Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3561
EDIT:
Skrev ikke ferdig tittelen og kunne ikke redigere den i ettertid, det skulle stå: "Krypto, hvordan invistere og holde det lovlig?"


Invisterte noen småpenger i crypto i 2019 og litt i mars 2020 når koronaen traff, hadde litt til overs nå i begynnelsen av februar 2021 så puttet inn litt til da.
Har stort sett brukt Coinbase appen når jeg har kjøpt, det har gått mye på impuls og har ikke hatt tid å vente de 1-3 dagene det har tatt å overføre til Pro versjonen.

1.
Er i grunn småpenger jeg har invistert men ser jo hvordan de har vokst over det siste halvannet år. Så lurer på hva jeg må gjøre for å holde det lovlig? Er ikke noe problem nå, men om de har stege noe jævlig om ti år og jeg trenger de i kontanter vil jeg ha mulighet til å overføre til konto uten at banken gar noe å ta meg på.

Er så mange spørsmål. Må jeg skrive alt jeg kjøpte og når, datids verdi og hva det har steget, eller hva jeg eier nå og begynne der? Vet jeg må skrive det på selvangivelsen eller noe, kan skrive av tap men må skatte for gevinst/formueskatt?
Forventer ikke at noen her inne skal forklare alt jeg må gjøre så lurer på hvem jeg skal ringe for å passe på at jeg gjør dette ordentlig, banken, skattevesen eller hva?

2.
I desember tradet jeg litt på Coinbase-pro, det var ikke mye penger men når jeg ser over statistikken hvor mye jeg har tradet iløpetav en mnd er det oppe i "høye" tall.
Så jeg lurer på om Coinbase raporterer til de norske myndighetene og hva som blir raportert, er det gevinst/tap eller totalt tradet volum?
Sist endret av utepaanordnes; 15. februar 2021 kl. 21:03. Grunn: Kunne ikke endre tittel på innlegg!
Slik jeg forstår det uten å ha gått i dyben, skal man ved kjøp rapportere følgende inn i skattemeldingen, samt ta vare på dokumentasjon som viser:

- Kjøpetidspunk
- Transaksjonskostander
- Markedsverdi

Ved salg ser det ut til at du må føre gevinst/tap for alle transaksjoner i skattemeldingen din uavhengig om du selger til fiat eller krypto, samt rapportere formuen din i kryptovaluta per 1.1 for foregående år.

Hvordan det løses i en situasjon hvor dokumentasjonen ikke er å oppdrive er jeg usikker på, da ville jeg tatt en telefon til skatteetaten.

Her står det bedre forklart
https://www.skatteetaten.no/person/s...rtuell-valuta/
Crypto er lovlig å eie det.
Bitruption har faktisk ett par linker til nettbutikker hvor man kan kjøpe lovlige ting med crypto.
Hei. Eg var i samme situation. Begynte med krypto i 2017 og lot det ligge til nå. Nå ville eg ha mulighet til å ta ut pengene lovlig. Bruk kryptosekken.
Helt genialt. Der kan en overføre rapporter fra coinbase, binance osv direkte. En trenger kun å følge anvisningen på kryptosekken. Eg fikk gjort opp skattemeldingen 3 år tilbake i tid fram til nå. Og alt stemte med det eg hadde regnet ut sjøl også. Alle transaksjoner kjem opp i rapporten samt salg/kjøps tidspunkt og kurser. Alt du trenger for å dokumentere for skatteetaten. . Tjenesten er gratis så lenge en har under 100 transaksjoner ila et år.
Du kan også logge inn på alltin via kryptosekken og levere skjemaet direkte ferdig utfylt.
Sist endret av norwegianhobo; 15. februar 2021 kl. 23:26.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Hei. Eg var i samme situation. Begynte med krypto i 2017 og lot det ligge til nå. Nå ville eg ha mulighet til å ta ut pengene lovlig. Bruk kryptosekken.
Helt genialt. Der kan en overføre rapporter fra coinbase, binance osv direkte. En trenger kun å følge anvisningen på kryptosekken. Eg fikk gjort opp skattemeldingen 3 år tilbake i tid fram til nå. Og alt stemte med det eg hadde regnet ut sjøl også. Alle transaksjoner kjem opp i rapporten samt salg/kjøps tidspunkt og kurser. Alt du trenger for å dokumentere for skatteetaten. . Tjenesten er gratis så lenge en har under 100 transaksjoner ila et år.
Du kan også logge inn på alltin via kryptosekken og levere skjemaet direkte ferdig utfylt.
Vis hele sitatet...
Takk!
Høres jo genialt ut, skal sjekke ut kryptosekken. Så får jeg ta en telefon til skattevesenet også for å være på den sikre siden.
Snakket med banken tidligere da det var gått noe skeis ved en overføring til utland, de sa jeg var pliktig å raportere mitt kundeforhold til de før jeg gjorde flere kjøp. Hvorfor det egentlig, jeg kan vel gjøre som jeg vil med mine penger sålenge jeg raporterer til skattevesenet. Eller er jeg faktisk pliktig å opplyse banken om "alle" børsene jeg handler på?

EDIT:
Fikk importert fra Coinbase og Coinbase Pro til kryptosekken nå men det kom opp noen feil jeg håpet dere kunne hjelpe meg med. Det under her er feil (selvom noe står i minus og noe i pluss eier jeg ikke lenger noen av disse coinsène), REP, EOS, ETH, XRP, XLM og USDC er tidligere blitt konvertert til annen valutta. Har bare brukt Coinbase og Coinbase Pro til all kjøp, salg, konvertering, så hvorfor kom ikke det med i raporten?

Augur REP -17,9900 0 NOK
EOS EOS 0,6211 22 NOK
Ethereum ETH -0,0021 0 NOK
Ripple XRP 40,0000 177 NOK (eier fremdeles 20XRP siden det ikke kan være mindre en 20 i lommeboken når man først har kjøpt noe.)
Stellar XLM 134,9800 489 NOK
USD Coin USDC -21,1624 0 NOK





Kjørte Marvin robotten, da kom dette opp:
Problem oppdaget


Du har ikke nok REP for å kjøpe 0,65321691 BCH den 28.09.2019 20:25:08.

17,99 REP skal ut/betales, men du har ingen spor av å ha REP på dette tidspunktet.

Du mangler altså 17,99 REP. Verdien av dette var 1 381,93 NOK på tidspunktet
(dette er eneste feil Marvin finner)

Når jeg går inn på Coinbase appen og i REP lommeboken står det,

Converted from Augur 19.99 den 28sep kl 08:25 PM
Recived Augur 19.99 den 28sep kl 1:42 PM

Når jeg går inn i Bitcoin Cash lommeboken ser jeg at det ble konvertert til 0.65 BCH den 28sep "Using REP wallet".

1. Så all info ligger på Coinbase/Pro, hvorfor kommer det ikke med?
2. Hvordan får jeg inn riktig info på at jeg ikke eier XLM, XRP og EOS?
3. Gjør det noe at USDC, ETH og REP står i minus?
4. All annen crypto jeg hadde stemmer med antall, så det over skal heller ikke regnes over i annen crypto, jeg har litt LTC og litt LINK, antall stemmer så feilene over må fjernes for at alt skal være riktig, hvordan løser jeg dette?
Sist endret av utepaanordnes; 24. februar 2021 kl. 14:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.