Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 13738
Skal flytte til Nederland om jeg får uføre igjennom.

Noen som vet om jeg må søke om å bo der, hvor er det billigst å bo?

Vet de har raske tog som gjør at jeg kan ta turen til Amster og handle litt når jeg vil og dra hjem igjen. Vil ikke bo i selve Amsterdam pga det er dyrt og tettbodd.
Trodde ikke man kunne flytte utenlands selv om man var ufør? Eller jeg trodde det, men noen sa det ikke går. Du må hjem til Norge hver 3 mnd å være der en viss stund. Her kan jeg godt ta feil :P
Hørte at når man får uføre kan man bo hvor man vil i Europa fordi vi er med i Schengen som sier at alle europeiske statsborgere kan bosette seg hvor man vil i EU
https://www.nav.no/no/person/flere-t...land#chapter-2

her kan du lese reglene.

har du ung ufør, så faller dette bort om du flytter permanent til utlandet. Det samme gjør medlemskapet ditt i folketrygden.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Det samme gjør medlemskapet ditt i folketrygden.
Vis hele sitatet...
Greia er vel at man søker om fortsatt medlemskap og betaler for det gjennom trygdeavgiften? Og slik får man forsette med trygden og har de samme rettighetene når man flytter hjem.

Hvis man flytter til Nederland må man også ha sykeforsikring der så det må man ta med i regnestykket.

Nederland er generelt dyrt bortsett fra mat og øl. Ting som verktøy, byggematerialer, kosmetikk og brukte biler er faktisk litt dyrere enn i Norge. Det finnes masse butikker som er billig men de selger som regel greier med veldig dårlig kvalitet.

Tror du må regne med at prisene på bolig ikke er så langt unna slik det er i Norge.
Sist endret av KnutAnkhAton; 9. april 2020 kl. 20:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser ikke helt at det er store fordelen flytte Nederland mtp trygd. Er det dyrt bo, forsvinner store deler av trygd alene der. Likt som her i Norge.

Flytter du feks til Spania. Er det mulig finne bolig ned i 3-4000 pr mnd med ok standard. Ikke uten grunn at trygda nordmenn bosetter seg i Spania.

Har du ikke en god uføretrygd pga god inntekt før du ble ufør.

Finnes andre lande enn Amsterdam man kan røyke seg en rev. Er det du har i bakhodet.
Tyskland er også et billig og liberalt land å bo i men de har ikke cannabisbutikker enda. Blir du tatt for å røyke på gata får du som regel bare beskjed om å gå hjem eller til en park og fortsette røykinga der. Litt forskjellig praksis fra sted til sted tror jeg.
Har vært i amsterdam 2 år på rad. Kjempe plass å oppleve men jeg ville ikke bodd der. Helseforsikring er dyrt og pålagt i Nederland. Og hvis du er uføre så regner jeg med du har helseplager.
https://www.pararius.com/apartments/amsterdam/0-700

Her kan du sjekke leiepriser i Nederland. Jeg sjekka bare i Amsterdam, der begynte det på 650€/måned (=7265 kroner/måned) for 6 kvadratmeter utenfor byen. Euroen er fortsatt sterk mot krona.

Regner med du vil bo i en av byene? Sikkert litt billigere å bo i Rotterdam, Utrecht, etc. Ellers er det noen andre land du kunne tenke deg?

Andre steder jeg kan anbefale hvor det ikke er noe stress å få tak i og røyke: Portugal, Spania, Tsjekkia.

Ser at Tyskland har blitt foreslått men det koster mer enn hva det gjør i Tsjekkia og Portugal. Spania varierer veldig prismessig på hvor du er i landet. Det varierer selvfølgelig i Tsjekkia/Portugal også men ikke like mye.

I Portugal hadde jeg hatt det bra med 10.000 i mnd inkludert leilighet, røykings og mat. Mye fine damer også.
Man får husleie ned mot 300-400 euro, kanskje 200 euro for et høl, i de små byene. Er dog veldig lavere standard enn Norge. Samme priser i Frankrike og Tyskland btw. Tenker da på steder ca samme størrelse som Halden, Kongsberg osv. Amsterdam er kjent for å være en av de dyreste stedene å bo i Europa.
Sist endret av Chronic420; 10. april 2020 kl. 16:52.