Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4828
Anonym bruker
"Fattig Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som tittelen sier. Hva gjør man hvis man blir stoppet av politiet med hasj eller cannabis i bilen? Da opp til 15 gram, stort sett bare snakk om 5g.

Jeg har aldri blitt tatt for noe narkotikaforbrytelser før, jeg har aldri kjørt under påvirkning og vil heller aldri gjøre det. En sjelden gang reiser jeg inn til gamle bekjente og handler meg en liten pose weed, som jeg tar med hjem for å kose meg med en helg.

Sceniarioet jeg er redd for er å bli stoppet i noe tilfeldig kontroll. Betjenten lukter hva jeg har med og spør hva jeg har i bilen.
Skal jeg være ærlig å si hva jeg har - eller si at det ikke er noe i bilen (som mest sannsynlig vil ende med ransaking)?
Hva skjer om jeg er ærlig?
Bare nekt, selv om du ikke er påvirka kan all befatning med narkotika resultere i førerkortbeslag.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du var sjafør i helgen, noen har mistet en boks med hasj/cannabis mens dere kjørte og du har ikke lagt merke til det.
Kjører aldri i bil dersom jeg har noe på meg. Men dersom du må, så sørg for at det er pakket godt inn. Slik at de ikke lukter det umiddelbart du ruller ned ruta. Ha det et sted hvor det ikke er synlig og som du allerede gjør... Kjør edru. Har du aldri blitt tatt før og blir stoppet, samtidig som at du er edru, så skal det mye til før de roter i bilen din. Kan de heller ikke lukte evt se det så skjer det ikke noe.

Kjøp med deg en meny fra McDonalds, ha sakene under servietter og matrester i den brune papirposen. Evt i brusbegeret. Det reddet meg en gang.
Bruk norgesglass
Anonym bruker
"Fattig Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg pleier alltid å pakke det godt nok ned i vakum poser slik at det ikke lukter, ihvertfall ikke for meg. Men etter å ha vært inne i leiligheten til en som selger weed så lukter det jo smått av meg også, så en godt trent nese vil kanskje klare å lukte det.

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kjøp med deg en meny fra McDonalds, ha sakene under servietter og matrester i den brune papirposen. Evt i brusbegeret. Det reddet meg en gang.
Vis hele sitatet...
Jeg legger det også langt vekk fra førersetet. Noen ganger under mattene i baksetet, andre ganger i bagasjerommet, etc.
McDonalds var et godt tips. Noen ganger tar jeg handleturen på butikken etter at jeg har handlet weed, og da kjøper jeg samtidig med en basilikumplante. En basilikumplante som ligger på toppen av en åpen pose får hele bilen til å lukte som en basilikumplantasje. Det overdøver det meste


Men.. hvis de skulle lukte det. Kan det skade "saken" min på noe måte å nekte for at jeg har noe slik at det ender opp med ransaking, tilkalling av hundepatrulje og generelt masse ekstra styr for dem?

Jeg ville aldri akseptert førerkortbeslag, det ville jeg tatt til retten. Jeg har vanskeligheter for å tro at de vil frata en 30+år gammel familiemann førerkortet, med straight rulleblad, livssituasjon som krever bil, fast jobb og inntekt siden jeg var ferdig på skole, drikker aldri alkohol og konsumerer kanskje 15-20g weed iløpet av et år, -kun for å bli stoppet med en liten pose weed.

Jeg ser for meg at hvis de insisterer på at det lukter weed, så gir dem seg jo ikke før de har funnet det. Så best case vil vel være en bot. Størrelse på boten spiller egentlig ikke så stor rolle. Kan det å nekte gi dem større grunn til å ransake hjemmet? Å skulle dra inn familie, naboer ser politibiler utenfor, osv er på en måte worst case.
For alle naboers del er jeg en helt vanlig A4 familiemann, mens for mine kompiser er jeg en ordentlig partyløve som trives best med trance, MDMA og THC

Med det som worst case i hodet - så leser jeg jo stadig artikler på div nettaviser om folk som blir stoppet med hasj eller weed, som ender opp med ransakelse i hjemmet hvor de finner mye mer. De ville ikke funnet noe mer hjemme hos meg, men jeg lurer på hva som eventuelt ville forårsaket noe som det.
Tja du får vel ta et standpunkt da vet du. Er det verdt risikoen i røke hasj, og ta mdma? Du vet jo risikoen. Og vi aner jo ikke hva politiet velger å gjøre om de faktisk finner knark på deg eller i bilen. Men generelt er det vel slik at jo større mengde de finner jo mer innsats vil de legge ned. Om du ikke takler razzia så må du kanskje bare droppe bruken av knark? Nå sier du jo ikke hvor ofte du bruker, men jo oftere du bruker hasj jo større er sjansen for at det blir utslag feks i promillekontroll. Så du kan jo evt. redusere risikoen ved at du reiser kollektivt. Er du avhengig av bil, og ikke klarer deg uten så vil det alltid være risiko for både at du blir tatt for bruk, mistenkt for ruskjøring og også at du ender opp med razzia. Som dine naboer naturligvis vil få med seg.
Anonym bruker
"Fattig Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
MDMA er det lenge siden nå, 1-2 gang i året og aldri jeg som fikser.
Hasj? vel, nå er det 8 mnd siden sist gang, så promillekontroll ville ikke gitt utslag. Jeg jobber mye natt og blir stadig stoppet i kontroller av politiet. Hvis de får opp noe statistikk over det så vil de jo se at jeg alltid har hatt ting på stell.

Å ta standpunkt til dette her har jeg allerede gjort. Jeg mener at alle mennesker bør stå fritt til å ruse seg på det de vil, så lenge det ikke negativt påvirker noen andre. Vi alle er frie individer og så lenge man kan ta kloke avgjørelser om hvordan man vil leve sitt eget liv så bør det være en menneskerett å kunne gjøre det, uten at noen med gammeldags tankegang og synspunkter skal bestemme hva jeg kan og ikke kan gjøre med mitt eget liv.
Jeg skjønner jo selvfølgelig selv at "kloke avgjørelser" kanskje ikke er forenelig med å bruke rusmidler med tanke på lovverket vi har, men jeg mener fortsatt at det er et overtramp av meg som menneske å nekte meg å bruke det, og jeg trives med å kunne koble litt av fra hverdagen en helg med en god joint.


Så spørsmålet mitt står vel fortsatt ubesvart.
Hvis man blir stoppet av politiet med en liten pose weed i bilen og de mistenker det, er det best å være ærlig om det, eller nekte?
Kan det gjøre vondt verre å nekte? / Kan det slå positivt ut å være ærlig?
Promillekontroll, blodprøver, bot er helt uproblematisk.
Vel du kan jo ta det standpunktet du vil, men bruk av droger er jo regulert i lovs form og snuten vil ikke tenke at det er ditt valg. Og spørsmålet var vel hva du risikerer. Og det vet vi jo ikke. Det kan komme an på mange ting, hvordan du oppfører deg i samtalen der de finner hasjen din eller du stryker på drug test. Eller kanskje har snuten en dårlig dag og du får svi for det. Er folk som er blitt tatt med kun en liten flis som har fått razzia.

Du nevner opp mot 15 gram. Da er du vel på ganske mange "brukerdoser". Opp mot 5 doser på grammet hos snuten vel? Da tenker de kanskje salg, eller at du er storforbruker og garantert påvirket slik at de vil umiddelbart ta lappen og ta deg inn til prøve, og da har du brått razzia mens du er å pisser på glass. Eller at de tenker at du selger og da MÅ de jo sjekke om du har mer hjemme.
Sist endret av _abc_; 17. desember 2020 kl. 00:33.
Det kan slå positivt ut å være ærlig, men mest sannsynlig ikke. Mindre sjanse for at det slår ut positivt å være ærlig en at det blir værre for å nekte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ville aldri akseptert førerkortbeslag, det ville jeg tatt til retten. Jeg har vanskeligheter for å tro at de vil frata en 30+år gammel familiemann førerkortet, med straight rulleblad, livssituasjon som krever bil, fast jobb og inntekt siden jeg var ferdig på skole, drikker aldri alkohol og konsumerer kanskje 15-20g weed iløpet av et år, -kun for å bli stoppet med en liten pose weed.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke vanskeligheter med å tro de ville fratatt deg førerkortet. Politiet opptrer særdeles firkanta i slike saker, og har vist at det ikke betyr noe om folk mister jobben om de mister lappen for eksempel. Det såkalte edruelighetkravet er svært (etter mitt syn urimelig) strengt. Er du ikke edruelig nok tar de sertifikatet ditt. Eksempelvis har folk mista lappen for å være påvirket og ha stoff på seg, uten å ha rørt en bil. Fordi det kan sannsynliggjøres at det ikke er et engangstilfelle.

Sitter på mobil, så dropper artikler, men det er vært mange saker i media. Fylkesmannen har gått ut og sagt at praksisen er ugrei. Det er skrevet opp og ned og i mente om hvorfor det er udemokratisk at politiet skal straffe borgere utenom domstol.

All ranting til side: Poenget er at det er skummelt naivt å tro at politiet ikke vil plage deg hvis du stort sett er A4, utenom cannabisbruken. I prinsippet er enhver befatning med narkotika grunnlag for at de kan ta lappen din og sende deg på pissings. Og de viser gang på gang at de digger å følge opp denne typen saker.
5g kan man fint svelge om man mistenker politikontroll. Har alltid hasjen i klokkelomma eller sokken slik at det er lett å få tak i dersom jeg må hive den i meg. Det har reddet meg en gang jeg svelget en femmer så fort jeg så blålysa til sivilen. De ransaket meg, kompis og bilen men fant ingenting. De ser ikke gjennom speilet at du gjør det.


EDIT ser nå at du skrev weed ikke hasj. Det er nok en litt annen sak da
Sist endret av Bluesky_; 17. desember 2020 kl. 04:04.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Det har reddet meg en gang jeg svelget en femmer så fort jeg så blålysa til sivilen. De ransaket meg, kompis og bilen men fant ingenting. De ser ikke gjennom speilet at du gjør det.
Vis hele sitatet...
Spøy du den opp etterpå eller hvor lenge var du stein etterpå?
Anonym bruker
"Fri Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøp den her: https://www.shady.no/products/stash-...er-green-500ml fyll den med vann, sleng reven oppi (selvfølgelig innpakket i noe zip opplegg). Tviler på at en politimann tenker så veldig mye over om det er en boks energidrikke i bilen som er uåpnet.
Anonym bruker
"Fri Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Spøy du den opp etterpå eller hvor lenge var du stein etterpå?
Vis hele sitatet...
Aldri blitt rusa av å svelge hasj rent (er ikke meg du spurte, just saying)
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legg den i baksete en plass, pakk den inn så minst mulig lukt.
Sammtyk til rasakelse, da det mest sannsynlig blir det uansett om du nekter.
Vist de finner det, virk overasket og si noe ala at du kjørte noen i helga, og at de må ha glemt det.
"Kan gjerne avlegge blodprøve da jeg aldri har brukt narkotika"
Den ville jeg gått for, mulig noen mener annerledes
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Aldri blitt rusa av å svelge hasj rent (er ikke meg du spurte, just saying)
Vis hele sitatet...
Da har du sikkert bare prøvd iceolator hasj. Hasj som er varmebehandlet under produksjon blir du SÆRDELES balle av for å si det sånn når du svelger det.
Anonym bruker
"Fri Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Da har du sikkert bare prøvd iceolator hasj. Hasj som er varmebehandlet under produksjon blir du SÆRDELES balle av for å si det sånn når du svelger det.
Vis hele sitatet...
Mye mulig, har bare gjort det 2 ganger tho. Etter det gikk jeg over til gode gamle smør i kasserolla + hasj oppi for så å lage skakkao / brownies etc av det. Jeg blir ALT for balle av edibles så foretrekker uansett å røyke det
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har aldri blitt tatt for noe som helst før. Puttet alltid hasj/andre drugs i bagasjerommet, inn i et lite rom hvor utstyr til å lappe dekk lå. Med andre ord greit gjemt i bagasjerommet. Kjører aldri skekk eller påvirket på noen måte. All rus og bilkjøring er en dårlig kombo. Følger du de samme reglene som meg, så skal det godt til at du blir tatt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har aldri blitt tatt for noe som helst før. Puttet alltid hasj/andre drugs i bagasjerommet, inn i et lite rom hvor utstyr til å lappe dekk lå. Med andre ord greit gjemt i bagasjerommet. Kjører aldri skekk eller påvirket på noen måte. All rus og bilkjøring er en dårlig kombo. Følger du de samme reglene som meg, så skal det godt til at du blir tatt.
Vis hele sitatet...
Kommer vel helt an på mengden du røker om du kan kjøre risikofritt? De hurtigtestene som brukes idag av UP og politi vil gi utslag på THC kanskje så mye som opp mot en uke og noen sier også oppimot 10 dager etter siste trekk. Så selv om du vet at du ikke kjører fjern så er det ikke sikkert UP sin hurtigtest sier det samme, og da blir det brått pissing.
Anonym bruker
"Leken Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis man helt tydelig kan lukte det har de rett på å ransaket bilen pga skjellig mistanke. Men om du pakker det godt og de ikke har skjellig grunn til å mistenke at du er rusa eller har noe ulovlig i bilen kan de ikke ransake og du kan nekte for at du har noe i bilen uten at de kan få gjort noe med det

Men de kan dytte inn flere ting under "grunn til mistanke" bla. hvis du har narkosaker på deg fra før eller er skikkelig baller mot deg å sier at de har fulgt etter deg fra en som selger.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Spøy du den opp etterpå eller hvor lenge var du stein etterpå?
Vis hele sitatet...
Haha! Desverre merket jeg ingenting, sikkert kaldpressa litt kjedelig å svelge så mye hasj og ikke engang bli rusa, men bedre enn flere tusen i bot.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kommer vel helt an på mengden du røker om du kan kjøre risikofritt? De hurtigtestene som brukes idag av UP og politi vil gi utslag på THC kanskje så mye som opp mot en uke og noen sier også oppimot 10 dager etter siste trekk. Så selv om du vet at du ikke kjører fjern så er det ikke sikkert UP sin hurtigtest sier det samme, og da blir det brått pissing.
Vis hele sitatet...
Joda mulig det. Men det jeg opplever er at politiet ikke er noe mistenksom. Ser ut som en ganske "straight" type, og kjører en ny bil, i mine yngre dager ble jeg stoppa skækk også men slapp all mistanke og fikk bare kjøre videre
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En ting jeg har lurt på et hvorfor de aldri har kontroller på E6/E18 inn og ut av byen. Serr, du hadde busta noen av de mest praktiske privilegierte stonere på den måten...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis man helt tydelig kan lukte det har de rett på å ransaket bilen pga skjellig mistanke. Men om du pakker det godt og de ikke har skjellig grunn til å mistenke at du er rusa eller har noe ulovlig i bilen kan de ikke ransake og du kan nekte for at du har noe i bilen uten at de kan få gjort noe med det

Men de kan dytte inn flere ting under "grunn til mistanke" bla. hvis du har narkosaker på deg fra før eller er skikkelig baller mot deg å sier at de har fulgt etter deg fra en som selger.
Vis hele sitatet...
Eller de synes du "ser litt sløv ut". Eller du "virker litt nervøs". Eller du "er litt blank i øynene".

Hvis de vil, så sjekker de bilen. Problemet er at "skjellig grunn til mistanke" er et arbitrært konsept, hvor politiet selv vurderer sannsynlighetsovervekt.

I praksis vil det si at de kan bruke nær sagt hva som helst som grunnlag for ransaking, uten konsekvenser. Det er vanskelig (umulig) å i ettertid bevise at du ikke så litt sløv ut, ikke hadde litt små pupiller, eller ikke fremstod som litt nervøs.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En ting jeg har lurt på et hvorfor de aldri har kontroller på E6/E18 inn og ut av byen. Serr, du hadde busta noen av de mest praktiske privilegierte stonere på den måten...
Vis hele sitatet...
På de aller fleste tidspunkt på dagen så er det for høyt trafikktrykk på E18 og E6 inn og ut av Oslo til stanse alle biler i kontroll. Således er store hovedveier på dagtid/i rushtid de beste veiene om man ikke vil bli stoppet tilfeldig Det sagt så har jeg selv opplevd å bli stanset i kontroll ca 1:30 og 2:00 på E18 på vei vestover ut av byen med noen ukers mellomrom for noen år siden, de sjekket bare førerkort og vognkort riktignok. Så helt trygg er man aldri..
Sist endret av Herr potet; 18. desember 2020 kl. 19:35.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen ganger har de hatt kontroll nede ved porsgrunn storkontroll... der er det mye fart fra kr. sand. noen ganger borte ved larvik struper de inn fartsgrensa og har politibiler for å få alle i en fil og stopper alle sammen