Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2190
en kompis av meg ble tatt med 7 gram bønne og jeg lurer på hvilken straff er det normalt og få?
(Han fikk et forelegg på 6000)
Sist endret av snipsilda sjøl; 11. februar 2021 kl. 08:01.
Det varierer veldig på inntekt og sånt. En venn som fikk aap fra nav ble tatt for oppbevaring av 300 g bønne. Fikk 3000 i bot eller litt mer etter å ha påpekt at h*n hadde svak økonomi
Forelegg, slik din kompis fikk er den straffen som er normalt å få. Summen på boten avhenger av hva man tjener. Jfr straffelovens § 27.
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-004.html#27
Han lever på aap og har ikke så mye å rutte med ☺ men takk for svar! Syntes det var merkelig han fikk 6k i bot
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Om han godtar forelegg men ikke botens størrelse vil de nesten alltid redusere beløpet.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Det varierer veldig på inntekt og sånt. En venn som fikk aap fra nav ble tatt for oppbevaring av 300 g bønne. Fikk 3000 i bot eller litt mer etter å ha påpekt at h*n hadde svak økonomi
Vis hele sitatet...


Hørtes veldig fantastisk ut! 3k for 300. Har kompiser som har blitt tatt med 50G og fått 30 dager betinget fengsel + bot. Grensa ligger på 15G til eget bruk...
Psykedelisk bakverk
Sitat av Duveitikkehvem Vis innlegg
Hørtes veldig fantastisk ut! 3k for 300. Har kompiser som har blitt tatt med 50G og fått 30 dager betinget fengsel + bot. Grensa ligger på 15G til eget bruk...
Vis hele sitatet...
Kan ikke skjønne hvor seiglivet den myten er. Det er ikke grense på 15 g til personlig bruk, det gjøres en individuell vurdering. Argumenter f.eks med at du kjøper i bulk for å spare penger, det er de som har bevisbyrden.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne tråden er verdiløs.

Hva er intensjonen til trådstarter? Å argumentere at straffen er for streng til påtalemyndighetene?
Straffeutmålingen skjer med mange flere faktorer enn mengden stoff og hvilket stoff det er.
Kort og godt vil du får varierende svar på hva folk har fått i straff, for slik er det.

knert1 er inne på noe med å lenke til loven som faktisk omhandler dette, men den "almindelige borgerlige straffeloven" fra det gamle av der mye er skrevet på dansk/gammelnorsk er opphevet nå og er erstattet av den nye Straffeloven som sier omtrent det samme som den gamle:
§ 53. Ilegging av bot
Bot kan ilegges som eneste straff når dette er bestemt i straffebudet.

Ved utmåling av bot skal det ved siden av slike forhold som i alminnelighet tillegges vekt ved straffutmålingen, legges vekt på lovbryterens inntekt, formue, forsørgelsesbyrde, gjeldsbyrde og andre forhold som påvirker den økonomiske evnen. Ved utmåling av bot overfor et foretak gjelder § 28.

Boten tilfaller staten når ikke annet er bestemt.

Dersom lovbryteren var under 18 år på handlingstidspunktet, kan retten bestemme at fullbyrdingen av straffen utsettes i en prøvetid (betinget bot). Prøvetiden skal i alminnelighet være to år. Fullbyrdingsutsettelse gis på det grunnvilkår at den domfelte ikke begår en ny straffbar handling i prøvetiden. I tillegg kan retten fastsette særvilkår som nevnt i § 36 og § 37 bokstav a til j. Den siktede skal få uttale seg om særvilkår før de fastsettes. § 39 gjelder tilsvarende så langt den passer. Ved forelegg gjelder reglene om betinget bot tilsvarende så langt de passer.
Vis hele sitatet...
Som et tillegg kan jeg nevne at min personlige erfaring tilsier at fordommer er involvert også.
Min venn fikk 12 000 i forelegg for 10 gram standard hasj, som de også hadde bevis for skulle selges videre (de var vel 3 kompiser som spleisa og han uheldige dro å henta).
Jeg fikk 4000 i bot for 12 gram med prima hjemmedyrket cannabis
Sist endret av Dodecha; 11. februar 2021 kl. 12:21.
Politiet gir oss som bruker stoff for mye i gebyr når vi blir tatt med brukerdoser,kompisen din fikk det litt billigere ellers,de grameirne han ble tatt for hadde sikkert fått rundt 9000.det fikk jeg ihvertfall og jeg gikk på sosialen på den tida,politiet gir faen i hva du tjener,har du ikke penger så er det inn å sone 500kr dagen. Mvh enol
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Det varierer veldig på inntekt og sånt. En venn som fikk aap fra nav ble tatt for oppbevaring av 300 g bønne. Fikk 3000 i bot eller litt mer etter å ha påpekt at h*n hadde svak økonomi
Vis hele sitatet...
Mulig at du kan hoste opp link til dommen/saken? Fikk selv ubetinget fengselsstraff 72 dager for litt under samme mengde, ikke tidligere straffedømt og også på aap. Vurdert å anke så da er denne dommen gull å slå i bordet med!
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble for noen år siden tatt for bruk, oppbevaring og produksjon av cannabis.
Hadde Ca 10 planter i blomst og 20 som stod i vekst, pluss noen gram med hasj. Jeg fikk et (ikke forenklet) forelegg på kr 8000 for dette...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mulig at du kan hoste opp link til dommen/saken? Fikk selv ubetinget fengselsstraff 72 dager for litt under samme mengde, ikke tidligere straffedømt og også på aap. Vurdert å anke så da er denne dommen gull å slå i bordet med!
Vis hele sitatet...
Snakk med en jurist om dette i det hele tatt er en god stratgi, min mening er: Det vil ikke ha noe å si i det hele tatt.
Sist endret av Dodecha; 11. februar 2021 kl. 15:09.
Skal du være med på leken, må du tåle steken?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Denne tråden er verdiløs.

Hva er intensjonen til trådstarter? Å argumentere at straffen er for streng til påtalemyndighetene?
Straffeutmålingen skjer med mange flere faktorer enn mengden stoff og hvilket stoff det er.
Kort og godt vil du får varierende svar på hva folk har fått i straff, for slik er det.

knert1 er inne på noe med å lenke til loven som faktisk omhandler dette, men den "almindelige borgerlige straffeloven" fra det gamle av der mye er skrevet på dansk/gammelnorsk er opphevet nå og er erstattet av den nye Straffeloven som sier omtrent det samme som den gamle:

Som et tillegg kan jeg nevne at min personlige erfaring tilsier at fordommer er involvert også.
Min venn fikk 12 000 i forelegg for 10 gram standard hasj, som de også hadde bevis for skulle selges videre (de var vel 3 kompiser som spleisa og han uheldige dro å henta).
Jeg fikk 4000 i bot for 12 gram med prima hjemmedyrket cannabis
Vis hele sitatet...
Ups... beklager dette. Har egentlig vært obs på dette siden datoen den den nye straffeloven ble fornyet, så at jeg presterte å henvise til denne loven er i beste fall sløvt... Poenget er at jeg veit at de fortsatt bruker inntekten som grunnlag. Jeg har ofte rettet meg selv der i siste liten, men greit å bli gjort oppmerksom på at glippen har forekommet Blir små-irritert av meg selv kjenner jeg...

Uansett så er tråden rimelig verdiløs ja. Straffereaksjonen er ofte veldig sprikende. Og ofte så finnes det 10-20 tråder fra før vedr straffereaksjoner og ikke minst hvor mange tråder det er om folk som må spørre freak hvor mye de skal ha i jointen sin. Husker da jeg leste om folk som hadde fått bot for halvhektoer, og nå har det visst blitt vanlig ganske vanlig praksis med bøter for større mengder, og godt er det. Når du får halv pris av det vanlige bare du går til innkjøp av hektoer, blir det for dumt om politiet skulle si "åja her er mere enn 10-20g(som mange hevdet var en magisk grense før), da skal du selge! For det skal du det! For det syntes vi!"
Det kommer veldig ann på distriktene. Noen opererer med 6-10.000 men som hos meg er 3000-3500 normalt
Har fått bot på 3000 for 0.5 bruning fra når jeg bodde i Bergen så det kan variere, å du lurer på hvilken straff han får? Han har jo fått bot da det er jo straffa det.
Sitat av snipsilda sjøl Vis innlegg
Han lever på aap og har ikke så mye å rutte med ☺ men takk for svar! Syntes det var merkelig han fikk 6k i bot
Vis hele sitatet...
Det er ganske vanlig spør du meg, og det er overkommelig å klare en bot på 6000 når man lever på AAP. Han må ringe statens innkrevingssentral å forklare situasjonen så får han en grei nedbetalingsplan. Sist jeg ble tatt for bruk var i 2012 da fikk jeg 3500 så er en del av gamet det her ass!