg forstod deg som att du sa att vi ikke har slike kostnader i dag.
For det har vi vitterlig, og det har intet å gjøre med om stoffet er ulovelig/lovlig å gjøre, men virkning.
Vis hele sitatet...
Det kjem jo an på korleis bruken utviklar seg. Det har vi indikatorar på i t.d. Nederland, men det er ikkje gitt at dei er direkte overførbare.

Forøvrig bør ein jo vere budd på å møte det argumentet i ein legaliseringsdebatt, og trena i å gi gode svar på det.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Du bruker da som utgangspunkt att all legalisert stoff skal bli produsert i norge, evt av land som fører tilsvarende politikk innefor HMS som Norge? Er dette en realitet eller ønsketenkning

Alt av brennevinsproduksjon er billigere for forbruker på det illegale markedet en det legale, siden det illegale ikke er i ordnede legale former og staten ikke tar sin del av kaken.
Vis hele sitatet...
Hvis mulig så burde vi produsere alt selv. Det er jo klart at dette er det mest gunstige for AS Norge mtp. arbeidsplasser, skatter og avgifter. Det finnes også internasjonale geskjefter som lovlig produserer og eksporterer narkotika, så her hadde man helt sikkert funnet en løsning som uansett hadde danket ut de kriminelle.

Brennevin har såpass høye avgifter slik at man i norge kan spare mye penger på å kjøpe dette illegalt. Da er hjemmeproduksjon og egenimport to alternativer. Jeg vil likevel gå så langt som å påstå at det er vanskeligere å ordne smuglersprit eller hjemmebrent enn det er å ordne narkotika. Iallefall i urbane miljøer. Husk også at det meste av narkotikaen som kommer hit har reist langt og er av dårlig kvalitet. Ekstremt dyr er den også! Dersom hasj blir legalisert så vil du vel være enig i at de fleste viille betalt 30,- kr ekstra for den beste flasken med, eh, jeg mener lynlåsposen med hasj, enn å risikere å ende opp med en blanding av bark og kamelbæsj?
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvis mulig så burde vi produsere alt selv. Det er jo klart at dette er det mest gunstige for AS Norge mtp. arbeidsplasser, skatter og avgifter. Det finnes også internasjonale geskjefter som lovlig produserer og eksporterer narkotika, så her hadde man helt sikkert funnet en løsning som uansett hadde danket ut de kriminelle.
Vis hele sitatet...
Litt info om lovlig opiumsproduksjon.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det kjem jo an på korleis bruken utviklar seg. Det har vi indikatorar på i t.d. Nederland, men det er ikkje gitt at dei er direkte overførbare.

Forøvrig bør ein jo vere budd på å møte det argumentet i ein legaliseringsdebatt, og trena i å gi gode svar på det.
Vis hele sitatet...
Kostnadene innenfor helsevesenet er store når det kommer til rusfeltet. Det er det forøvrig også innenfor justisvesenet (politi, domstol). En legalisering, ja til og med avkriminalisering, vil som jeg ser det fjerne de aller fleste av disse kostnadene fra justisvesenets budsjett. Man kan så overføre disse ressursene til andre felt, f.eks til helseomsorgen og bevilge mer til behandling av rusavhengige. Samtidig så vil vi ved å fjerne straff for narkotikabruk kanskje få flere ut fra avhengigheten og oppsøke hjelp for problemene sine. Nå er jo alt så tabu og holdes skjult! Vi må få det opp i det åpne. Der hvor vi har oversikten og hvor vi har mulighet til å hjelpe! Etterhvert så er jo håpet at NAV skal miste noe av klientgrunnlaget sitt da flere av disse har kommet seg tilbake i jobb grunnet en verdig og korrekt oppfølging hele veien under avrusningen, samtidig som nyrekrutteringen stopper opp da man jo får heroinen sin satt i sprøyebua. Gratis heroin vil jo ødelegge det kriminelle markedet totalt på dette området.

For å forsøke å oppsummere litt her: Vi blir nok aldri kvitt narkotika, men heroin tror jeg er på vei til å dø ut. Interessen er rett og slett ikke der lengre. Dersom vi nå får delt det ut gratis så kveler vi konkurrentene. Deler vi det ut på lukkede områder, og krever at dem bruker det der, slik som i en sprøytebu, så vil ingen andre komme i kontakt med stoffet. Kanskje vi da om 10-15 år ikke lenger har noe særlig antall mennesker som bruker heroin her i norge? Denne taktikken involverer også cannabis da dette tross alt er den største inntektskilden til narkobaronene. Stopper vi de pengene så er vi godt på vei til å stoppe dem helt.
Sist endret av caperno; 5. januar 2011 kl. 01:12.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Akkurat den er jeg ikke så enig i. At vi er kremtoppen altså.
Vis hele sitatet...
Da er jeg spent på hvilken art du mener er kremtoppen!
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Hvis dette er fordi venner familie og kolleger ikke kan akseptere h*n for den h*n er, så er det ofrene som setter seg selv i den rollen.

Jeg skjønner situasjoner hvor misbruket er på ett slikt nivå at det ikke lenger klarer å forsørge for seg selv. Hvor kanskje venner og/eller familie må betale gjeld/skader/helsetjenester som offeret har dradd på seg grunnet missbruket.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om at en brukers familie og venner ikke vil akseptere rusmiddelbruken. Det er situasjoner der brukeren pådrar seg psykiske eller fysiske skader som følge av rusbruken jeg sakker om, i tillegg tilfeller hvor misbruket blir så omfattende at det tar opp all tiden og opperksomheten til brukeren. Dette vil kunne belaste familie, venner og kollegaer på et emosjonelt og økonomisk plan.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg mener at dersom vi faktisk har så mye godkjent dokumentert bevis på at legalisering/avkriminalisering bare vil føre til det bedre og motstanderne har sluppet opp for ammunisjon, da burde frihets-argumentet sterkes.

Jeg vil tro at om vi stiller motstanderne opp mot veggen og spørrer de helt ærlige: "Dere påberoper deg altså retten til å nekte oss å innta noe som ikke kan ta skade på andre enn oss selv, som ikke har noen som helst konsekvens for dere eller deres folk, og likevel skal dere kunne kalle oss kriminelle og kaste oss ut nakne i gatene til skrekk og advarsel for andre?? Dere mener altså at dere har mer rett til å bestemme over våre kropper enn oss selv når det bare er oss selv vi skader?"
Vis hele sitatet...
Så når man har mange gode argumenter blir de dårlige argumentene automatisk bedre? Nei, jeg er ikke enig med deg.

Som sagt handler det heller ikke om å samle dokemntasjon på at cannabisbruk ikke medfører noen som helst form for risiko for brukeren eller brukerens omgivelser. En hver med over middels innsyn på området vil forstå at dette ikke er tilfellet. Det det handler om er å vise til hvilke områder dagens politikk svikter på, for så å fremme en alternativ politikk.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det handler ikke om at en brukers familie og venner ikke vil akseptere rusmiddelbruken. Det er situasjoner der brukeren pådrar seg psykiske eller fysiske skader som følge av rusbruken jeg sakker om, i tillegg tilfeller hvor misbruket blir så omfattende at det tar opp all tiden og opperksomheten til brukeren. Dette vil kunne belaste familie, venner og kollegaer på et emosjonelt og økonomisk plan.
Vis hele sitatet...
Og som jeg skrev, så forstår jeg slike situasjoner og forstår at det kan gå ut over andre og da særlig økonomisk og emosjonelt.

Jeg tok forbehold om at v/argumentet ang. Cannabis, så var det selvfølgelig knyttet nært opp til at man måttet blitt bedre til å gi informasjon om stoffet og andre tiltak for å forebygge misbruk.

Når jeg tenker meg litt om, kan jeg trekke meg litt fra påstandene mine.
Jeg glemte at det spiller en rolle hvor oppegående brukeren er. Og at dette har en avgjørende effekt på hvordan brukeren vil håndtere stoffet. Og om det det opprettes gode løsninger for å forhindre misbruk så mye som mulig.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Så når man har mange gode argumenter blir de dårlige argumentene automatisk bedre? Nei, jeg er ikke enig med deg.
Vis hele sitatet...
Hvis det har virket som om jeg har ment dette så beklager jeg sterkt.

Handler mer om at noen argumenter har større effekt i en viss rekkefølge.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Som sagt handler det heller ikke om å samle dokemntasjon på at cannabisbruk ikke medfører noen som helst form for risiko for brukeren eller brukerens omgivelser. En hver med over middels innsyn på området vil forstå at dette ikke er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Har allerede forklart misforståelsen

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det det handler om er å vise til hvilke områder dagens politikk svikter på, for så å fremme en alternativ politikk.
Vis hele sitatet...
Jeg er så absolutt enig.

Jeg har heller aldri ment at frihets-argumentet er det beste vi har. Eller at det ligger særlig høyt på lista
Jeg la meg inn i debatten fordi det virket som om de aller fleste gav faen i hvem som bestemte over livene deres. Det virket som om at dersom staten hadde forbydd inntak av mat så hadde de fleste bare holdt kjeft og godtatt dette.

For min del er dette med å ha frihet over egen kropp egentlig en egen debatt i seg selv, og ikke noe som kun angår narkotikapolitikken.
Sist endret av Vandringsmann; 5. januar 2011 kl. 15:09.
Sitat av causa Vis innlegg
mange ord men ingen argumentasjon eller begrunnelse

jeg kan like gjerne komme med "mot argumentet":

samfunnet takler det ulovlig, da takler vi det bedre lovlig.
Det kan diskuteres i hvilken grad vi ikke takler det eller ei, men problemet er de menneskene som klarer å la være, folka som ikke dør av overdosering, liv som går til topps grunnet rusmidler. Vi takler jo såvidt ikke alkohol til folket, når du ser allt vi egentlig driver med i fylla, og politiet gjør annet i helgene.
Vis hele sitatet...
Kan vell si innlegget er mot legalisering. Jeg har ikke stor greie på det, men jeg vet det er et rus miljø spesielt i Oslo som ikke får det bedre av å legalisere tunge rusmidler.
Du mener at vi takler det ulovelig? kansje tenke litt på det som skjer utenfor Norge også, folk dreper for å få tak i stoff, for å bruke eller selge videre. Kriminelt miljø.
Hvorfor har vi politi? Er det for å beskytte oss mot våre egne valg, eller for å beskytte oss mot andres overgrep? Er det statens oppgave å fortelle oss hva vi skal putte i kroppen vår, hvor ofte vi skal trene, hvilke spill vi skal drive med og hvem vi skal ha sex med?
Sitat av Ouagadougou Vis innlegg
Hvorfor har vi politi? Er det for å beskytte oss mot våre egne valg, eller for å beskytte oss mot andres overgrep? Er det statens oppgave å fortelle oss hva vi skal putte i kroppen vår, hvor ofte vi skal trene, hvilke spill vi skal drive med og hvem vi skal ha sex med?
Vis hele sitatet...

Tildels, eller vil du at vi skal kunne ha sex med hvem som helst? Gjøre hva som helst? Mennesket er ikke så fredelig og uskyldig som mange vil ha det til.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Tildels, eller vil du at vi skal kunne ha sex med hvem som helst?
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge det er samtykke (og for å komme eventuelle kverulanter i forkjøpet: barn er ikke gamle nok til å samtykke til sex).

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Gjøre hva som helst?
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge man er fredelig.
Sitat av Ouagadougou Vis innlegg
Ja, så lenge det er samtykke (og for å komme eventuelle kverulanter i forkjøpet: barn er ikke gamle nok til å samtykke til sex).



Ja, så lenge man er fredelig.
Vis hele sitatet...

Men vi må ha lover som definerer hva som er et barn og hva som er voksen? Og jeg lover deg at alle mennesker ikke vil gjøre fredelig ting hvis de kan gjøre hva som helst!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Men vi må ha lover som definerer hva som er et barn og hva som er voksen?
Vis hele sitatet...
Ja.

Og jeg lover deg at alle mennesker ikke vil gjøre fredelig ting hvis de kan gjøre hva som helst!
Vis hele sitatet...
Derfor trenger vi en rettsstat.
Til trådstarter: Når det blir så mange mennesker som skal bo i fellesskap, så kan vi ikke lenger bare ta oss friheter til alt mulig, hva skal det bli til da? Det antas at fyllesjuke (så i avisa for en lang stund sida, ikke håndfaste tall) koster samfunnet ganske mange millioner i tapt arbeidskraft på mandager. Det er kun alkohol. Skal vi frigjøre cannabis får vi -de- hangoverne også. Frigjør vi heroin så går nok 2% av befolkninga over på sosialen eller andre ting. Vi -må- holde noen ting vekk fra flertallet til alles (og barnas) beste.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Til trådstarter: Når det blir så mange mennesker som skal bo i fellesskap, så kan vi ikke lenger bare ta oss friheter til alt mulig
Vis hele sitatet...
Joda, så lenge man er fredelig.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Det antas at fyllesjuke koster samfunnet ganske mange millioner i tapt arbeidskraft på mandager. Det er kun alkohol.
Vis hele sitatet...
Dette er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Skal vi frigjøre cannabis får vi -de- hangoverne også.
Vis hele sitatet...
Du får ikke hangover av cannabis. Hvis folk hadde røyket marihuana i stedet for å dra på grisefylla, ville både "sykefravær", hærverk og antall voldsepisoder avtatt.
Det er fint å se at flere her trekker fram det moralske argumentet mot krigen mot narkotika. Folk skal eie sin egen kropp og derfor er forbudet mot narkotika umoralskt. Dessverre så er det de færreste som er åpne for at folk bør få eie sin egen kropp. Argumenterer man mot sånne så vil jeg anbefale å se på argumentene som fremmes av nobelprisvinner i økonomi Milton Friedman i dette intervjuet.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Ouagadougou Vis innlegg
(...)
Du får ikke hangover av cannabis. Hvis folk hadde røyket marihuana i stedet for å dra på grisefylla, ville både "sykefravær", hærverk og antall voldsepisoder avtatt.
Vis hele sitatet...
Liker faktum at du er så påståelig. Har du noe kilder å vise til mtp dette? Av erfaring kan jeg fortelle deg om veldig mange tilfeller av "sykefravær" på arbeidsplass pga helt andre rusmidler enn alkohol, deriblandt cannabis. Litt vanskelig å ta folk som kommer med påstander som ikke kan backes opp i den virkelige verden seriøst.
Og av erfaring kan jeg fortelle deg om veldig mange tilfeller av (i tillegg til "sykefravær) vold og hærverk pga alkohol - og jo jeg tror alle kan backe den påstanden han kommer med og blei overraska over at det der i det hele tatt var noe å kverulere på.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi -må- holde noen ting vekk fra flertallet til alles (og barnas) beste.
Vis hele sitatet...
Det ironiske her er jo at vi lever i et flertallsstyre. Det er altså flertallet selv som må velge å holde seg borte fra disse stoffene som vi angivelig er for svake og skrøpelige til å styre unna eller moderere bruken av.

Sitat av bleh Vis innlegg
Liker faktum at du er så påståelig. Har du noe kilder å vise til mtp dette?
Vis hele sitatet...
Hvis du noen gang har røyket marihuana vet du at virkningen er en ganske annen enn av å drikke alhohol. Å slå ned noen eller å stikke ut og kapre et veiskilt til veggpryd er det siste du tenker på. Sammenlignet med en skikkelig fyllekule er det også langt mindre helseskadelig. Du blir ikke sengeliggende med hodepine neste dag, og ingen har noensinne dødd av en overdose marihuana. Til sammenligning dør det mennesker her i landet hver eneste dag av alkoholmisbruk. Jeg vil at både alkohol og cannabis skal være tillatt, men hvis først ett av dem skal være ulovlig synes jeg det er fullstendig latterlig at drita fulle bajaser skal få fly rundt i gatene og lage bråk helt lovlig, mens fredelige marihuanarøykere skal måtte gjemme seg for politiet. Grunnen til at folk flest tror at cannabis er verre enn alkohol, er at det står på myndighetenes svært vilkårlige "narkotikaliste", samt at alkohol er en godt integrert del av den norske folkesjela.

På den annen side kan man godt argumentere for at det er forbudene mot de tyngre og mer avhengige stoffene som er mest skadelige. Når man først blir avhengig av et ulovlig stoff, er man dømt til å oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i det. Sammen med de økte prisene som følge av forbudet, gjør dette at mange ender opp som narkogjeldsslaver, og ikke lenger har råd til tak over hodet. De blir uteliggere og må finansiere bruken sin med vinningskriminalitet. Hadde stoffene vært lovlige, ville man kunne klart seg og levd et relativt normalt liv slik tobakksrøykere kan i dag, og terskelen for å oppsøke hjelp på et tidligere stadie ville vært langt lavere, siden man ikke automatisk var stemplet som kriminell. I tillegg kunne politiet brukt ressurser på å jakte på ekte kriminelle i stedet for det enorme sløseriet som går med til å jakte på folk som skader seg selv.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi -må- holde noen ting vekk fra flertallet til alles (og barnas) beste.
Vis hele sitatet...
Du prater igjen som om forbudspolitikken faktisk fungerer. Det gjør den ikke. Ulovlige rusmidler er tilgjengelige for flertallet, også for barn, så lenge det er forbudt.
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Det er fint å se at flere her trekker fram det moralske argumentet mot krigen mot narkotika.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig. Det er dumt at folk bruker slike argumenter fordi de svekker saken da de skjelden blir tatt seriøst av flertallet. Som jeg har sagt mange ganger er det bedre å peke på hvor dagens politkk svikter og så foreslå en politisk kursendring som vil bøte på disse punktene. Man kan godt fokusere på at det er umoralsk å jage tunge misbrukere rundt i byen, men i det man begynner med "min kropp, mitt liv, ingen bestemmer over meg" høres man fort ut som en tenåring i opposisjon til systemet og blir ikke tatt seriøst.
Sist endret av felix_poker; 7. januar 2011 kl. 07:42.
Sitat av Ouagadougou Vis innlegg
Joda, så lenge man er fredelig.
Vis hele sitatet...
Okay, du mener det. Så du mener at folk har sex i all offentlighet er greit? Det er jo en fredelig handling? Og vi kan jo også begynne med tunge-taling midt i butikken for å fremme jesus!

Hvor trygg hadde man følt seg om man visste at hvem som helst kunne gått rundt på syre-tripp og plutselig begynt å hyle som en gris?


Sitat av Ouagadougou Vis innlegg
Dette er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
Vis hele sitatet...
Det er mye mulig at det er det. Saken min her er basert på det generelle grunnlaget, jo mer rusmidler vi har tilgjengelig, dess mere vil folk slite i etterkant. Men siden jeg ikke har fast jobb føler jeg at jeg ikke har noe jeg skulle sagt akkurat her. Har jobba i mange år av mitt voksne arbeidsliv though.


Sitat av Ouagadougou Vis innlegg
Du får ikke hangover av cannabis. Hvis folk hadde røyket marihuana i stedet for å dra på grisefylla, ville både "sykefravær", hærverk og antall voldsepisoder avtatt.
Vis hele sitatet...
Det kommer ann på mengden igjen. Tar man seg èn pils eller to kvelden før man legger seg, så merker man svært lite eller ingenting dagen etterpå, samme gjelder kanskje med bittelitt hasj. Blir man skikkelig stein så merker man det dagen etterpå ja (røyker ikke aktivt, bare prøvd noen få ganger).

Dessuten så begås det kriminelle handlinger i hasjrus, man får blackouts osv. Det sa en rådgiver til meg den gangen jeg ble slått ned med kølle.

Over tid så tar man skade av hasj også, ingen vits i å forsvare akkurat det.

Sitat av Ouagadougou Vis innlegg
Det ironiske her er jo at vi lever i et flertallsstyre. Det er altså flertallet selv som må velge å holde seg borte fra disse stoffene som vi angivelig er for svake og skrøpelige til å styre unna eller moderere bruken av.
Vis hele sitatet...
Barn er ikke så sterke og flinke til å ta sine egne valg som vi voksne er. Vi kan ikke la de vokse opp med at alle rusmidler er helt ok å prøve ut. Jeg har -hørt- (vet ikke, nei) at syre kan gjøre deg invalid på livstid bare ved èn gangs bruk.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du prater igjen som om forbudspolitikken faktisk fungerer. Det gjør den ikke. Ulovlige rusmidler er tilgjengelige for flertallet, også for barn, så lenge det er forbudt.
Vis hele sitatet...
Greit, aksepterer den. Jeg tror likevel ikke at det gjør det noe bedre å ha alt klart på en hylle i butikken hvor alle kan plukke fritt når de vil. Ja, det blir kontrollert og man får bukt med ulovlig handel og polisens ressursbruk, men det gjør likevel like mye skade på brukeren (og alle de nye brukerne).
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvor trygg hadde man følt seg om man visste at hvem som helst kunne gått rundt på syre-tripp og plutselig begynt å hyle som en gris?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hvem som hest kan jo gå rundt på syretripp og hyle?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Greit, aksepterer den. Jeg tror likevel ikke at det gjør det noe bedre å ha alt klart på en hylle i butikken hvor alle kan plukke fritt når de vil.
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt at rusmidler skal ligge åpent i butikkhyllene, tilgjengelig for alle til enhver tid.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ja, det blir kontrollert og man får bukt med ulovlig handel og polisens ressursbruk, men det gjør likevel like mye skade på brukeren (og alle de nye brukerne).
Vis hele sitatet...
Alle rusmidler kan, ved misbruk, gi brukeren skader. Det er et faktum som ikke påvirkes av stoffets legale status. Hvorfor skulle dette problemet øke og hvorfor skulle det øke mer for nye brukere?
Sitat av WhyKing Vis innlegg
Burde andres idioti gå ut over gode, intelligente menneskers frihet? Nei, jeg synes ikke det.
Vis hele sitatet...
Nei, det synes ikke jeg heller. Derfor blir jeg så forbanna hver gang en eller annen idiot blir en junkie og koster staten en formue.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Nei, det synes ikke jeg heller. Derfor blir jeg så forbanna hver gang en eller annen idiot blir en junkie og koster staten en formue.
Vis hele sitatet...
Veldig mye av utgiftene vi har per heroinavhengig er jo en direkte konsekvens av forbudspolitkken, men ellers er je helt enig
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dessuten så begås det kriminelle handlinger i hasjrus
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke så veldig rart når det faktisk er definert som en kriminell handling. Utover dette begås det knapt kriminelle handlinger i hasjrus. Jeg vil anta at det begås langt flere kriminelle handlinger i edru tilstand enn i hasjrus. Hasj gjør deg nemlig passiv og reflekterende, i motsetning til alkohol, som gjør deg aktiv og utagerende.

Jeg foreslår at forbudstilhengerne ser denne episoden av Bullshit:

http://www.youtube.com/watch?v=m_aEc...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Boyg-...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-RymK...eature=related

Sitat av Taurean Vis innlegg
Barn er ikke så sterke og flinke til å ta sine egne valg som vi voksne er.
Vis hele sitatet...
Nettopp derfor er det så viktig at vi ikke gir langere insentiver til å pushe drugs på kidsa. Du ser ut til å anta at forbudet faktisk fungerer, noe det ikke gjør.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi kan ikke la de vokse opp med at alle rusmidler er helt ok å prøve ut.
Vis hele sitatet...
At noe er lovlig betyr ikke at det er "helt greit å prøve ut". Det er fullt lovlig å helle i seg en liter bensin eller å henge seg selv i trappa hjemme. Betyr dette at det folk oppfatter det som "greit å prøve ut"?

Sitat av felix_poker Vis innlegg
i det man begynner med "min kropp, mitt liv, ingen bestemmer over meg" høres man fort ut som en tenåring i opposisjon til systemet og blir ikke tatt seriøst.
Vis hele sitatet...
Hvis dette faktisk er tilfelle, er det på høy tid at folk våger å stå fram med meningen sin slik at man kan få utøvd litt konformitetspress på de som mener selveierskap er opprørsk. Jeg synes det forteller mye om samfunnet vi lever i at det oppfattes som infantilt å hevde at man eier sin egen kropp.
Sist endret av Houndé; 7. januar 2011 kl. 12:33.
tenkte jeg kunne fortelle dere "freaks" om en liten tanken om hvordan jeg tenker det kunne foregå:

folk hadde fått utdelt et kort som de kunne bruke et visst anntall på (i coffee shops) for å begrense bruken.
med lovelige butikker med cannabis hadde midlene vært sunnere og mindre skadelige kjemikalier.
noen positive deler av saken:

mer turisme
mindre kriminalitet.
og mer åpentlyst, så folk ikke ble sett ned på for bruk av cannabis.

disse punktene har sikkert blitt nevnt før.. men jeg tenkte jeg kunne slenge meg på
Et lite innspill.

Cannabis er et rusmiddel, og det er på ingen måte noe bra for kroppen å inta det. Det kan utløse psykoser og det har fysiske påvirkninger i etterkant som ikke er så ønskelige. Skal man legalisere det så man ikke fokusere på hvor ufarlig det er. Man må heller fokusere på hvordan Forbudet mot cannabis har gjort problemet større, ikkesant? Må få gode argumenter og gode bilder på hvordan hasj ikke nødvendigvis blir lettere tilgjengelig for unge, og hvordan en legalisering kan hjelpe staten å få oversikt over problemet ikkesant?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Skal man legalisere det så man ikke fokusere på hvor ufarlig det er. Man må heller fokusere på hvordan Forbudet mot cannabis har gjort problemet større, ikkesant?
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt enig i, og jeg tror det også er grunnen til at folk som er for legalisering ofte får så lite sympati. Slike organisasjoner er fulle av "hippies" som tilsynelatende tenker på seg selv, og glemmer at det også kan være skadelig for andre.

Om man skal nå frem, må man ta i bruk argumenter som angriper forbudet og kriminaliseringen av rusmisbrukere.
Sitat av shallabaiz Vis innlegg
tenkte jeg kunne fortelle dere "freaks" om en liten tanken om hvordan jeg tenker det kunne foregå:

folk hadde fått utdelt et kort som de kunne bruke et visst anntall på (i coffee shops) for å begrense bruken.
med lovelige butikker med cannabis hadde midlene vært sunnere og mindre skadelige kjemikalier.
noen positive deler av saken:

mer turisme
mindre kriminalitet.
og mer åpentlyst, så folk ikke ble sett ned på for bruk av cannabis.

disse punktene har sikkert blitt nevnt før.. men jeg tenkte jeg kunne slenge meg på
Vis hele sitatet...
Jeg støtter alle tiltak som fører til økt frihet, så du får thumbs up fra meg.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Cannabis er et rusmiddel, og det er på ingen måte noe bra for kroppen å inta det.
Vis hele sitatet...
For noen mennesker med visse lidelser, som migrene og leddgikt, er det faktisk bra.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det kan utløse psykoser
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt riktig, for de som er predisponert for dette. Men for de aller fleste er det ikke farlig. Om det finnes en måte å sjekke om man er perdisponert, vet ikke jeg, men jeg kan garantere deg at færre vil gå til doktoren og sjekke dette når cannabis er ulovlig.

Folk må selv velge hva de putter i kroppen sin, basert på objektiv informasjon. Statens svært overdrivende holdningskampanjer har bare én effekt: Ungdom forstår før eller siden at det er skremselspropaganda, og de skiller ikke mellom løgnene og det lille snevet av sannhet. Effekten er den samme som når lovverket består av en masse tullelover, som for eksempel forbud mot pokerspill. Det fører til en avtagende respekt for lovverket som helhet, inkludert de legitime lovene.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
og det har fysiske påvirkninger i etterkant som ikke er så ønskelige.
Vis hele sitatet...
Ønskelige for hvem?

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Skal man legalisere det så man ikke fokusere på hvor ufarlig det er. Man må heller fokusere på hvordan Forbudet mot cannabis har gjort problemet større, ikkesant? Må få gode argumenter og gode bilder på hvordan hasj ikke nødvendigvis blir lettere tilgjengelig for unge, og hvordan en legalisering kan hjelpe staten å få oversikt over problemet ikkesant?
Vis hele sitatet...
Enig.
Sitat av Houndé Vis innlegg
Hvis dette faktisk er tilfelle, er det på høy tid at folk våger å stå fram med meningen sin slik at man kan få utøvd litt konformitetspress på de som mener selveierskap er opprørsk. Jeg synes det forteller mye om samfunnet vi lever i at det oppfattes som infantilt å hevde at man eier sin egen kropp.
Vis hele sitatet...
Selv om du eier din egen kropp kan du ikke forvente at vi skal bruke skattepenger for å fikse alle problemer du selv oppsøker.
Jeg sier ikke at man ikke skal hjelpe de som har rusproblemer, men det er ikke det samme som å hevde at man ikke eier sin egen kropp hvis man forbyr deg å røyke cannabis.
Dessuten er prinsippet helt umulig å følge hvis man ønsker å leve i ett sivilisert samfunn og det er derfor ett dårlig argument for legalisering.
Sist endret av Mith; 7. januar 2011 kl. 14:09.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Dessuten så begås det kriminelle handlinger i hasjrus, man får blackouts osv. Det sa en rådgiver til meg den gangen jeg ble slått ned med kølle.
Vis hele sitatet...
Her har nok ikke rådgiveren gitt deg hele sannheten. Jeg kan godt tro de var i hasjrus, men hun sa kanskje ikke noe om hvor mye piller og amfetamin de også hadde innabords. Hvis du røyker så mye hasj at du får "blackout" har du sannsynligvis sovna, eller blir ihvertfall godt planta der du sitter.
Skal derimot ikke utelukke at det kan ha vært et slags psykotisk raseri-blackout, der hasjen kan ha vært en utløsende faktor, men da er det mye annet som også må taes med i beregninga.
Sist endret av Bothrops; 7. januar 2011 kl. 15:14.
Sitat av Houndé Vis innlegg
Hvis dette faktisk er tilfelle, er det på høy tid at folk våger å stå fram med meningen sin slik at man kan få utøvd litt konformitetspress på de som mener selveierskap er opprørsk. Jeg synes det forteller mye om samfunnet vi lever i at det oppfattes som infantilt å hevde at man eier sin egen kropp.
Vis hele sitatet...
Mith har allerede kommentert dette, men jeg vil legge til et lite tips: pick your fights! Man kan ikke sloss mot myndighetene og flertallet på alle områder samtidig. Hva er det egentlig man vil? Vil man få endret narkotikaopolitikken må man spille på lag med dagens makthavere, innenfor det rammeverket som eksisterer. Hvis man vil endre hele verdigrunnlaget i samfunnet vi lever i (good luck with that, forresten) har man en noe større oppgave fremfor seg, som kanskje må angripes noe annerledes. Det er uansett lurt å tilpasse seg, for å få fotfeste, før man eventuelt prøver å endre ting.
Sist endret av felix_poker; 7. januar 2011 kl. 15:31.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Nei, det synes ikke jeg heller. Derfor blir jeg så forbanna hver gang en eller annen idiot blir en junkie og koster staten en formue.
Vis hele sitatet...
Og fordi noen blir junkie så skal det gå ut over de som ikke blir det?
Skal folk ikke få lov til å kjøre bil fordi noen ikke klarer å kjøre ansvarlig?
Sitat av Mith Vis innlegg
Selv om du eier din egen kropp kan du ikke forvente at vi skal bruke skattepenger for å fikse alle problemer du selv oppsøker.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at jeg forventer det? Hvis man mener at man eier sin egen kropp, må man også mene at andre eier sin kropp, og da kan man ikke forvente at andre jobber for at jeg skal få fikset problemene mine.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis man vil endre hele verdigrunnlaget i samfunnet vi lever i (good luck with that, forresten) har man en noe større oppgave fremfor seg, som kanskje må angripes noe annerledes.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Derfor velger jeg å argumentere prinsipielt og langsiktig, og ikke pragmatisk og kortsiktig.
Sitat av Houndé Vis innlegg
Korrekt. Derfor velger jeg å argumentere prinsipielt og langsiktig, og ikke pragmatisk og kortsiktig.
Vis hele sitatet...
Greit nok, men det er en elendig måte å argumentere for cannabislegalisering på, iom. at det forutsetter en total omveltning av samfunnet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Okay, du mener det. Så du mener at folk har sex i all offentlighet er greit? Det er jo en fredelig handling? Og vi kan jo også begynne med tunge-taling midt i butikken for å fremme jesus!
Hvor trygg hadde man følt seg om man visste at hvem som helst kunne gått rundt på syre-tripp og plutselig begynt å hyle som en gris?
Vis hele sitatet...
Å forstyrre freden er ikke særlig fredelig.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Det kommer ann på mengden igjen. Tar man seg èn pils eller to kvelden før man legger seg, så merker man svært lite eller ingenting dagen etterpå, samme gjelder kanskje med bittelitt hasj. Blir man skikkelig stein så merker man det dagen etterpå ja (røyker ikke aktivt, bare prøvd noen få ganger).

Dessuten så begås det kriminelle handlinger i hasjrus, man får blackouts osv. Det sa en rådgiver til meg den gangen jeg ble slått ned med kølle.

Over tid så tar man skade av hasj også, ingen vits i å forsvare akkurat det.
Vis hele sitatet...
Man får en slags "hangover" ja, men den er mye mindre ubehagelig. Jeg finner den deilig. Tror veldig få har mye imot hangovern.

Visse undersøkelser har konkludert med at cannabisrusen demper lysten til å oppføre seg dårlig. Blackouts fra cannabis må være uhyre skjeldne siden jeg aldri har hørt om det. Jeg lukter oksebæsj her.

Ansvarlig bruk gjør sjeldent betydelig skade over lang tid.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Barn er ikke så sterke og flinke til å ta sine egne valg som vi voksne er. Vi kan ikke la de vokse opp med at alle rusmidler er helt ok å prøve ut. Jeg har -hørt- (vet ikke, nei) at syre kan gjøre deg invalid på livstid bare ved èn gangs bruk.
Vis hele sitatet...
Det er en myte spredt av propaganda.
Det virker for meg som disse "blackoutene" kommer fra den typisk norske miksen av cannabis og alkohol, og med disse to innabords er det rimelig lett å få seg en blackout.