Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1068
Neiheihei!
TheGEEK's Avatar
Hmm, skal bygge pc til min bror som nettopp har blitt konfirmert.

Noen bedre forslag?

og ja, jeg er smertelig klar over at det er en god del pc-poster her nå

http://www.saudev.net/TEST/Image2.jpg
Sist endret av TheGEEK; 12. mai 2003 kl. 15:21.
så fin ut den.

du får 512 ddr for littebutt til thou, jeg så på en twinmos 266 512mbddr hos databutikken.com til 448
Neiheihei!
TheGEEK's Avatar
Trådstarter
jeg vet det, men man får ikke512 mb3200 cas 2.5 brikker til under 700-800 kroner, det blir ikke verdt det for broren min, han trenger ikke så mye mer enn 512 mb, iallefall ikke enda
MINST 12år
tore-'s Avatar
kjøp en brenner i samme slengen, koster 100kr mer.
Neiheihei!
TheGEEK's Avatar
Trådstarter
nei, det koster 200,- mer, broren gidder ikke kjøpe, siden vi allerede har 2 brennere i huset
Og dropp cd-rom kjøp heller en dvd-rom, det koster ikke mer en 100kr ekstra eller noe slikt. Det skjermkortet er også i det meste laget om det er for en gamer pc som skal brukes for spill som cs osv. Kan heller kjøpe et litt billigere. Og en ting til stats heller på annet HK, jeg ville anbelfale dette http://prisguide.hardware.no/vis_pro...A7N8X%20Deluxe


edit: anbefaler dvd av en eneste grunn og det er at jeg irriterer meg skakk over og sitte med cd-rom :P
gamer pc sier du .. da ville jeg spyttet inn noen hundre kroner ekstra og kjøpt Cas 2.0 ram

voktern: hvor kjøpe ett annet hovedkort ? a-bit lager bra hk.
ikke så bra som dette. Dette er beste kort oom er mulig å oppdrive for tiden. (om jeg ikke tar helt rivruskenede feil)
Nydelig oppsett, hk og cpu (/me har )
Jeg synes nf-7 er minst like bra som a7n8x, det gjør jobben så det holder her iallefall.
Neiheihei!
TheGEEK's Avatar
Trådstarter
nf-7 2.0 er like bra om ikke bedre enn asus a7n8x, cas 2 ram var et godt forslag, en ren gamer-pc kan da godt ha et 9700 ?, når jeg sier gamer mener jeg da ikke cs ffs. Herregud, heller doom3, halflife 2 osv.

IvIoyner : hehe
Ett tips:

Uansett hvilken RAM du skal ha, kjøp TwinMos. De er kjent som en av de beste, om ikke den beste, produsenten av DDR-RAM, og de er også klart billigere. Selv om du bare skal ha 256MB kan du likevel spare noen små lapper på å kjøpe TwinMos istedenfor Corsair-dritten.

Tatt fra komplett:

TwinMos:
113517 | TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 | 299,-
113518 | TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 | 587,-

Corsair
117209 | Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 256MB | 432,-
117212 | Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB | 818,-

Denne prissammenligningen skulle vel være nok til å overbevise de fleste om at det er lurere å kjøpe TwinMos enn Corsair.

Men det er jo ditt eget(eller broren din sitt) valg hva du kjøper da.
Jeg vil bare anbefale Logitech MX300 mus istede for Ms exp. Mye bedre og ligger bedre i hånden.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Kjøp DVD spiller heller som voktern sier. Jævli kjekt å ha. En jeg kjenner var så dum å kjøpte en dyr cd-spiller i stedet for en DVD brenner. Jeg tror det er lurest å kjøpe DVD i dag.
Neiheihei!
TheGEEK's Avatar
Trådstarter
Tusen takk Crazytomato, godt tips.

HeavyD: tja, tror nok det er ganske personlig, han vil ha ms.

Hofsoe : hmm, du har et poeng, men likevell, han kommer bokstavlig talt aldri til å bruke en dvd-spiller, og hvis han kan spare 150 kroner på det, tror jeg nok han vil det.
Better than thou.
Crazytomato: Hvor får du det fra at TwinMos er bedre enn Corsair? Alle tester jeg har sett av minne i det siste har Corsair kommet ut best i test kontinuerlig. Godt minne har en god del å si på et system faktisk.

Ellers har jeg ikke noe å utsette på, siden den skal være så billig som mulig. :]
original reprint
xaff's Avatar
Hvis det er snakk om en CS spiller så holder det med ett Radeon 9000. Ellers er det ingenting å utsette.
Carlo har faktisk helt rett. Corsair er way bedre, Twinmos har en dyr serie med "grombrikker", men det er nesten ingen som bruker/selger dem (de er for dyre).

CAS latensy er "litt" opskrytt, det er mange ting som spiller inn der, og CAS 2,5 el CAS 2.0 er det lite å vinne på (hvartfall det jeg har erfart).

Og til vanlig bruk så er det mange andre komponenter som er "way to slow" (les. disk feks.).

Skjermkort og mengden minne og et bra HK er det viktigste !.

Disk cache er også en sånn "way overhyped" greie.
Det er i de fleste tilfeller helt unødvendig med 8 mb på disken (med mindre størsteparten av filene man jobber med er av type små filer som kan shufles rundt i cache uten at de trenger å "flushes".
I raid konfigurasjoner er det faktisk en ulempe !
En annen ulempe er at hvis du driver med ting og tang og strømmen går så risikerer du at ting du holdt på med eller åpne filer blir korrupt pga. at det ligger i cache på disken og ikke er skrevet fysisk til disken. Større cache er lik større risiko for korrupte data ved krash/strømbrudd osv.
For de som ønsker å teste slike ting så kan man bruke bechmark systemer som funker på samme måten som Bonnie++ i *nix systemer.


Just my two cents

- lsf
Neiheihei!
TheGEEK's Avatar
Trådstarter
takk for innlegget lsf, men neppe nødvendig, siden jeg allerede var klar over alt det der. Grunnen til at jeg velger twinmos er pris, rett og slett, skal ikke overklokke, og ram'en er sertifisert til 3200 speed, kjører den nok heller på 166+ og med gode cas timings.
Dessuten så er ikke cas latency så veldig oppskrytt, latency kan gjøre svært mye forskjell, flere tester som beviser det.
Ang disk cache, så har du et poeng, men igjen, tester viser at det faktisk lønner seg, om ikke så ekstremt mye som mange tror.