Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5465
Hei

Jeg fikk en mer alvorlig type merknad for plagiat på en novelleanalyse som ikke vi skulle få karakter på, eller noen annen form for vurdering.

Jeg lurer derfor på om det egentlig er lov å gi denne type merknad for oppgaver som ikke er vurdering på. Vet man kan få konsekvenser hvis man får plagiat på tentamen, eksamen etc. men ikke oppgaver som ikke skal gi vurdering.

Takk for evt. svar
Ja, det har de vel. fusk er fusk. Dette burde det stå om i ordensreglene til skolen, eller på nettsiden deres.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Ja, det har de vel. fusk er fusk. Dette burde det stå om i ordensreglene til skolen, eller på nettsiden deres.
Vis hele sitatet...
Hmm. Det står ingenting om plagiat/juks på oppgaver som ikke har vurderingsgrunnlag, kun konsekvenser det vil få på eksamen
Sitat av Stillegardin Vis innlegg
Hmm. Det står ingenting om plagiat/juks på oppgaver som ikke har vurderingsgrunnlag, kun konsekvenser det vil få på eksamen
Vis hele sitatet...
Men faen!..
Det er nå en vanlig norm i samfunnet, at plagiat og juks er ikke greit. Faktisk så er det i mange tilfeller forbudt. Så det burde være ganske så totalt innlysende...
Sitat av Stillegardin Vis innlegg
Hmm. Det står ingenting om plagiat/juks på oppgaver som ikke har vurderingsgrunnlag, kun konsekvenser det vil få på eksamen
Vis hele sitatet...
Det får konsekvenser for deg da du sansynligvis ikke lærte det du skulle ha lært.
Er du sikker? Her er f.eks nettsiden til Nesodden VGS: https://nesodden.vgs.no/for-elever/r...sk-og-plagiat/

Ganske standard, gjelder vel de fleste VGS. Det er opp til skolen hvordan sånt håndteres uansett, med mindre det er såpass grovt at de må ta det videre. Går bare utifra at det er VGS du går på, men regner med det er lignende regler for høyere utdanning.

Selv om det ikke er karakter på oppgaven vil det fortsatt være godkjent, eller ikke godkjent. Det er jo på en måte en "karakter" selv om man ikke får et tall på det.
Det hadde vel vært bedre å skrive novelleanalyse av det som står bakpå boka enn å bli tatt for juks.
Da jeg gikk på barneskolen skulle vi skrive en artikkel om et tema, på papir. Kopierte hele wikipediasiden, til og med det som var skrevet i kursiv. Ble tatt for det og læreren meldte fra til foreldrene mine, som hjalp meg å skrive den! Ble ingen sak ut av det i ettertid
Du må jukse bedre. På ungdomsskolen leverte jeg inn et utdrag fra en bok jeg tilfeldigvis fant hos bestefar. På vgs leverte jeg første kapittel i Jo Nesbøs Frelseren (eller kanskje det var en av de mindre kjente bøkene) som novelle. Fikk bare 5, men læreren leste den opp høyt i klassen. Ergo: Du må plagiere fra noe som ikke ligger på Internet...
Hensikten med skole, er å lære. Hvis du ikke har interesse av å lære, så er poenget med å levere inn oppgaven også borte.

Snakk med læreren din om det er alternative oppgaver som muligens kan fange oppmerksomheten din litt bedre, og hjelpe deg mer i gang. Analyser er ofte lite gripende, men det finnes alternative måter å lære det på.
Sist endret av TilfeldigT; 22. februar 2021 kl. 21:39.
Sitat av Stillegardin Vis innlegg
Hei

Jeg fikk en mer alvorlig type merknad for plagiat på en novelleanalyse som ikke vi skulle få karakter på, eller noen annen form for vurdering.

Jeg lurer derfor på om det egentlig er lov å gi denne type merknad for oppgaver som ikke er vurdering på. Vet man kan få konsekvenser hvis man får plagiat på tentamen, eksamen etc. men ikke oppgaver som ikke skal gi vurdering.

Takk for evt. svar
Vis hele sitatet...
Plagiat er plagiat. Det er selvfølgelig ikke ulovlig for læreren din å si fra om at du plagierer. Jeg synes dog det er veldig rart at dere ikke skulle få noen som helst tilbakemelding på oppgaven? Læreren har altså ikke gitt noen tilbakemelding på arbeidet de har gjort i form av hva som var bra og ikke?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Du må jukse bedre. På ungdomsskolen leverte jeg inn et utdrag fra en bok jeg tilfeldigvis fant hos bestefar. På vgs leverte jeg første kapittel i Jo Nesbøs Frelseren (eller kanskje det var en av de mindre kjente bøkene) som novelle. Fikk bare 5, men læreren leste den opp høyt i klassen. Ergo: Du må plagiere fra noe som ikke ligger på Internet...
Vis hele sitatet...
Men mistenkes plagiat fra noe som ikke ligger på internett- f eks en gammel bok fra 50-tallet elns, så burde jo en seriøs lærer gå den ekstra mila og låne boka på biblioteket? Vel, i praksis gidder de kanskje ikke.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Men mistenkes plagiat fra noe som ikke ligger på internett- f eks en gammel bok fra 50-tallet elns, så burde jo en seriøs lærer gå den ekstra mila og låne boka på biblioteket? Vel, i praksis gidder de kanskje ikke.
Vis hele sitatet...
Hvis lærere mistenker plagiat, men ikke selv finner kilden, så spør de kollegene sine. Samler du en fem-seks norsklærere på samme sted og leser en håndfull setninger fra noe som har blitt utgitt på norsk mellom nå og istida, så er sannsynligheten ganske stor for at minst én av de har lest det og umiddelbart tar referansen...