Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1421
Hei!

Jeg har vanlig bankort, Visa. Pleier å bruke dette ved handling over alt, på nett, og i butikk osv. Bruker det til alt.

Men når jeg reiser og da spesielt hos SAS så trekker de pengene (legger såkalt depoisit) så kommer pengene tilbake, også ligger de der lenge etter jeg har reist, også plutselig forsvinner de igjen.

Men slik er det ikke med kredittkort?

Vil ikke ha selve kredittkortet, men ett kort, jeg kan sette innpå penger og bruke til slike ting?

Noen som skjønner hvor jeg er? :P
Jeg mener at med alle kredittkort kan du overføre beløpet til kredittkortet slik at du ikke får faktura eller renter, så kjøper du en flybillett for 800,- så kan du overføre det til kredittkortet rett etter at du har betalt og det vil ikke komme noen gebyr.

Selv ville jeg opprettet en egen konto hvor jeg overførte pengene for flybilletten og betalt inn først når fakturaen kom, de fleste kredittkortene er rentefri dersom du betaler hele beløpet når du mottar fakturaen på bruk av kortet (som regel 30-45 dager rentefritt). Pengene som du da har satt til side for å betale fakturaen vil da få renter, så du vil tjene penger på det!
Sitat av devotio Vis innlegg
Jeg mener at med alle kredittkort kan du overføre beløpet til kredittkortet slik at du ikke får faktura eller renter, så kjøper du en flybillett for 800,- så kan du overføre det til kredittkortet rett etter at du har betalt og det vil ikke komme noen gebyr.

Selv ville jeg opprettet en egen konto hvor jeg overførte pengene for flybilletten og betalt inn først når fakturaen kom, de fleste kredittkortene er rentefri dersom du betaler hele beløpet når du mottar fakturaen på bruk av kortet (som regel 30-45 dager rentefritt). Pengene som du da har satt til side for å betale fakturaen vil da få renter, så du vil tjene penger på det!
Vis hele sitatet...
Alle kortene jeg har sett har en viss prosent rente ved kontantuttak/ overføring til konto. Tror det er 1 % på dnbNOR.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Alle kortene jeg har sett har en viss prosent rente ved kontantuttak/ overføring til konto. Tror det er 1 % på dnbNOR.
Vis hele sitatet...
Hos dnb nor er det først rente etter 35 eller 40 dager med mindre du overskrider grensen på kredittkortet.

Bruker ofte kredittkort og betaler inn med en gang jeg har fått lønning. God løsning hvis man jobber fast.

.M
Sitat av J Press Vis innlegg
Hos dnb nor er det først rente etter 35 eller 40 dager med mindre du overskrider grensen på kredittkortet.

Bruker ofte kredittkort og betaler inn med en gang jeg har fått lønning. God løsning hvis man jobber fast.

.M
Vis hele sitatet...
Selv ved kontantuttak?

Uttak i minibanker i Norge og utlandet 25,00 + 1 % av beløp 0,00 30 + 1 % av beløp
Uttak i bank i Norge og utlandet 75,00 + 1 % av beløp 75,00 + 1 % av beløp 75,00 + 1 % av beløp

Kontofonoverføring fra MasterCard til konto 1 % av overføringsbeløpet 1 % av overføringsbeløpet 1 % av overføringsbeløpet

Fra dnb.no
Nå tenker vi litt forskjellig ser jeg.

Hvis du trekker feks. 1000 kr og du har maksgrense på 2500. Så renter du ikke av de 1000 kr før 40(?) dager. Hvis du ikke betaler tilbake de 1000kr innen 40 dager vil det begynne å rente.
Men hvis du bruker 2600 kr vil du begynne å rente fra den dagen du har trukket over 2500 kr ( så lenge du har grense på 2500 da)

Hvis du er 18 år får du 2500 som maksgrense hos dnb nor, og deretter kan du søke om utheving av denne grensen.

Det du skrev ang. % av uttak er sikkert riktig. Har aldri fått med meg dette.

mvh
Sitat av J Press Vis innlegg
Nå tenker vi litt forskjellig ser jeg.

Hvis du trekker feks. 1000 kr og du har maksgrense på 2500. Så renter du ikke av de 1000 kr før 40(?) dager. Hvis du ikke betaler tilbake de 1000kr innen 40 dager vil det begynne å rente.
Men hvis du bruker 2600 kr vil du begynne å rente fra den dagen du har trukket over 2500 kr ( så lenge du har grense på 2500 da)

Hvis du er 18 år får du 2500 som maksgrense hos dnb nor, og deretter kan du søke om utheving av denne grensen.

Det du skrev ang. % av uttak er sikkert riktig. Har aldri fått med meg dette.

mvh
Vis hele sitatet...

utheving? Utviding mener du. Om kortet skal brukes til å kjøpe reiser koster det jo ingenting; hvis det derimot skal brukes for å overføre penger til en annen konto for å kjøpe en reise koster det noe.
Riktig, utviding jeg mente.

Men hvorfor overføre til annen konto når du kan bare kjøpe fra mastercard gebyrfritt?
Sitat av J Press Vis innlegg
Riktig, utviding jeg mente.

Men hvorfor overføre til annen konto når du kan bare kjøpe fra mastercard gebyrfritt?
Vis hele sitatet...
Aner ikke, men tittelen på tråden er: "Kredittkort på vanlig kort?" uten å spesifisere hva et vanlig kort er. Hvis TS mener VISA så er dette mulig, hvis hun mener BankAccept så tror jeg ikke det.
Det er tydelig trådstarter har debetkort (kalles av mange bankkort).
Debetkort belastes bankkontoen din i samme øyeblikk som du betaler med kortet.
Noen debetkort har gebyr for hver gang du bruker det. Andre bare et fast årsgebyr.

De fleste kredittkort er helt gebyrfrie unntatt ved enkelte kontantuttak.
Skyldig beløp på kredittkort faktureres månedsvis med forfall langt ut i neste måned.
Sammenlignet med debetkort betyr det en rentegevinst.

Viktigere fordeler er imidlertid at du har:
- større rettigheter ved reklamasjoner - særlig ved netthandel
- rabatt på varekjøp mv dersom du velger rette kortene

Med mindre du har vansker med å styre pengebruken din, vil kredittkort alltid være mer fornuftig og økonomisk lønnsommere enn debetkort. Og det vil alltid være lønnsomt å ha flere kort da de har ulike ordninger med bonus/payback/rabatt. Det er forskjell både vilke bransjer de enkelte kort gir rabatt for, hvor høy rabatt de gir, om og vilke limet'er de har.

Kreditkort er med andre ord mer økonomisk lønnsomme som plastpenger enn debetkort er.
Men du må bare bruke de som plastpenger - ikke som kreditt du lar løpe utover den rentefrie perioden på 30-50 dager. For da må du betale renter godt opp på 20-tallet.


KONKLUSJON:
Kredittkort og debetkort kan du sammenligne med mobiltelefon med faktura og med kontantkort.
Det siste er bare lønnsomt for de som ikke er i stand til å styre telefonbruken fornuftig.

Gammeldagse penger behøver du nesten aldri. Kortterminaler finnes praktis talt overalt nå. De få kontantene du trenger, kan du med fordel få i butikken når du handler. De aller fleste går med på å belaste kortet med en tusing i tillegg til handlebeløpet og utbetale deg den som "vekslepenger".

Terminalene i seriøse butikker er dessuten som hovedregel mer svindelsikre enn kontantautomatene til bankene.
Sist endret av timerbeltkiller; 14. februar 2012 kl. 07:52.