Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3681
Anonym bruker
"Oppblåst Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, vi er tre jenter som skriver en oppgave om bruken av ulike former for cannabis blant unge i Norge, men vi er ikke erfarene innen hyppig og langvarig bruk av cannabis. Vi har derfor kommet med noen spørsmål som kanskje noen her kan gi et bedre svar på en leger og forskningsartikler.

Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?
Når startet dere å røyke?
Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis? Forskning sier nei, men er intresangt å høre hva de som bruker det tenker.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alder: 28.

Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?
Positivt: jeg har det bra, tenker litt annerledes når påvirket
Negativt: jeg har alltid vært lat, men kanskje har bruken av cannabis gjort at jeg har forblitt lat. Dessuten har jeg fått en større mage pga all spisingen som blir gjort.

Har studert og vært i fulltidsjobb siden 2014, så kan ikke si at livet mitt har blitt særlig påvirket. Røyker dog ikke før jobb.

Når startet dere å røyke?
Startet i 2012, da jeg var 21.

Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis?
Du mener om det er lettere å gå TIL tyngre stoffer? For meg personlig er det ikke. Jeg har som sagt drevet med cannabis siden 2012. Har aldri brukt noe annet. Min dealer gav meg litt MDMA gratis for et år siden eller noe, men den ligger her fremdeles. Jeg vil heller røyke weed.
Anonym bruker
"Oppblåst Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar! Mente til tyngre stoffer ja.
Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?
Røyker jeg mye i perioder blir jeg en lat jævel uten ork til å gjøre noe.
Vet ikke om jeg har sett noen videre positive effekter, man kan kanskje fremme mindfullness som no positivt, men dats about it.
Når startet dere å røyke?
I 2007 var det vel.
Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis?
Jeg begynte å ruse meg på piller før cannabis, så vil vel si at røyking ikke har beveget mitt moralske kompass i noen grad. Men, altså, tror vel folk flest begynner med alkohol, og hva slags rusmiddel de kaster seg på etterpå har mer med hva de blir tilbudt. Er du glad-full på fest og noen tilbyr cannabis så blir det jo naturligvis til at du prøver det før noe annet, og cannabis er jo absolutt det mest sosialt aksepterte å dra fram i festlig lag. Men, har jo sett at folk har testet både kokain, diverse piller, lystgass, og mdma på party før de noensinne har røyket cannabis; nettopp fordi det er det som de blir tilbudt. Så tror gateaway-teorien handler om tilgjengelighet på cannabis kontra andre stoffer
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?
Negativt: Merker at konsentrasjonsevnen og den kognitive tenkingen svekkes noe etter hyppig bruk.
Positivt: Føler meg stort sett bedre og tenker mer positivt og konsekvent/rasjonelt. Bedre mindfullness.

Når startet dere å røyke?
Røyker sporadisk, i helger og i sosiale sammenhenger siden jeg var 16. Er 30 år i dag.

Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis?
Tvert i mot, nå ser jeg på tyngre stoffer som heroin, amf, meth, kokain.
Cannabis mener jeg heller åpner nysgjerrigheten rundt lettere stoffer som: sopp, lsd og mdma, ja de er faktisk mindre farligere i forhold til cannabis ifølge denne skalaen (også brukt av NRK brennpunkt):

https://upload.wikimedia.org/wikiped...DrugsTable.svg
Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?

Negativt; Da jeg var yngre røyket jeg en god del mer enn jeg gjør nå, typ 3-7 ganger i uken. I denne perioden merket jeg at jeg var mye mindre effektiv i skolearbeid osv.
Positivt: Jeg røyker en dag i uken nå, på fredager etter jobb. Jeg merket at jeg slapper av mye bedre etter å ha røyket. Alt stresset fra arbeidet forsvinner, og jeg får en slags "klarhet" uten å måtte tenke på de tingene jeg sliter med på jobb eller sosialt. Merker at jeg har det bedre med meg selv dersom jeg røyker en dag i uken, enn dersom jeg har pause eller er i utlandet.

Når det kommer til konsekvenser langvarig har jeg ikke merket noe til det. Har dog ikke startet så tidlig som mange gjør, og har alltid klart å bremse ned dersom jeg har merket at det har blitt for mye.



Når startet dere å røyke?
Da jeg var 18 røyket jeg for første gang, så 1.5 års pause før jeg begynte å røyke fast da jeg var 20.

Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis? Forskning sier nei, men er intresangt å høre hva de som bruker det tenker.

Nei, jeg tror ikke det. Men dersom man røyker mye cannabis er det ofte fordi man sliter med noe annet som man bruker cannabis for å "rømme fra". Når noen snakker om at det er lettere å gå over til tyngre stoffer fra cannabis tror jeg det er dette som er tilfellet. De fleste tunge rusmisbrukere har traumer de sliter med, og som de bruker rusen for å slippe unna. Jeg har venner som har rusproblemer, og det er i samtlige tilfeller snakk om psykiske problemer eller traumer som i utgangspunktet som har fått dem til å starte med rus.

Så det er ikke pga cannabis at de går over til tyngre stoffer, problemet er nok mer sammensatt.
Jeg har sluttet for mange år siden, men savner veldig ofte de positive effektene med cannabis. I min deby alder var ikke internett like atraktivt, og det fantes ikke noe informasjon tilgjengelig om hvordan man skulle bruke cannabis på en fornutfig måte.

Av positive effekter vil jeg først og fremst si at cannabis generelt gir en kraftig boost til kreativiteten der den akuratt på den arenaen fungerer som "anabole steorider" for hjernen. Det gjør at jeg generelt blir mer leken med en langt dypere forståelse for form, farge, språk, musikk, og filosofi. Jeg kan lese kjedelige bøker med langt mer inlevelse og interesse. På en måte føler jeg cannabis har evnen til å øke innnlæringsevnen innenfor visse typer informasjon.

Av negative sider så svekkes evnen til logikk. Det er lett og "missbruke" cannabis for mange da det gir liten og ofte en veldig behagelig hangover. Mange kan stagnere både fysisk og i tankegangen. I det sistnevnte har man stereotypen som henger seg opp i konspirasjonsteorier, da hjernen spinner rundt et lite begrenset område dag ut og dag inn. De får da en tendens til å overtenke og får problemer med å skille mellom rasjonell tankegang og fantasi. Der var jeg selv for en del år tilbake, og det var vel grunnen til at jeg sluttet.

Jeg startet å røyke når jeg var 17, og røyket fra regelmessig, sjeldent og fast til jeg var rundt tidlig i 30 årene. I utgangspunktet vil jeg ikke si at hasjen i seg selv førte til sterkere stoffer. Jeg var glad og fornøyd nok for at jeg hadde hasjen til å ta meg en liten flykt når jeg selv ønsket.Og hasj er en perfekt flykt med lite bivirkninger i forhold til de fleste alternativer. Men av min mennesketype ligger det iboende en "forsker" som lider av vitebegjær med en intens nyskjerrighet. Jeg viste innerst inne at jeg kom til å teste nesten alt av rusmidler lenge før jeg drakk alkohol. Og det hjalp akuratt ikke når jeg måtte inn under huden på langt mer kriminelle miljøer noen ganger for og få tak i noe å røyke på. Dette var i miljøer der det fløyt av alt av rusmidler. Det er en av grunnene til at jeg har valgt å engasjere meg i legaliseringsdebatten. Likevel må jeg vel understreke at min lefling med sterkere stoffer ikke gikk utover min kontroll. Jeg vil si jeg kom meg fint gjennom det. Det som gav meg mest problemer, anger, angst, uvenskap, dramatikk, med mye annen negativitet var utvilsomt alkohol.

Beklager eventuelt om jeg gikk meg vil i besvarelsen. Men dette er mine anekotiske opplevelser av noen år med hasjrøyking.
Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?
Angst og derealisering pluss luftveisproblemer. Ekstrem matlyst og vektøkning.
Fin rus, relativt ufarlig. Fjerner drømmer.

Når startet dere å røyke?
Når jeg var 16.

Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis?
Nei. Lysten til å prøve sterkere stoffer var der tidlig. Har PTSD, og det har ført til at mange alvorlige ting ikke føles så ille.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Debut: 17

Positive effekter:

- mindreinflammasjon og smerter generelt;
- når jeg går på cannabis om kveldene, så opplever jeg at har mindre smerter i typiske "kontorområder"
- at jeg er mindre sint og stressa
- jeg har bedre apetitt, syns basale matvarer blir mer smaksrike og spennende
- jeg tar livets tilbakeslag mindre personlig
- Jeg har lettere innsovning
- hemoroiden min trekker seg tilbake
- blir mer sosial
- mindre bakterier i munnhulen

Negative effekter:
- skrivingen blir påvirket
- Jeg kan skrive mindre variert, repetere ord, hoppe over ord, bruke lengre tid på finne riktige synonymer mens jeg er påvirket, men effekten er ikke like merkbar utenom de timene man er aktivt "fullpåvirket"
- glemmer ting, en liten nedsetting i evne til å planlegge, større villighet til å chille, mindre oppmerksom
- drømmer mindre (redusert rem søvn etter flere dagers kontinuerlig bruk)
- jointrøyking fører til dårligere respirasjon, hoste
- mer bakterier i munnhulen
- mer hunger etter karbohydrater

Om det er lettere å ty til tyngre stoffer? Bare når cannabisen uteblir, for den som har et akutt subjektivt behov de medisinerer, er min mening. Gatewayteorien er tilbakevist, håper dere ikke skal skrive bachelor om den.

I tillegg erstatter cannabis en hel del type medisiner (smerte, innsovning, antidepressiva, hodepinetabletter, anti inflammasjonsmedisiner som samlet sett ville være mye mer risikabelt å stå på, enn å kun stå på cannabis)

forutsetter her virkelige behov, selvsagt
Sist endret av meaculpaUIO; 4. mars 2020 kl. 13:32.
Alder 18.

Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?
Begge deler for meg. Kan jo fortelle litt om mitt bruksmønster. Røyker til vanlig et par ganger daglig med noen lengre og kortere pauser når jeg føler det mister for mye effekt.

Positive konsekvenser er at det får meg ut av huset, at det er sosialt og at en møter mange kule mennesker. Liker selvfølgelig også rusen godt. Føler også at jeg har blitt mer åpen for nye ideer og litt mer utadvendt, og at jeg som person har vokst mye siden jeg starta (men dette trenger jo ikke ha noe med cannabisbruken å gjøre).

Negative konsekvenser er at hvis man røyker mye over lang tid kan man bli skikkelig innrøyka, men dette varierer fra person til person. De negative effektene er ikke særlig påfallende og er småtteri som litt tregere reaksjonstid, litt dårligere korttidshukommelse, og at det noen ganger er vanskelig å "finne ord" men dette går over hvis man slutter bruk i en måned eller to. Ellers vil jeg si de største negative konsekvensene ved å røyke cannabis er dersom du blir tatt og får prikk på rullebladet.

Når startet dere å røyke?
Starta å røyke på ungdomsskolen, var vel 14-15 når jeg begynte, men kun sporadisk bruk på den tiden.

Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis?
I mange år pleide jeg alltid å tenke at dette var noe vås, og at alkohol er den egentlige gateway-druggen. Det mener jeg fortsatt.

Derimot tror jeg at for visse personer så kan det bli lettere å gå fra cannabis til tyngre stoffer dersom dealern går tom eller sånn som de siste månedene hvor det har vært "tørke" i store deler av landet. Da er det mange som spør om kontakten har no anna. Som dem ofte har.

Dette skjer fordi folk blir avhengig av cannabis og når en avhengighet først utvikles er den vanskelig å bli kvitt. Dette fører da til at når folk ikke har sin "fix" så blir de mindre skeptiske til andre rusmidler som finnes tilgjengelig.
Anonym bruker
"Oppblåst Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for veldig utfyllende svar! Det setter vi utrolig stor pris på.

[rusreform][/Om det er lettere å ty til tyngre stoffer? Bare når cannabisen uteblir, for den som har et akutt subjektivt behov de medisinerer, er min mening. Gatewayteorien er tilbakevist, håper dere ikke skal skrive bachelor om den.]

Nei, vi skal heldigvis ikke skrive om den, men syntes det er interessant å høre hva andre tenker om den på tross av at det ikke har noe forskning som tilsier at denne stemmer. Bacheloroppgaven vår er en kommunikasjonskampanje rettet mot unge (10.klasse til 1.VGS) hvor vi ser i følge tall fra ungdata at det er en økning av bruken av hasj. Her ønsker vi å informere om ulike konsekvenser av bruken av hasj, og må jo da også se på ulike positive effekter også.

Syntes selv dette er veldig interessant nå hvor både legalisering og rusreformen blir snakket mye om.
Alder: 53

Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?
Ja
Negative:
Generell tiltaksløshet, nedsatt korttidshukommelse mens påvirket.

Positive:
Jeg er en person som blir lett følelsesmessig engasjert, inkludert sint. Under påvirkning av cannabis blir jeg roligere og mindre konfliktorientert. Dette er positivt som pappa.

Når startet dere å røyke?
Da jeg var 20 år.

Er det lettere å gå til tyngre stoffer etter å ha røyket mye cannabis?
Overhodet ikke. Om det finnes en terskel, så er det å ha ruset seg. I likhet med de aller fleste kom alkohol først. Hvert rusmiddel har sin virkning og cannabis er på mange måter mest særegent.
Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?

For min del merket jeg utelukkende negative effekter etter langvarig bruk. Debuterte på rusbanen når jeg var rundt 15 med cannabis, mest sansynlig for å regulere et veldig ubalansert toleransevindu. Noe som funket i begynnelsen, men til slutt gjorde angst å depresjon verre.

Når startet dere å røyke?

Rundt 15års alderen på ungdomsskolen, begynte med hasj før alkohol.


Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis?

Etter min mening, både ja og nei. Tror det varierer veldig på grunnen til bruk hos personen, samt miljøet rundt den som bruker.
Selv kjenner jeg ingen som debuterte på rusbanen for første gang med en linje speed, men samtlige hadde vært innom cannabis.

Antageligvis fordi vi allerede var en stigmatisert gruppe "problem ungdom" som alle bar på sin bagasje, og brukte rus som utvei.

Mens andre som debuterer har helt andre grunner og forhold til rus

Vil dog tørre å påstå at å helt utelukke cannabis som gateway drug er litt naivt, alt etter hva man legger i ordet gateway.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alder: 33

Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?
Positivt: Jeg blir en mer kjærlig person og mer opptatt av å "nyte livet" i form av å sette pris på de små tingene under aktiv rus (sitte å nyte en kaffe på en uteservering om sommeren er heeelt nydelig når jeg er stein, kunne aldri ha gjort det nykter). Jeg er en person med lette asberger lignende symptomer og kan virke "kald", innesluttet og distansert til vanlig.
Negativt: Asosial, avhengighet og sterke abstinenser dersom jeg går uten i så lite som et døgn (irritabel, kraftig svetting, mangel på søvn), nedsatt matlyst.
Har alltid vært i fast jobb og ikke ruset meg på jobb, men jeg merker at jeg blir irritabel i løpet av arbeidsdagen og suget etter å røyke er stort, jeg kan avbryte avtaler for å komme meg hjem for å røyke.

Når startet dere å røyke?
Da jeg var 15, pause på 5 år i midten av 20 årene.

Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis?
Det er helt klart et alternativ å ty til tyngre stoffer dersom en ikke får tak i cannabis.
Dette har nok mer å gjøre med at tyngre stoffer er lettere tilgjengelig siden jeg må ha kontakter i rusmiljøet for å kjøpe cannabis.
Dersom det hadde vært tilgjengelig på polet ville saken vært noe annerledes for mange.

Jeg merker forøvrig stor forskjell på å røyke hasj daglig kontra pot, hasj kan gjøre meg deprimert og gir en mye større avhengighet.
Jeg begynte å røyke npår jeg var 16år, pga mye mobbing prøvejeg det, og hasj ga meg nye venner og jeg ble plutselig en av de kule folka på skolen. Helt teit egentlig.

Positivt: jeg sover så godt på hasj, jeg elsker å røyke og drikke en kopp kaffe når jeg står opp, og så legge meg igjen og kose med hunden, hun digger det også. Jeg er mer utadvendt, mindre nervøs, og svetter og skjelver mindre, svettingen og skjelvingen kommer av min pille avhengighet(18år på sobril/valium, begynte på tvang på psykriatrisk der eg var på tvang i 6mndd etter amfetmin psykose, og de skulle se under tungen min etter jeg tok de, ellers fikk jeg 'deposprøyte' i skinken sa de, hva som var i den sprøyten vet jeg ikke, men ville heller ta pillene). Jeg klarer å le høyt, jeg klarer nesten ikke le høyt uten hasj etter jeg ble mobbet for så mange ting, blandt annet latteren min. Jeg koser meg med små dagligdagse ting, støvsuge er jo helt greit liksom, men jeg blir jolitt lat da. Metadonen min funker mye bedre. Mat smaker ti ganger så godt, og jeg har god apetitt som jeg ikke har vanligvis. Mye positivt, mer en negativt for meg.

Negativt(noe her er positivt også): Jeg syns det går litt vel mye penger på det nå som prisen er 150kr grammet, det var 10kr før, og 400 for fem gram, og sju hundre for ti når jeg begynte, skulle vært de prisene nå også. Nå er det blitt tomt for hasj i hele landet som det er nesten nå, pga politiet har gjort enorme beslag, flere tonn. Jeg sover dårlig eller ingenting når jeg ikke har hasj. Jeg bruker mye ekstra piller når det ikke er hasj å få. Jeg får effekten som kommer NÅR jeg røyker, og så 'hjelper' det noen dager videre pga det henger lenge i systemet og jeg røyker mye når jeg først røyker, dette er jo positivt egentlig, men det negative er at når det slutter å 'hjelpe' begynner jeg å kaldsvette, skjelve litt, og jeg blir fort sur og negativ, så det er en slags abstinens av hasj, men i forhold til piller og opium stoffer er det barnemat, og mye av den abstinensen jeg får uten hasj er nettopp pga jeg har gått så lenge på piller at jeg sjelden får nok til å slappe av med bare det, men litt hasj er alt som trengs. Det er jo og egentlig positivt synsjeg. Littegrann hasj så er alle problemer vekk som dugg for solen=) Noen får angst av hsj og tåler det ikke, jeg hadde besk av en som brast i gråt og ødela hele stemningen når han fikk et trekk med hasj bare, men han hadde nesten nettopp gravlagt in kone, så jeg forstår han, men fy søren han tåler ikke hasj i det hele tatt.

Det er lettere å gå videre ti tyngre stoffer FORDI hasj er like ulovlig som andre stofffer, så for å få det må man ringe opp folk som gjerne vil selge deg andre ting om de ike har hasj, og desier det går fint å prøve et par ganger og lokker deg til å gjøre dumme ting. Hadde hasj vært ovlighadde terskelen for å gå videre til andre stoffer vært mye større, for hasj hadde blitt solgt på et slags pol der de kun selger hasj-produkter. Den beste måten å bruke hasj på er ålage det i mat med kokosfett. Hadde noen grønne store kapsler, som jeg fikk til 25kr stk, som holdt meg stein i sju timer minst, mye lengre en når det røykes. Synd jeg ikke får tak i de lengre.

Det er nå min mening om saken.

Peace love and unity, happyness for all freaks, hasj til folket. Forby alkohol heller. Det hadde halvert kriminaliteten her i landet er jeg sikker på, for det er i fylla folk banker ungene sine, voldtar og dreper.

saviour
Or... Are they? >_>
Traps are gay's Avatar
Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?

Positive:

1. Før jeg startet å røyke, så var jeg ganske ensom. Jeg hadde så og si 0 venner, bare 1 venninne som jeg pleide å spille LoL med noen få dager i uken.
Lang historie, kort - jeg havnet en dag i kontakt med en dealer som spurte om jeg ville være med på en joint. Jeg hadde absolutt null anelse om hva hasj var, enn at det var ulovlig. Siden jeg var så ensom og desperat etter et sosialt liv, så takket jeg ja.
Hva jeg startet å merke etter et par j's med forskjellige folk, var at det gjorde meg ekstremt sosial. Jeg var(og fortsatt er) ganske beskjeden, og det er ikke alltid like enkelt for meg å bli kjent med nye folk ved mindre jeg er høy.
Så hva jeg prøver å komme fram til, er at jeg endelig startet å skaffe meg venner, og jeg ble etterhvert sosial. Helt siden da, har jeg aldri opplevd å vært ensom lengre .

2. Jeg stresser veldig ofte, noe som er veldig problematisk da jeg lider med stressmigrene. Å stresse trenger ikke bare å være på grunn av noe negativt, men også helt vanlige ting som feks: "Hvem skal jeg invitere på festen,"... Å være høy slapper av tankene mine, og det er litt av en mer "flyt" oppi der .



Negative:

1. Siden jeg var en så ensom person før, så hadde jeg tid til mye skole i fritiden min - noe som gjorde meg selvfølgelig smart. Ikke bare gjorde jeg det bra på skolen, men jeg hadde en del hobbyer(Piano, maling, cosplay, gaming,)...
Vel, det gikk rett til dass. Joa, man kan bli kreative av hasj, men igjen så føler jeg ikke akkurat alltid for å male eller skrive noveller når jeg er høy .
Etter at jeg hadde røykt i rundt om kring 1 år, så merket jeg virkelig på endringene. Jeg gjorde det værre på skolen, og jeg prioriterte ikke piano like mye som jeg pleide å gjøre(Piano var noe jeg tok veldig seriøst og jeg var EKSTREMT dedikert).

2. JEG BLE SÅ LAAAAAT! Før så likte jeg å gå på turer osv, men etterhvert så ble jeg så lat at jeg bare droppa det. Vel, ved mindre jeg gikk med en j .

3. Dette er noe jeg har blitt bedre på, men før så var jeg så sykt plaget av noia at jeg aldri turte å ta j midt på dagen. Jeg følte at absolutt alle på hele planeten visste hvordan en j så ut og hva det luktet, og jeg måtte spraye meg selv minst 10 ganger med parfyme for å dekke over lukten før jeg gikk noen steder. Jeg får aldri røde øyne etter å ha røykt, men det var nesten som jeg starte å trippe meg selv out med at jeg hadde plutselig fått blod røde øyne, og at jeg måtte dekke de med solbriller.


Når startet dere å røyke?

Jeg tok min første joint når jeg var typ 13 år, men startet ikke fast før jeg ble 15.


Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis?

Jeg føler at det er veldig individuelt, for meg så handler det om selvkontroll. Før så hadde jeg bestemt meg for at jeg aldri skulle gå lengre enn hasj, og at det var grensa mi. Plutselig en dag så blir jeg tilbudt ecstasy knips, og fordi jeg er en person som blir enkelt overtalt + har ekstremt dårlig selvkontroll, så takket jeg ja. Aldri hadde jeg hørt om noe som het knips, og jeg visste ikke engang hvilket stoff ecstasy var. Etter den dagen så har jeg vært forelsket i MDMA, og tar det minst rundt om kring 2 ganger i måneden .

For meg så var det ganske enkelt å gå fra hasj til tyngre stoffer, fordi jeg hadde allerede ødelagt den veggen mellom å ta rus og ikke. Overgangen var stor selvfølgelig, men etter første gangen på MDMA så føltes hasj ut som absolutt ingenting. Og fordi emma er noe man ikke burde ta ofte, så ble jeg sugen etter andre tyngre stoffer fordi hasj ikke fristet. Derfor startet jeg å eksperimentere, og ting jeg aldri hadde trodd jeg skulle ta, ble fort en stor favoritt.


Lykke til med oppgaven!
Anonym bruker
"Tom Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
38:
Ingen positive sider av langvarig bruk, utenom det sosiale. Har brukt mange hundre tusen kroner på å røyke siden jeg var 16, ødela rullebladet, sitti fast i depresjon i 10 år pga bruken, og utviklet sterk angst og rus utløste psykoser etterhvert. Ingen psykiske problemer før jeg begynte å røyke, begynte som alle andre 16 åringer på fest og med venner men i 20 årene ble det daglig. Unnskyldte meg med at det var en velfortjent klapp på skulderen etter jobb og harmløs kveldshygge. Ble etterhvert arbeidsløs pga de psykiske problemene cannabisen skapte.

Ja, når man bruker en type rusmidler fast vil man alltid høre om og bli tilbudt andre ting. Det er få stoffer jeg ikke har prøvd. Cannabisen fikk jeg så høy toleranse for at det ble mer en kjedelig vane enn noe som ga meg et kick så når andre fortalte noe fett om andre rusmidler fikk jeg jo lyst til å prøve.

Er rusfri i dag og prøver å rette opp psyken og få livet på stell etter å ha kasta bort halve livet på hasj. Er det en ting jeg ville endra er det at jeg i så mange år niholdt på illusjonen om at cannabis ikke var farlig og at alle som sa noe annet bare drev skremselspropaganda. Nå skjønner jeg at det er ikke skremsel med advarsler med fakta for jeg og mange andre jeg kjenner endte med å oppleve akuratt det som advares om. Depresjon, psykoser, livet i stå, man får lugubre kontakter fra skummelt miljø og mange er plutselig i greier de ikke vil eller har godt av å være i.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg utbroderer mye rundt spørsmålene med ting jeg kommer på.
Regner med at det ikke skader siden det er en bacheloroppgave og dere ikke er kjent med "miljøet". Det er sikkert sunt å reflektere litt over det selv også

Har fulltidsjobb der jeg er edru, røyker daglig, men vanligvis ikke store mengder.
Går daglig rundt småfjern og koser meg, fungerer normalt til hverdagsaktiviteter og relativt edrulig rundt samboer.
Prøver unngår å bli en "dum/lat stoner", da det er ingen om vil leve med en sånn.

Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?
Positive
Blir mer bevisst på egen psyke. Tenker mer over hvordan man føler seg og hvordan man tenker.
Kanskje mer bevisst på andres psyke og følelser også.

Alt man gjør til daglig blir litt mer underholdende, spennende og utfordrende, og alt man liker å gjøre blir mye mer underholdende.

Kan f.eks ta på meg hodetelefoner og sose rundt i butikken med musikk på min egen sky, i min egen fart og kose meg.
Noe som til vanlig ville vært en litt slitsom og kjedelig aktivitet man bare må gjøre.
Eller man kan se på morsomme serier i sofaen, spise god mat og kose seg litt mer enn man ellers ville.

Hverdagslig liker jeg også at tidsperspektivet blir vridd. Så de 6 timene etter jobb kan føles ut som 12 timer med fritid.


I motsetning til mange andres erfaring/livsstil, så er cannabis en bra sosial greie for meg.
Man har noe til felles med folk man møter ute, noe å snakke om, mye røverhistorier og god stemning.
Man kan stikke ut fra den kaotiske baren til et rolig område med kjente og ukjente hyggelige folk og ta 20 minutter med rolig prat, bli mer kjent og slappe av.
Når vi kommer tilbake til baren sender man hverandre blikk og smil. Så føler det er enkelt å "bonde" med andre røykere.

Det er nok ikke bare positivt i det store bildet..
Men for min del er det en bonus at man kan møte venner å drikke 2-3pils(eller ikke) og røyke på en hverdag.
Få god stemning og god form, så dra hjem å legge seg uten å måtte krabbe til jobb neste morgen.
Drikker også betraktelig færre øl i helgene, så blir mye mindre fyllesyk.
Både fordi jeg drikker mindre når jeg fjern, og fordi å røyke bedøver fyllesyken søndagsmorgen.

Negative
Det åpenbare er at hukommelsen får en knekk.
Man blir litt mer sosete siden korttidshukommelsen er hullete og man roter litt.
Kan ærlig innrømme at det nok ikke er optimalt for jobbsituasjoner.
Men hjemme/utenfor jobb flirer jeg heller av det og smiler til meg selv når jeg oppdager jeg loker.

Men det sosiale kan også oppleves negativt.
Man lager fort sin egen sosiale boble.
Om man har valget mellom en rølpete høylytt fest med mye mennesker, og en fest med de gode kompisene, en sixpack og en bag er det fort gjort å velge det man åpenbart foretrekker.

Har nok godt over gjennomsnittet stort sosialt miljø med både nære venner, røykevenner, og festvenner.
Men til felles er jo at alle også røyker i varierende grad.
Er under en håndfull som personlig ikke har sansen for å røyke, men enten er nøytrale til at alle andre røyker, eller foretrekker å være med på fester der vi er fjerne istedenfor at vi er på fylla, høylytte og slitomme.


Når startet dere å røyke?
Prøvde par ganger som tenåring, men skjønte det var smart å vente. startet når jeg var rundt 20 år gammel.

Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis?
Vanskelig å si. Men jeg tror ikke det er det at man røyker mye som gjør det. Jeg tror heller andre faktorer som spiller inn.

Man trenger ikke nødvendgvis røyke, men oppdage rusmidler. Man oppdager at det finnes mye forskjellig rusmidler, blir interessert i disse og leser seg opp på hva som finnes der ute. f.eks igjennom freakforum.

Men man har nok lettere for å bli introdusert til de tyngre stoffene når man er i denne "boblen".
Siden boblen i stor grad består av folk som har gjort samme oppdagelsen.
At det finnes rus som er morsommere enn alkohol, og derfor foretrekker visse typer fester og stoffer.
Man ser hvordan disse menneskene reagerer på stoffene, og blir kanskje mer interessert, eller avskrekket.

På de riktige festene jo også alle samlet.
Noen ruller rundt på tepper og puter på gulvet og koser med hverandre.(mdma)
Et par sitter i hjørnet av sofaen på en lav dose sopp og snakker rolig, smiler, observerer og nyter musikken.
Et par sitter i sofaen å prater piss i timesvis, snakker med alle, og farter rundt om på festen.(kola,amf+alkohol)
Samt flere andre grupperinger med egne stemningsleier, noe for alle.

Alle beveger seg litt rundt og snakker sammen, og du er selvfølgelig alltids velkommen til å få/kjøpe deg inn på hva enn andre har tatt.

Skal sies at jeg bare har holdt meg til røykingen, så det kan bli høyere tilgjenglighet. Men er jo ikke vanskelig å la vær.
Du vet, just say no
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dere skal skrive bacheloroppgave og hevder det er mye snakk om legalisering i disse dager?

Da burde dere virkelig våkne opp og realitetsorientere dere en tanke eller to.

Rusreformen dreier seg om avkriminalisering, noe som er veldig forskjellig fra legalisering.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?
Drømmer ikke, THC har en dokumenterbar effekt på REM søvnfasen, til gjengjeld så får jeg virkelig livlige drømmer når jeg ikke røyker på en stund.

Når startet dere å røyke? ca 98'
Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis?
Nei, utenom cannabis var jeg interessert i hallusinogener (sopp og LSD) som jeg skaffet via helt andre kanaler. Med jobb og alt det der har jeg ikke rukket å drive med psykedeliske stoffer på flere år.

Det hender dealeren min har kokain eller mdma og om jeg har frihelg så hender det seg at jeg blir med ut på en liten fest, skjer vel ca 4 ganger i året.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Har dere merket noen positive eller negative effekter etter langvarig bruk av cannabis?
Positive: Blitt mer selvsikker, lært å bry meg mindre om hva andre tenker om meg.

Negativt: Blir lettere å ty til cannabis etterhvert, istedenfor andre aktiviteter man vanligvis ville gjort.

Når startet dere å røyke?
15 år

Er det lettere å gå fra tyngere stoffer etter å ha røyket mye cannabis?
Kommer an på hva brukeren vil ha ut av rusen; flykter man fra noe, eller bruker man for å utforske? For meg, nei. Jeg er godt lest opp på mange rusmidler, men or andre som har trodd på all propaganden kan cannabis være starten på eksperimentering med andre stoffer. Samme gjelder for de som misbruker, etterhvert vil toleransen øke og effekten bli svakere, da kan de ville ty til sterkere midler.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alder: 41
Begynte med hasj/weed da jeg var 32-ish.

Negative effekter: mister drømmene om natten noe som er en naturlig måte å bearbeide ting på.
Mange ruser bort følelser istedenfor å face de, slik jeg gjorde. Jeg røkte hver eneste kveld i flere år på rad med et fåtall pauser. Jeg trodde det ga meg en større innsikt. Nå har jeg vært et halvt år ute av tåka og vil bare anbefale alle som ikke tar det pga smerter etc å kutte det ut... har sett så mange som blir skada i hodene sine av dette.

Positive effekter er en «kjemisk» ro. Men det kommer ofte tilbake som angst. Å roe seg ned på en naturlig måte er hundre ganger bedre. Gå en tur el.

Hasj/weed er en naturlig plante, men langt i fra ufarlig.
Få opp øynene folkens

Om det kan ty til sterkere stoffer må vel i så fall være fordi miljøet har sterkere saker og tilby