Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4887
Jeg og samboer leier en leilighet, og for noen dager siden ringte husvert og sa at han skal kjøpe hus så han skal selge leiligheten vi bor i.

I kontrakten står det at vi har 3 måneders oppsigelsestid, som vil si at vi må være ute av leiligheten den 30. April.

Jeg og samboer har muligens allerede funnet en ny leilighet fra 1. Mars. Det vil si at det gjenstår 2 måneder igjen i oppsigelsestiden. Men vi har ikke særlig lyst å betale leie i to måneder for en leilighet vi ikke bor i. Og det er veldig vanskelig å finne en bra leilighet der man kan starte å leie nøyaktig 1. Mai. Vi er ny i leiemarkedet, så vet ikke helt hvor vanlig dette er, men hvor fleksibel pleier husverter å være når man ønsker å flytte ut før oppsigelsestiden?
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg og samboer leier en leilighet, og for noen dager siden ringte husvert og sa at han skal kjøpe hus så han skal selge leiligheten vi bor i.

I kontrakten står det at vi har 3 måneders oppsigelsestid, som vil si at vi må være ute av leiligheten den 30. April.

Jeg og samboer har muligens allerede funnet en ny leilighet fra 1. Mars. Det vil si at det gjenstår 2 måneder igjen i oppsigelsestiden. Men vi har ikke særlig lyst å betale leie i to måneder for en leilighet vi ikke bor i. Og det er veldig vanskelig å finne en bra leilighet der man kan starte å leie nøyaktig 1. Mai. Vi er ny i leiemarkedet, så vet ikke helt hvor vanlig dette er, men hvor fleksibel pleier husverter å være når man ønsker å flytte ut før oppsigelsestiden?
Vis hele sitatet...
Du kan bidra til å få inn noen nye før, så slipper du sikkert å betale.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg og samboer leier en leilighet, og for noen dager siden ringte husvert og sa at han skal kjøpe hus så han skal selge leiligheten vi bor i.

I kontrakten står det at vi har 3 måneders oppsigelsestid, som vil si at vi må være ute av leiligheten den 30. April.

Jeg og samboer har muligens allerede funnet en ny leilighet fra 1. Mars. Det vil si at det gjenstår 2 måneder igjen i oppsigelsestiden. Men vi har ikke særlig lyst å betale leie i to måneder for en leilighet vi ikke bor i. Og det er veldig vanskelig å finne en bra leilighet der man kan starte å leie nøyaktig 1. Mai. Vi er ny i leiemarkedet, så vet ikke helt hvor vanlig dette er, men hvor fleksibel pleier husverter å være når man ønsker å flytte ut før oppsigelsestiden?
Vis hele sitatet...
kan jo være verdt å få inn dialog med husvert, siden han vil selge så er det fullt mulig han lar dere slippåe å betale for hele oppsigelsestiden, men gneerelt ja så må du betale alle månedene evt få noen andre til å flytte inn, dog ofte ikke lett det siste
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan bidra til å få inn noen nye før, så slipper du sikkert å betale.
Vis hele sitatet...
De skal selge leiligheten så ser ikke for meg de ønsker nye leietakere.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
De skal selge leiligheten så ser ikke for meg de ønsker nye leietakere.
Vis hele sitatet...
Nei men det kan jo hende de ønsker tilgang på leiligheten for å klargjøre salg..

Da kan det være kurant å foreslå en forhandling om at dere tar tapet med en måned hver mot at dere flytter ut 1. mars.

Det er ingen regel her men litt fleksibilitet da det er nesten umulig å organisere depositum fra forrige utleier til ny, flytte ut, vaske ut og flytte inn i ny leilighet samme dag.
Spør huseier om det er ok å betale leie ut februar bare, får dere et nei kjipt for dere, da er det jo bare å betale husleie ut oppsigelsestiden.
hva med å høre med huseier istedet for å spørre en haug randoms fra internet?
Utleier har rett til å kreve at dere følger kontrakten og det er det som er vanligst.

Men det er fullt lov og vanlig å hvertfall spørre om utleier kan være fleksibel og håpe på at han eller hun har mulighet til det økonomiske tapet det medfører for utleier. Men trokke man kan ikke forvente eller kreve det akuratt.
Du er i en helt vanlig problemstilling. Du må i utgangspunktet betale ut oppsigelsestiden. Dersom huseier finner en ny leietaker (som ikke vil være i det tilfelle her), så kan du slippe å betale deler av oppsigelsestiden.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan bidra til å få inn noen nye før, så slipper du sikkert å betale.
Vis hele sitatet...
Ja og normalt er det jo heller ikke vanskelig å få fylt på med nye leietakere. Akkurat i denne situasjonen vil det dog bli problematisk. For hvem ønsker å leie kun i 2 måneder?

Tror det kan lønne seg å via huseier få kontakt med ny eier og undersøke hva de tenker å gjøre med leiligheten etter overtakelse. Det kan godt tenkes de får på plass en avtale om fortsatt leie. Eller at ny eier sier at de vil videreføre leiekontrakten med den som leier når de overtar.

Om de får til noe slikt vil det bli langt enklere for ts. Enten kan de da velge å fortsette å leie der, eller så vil de nye leietakerne trygt kunne overta leiligheten fordi de da vet at kontrakten fortsetter selv med ny eier.