Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  145 17952
sebr92's Avatar
Trådstarter
Takk for positive kommentarer og tips osv.. ^^ setter pris på allt
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Panteren er jo en legendarisk moped, ett ikon, men det er vel ingen langturmoped nei!

Det er klart det er mulig å skifte drev, men om du drever om for å få høyere toppfart, husk da att da drar den jo og dårligere i motbakker. Og man kan vel trykt si att det er en del motbakker i Norge.

Her er det vel den gyldne middelvei som teller vil jeg tro. Passe akselrasjon, og passe toppfart.
Orginal dreving er ofte fint.

Ble en mester på å dreve om i min mopedkariere, for alt for mange år siden!


Når det gjelder trimming, vil jeg anbefale å gjøre som MacLovin sier.
Ta ut plomberinga, så får motoren det mye bedre. Men jeg ville ikke rimma noe mer en det..
Åssn er det å kjøre fra fuckings Nord-Norge til Oslo på en moped?

Er det ikke noe lovverk med hensyn til hvilke veier du har lov å kjøre på?
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Åssn er det å kjøre fra fuckings Nord-Norge til Oslo på en moped?

Er det ikke noe lovverk med hensyn til hvilke veier du har lov å kjøre på?
Vis hele sitatet...
Er ikke lov å kjøre på motorveier. Men finnes alltid omveier der det er en motorvei så det går nok bra.
sebr92's Avatar
Trådstarter
Sitat av v1ruZ Vis innlegg
Er ikke lov å kjøre på motorveier. Men finnes alltid omveier der det er en motorvei så det går nok bra.
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer
Gode hansker og noe på leggene, kan bli enormt kaldt etter et par timer kjøring, selv i 20 grader.

Slitedeler som tennplugg, kjede(repkit) og kjedelås, en klut til fukt i plugg og hette, en flaske til kjølevann(om vannkjølt, trenger ikke bekymre dere for frostvæske på sommeren), skiftenøkkel o.l

Ting dere burde ordne på forhånd:
- Bytt stempelringer
- Bløt filter til forgasseren i filterolje
- Bytt girolje, før dere skal tilbake også
- Stramming av bolter på sylinder, forgasser og drev.
- Kan være greit og ha høye drev for langkjøring

Underveis burde dere ligge på lavt turtall(varier litt i mellom for smøring) og ta en pause hver andre time eller noe i duren. Gir opp noen ganger uten å klutsj et par ganger hver dag, men treff på turtall! (Legg litt trykk på girpinnen og slipp på gassen så popper du opp)

Ellers ønsker jeg dere en riktig god tur
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ved stramming av pinboltene til sylinderen, husk å ikke overtrekke!
Hvorfor i alle dager skal han gire uten klutsj?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Det koseligste hadde jo vært en tur på gamle mopeder, Tempo eller Zundapp, noe i den gaten! Selv om dette er gamle mopeder er de veldig driftsikre, og går noe galt er det nesten alltid "det vanlige" som tennplugger, rusk i forgasser, osv.

Kan jo bare begynne å dagdrømme:
http://www.classicmotorcycles.org.uk/bikemuseum/images/tempo/tempo_1980s_panter.jpg
Vis hele sitatet...
Jeg holder på å fikse opp en kreidler nå! Kjempekul moped, håper bare så inderlig på at jeg får registrert den.

Lengste jeg har kjørt på moped er en dagstur på rundt 15 mil. Da var det kjøring hele tiden da. Man fikk jo dritt vondt i ræva, så jeg hadde gjort noe med det i hvert fall.

Basic verktøy, duct tape, og strips! Dekk-tetningsspray, w-40, og et par muttere og bolter.

Ta en ordentlig god overhaling av hele mopeden før dere reiser i hvert fall, skift olje, kjede, pakninger, wire, bremseklosser.

Wirekit fra biltema er også et must!

Ellers så må dere kose dere, vi blir også en gjeng som tar en mopedtur til sommeren. Det er utrolig gøy!

Kos dere, og for all del dra ut den helsikes plomberingen! Motoren har virkelig ikke godt av å ha den i.

Og en siste ting, hvilke mopeder har dere?

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ved stramming av pinboltene til sylinderen, husk å ikke overtrekke!
Hvorfor i alle dager skal han gire uten klutsj?
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke vanskeligere enn å bare gire vettu!
sebr92's Avatar
Trådstarter
Har akkurat solgt den gamle mopeden min og skal snart kjøpe ny, vet ikke hvordan ennå
Thesunshine har en SMC Mistral Sport (atv)
Sitat av sebr92 Vis innlegg
Har akkurat solgt den gamle mopeden min og skal snart kjøpe ny, vet ikke hvordan ennå
Thesunshine har en SMC Mistral Sport (atv)
Vis hele sitatet...
Huff fælt å kjøre så langt på atv, de vingler jo som bare det! Få en litt gammel moped, de er faktisk veldig driftsikre!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Håper det er moped, å kjøre lettsykkel er jo bare teit!

Når det gjelder trimming så anbefaler jeg ikke det.
Motoren går mye varmere en den er laget for, og alt slites fortere.
En orginal moped holder lenger en en trimmet en.

Er ikke poeng å gjøre sånne turer så fort som mulig!
Ikke alle er sånn som deg Bluescreen..!
Vis hele sitatet...

Dusteste jeg har hørt. Trimming av moped er å anbefale så lenge man gjør det riktig. Altså du setter jo ikke på bare ny veiv, når man først er i gang å trimmer en moped så tar du gjerne med ALT. men hvis man velger å bytte feks. bare stempel. så skjønner jeg at den kan gå varm.

Men over til tema: Tror dette kan bli en kjempe morsom tur for dere!
Gikk selv fra Akershus til midt i Sverige med en kompis for noen år siden. Utrolig spennende og artig med sånne turer.

Dere burde handle inn reserve deler. + ta med verktøy slik at dere får byttet disse reserve-delene. Bensintank så jeg var nevnt, + alt det som er vanlig å ha med på tur.

mvh
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av J Press Vis innlegg
Dusteste jeg har hørt. Trimming av moped er å anbefale så lenge man gjør det riktig. Altså du setter jo ikke på bare ny veiv, når man først er i gang å trimmer en moped så tar du gjerne med ALT. men hvis man velger å bytte feks. bare stempel. så skjønner jeg at den kan gå varm.


mvh
Vis hele sitatet...
Skal du lære meg om trimming av moped nå? hehe
Hadde pakker fra vartdal i postkassen tett i min mopedalder gitt
Dere sier at ATV er kjipt og kjøre med, men det er jo ganske praktisk da? Med tanke på bagasje og slike ting man skal ha med sant?
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Dere sier at ATV er kjipt og kjøre med, men det er jo ganske praktisk da? Med tanke på bagasje og slike ting man skal ha med sant?
Vis hele sitatet...
Du blir kanskje litt brei når biler hele tiden skal forbi.

Var jeg dere ville jeg vurdert trådløs komunikasjon, da blir det mindre ensomt på lange etapper og lettere å ta impulsive valg underveis.
Er det lovlig å kjøre med moped på motorvei?
Man trenger virkelig ikke å ta alt når man trimmer moppa.

Selv borra jeg potta, fjerna plomba i forgasseren og luftinnsug plomba uten problemer. Ikke bare er tempraturen genrelt lavere, motoren jobber mye lettere. Altså mindre slitasje ved 10k rpm og 6. gir når plombene er vekk kontra det å tyne peden med plombene i.

Det holder vel kanskje med en-to 1liters flasker med olje? Har kjørt en god del med peden og brukte 4,5liter olje på ett helt år. Resten ser ut til å være nevnt.

Kan forresten være kjekt med noe musikk på øra og bra klær til de litt kjøligere dagen.

God tur!
Sitat av weed911 Vis innlegg
Er det lovlig å kjøre med moped på motorvei?
Vis hele sitatet...
Det er to skilt som betyr moped forbudt. Begge har blå bakgrunn, det ene har bilde av en vei eller bro, det andre har bilde av en bil sett forfra.
Hvis du ikke ser noe som ligner det jeg prøvde å beskrive eller et underskilt som sier moped forbudt er det bare å kjøre.
Til min Tempo Panter kom jeg tilfeldigvis over en helt original 80cc-motor med 5-gir veldig billig på eBay. Passet rett inn i alle festene, kunne ikke vært enklere. Den låter ikke trimma, ser ikke trimma ut, har masse ekstra kraft (pluss et ekstra gir), og motoren er ikke trimma, så slitasje er ikke noe større problem enn ellers. Genialt
Etter å ha lest litt her må jeg si jeg er litt små-sjalu, har selv ikke moped lappen, men en slik tur har fristet lenge!
Men en ting jeg anbefaler at dere har med dere er en slik Camelbag, altså en drikke pose med plass til 5-7l (?) vann så dere kan ha i en sekk på ryggen så bare lurer du slangen inn under hjelmen så får dere vertfall væske.
Ønsker dere lykke til og visst dere gjennomfører det lag en liten blog, keep us updated
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Til min Tempo Panter kom jeg tilfeldigvis over en helt original 80cc-motor med 5-gir veldig billig på eBay. Passet rett inn i alle festene, kunne ikke vært enklere. Den låter ikke trimma, ser ikke trimma ut, har masse ekstra kraft (pluss et ekstra gir), og motoren er ikke trimma, så slitasje er ikke noe større problem enn ellers. Genialt
Vis hele sitatet...
Ta og sjekk litt rundt på nettet etter 125cc potter. Jeg titta litt på tempoen før valget havna på Gilera. Slik jeg forstod passer i hvertfall potta fra 125cc'en på Tempoen din hvis jeg ikke husker feil. Kanskje også motoren og?
Sitat av Turrist Vis innlegg
Ta og sjekk litt rundt på nettet etter 125cc potter. Jeg titta litt på tempoen før valget havna på Gilera. Slik jeg forstod passer i hvertfall potta fra 125cc'en på Tempoen din hvis jeg ikke husker feil. Kanskje også motoren og?
Vis hele sitatet...
Potta som er montert på er en original potte dimensjonert til 80cc utgaven, altså ingen effektpotte, og minimal forskjell fra en vanlig originalpotte. Motoren er en sachs og har tilhørt en tysk 80cc Hercules eller lignende, og er så og si identisk, bortsett fra størrelsen, med en original Sachs 50cc. Det er altså ingen trim, effektpotter eller lignende, rett og slett bare en ny motor.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Skal du lære meg om trimming av moped nå? hehe
Hadde pakker fra vartdal i postkassen tett i min mopedalder gitt
Vis hele sitatet...
Skal ikke lære deg noe, men når du kommer med en påstand om at trimming av moped gjør at den blir varm og fremstiller det som ''farlig'' å trimme moped for brukens skyld så reagerer jeg i og med at det ikke er farlig for mopeden.(så lenge man gjør det slik som det skal gjøres)

mvh
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
hehe, gidder ikke diskutere ass, for stort tema i kveld!
baj
Trimming er en artig sak det! selv gikk min første moped i 50, sann ca. bytta potte,trimveiv, borret opp blokka og fikk smidd cylinder,større innsug der det gikk, skiftet drev, forsterket clutchen, tok av div overflødig vekt, wopp så gikk den i 110 dette kjørte jeg med i nesten 2 år, var uheldig da oljeslangen min hoppet av og hele motoren gikk til helvette hadde ellers ingen problemer med mopeden
Sist endret av Tombøtte; 17. februar 2012 kl. 00:16.
Anbefaler at du stopper ofte når du kjører. Selv med en ganske ny og ikke-trimma moped så trodde jeg setet skulle smelte etter 5-6 mil kjørt i strekk. Husker også jeg hadde problemer med å starte mopeden etter den turen, så det var helt klart at motoren hadde får kjørt seg kraftig.

God tur
Trimmig av moped kan være farlig om du ikke vet hva du driver med Du vil ikke varmskjære den. Og et parmakit på original veiv er heller ikke spesielt koselig.

Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Selv med en ganske ny og ikke-trimma moped så trodde jeg setet skulle smelte etter 5-6 mil kjørt i strekk.

God tur
Vis hele sitatet...
Hmm, den var ny. Tror ikke TS skal bekymre seg for dette
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det er to skilt som betyr moped forbudt. Begge har blå bakgrunn, det ene har bilde av en vei eller bro, det andre har bilde av en bil sett forfra.
Hvis du ikke ser noe som ligner det jeg prøvde å beskrive eller et underskilt som sier moped forbudt er det bare å kjøre.
Vis hele sitatet...
Akkurat, og dette er motorvei og motortrafikkvei skiltene.
Går det å kjøre fra Nordland til Oslo kun på småveier?
Ville vertfall ha skifta stempel og kjørt det inn før turen.
Hvis dere skal kjøre med trim så vær jævlig forsiktig med å bli tatt på ei så lang strekke, kan bli dyrt å frakte mopeden tilbake i nord med kollitaxi samt flybillett hjem.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg

Hmm, den var ny. Tror ikke TS skal bekymre seg for dette
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke ?

Jeg tror hvis jeg hadde satt meg lengere opp på setet kunne jeg faktisk fått et kraftig brennmerke på rumpa

Anbefaler også å ikke ha tung bagasje mellom beina hvis det er en slik knagg der. (knagg foran på mopeden altså)Hvis man bremser med forbremsen på glatt vei med mye trykk foran sklir man lett. For min del syntes jeg det var et helvete å tryne den gangen jeg gjorde det.
[quote=TheSunshine;2462829]QUOTE]

Ser ut til at vi begge skal på langtur til sommeren.. Ble du inspirert av meg eller? Uansett, så håper jeg dere gjennomfører det, og får en fin tur!
anbefaler dere å ta med en sylinder og stempel ekstra! og plugger som mange andre har nevnt..
Sitat av weed911 Vis innlegg
Akkurat, og dette er motorvei og motortrafikkvei skiltene.
Går det å kjøre fra Nordland til Oslo kun på småveier?
Vis hele sitatet...
Hvor tror du folk kjørte før motorveiene kom?
De aller fleste strekkene med motorvei er nye veier som er laget for å spare tid. De gamle veiene går fortsatt utenom. Dessuten er det veldig mange severdigheter og bygder nedover, så man kan ta omveier for å få med seg mest mulig og spare seg for å kjøre på motorvei.
Håper for all del dere har trim
Ta med 2 skiftnøkler eller så dere får av hjul, olje, annet verktøy, ekstra nøkkeln til tenninga i tilfelle du mister nøkkeln.
Mye penger osv
Kos dere, skal selv kjøre lang tur i sommer med en kompis, må bare få skrudd sammen det siste etter oppussinga
Kos dere !

Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Hvorfor ikke ?

Jeg tror hvis jeg hadde satt meg lengere opp på setet kunne jeg faktisk fått et kraftig brennmerke på rumpa

Anbefaler også å ikke ha tung bagasje mellom beina hvis det er en slik knagg der. (knagg foran på mopeden altså)Hvis man bremser med forbremsen på glatt vei med mye trykk foran sklir man lett. For min del syntes jeg det var et helvete å tryne den gangen jeg gjorde det.
Vis hele sitatet...
Knagg? Han skal kjøre 4hjuling, ikke scooter

Sitat av Ignifer Vis innlegg
10-14" fastnøkkel??? hva i alle dager skal han med det??
Vis hele sitatet...
Kanskje han har tenkt å skru på mopeden i med at mye av skruene på mopeden er 10-14 millimeters fastnøkkel + 8mm?
Husk også å stramme kjede, eventuelt stoppe av og til på turen for å se etter om slakke. på fleste mopeder så er strammingsskruen til kjede 8-10mm
Er det 12V sigarett tenner på atv'en ? hvis ikke er dette sikkert en grei ting å ha med tanke på ladding av gps og mobil.
Kjedelig å få havari/ulykke på en øde plass uten strøm på mobiler + dere kan oppdatere bloggen med bilder og litt info når dere har pause i veikanten.

Kontakt AN og fortell dem om planen, Kanskje dere får en liten greie i avisa. Hjelper sikker med litt medie dekning før dere eventuelt skal skaffe sponsorer til turen.
sebr92's Avatar
Trådstarter
ja det hadde vært bra!
På google maps kan man jo huke av hvilke veier man vil kjøre på, altså man tar bare vekk motorvei og vips !
sebr92's Avatar
Trådstarter
vet har vært å sett allerede
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Høres interessant ut. Får håpe dagene blir varme da. Men kan jo bli en jævla fin tur, et fint minne. Så ser fram til dette, og håper det blir noe av prosjektet deres ^
En til ting, ha en stor sekk, så løsner du på reima, så kan du på en måte bruke den som ryggstøtte på mopeden !

Merker jeg gleder meg skikkelig til sommeren nå, folk kan si hva de vil, men det er få ting som slår en tur på moped i t-skjorta i finværet og en kald Cola i lomma som man nyter på stranda !
Sist endret av happy violence; 17. februar 2012 kl. 19:40.
anbefaler bil.
____________________
Sitat av shaiz Vis innlegg
anbefaler bil.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare f16 nå som du er så godt igang?

Nei, gutta skal ha kred for dette altså. Blir spennende å se videre om de kommer til å gjennomføre dette, og jeg kommer til å glede meg til å lese eventuelle reisebrev osv.
Sitat av Matoub Vis innlegg
Hvorfor ikke bare f16 nå som du er så godt igang?

Nei, gutta skal ha kred for dette altså. Blir spennende å se videre om de kommer til å gjennomføre dette, og jeg kommer til å glede meg til å lese eventuelle reisebrev osv.
Vis hele sitatet...
Helt enig, gi oss en blogg underveis. Gjerne med film og eller foto.
Fortell sånn cirka hvilken vei dere velger så folk kan få tipset om severdigheter og hjulpet med overnatting eller annen hjelp dere trenger underveis. Trådens publikum kan fort komme til å overraske.
Er noen av mopedene trimmet så anbefaler jeg å ta med ekstra sylinder,stempel veiv og div. kjipt at den skjerer seg i f.eks Trondheim også står dere uten sylinder og stempel osv.. 4-takt er vel bedre på lang-tur.. Regner med dere kjører 2-takt
Sitat av Cach123 Vis innlegg
Er noen av mopedene trimmet så anbefaler jeg å ta med ekstra sylinder,stempel veiv og div. kjipt at den skjerer seg i f.eks Trondheim også står dere uten sylinder og stempel osv.. 4-takt er vel bedre på lang-tur.. Regner med dere kjører 2-takt
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden skal gutta få byttet veiv på en slik tur?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hvordan i all verden skal gutta få byttet veiv på en slik tur?
Vis hele sitatet...
Hehe, seint på kvelden, tenkte ikke på at dem må splitte blokka x)
Lykke til... Jeg har syklet fra Oslo til Paris 3 ganger selv. Første gangen da jeg var 18 år, siste gang da jeg var 28. Det tar 14 dager og er cirka 130-140 mil sykling...

Mange ganger jeg skulle ønske jeg hadde en moped da, gitt..
Hvis mopedene er trimmet, kan det være lurt å forberede seg på å bli stoppet av politiet..... Det er kjipt.
God tur håper dere lykkes!
Sitat av birk95 Vis innlegg
Hvis mopedene er trimmet, kan det være lurt å forberede seg på å bli stoppet av politiet..... Det er kjipt.
God tur håper dere lykkes!
Vis hele sitatet...
Null problem

Bare kjøp en turtallssperre på nettet. Er man litt lur er det ikke vanskelig å plassere den riktig. Så dersom det er kontroll blir man ikke tatt.
Sist endret av Turrist; 18. februar 2012 kl. 02:05.
sebr92's Avatar
Trådstarter
vi kommer til å blogge mye under turen.. så kommer vi til filme lit og ta mange bilder osv..
vi kommer også til å legge ut ruten vi kommer til og ta når den er ferdig planlagt.
sebr92's Avatar
Trådstarter
Noen som vet om noen billige sider Der jeg kan kjöpe utstyr og kjöreklær?