Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4658
Etter å ha fått opp utallige videoer i tiktok feeden min om hvordan det er å være grunder så har jeg fått interessen for å kanskje prøve meg ut i det små (Itillegg til min vanlig 8-4 jobb.).

Men har flere spørsmål;
1. hva er første trinn, hvis jeg f.eks skulle ha solgt el sparkesykler, er første trinn å kjøpe sparkesykler i bulk fra Asia?
2. Hva med lagerplass? Er det noe som jeg må fikse fra dag 1?
3. Og markedsføring: hvor markedsfører man seg? Det er vell noe man trenger fra starten av for å i det hele tatt kunne få kunder. Er ikke ads ganske dyrt?
Hvis de er så jævla gode gryndere hvorfor henger de på tiktok egentlig? Du får ettergå noen av dem og se om de er CEO's av noe som faktisk funker.

Første trinn er uansett å komme på en idè som er verdt å satse på. Jeg tror det allerede finnes folk som er mye flinkere enn deg (og meg) til å selge el-sparkesykler i Norge. Det er mye som inngår i å starte noe som går rundt. Det er ganske mye tilgjengelig informasjon om dette på andre, mer pålitelige kilder enn tiktok og freak.no
seppuku
Pillfreak's Avatar
Trådstarter
Min forretningside er i bunn og grunn og opprette noe lignende Tier som man har fått mer og mer av i byene på østlandet det siste året. Bor på et realtivt stort tettsted hvor jeg vet det er marked for det, men ingen aktører som har satset her.

Noen seriøse grundere som evnt har noen podcaster der de snakker om hvordan man kan starte?
Sist endret av Pillfreak; 3. mai 2021 kl. 07:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alle som ønsker å bli gründere og starte noe burde alltid støttes mener nå jeg, men akuratt her tror jeg det er vanskelig å konkurere med de internasjonale gigantene som har inntatt Norge med El-sparkesykler. Både med pris og tilgjengelighet/antall.

Har du sjekka om det er noe annen grunn til at de ikke finnes i din by? Kanskje kommunen ikke ønsker dem eller noen andre årsaker? Bare har en følelse av at gigantene hadde vært der om de kunne men kanskje jeg tar feil.
Det er mange, mange gryndere som lager podcast. Av en eller annen grunn. Skulle tro de var opptatt av å grynde gryn? Men hvilke som er bra og ikke vet jeg dessverre ikke, men Nordea sin eller en av de mest populære funker sikkert. Vil uansett anbefale deg å lese de første par-fem linkene man får på google av "starte egen bedrift" først.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Min forretningside er i bunn og grunn og opprette noe lignende Tier som man har fått mer og mer av i byene på østlandet det siste året. Bor på et realtivt stort tettsted hvor jeg vet det er marked for det, men ingen aktører som har satset her.

Noen seriøse grundere som evnt har noen podcaster der de snakker om hvordan man kan starte?
Vis hele sitatet...
I ditt tilfelle vil du nok kommer lenger med en franchise for en av de allerede etablerte.

Om du skal drive med mikromobilitet så trenger du 3 ting.

1. App.
Du trenger en måte brukeren kan leie en sparkesykkel.
Å få en slik app utviklet koster fra 150 000 og opp mot millionen.
Det finnes whitelabel løsninger du kan kjøpe tilgang til til en lavere pris men disse er ofte vanskelig å tilpasse så du ender opp med å trenge en utvikler på sikt uansett.

2. Utstyr
Du trenger sparkesykkel. En av faktorene her er volum, det holder ikke å kjøpe 10stk for da vil ikke sjansen for å finne en sparkesykkel være stor nok for brukeren til at brukeren gidder å ha appen installert.

3. Brukere
Du trenger en stort antall brukere for å få tilbakebetalt investeringen i sparkesykler og for at det i det heletatt skal bli mer enn bare småpenger.
Du kan jo regne på hvor mange turer på 50kr du behøver for å oppnå 50 000kr i salgsinntekter på 30 dager.
Sitat av Rosander Vis innlegg
I ditt tilfelle vil du nok kommer lenger med en franchise for en av de allerede etablerte.

Om du skal drive med mikromobilitet så trenger du 3 ting.

1. App.
Du trenger en måte brukeren kan leie en sparkesykkel.
Å få en slik app utviklet koster fra 150 000 og opp mot millionen.
Det finnes whitelabel løsninger du kan kjøpe tilgang til til en lavere pris men disse er ofte vanskelig å tilpasse så du ender opp med å trenge en utvikler på sikt uansett.

2. Utstyr
Du trenger sparkesykkel. En av faktorene her er volum, det holder ikke å kjøpe 10stk for da vil ikke sjansen for å finne en sparkesykkel være stor nok for brukeren til at brukeren gidder å ha appen installert.

3. Brukere
Du trenger en stort antall brukere for å få tilbakebetalt investeringen i sparkesykler og for at det i det heletatt skal bli mer enn bare småpenger.
Du kan jo regne på hvor mange turer på 50kr du behøver for å oppnå 50 000kr i salgsinntekter på 30 dager.
Vis hele sitatet...
Nå snakker han om å selge el sparkesykler. Ikke leie dem ut?
Ting nummer én du trenger er peil på markedet du skal inn i. Hva er tilbudet i dag, hvordan kan du gjøre det bedre/billigere/mer fristende/mer tilgjengelig.

Så trenger du peil på økonomien og logistikken i det du skal drive med. Hva trenger du av pris og volum for å gå i pluss? Hvordan sørge for at du har nok varer, uten å få for store lagerkostnader.

Så trenger du litt peil på markedsføringa. Hvordan skal folk finne fram til ditt tilbud, og hvorfor skal de kjøpe av deg.

Når du føler kontroll på disse, da kan man begynne å kjøpe ræl for å selge.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Ting nummer én du trenger er peil på markedet du skal inn i. Hva er tilbudet i dag, hvordan kan du gjøre det bedre/billigere/mer fristende/mer tilgjengelig.

Så trenger du peil på økonomien og logistikken i det du skal drive med. Hva trenger du av pris og volum for å gå i pluss? Hvordan sørge for at du har nok varer, uten å få for store lagerkostnader.

Så trenger du litt peil på markedsføringa. Hvordan skal folk finne fram til ditt tilbud, og hvorfor skal de kjøpe av deg.

Når du føler kontroll på disse, da kan man begynne å kjøpe ræl for å selge.
Vis hele sitatet...
Summen av det @Bjønnfaen legger frem her må kunne oppsummeres i en grundig og gjennomført forretningsplan du kan fremlegge for långivere og potensielle investorer. Jeg mener å huske å ha lest i noe akademiske bøker om entreprenørskap at enkelte akademikere og gründere hevder at det å utarbeide en grundig forretningsplan bare er bullshit og bortkastet tid, men min personlige oppfatning er at å utarbeide en forretningsplan er en gylden mulighet til å "teste teoretisk" om forretningsideen din har livets rett.

Anyways er det essensielt å forstå det markedet du tenker deg inn, i form av hvor stort den potensielle etterspørselen for tjenesten er, og hvor mange som faktisk kommer til å benytte seg av tjenesten dersom den blir lansert. Her er det vanskelig (umulig) å gi noen eksakte tall, så du må legge ned innsats for å få noen gode og pålitelige estimater.

Som @Source nevner kan det være ulike årsaker til at et slikt tilbud ikke eksisterer allerede, og det er derfor nødvendig å kjenne forholdene i de eksterne omgivelsene kan ønsker å etablere seg i. SWOT-analyser med fokus på OT kan hjelpe deg her.

Så er det jo også spørsmålet om hvordan du tenker å organisere det hele? Skal du organisere geskjeften i enkeltpersonforetak, med de rettigheter, forpliktelser og ansvar dette fører med seg, eller skal du organisere i aksjeselskap, som stiller strengere krav til en hel rekke forretningsinterne forhold, men hvor du personlig kun har begrenset ansvar for selskapets gjeld og andre forpliktelser?

Hadde uansett vært spennende om du testet ut dette og holder oss oppdatert på prosessen fra idé til daglig drift, lykke til!
Sitat av JEHB Vis innlegg
Nå snakker han om å selge el sparkesykler. Ikke leie dem ut?
Vis hele sitatet...
Gikk litt for raskt der på morran
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Hvis de er så jævla gode gryndere hvorfor henger de på tiktok egentlig? Du får ettergå noen av dem og se om de er CEO's av noe som faktisk funker.

Første trinn er uansett å komme på en idè som er verdt å satse på. Jeg tror det allerede finnes folk som er mye flinkere enn deg (og meg) til å selge el-sparkesykler i Norge. Det er mye som inngår i å starte noe som går rundt. Det er ganske mye tilgjengelig informasjon om dette på andre, mer pålitelige kilder enn tiktok og freak.no
Vis hele sitatet...

Jeg skal ikke si noe om kilden til hans inspirasjon men heller si litt om det ts snakker om konkret. Import fra kina.

Vet ikke om produktet som ble nevnt er det du ønsker å starte med, eller om det bare var et eksempel men det spiller jo mindre rolle egentlig.

Det første du må gjøre før du senker penger og legger inn en ordre er å gjøre det kjent med markedet. Skal du selge produktet i Norge? Hvilke andre tilsvarende produkter selges idag? Hvordan er pris og kvalitet på andre slike varer? Vil du kunne konkurrere på enten pris eller kvalitet?

Så må du ta frem excel og regne litt. Hva koster produktet inn for deg, hvor mye reklamasjon/garanti må du regne med? Hva kan du ta i pris og vil prisen oppfattes konkurransedyktig fra de som ønsker kjøpe produktet?

Kan du sukre pillen? Tilby feks klarna faktura? Slik at de som ønsker det men ikke har råd kan betale månedspris? Du får jo fult oppgjør fra klarna.

Ja du må ha en plass å oppbevare (med mindre du bedriver drop shipping) varene.

Når du har regnet på lønnsomhet og hva som kreves for å faktisk tjene penger kan du starte med å se på hva som kan gjøres av markedsføring. Noe kan du gjøre gratis, noe med lav kostnad og som ofte ellers det mest effektive er kanskje forbundet med noen utgifter. Disse utgiftene spiser av nettoen av salget så det må du også legge inn i excel arket.
OBS å bli hypet opp og ende opp å sitte med et parti du ikke for solgt.

Se om folk kjøper produktet du velger først som feks på nettsiden etter kunder trykker kjøp vare, så kommer det "feilmelding" at varen er for øyeblikket utsolgt og kan få beskjed når varen kommer inn.

Eller om du had lekepenger til gode prøv å selg noe billig først for å få erfaring rundt hele greie, så bytt til det du egentlig vil selge etter?
Sitat av PlGsks Vis innlegg
Summen av det @Bjønnfaen legger frem her må kunne oppsummeres i en grundig og gjennomført forretningsplan du kan fremlegge for långivere og potensielle investorer. Jeg mener å huske å ha lest i noe akademiske bøker om entreprenørskap at enkelte akademikere og gründere hevder at det å utarbeide en grundig forretningsplan bare er bullshit og bortkastet tid, men min personlige oppfatning er at å utarbeide en forretningsplan er en gylden mulighet til å "teste teoretisk" om forretningsideen din har livets rett.
Vis hele sitatet...
Min erfaring, etter å ha både gjort bedrifter med og uten forretningsplaner, er at forretningsplaner i stor grad er bortkastet tid. Dette er rett og slett fordi man ender opp med å bruke altfor mye tid på teorien fremfor å skaffe hard facts på hva som fungerer og ikke fungerer. Det er hard facts som tiltrekker en investor, teori klarer man bare å selge inn dersom man har et personlig track record på å starte ting fra før.

Selvfølgelig, så er det en mellomting her. Man er nødt til å bruke tid på å forstå markedet man skal inn i, ha en anelse om kostnader og marginer (noe av dette klarer man nesten bare å finne ut ved å teste supply chainen sin - kan være mye uforutsette ting her), konkurransebilde. Men dette kan man samle fort som kunnskap inn i eget hode og løse notater, man trenger ikke destillere det inn i en forretningsplan.

I stedet for å skrive en forretningsplan, så bruker man heller tiden på å stille seg selv spørsmålet, "hvordan kan vi bevise og teste tesen vår, for lavest mulig kostnad?" - og deretter gjennomføre et par low hanging initiativ over noen uker eller mer om nødvendig.

Et eksempel på ting man kan gjøre, som allerede er nevnt, er å lage landingssider for produktet man skal selge, kanskje et par kontoer i sosiale medier, bruk litt tid på å være litt synlig for noen mulige kjøpere. Spør alle venner som kanskje kan være interessert. Kanskje slenge en tusenlapp eller to av egne penger i annonser for å se hvor mange mulige konverteringer man får? (her er det lurt å snakke med en venn som kan internettmarketing) På landingssiden gjør man ting som "coming soon, get notified when ready: <enter email>". Dette er bare et eksempel, men man oppnår flere essensielle ting;
* Er du på "right track"? Fikk man noe oppmerksomhet som er verdt å gå videre at all? Kanskje vi burde fokusere på noe heeelt, eller tilogmed bare litt, annet?
* Hva lærte vi om segmentet mennesker som viste interesse? (flere fakta om målgruppe)
* Er produktet så billig å importere fra Kina at man faktisk kan selge noen i testen, slik at man også får testet å sende ut? Kanskje ting kan dropshippes? Enda bedre! Da tjener du penger også, et enda bedre proof point.
* Har vi lært noe om konkurransen gjennom dette? (via prising på annonser og lignende)
* Du har lært noen ting om å lage landingssider, samt å selge ting på nett.
* Du er nærmere å gjennomføre idèen nå enn om du fokuserte på forretningsplanen.

Jeg tror det er eneste måten å teste om noe har livets rett på. Dette kalles en MVP (Minimal Viable Product).

Når du har gjort 2-3 initiativ for å bevise at hva du holder på med er liv laga, så kan du ta alle lærdommene i stikkordsform, kanskje inn i noen slides (finnes tonn av eksempler på "pitch decks" på nett). Viktig å huske på at det er få i kapitalbransjen som kommer til å bruke lang tid på en stor teoretisk forretningsplan når man starter på trinn 1 med å starte bedrift. Alle detaljene tas typisk via samtaler.
Sist endret av luttn; 4. mai 2021 kl. 01:24.
Hei, jeg er per dags medeier i et grunderselskap, hvor jeg har vært med kompisen min fra dag 1. Vi har snart jobbet med produktet i 1 år og vi nærmer oss et MVP (minimum viable product), eller på norsk: Minste brukbare produkt

Uten at jeg vil inn på ideen vi holder på med, så kan jeg dele litt erfaring av hva jeg trodde grunderide handlet om VS hvordan det er nå:

Selv om vår ide er "revolusjonerende" i det markedet vi sikter på, på samme måte som "sparkesykkel" ideen var revolusjonerende, så er det langt ifra dette som spiller inn på hvordan man lykkes med grunder-ideen sin.

2 viktige faktorene som jeg selv mener avgjør er:

- Hvordan kan produktet hjelpe investor/kunder som kjøper denne med å øke inntekt/verdi i sine egne selskaper?
- hvor ENKELT(!) er det for kundene/vanlig brukere å bruke produktet? "Hvor enkelt er appen å bruke?" dette er ekstremt viktig!

La oss se for oss at TS har funnet opp en enkelt måte å lage "flyvende" sparkesykler på. Kult, ikke sant?
- Da er det spørsmål som kommer inn i bilde:
1. Hvor billig er det å produsere disse?
2. Hva blir prisen for utleie kontra å produsere?
3. Er det miljøvennlig?
3. og igjen: er det enkelt for brukerne å bruke denne, og f.eks appen til å registrere seg på disse?

Er mange ting som spiller inn.


Jeg finner den ikke nå, men det skal være en sånn checkliste man finner ute på nett hvor du kan gå igjennom noen spørsmål for å se om ideen du har er verdt å satse på.

Det er også mulig å søke midler hos:
https://www.innovasjonnorge.no/ og https://www.forskningsradet.no/


Lykke til
Sitat av cplpro Vis innlegg
Uten at jeg vil inn på ideen vi holder på med, så kan jeg dele litt erfaring av hva jeg trodde grunderide handlet om VS hvordan det er nå:

Selv om vår ide er "revolusjonerende" i det markedet vi sikter på, på samme måte som "sparkesykkel" ideen var revolusjonerende, så er det langt ifra dette som spiller inn på hvordan man lykkes med grunder-ideen sin
Vis hele sitatet...
Er det tilfeldigvis snakk om en treningsapp som kan konstruere et treningsprogram der antall repetisjoner øker annenhver uke, ref. denne tråden? Ble nysgjerrig, bare.


Forresten, hva må en MVP involvere i din bok? Det er litt delte meninger om dette i ulike bransjer. Hva er dine tanker?
bare for å ta raskt, ser flere snakker om investorer og søke penger fra staten. Glem det. Din ide er at du skal kjøpe en ferdig vare og videreselge disse varene. Du blir altså en importør uten fast forhandlernett. Det er omtrent det laveste steget i nærlingslivet, det er noe alle kan kopiere om de ser at du tjener penger, og du er ikke på noen som helt måte unik, gjør noe unikt, eller selger noe unikt. Du blir en av mange. Investorer vil ikke bry seg, banker vil stort sett aldri låne ut penger til slikt, og statens mange næringspolitiske muligheter vil for din ide ikke være en reel mulighet. Fordi risikoen er minimal, i praksis begrenset til pris på innkjøpt vareparti, og oppsiden tross alt er begrenset siden du ikke eier selve produktideen, eller produksjonsprossessen så kan du heller ikke i spesielt stor grad påvirke marginene i stor nok grad til at du får risikopenger fra staten, investorer eller banker.

Det sagt, det er mange som tjener litt på salg av importprodukter. Historisk så var enklere før, nå kan alle og hans onkel google produkter fra kina og det står side opp og ned på nettet om hvordan man importerer for videresalg. Så har du troa, pengene og risikoviljen samt råd til evt. tap så er det bare å kjøre på. Det er tross alt begrenset risiko for hvor stort tapet kan bli. Og går alt ok så så dobler du pengene eller kanskje tripler de om du får en god nok innpris og klarer å selge dyrt nok. Du blir aldri griserik på slike ideer, men det kan utgjøre merkbar forskjell på din egen økonomi. i løpet av noen år er det kanskje forskjellen på å bo i en ettroms eller toroms. Men det krever innsats og pushing fra din side, og hvert salg bør bli til høyest mulig pris slik at maksimerer profitten og får mer penger du kan bruke på utvidelse av drift i form av flere produkter, eller større innkjøp som gir lavere priser.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Hvis de er så jævla gode gryndere hvorfor henger de på tiktok egentlig? Du får ettergå noen av dem og se om de er CEO's av noe som faktisk funker.

Første trinn er uansett å komme på en idè som er verdt å satse på. Jeg tror det allerede finnes folk som er mye flinkere enn deg (og meg) til å selge el-sparkesykler i Norge. Det er mye som inngår i å starte noe som går rundt. Det er ganske mye tilgjengelig informasjon om dette på andre, mer pålitelige kilder enn tiktok og freak.no
Vis hele sitatet...
Man kommer ingen vei av å ikke prøve, og de som er "mye flinkere" startet ett sted de og, jeg mener, hadde trådstarter kjørt på og bestilt et parti i bulk, startet et AS, og prøvd og bli kvitt de med (forhåpentligvis) profitt hadde han lært enormt mye, faktisk uendelig mye mer enn om han bare overlot hele tanken til "noen mye flinkere"

Også hadde han vært mye bedre stilt til å gjennomføre en ny ide.

Om du ser på seriegründere som gjerne startet i barndommen var gjerne ikke alle forsøkene verken like grandiose eller like vellykkede, spesielt ikke de første.
Enig kristoffer1. Læringsverdien av et slikt prosjekt er kanskje det som er mest viktig, for det er tross alt begrenset risiko og begrenset gevinst på import idag, spesielt når importen skjer kun for direktesalg uten ett etablert forhandlernett i bunn.

Det som er litt viktig å få med, er jo at det er sjeldent den første ideen som gjør at folk havner i en god økonomisk posisjon i livet. Ofte må folk prøve og kanskje også feile noen ganger før pengene faktisk kommer inn i stor nok grad til at det virkelig gjør forskjell.

En annen ting, det er ikke nødvendigvis en dårlig greie av investorer, banker og staten skyr slike opplegg. For det kan også bety at konkurransen blir begrenset tross alt. Og neste gang så har du kanskje en ide som du du eier hele veien fra fra ide til ferdig produkt og da kan du også påvirke resultatmargin på en helt annen måte og da har du også erfaring og logget tid som "kaptein" å vise til, da er det kanskje både lettere og viktigere å få inn investorer.

Idag så er det ingen reel forskjell på ideen din om du kjøper inn varer for 100 000 eller 700 000. Prisene du får vil ikke avvike dramatisk. Men når du eier en hel idekjede, så trenger du kanskje 40 millioner for å realisere ideen, og da er fartstid viktig. At du kan vise til at du har drevet eget, at du er en mann som lykkes og har viljen og drivet til å få det til. Og jo flere vellykkede prosjekter du har gjort tidligere jo mer kan du dokumentere at du er en mann verdt å satse på. Men det er frem i tid, idag må du bare vurdere om du har drivet, viljen og er villig til forsøke. Flopper det er det ingen katastrofe, lykkes du så tjener du en slant.
Sist endret av _abc_; 4. mai 2021 kl. 18:05.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
bare for å ta raskt, ser flere snakker om investorer og søke penger fra staten. Glem det. Din ide er at du skal kjøpe en ferdig vare og videreselge disse varene. Du blir altså en importør uten fast forhandlernett. Det er omtrent det laveste steget i nærlingslivet, det er noe alle kan kopiere om de ser at du tjener penger, og du er ikke på noen som helt måte unik, gjør noe unikt, eller selger noe unikt. Du blir en av mange. Investorer vil ikke bry seg, banker vil stort sett aldri låne ut penger til slikt, og statens mange næringspolitiske muligheter vil for din ide ikke være en reel mulighet. Fordi risikoen er minimal, i praksis begrenset til pris på innkjøpt vareparti, og oppsiden tross alt er begrenset siden du ikke eier selve produktideen, eller produksjonsprossessen så kan du heller ikke i spesielt stor grad påvirke marginene i stor nok grad til at du får risikopenger fra staten, investorer eller banker.
Vis hele sitatet...
Om man bare vil importere noe og selge videre så er jeg helt enig og et absolutt godt poeng å ta med. Men som et eksempel er det helt greit som en eksersis for hvordan starte noe - om det så er salg av fysiske produkter, SaaS eller en eller annen app.

Forøvrig ikke uhørt at, dersom man treffer en nisje hvor timingen er perfekt og er så tidlig ute at hele supply chainen er kjørende, at investorer hopper på for å booste veksten underveis. Det var nesten hipt å investere i en eller annen sparkesykkel-importør for noen år tilbake, heldigvis smalt bobla raskt etter bare et par måneder. Selv vet jeg om en bitteliten matimportør som nylig fikk litt investorpenger. Men det hører til sjeldenhetene.

Det som er digg når man gjør import av hyllevare er faktisk at man kan vokse organisk og ikke trenger investorpenger dersom man jobber smart. Men det skader ikke å være forberedt på hvordan ting bør presenteres.

Jeg tror også at å snakke med investorer kan være verdifullt da man kan få feedback fra folk som har vært ute noen sommernetter via business i noen tiår, selv om man vet at det kanskje ikke bunner ut i en investering (for jo, hvem gidder å investere i noen som importerer hyllevare og er helt i startfasen?). Skader aldri å snakke med folk som er flinkere enn en selv for å lære.

Dersom man vil bygge virkelig store selskaper med egen-designede fysiske produkter og salg av de på nett, så er erfaringen fra å importere hyllevare ekstremt gull verdt for senere løp. Eksempler er DB og Minimeis.

Det er vel ingenting som er lett når det gjelder å bygge business, så all erfaring er bra erfaring, og all kunnskap man kan få av andre slik at man unngår egne feil er bare bra. Handler bare å bygge opp egne skills så raskt som mulig.

(Men ja, tips: dropp innovasjon norge, i søken på kunnskap er de nødvendigvis ikke de beste kildene, finn heller folk som har vært i skyttergrava...)