Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 885
Jeg sitter her nå og prøver å få to maskiner (WinXP & Win98) i ett nettverk med deling av ADSL. Jeg brukte den "home network setup programmet" og alt trodde jeg skulle gå etter planen da installasjonen på begge data'er drev på. Men det gikk IKKE etter planen. Den ene data'en (Win98/ikke adsl forbindelse) kan se host maskinen, men ikke komme inn å den selvom jeg har satt på sharing. Den andre data'en (WinXP/ADSL forbindelse/"Host") ser ingen data'er på "network places" eller "View network computers".

Hva skjer, noen geniale forslag??? Vennligst svar fort, er interesert i å begynne å spille snart
Windows og nettverk hører ikke sammen - sånn er det bare.

Hadde samme problemet en gang for et halvt års tid siden. Da hjalp det å søke etter navnet på den andre maskinen. ("Søk i nettverket" eller noe). Fant den til slutt
Såvidt jeg ser så kan han se host maskinen, men får ikke tilgang til den.
Ber den om passord eller.no?
btw. har ikke vært borti nettverk med WinXP, men det er vel noe ala Win2k?
Ta å stikk inn på brukere i den XP maskinen. Så finner du en bruker som heter gjest, den må du "slå på"; det gjøres i egenskaper. Etter hva jeg kan se er det det som er problemet her. Er i alle fall det som må til på win 2k.
hva med å sette ip og slikt manuelt på hver pc? og så sette opp ICS på winxp pcen
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
prøv å skriv "ping ip" i cmd etter du har satt ipene (192.168.0.X) manuellt
Sikker på at Begge PC`ne er i samme arbeidsgruppe?
Ting som må gjøres for at det skal funke:

1. Installere TCP/IP og Netbios
2. Legge inn Client for Microsoft Network
3. Melde maskinene inn i samme arbeidsgruppe, evt domene
4. Opprette brukeren som man er pålogget på PC'ene på ALLE maskinene, med samme brukernavn og passord
5. Sjekke instillinger for TCP/IP at det stemmer overens så de kan se hverandre (subnett, nettverksmask mm...)

Evt teste at nettverkskkortene fungerer, noe de gjør i din situasjon i og med at den ene PC'en kan se en av de andre....

Da bør det fungere rimelig greit.
Så da gjenstår bare: Lykke til
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
STX: Er ikke nødvendig å enable guest i XP.
noob killer
elukS's Avatar
Tias: Jo det er det, hvis den er disabla da... Dette er enda et sjakktrekk fra M$, å enable en gjeste-konto som standard ved instalasjon av et OS , dette er et av de groveste eksemplene på slurvete sikkerhet jeg har sett på lenge...

Og en annen ting: hvis du disabler gjestekontoen ved hjelp av kontrollpanel->brukere vil den fortsatt være aktiv... Say no more

Skikkelig tabbe.
Opprinnelig postet av elukS

Og en annen ting: hvis du disabler gjestekontoen ved hjelp av kontrollpanel->brukere vil den fortsatt være aktiv... Say no more

Vis hele sitatet...
Eh, hva skal gjøres da? Enlighten me, please...
Opprinnelig postet av LurveLeif
Ting som må gjøres for at det skal funke:

1. Installere TCP/IP og Netbios
2. Legge inn Client for Microsoft Network
3. Melde maskinene inn i samme arbeidsgruppe, evt domene
4. Opprette brukeren som man er pålogget på PC'ene på ALLE maskinene, med samme brukernavn og passord
5. Sjekke instillinger for TCP/IP at det stemmer overens så de kan se hverandre (subnett, nettverksmask mm...)

Evt teste at nettverkskkortene fungerer, noe de gjør i din situasjon i og med at den ene PC'en kan se en av de andre....

Da bør det fungere rimelig greit.
Så da gjenstår bare: Lykke til
Vis hele sitatet...

netbios er noe tull
Hvis du bruker den nettverksveiviseren i xp så er det jo utrolig lett, og det er vel den du har brukt. Har du brukt winxp cden til å sette opp nettverk på clienten med win 98 da? Da funka det ihvertfall fint hos meg...
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
hmmz, hadde samme problem med ett par pcer med XP og ett par med ME, vi sleit som faen, så kjørte vi bare network setup wizard i xp, og lagde setup disk, den kjørte vi i winme og alt funka som en drøm. Sjekk også at alt av nettverks komponenter er installert fra cden for sikkerhetsskyld. Control Panel -> add remove -> en av tabsa der..
noob killer
elukS's Avatar
Opprinnelig postet av LurveLeif


Eh, hva skal gjøres da? Enlighten me, please...
Vis hele sitatet...
Høyreklikk "min datamaskin" -> behandle -> lokale brukere og grupper -> høyreklikk gjest -> deaktiver.

Genialt gjort av M$ ikke sant

Sjekk her.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har alltid brukt:
Kontrollpanel->Administrative Verkøy->Datamaskinbehandling->Lokale brukere og grupper->Brukere->Egenskaper på gjest og disable

Merkeligt at det skal være så mange måter å gjøre samme ting på!

Litt offtopic kanskje...
Opprinnelig postet av Tias
STX: Er ikke nødvendig å enable guest i XP.
Vis hele sitatet...
M'key... Er i alle fall nødvendig i win 2k...
Det er det i Winxp 2.
i følge en på tg, har aldri prøvd det drittet jeg. holder meg til Linux
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Winxp 2?
noob killer
elukS's Avatar
Ja Miracelix: hva faen prater du om nå ??
mulig han mente 2 -> too -> også?
ikke vet jeg