Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1448
Hei!

Jeg har problemer med laptopen min, og nå har jeg plutselig ikke tilgang til noen av filene mine lenger. Jeg har derfor skrudd ut harddisken og satt den inn i et kabinett. Problemet er at den ikke dukker opp under harddiskstasjoner på den stasjonære. Den blir registrert og vises i enhetsbehandling. Trodde først det var noe galt med kabinettet, men andre harddisker fungerer utmerket. Harddisken er partisjonert. Det er lite sansynlig at den er ødelagt.

Skjønner ikke helt hva som er galt. Noen som vet?
Har opplevd dette selv. Det som fungerte for meg var :
Control Panel\All Control Panel Items\Administrative Tools , Så Computer management og trykk på Disk management. Da vil du få oversikt over alle partisjoner og harddisker. Se om ikke du finner den bortkomne der. Om du finner harddisken så høyreklikker du på den og "Change drive letter and path" så trykker du "change" og endrer bokstav på den, så skal den dukke opp.
Trådstarter
43 6
Fant det, men det var kun mulig å endre bokstav på 1 av 6 disker. Endret denne, men det var ikke den rette...
Synes partisjonen(e) på disken i Disk Management? Viss ja, sjekk at disken er merka som "Online".
Jeg har også i sjeldne tilfeller vert ute for at Windows ikke monterer filsystemet automatisk, ofte pga at det mener at filsystemt er korruptert og lignende.
Det er mulig og manuelt tvinge Windows til og montere filsystemet uanset, men akkuratt hvordan jeg gjorde dette husker jeg desverre ikke. Tror det er noe i forbindelse med Fdisk, Diskutil eller noe slikt i "Terminalen"

EDIT:
Hva slags filsystemer er det snakk om foresten? Husk at uten ekstra drivere, kan Windows bare lese FAT16/32, NTFS, VFAT og Joliet (CD/DVD-filsystem) og vil følgelig ikke montere en type filsystem den mener er uleslig
Sist endret av varg300; 6. oktober 2012 kl. 15:45.
Trådstarter
43 6
Ja, den vises der, men får ikke opp noe alternativ som gjør at den kan merkes "online".
Operativsystem er Linux. Mener jeg har gjort akkurat det samme før, men det kan være at det var omvendt...

Noen idè om hva jeg gjør videre nå?

Mulig jeg uttrykte meg litt uklar over. Operativsystemet på harddisken jeg har problemer med, er Linux. Maskinen jeg vil koble den til, har windows Er det dette som gjør det vanskelig? Noen som vet?
Der har du nok problemet. Linux bruker et filsystem som kalles EXT3 eller EXT4, avhengig av versjon.
Ingen av disse kan leses av Windows.
Det finnes imedlertid (Imidlertid.... feil ordbruk...? hehe) en driver/progamvare som gjør at Windows kan lese dette:
http://www.ubuntugeek.com/how-to-rea...windows-7.html
Trådstarter
43 6
Skjønte fint lite av programmet du linket til, haha.

Jeg gjør det "enkelt" og installerer Linux på en gammel harddisk