Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 23471
Fortsatt god påske, freaks!

I utgangspunktet er vi ALLE kriminelle på en eller annen måte, i en eller annen grad...
Vi er villige til å trykke litt ekstra hardt på gassen om veien foran oss er tørr, fri for andre trafikanter og oversiktlig...vi kvier oss ikke for å ta en ekstra flaske eller kartong med oss fra duty free'en gjennom tolla etter en utenlandstur...ja, noen av oss kan sågar tenke seg å fyre opp noe annet enn sigar... ;-)

MEN... hvor langt er akkurat DU villig til å gå for å tjene penger eller hevne deg på noen...??
Jeg kjenner folk som har underslått skatt for millioner fra det offentlige, men de ville neppe bedratt/ ranet privatpersoner.
Kunne du vært despo nok til å slå ned en gammel dame som akkurat har tatt 9-10 tusen fra minibanken, slik at du fikk dekka ditt store behov for raske penger..?? Eller i det minste dytte henne over ende på bakken og stikke av med vesken hennes..??

Er du en snill og god person som aldri ville ha skadet andre mennesker..??
Ja, kanskje du til og med er veganer og kunne aldri en gang ha spist en kjøttbolle som indirekte medførte at et dyr eller kylling mista livet...??
Men om overfallsmenn voldtok/ mishandlet deg eller dine kjære, ville du DA vært villig til å knuse/ skjære gjerningsmennene til kjøttdeig for å fått utløp for raseriet og hevnbegjæret ditt...selv om du VISSTE politiet garantert blei å huka deg for dette i ettertid...??

Ja, ville tanken på reaksjon fra politi og rettsvesen hindret deg i å fysisk skade noen som fortjente det/ sto i veien for å gjøre deg til en rik kjeltring..??
Enn om ingen ville noensinne -- garantert -- finne liket av en du tok livet av (eller på noen måte knytte deg til ugjerningen)...hvor villig ville du DA vært til å legge alle hindringer til side...??

Min påstand er at vi alle begrenser oss, bl.a fordi vi ikke har lyst til å bli oppfattet som kriminelle/ dårlige personer av samfunnet/ folk rundt oss.
MEN jeg tror også at de fleste av oss ville ha beholdt pengene og aldri levert de til politiet/ hittegodskontoret, om vi tilfeldigvis fant en bag full av kontanter gjenglemt på offentlig sted/ liggende i skauen...og vi følte oss sikre på at ingen kunne vite at det var vi som stakk av med disse hundretusene/ millionene... ;-)
Personlig drar jeg en grense der andre kommer til skade, da gjelder det både psykisk og fysisk. Feks vil et brekk i et hus ikke skade personene fysisk, men de kan pådra seg store psykiske påkjenninger. Når det gjelder å finne en bag med flere millioner penger i, ville jeg nok levert det/latt det være mtp min egen sikkerhet. (Sett for mange filmer hvor sånne ting går dårlig). Når det gjelder en situasjon hvor man selv har blitt utsatt for vold/o.l er det litt vanskeligere, kunne nok gått for en "øye for øye" metode der ja.
Jeg er ikke mer ærlig enn andre, og ville nok fint tatt med meg en sum penger jeg fant i skogen. Og ville levd godt med det. Men å skamslå eller skade andre ville jeg aldri gjort. Uansett om jeg hadde vært sikker på å gå fri. Jeg har også hatt noen flasker for mye a bagasjerommet eller kofferten. Eller et ekstra tårn eller to med snus. Jeg ville ikke svindlet eller underslått millioner av kroner verken fra staten eller andre. Uansett hvor liten risiko det er. Ran eller innbrudd ville jeg heller aldri gjort. Stor belastning for den som rammes. Drap nei det kan jeg aldri tenke meg.

Hva er årsaken til det? Er det frykt for represalier fra samfunnet, i form av straff og lav aktelse? Nei jeg tro ikke det er primær årsaken. Mer det at det ville vært for grovt å skade noen. Å robbe noen ville kanskje ødelagt livet dems. Svære underslag ville vært mer enn min samvittighet kunne takle.

I bunn og grunn så gjør man vel sitt beste for å leve greit med seg selv. Ikke er jeg veldig religiøs så kan liksom ikke si at det er gudsfrykt som hindrer meg å bli mangemillionær på svindel og skattetriksing. Mer tanken på at om en unndrar så store beløp fra fellesskapet så kan det jo ramme noen. Og om andre da fristes til å gjøre det samme? Så har vi plutselig en ukultur som enkelte land i syd europa. Med stor svart økonomi og lav skatteinngang. Og det er ikke et samfunn jeg ønsker.
Sist endret av frtoretang; 26. mars 2016 kl. 16:23.
Har vært med på to kidnappinger pga. bøffing, den ene gangen med mild voldsbruk (altså ingen knekte lemmer eller noe annet som fordrer legehjelp). Det er nok det lengste jeg kan tenke meg å gå, med mindre det skulle gjelde voldtekt av noen som sto meg nær. Da kunne jeg nok ha skadet vedkommende. Mener ikke det er riktig, men sånn føler jeg det.
Det spørs litt, kunne gått ganske langt, må jo bli kriminell om jeg skal klare å overleve i det drittsystemet vi har her til lands.
Så lenge jeg tjener mer på kriminaliteten en noen andre taper på den.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det spørs litt, kunne gått ganske langt, må jo bli kriminell om jeg skal klare å overleve i det drittsystemet vi har her til lands.
Vis hele sitatet...
Overleve? Utdyp.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Så lenge jeg tjener mer på kriminaliteten en noen andre taper på den.
Vis hele sitatet...
Grand Theft Auto er vel verdt det, eller?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Så lenge jeg tjener mer på kriminaliteten en noen andre taper på den.


Overleve? Utdyp.
Vis hele sitatet...
For å ha råd til mat, husleie, klær, strøm, telefon osv.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
For å ha råd til mat, husleie, klær, strøm, telefon osv.
Vis hele sitatet...
En spesiell grunn til at du ikke kan få deg en drittjobb til å dekke disse behovene? Man lever ganske ålreit på minstelønn i Norge.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Jeg er ganske sikker på at for de aller fleste er det at hvis de, eller en av de nærmeste blir livstruet på en eller annen måte, kunne tatt liv evnt gjort så mye skade som mulig for å forhindre det.
Hvor alvorlig kriminalitet er DU villig til å utføre..??
Vis hele sitatet...
Vel, kjører lett i 95 i 70 sonen uten å få samvittighetkvaler.

Kriminalitet utover det ligger langt inne.
Har som hovedregel å ikke å gjøre meg til kjeltring for under hundre millioner.
Det er ganske enkelt ikke verdt det.
Jeg er ikke feilfri jeg heller! Det hender jeg er over fartsgrensa, bryter en vikeplikt eller glemmer å gi et tegn i trafikken. Men stort sett prøver jeg å følge lover og regler. Og etter det jeg forstår, så er lovene i Norge generelt så gode, at de stort sett er til det beste for oss alle.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det spørs litt, kunne gått ganske langt, må jo bli kriminell om jeg skal klare å overleve i det drittsystemet vi har her til lands.
Vis hele sitatet...
I Norge har vi så godt system, at det nesten godt gjort å falle mellom stoler. Eller sagt på en annen måte; det er vel få land som syr fetere puter under armene på sine innbyggere.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Så lenge jeg tjener mer på kriminaliteten en noen andre taper på den.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du, at du tjener mere på kriminaliteten enn det offeret taper?

Sitat av Slæsken Vis innlegg
For å ha råd til mat, husleie, klær, strøm, telefon osv.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke akkurat fet inntekt selv, men jeg klarer meg helt fint! Så kanskje senke kravene noe? Eller lære seg vekk fra impulskjøp, det har iallfall hjulpet meg mye.

Sitat av HanDuck Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at for de aller fleste er det at hvis de, eller en av de nærmeste blir livstruet på en eller annen måte, kunne tatt liv evnt gjort så mye skade som mulig for å forhindre det.
Vis hele sitatet...
En kan ikke akkurat kalle selvforsvar kriminalitet. Men du mener kanskje noe i mellom selvforsvar og kriminalitet? For jeg tipper, at det er mange gråtoner imellom.

Red: Og god påske til dere alle!
Sist endret av aluminiumfluorid; 26. mars 2016 kl. 19:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Problemet er det alltid vil være en mulighet for å bli tatt for noe selv om du er forsiktig, så for de fleste normale mennesker vil det aldri være verd risikoen. Jeg ofrer ikke det å gjøre alvorlige kriminelle handlinger en tanke fordi jeg har alt å tape på det. Selvsagt har jeg brutt loven, men da snakker vi om lovbrudd på linje med det å gå på rød mann på fotgjengerfeltet.

Hvis du allerede er på samfunnets skyggeside har du selvsagt mindre å tape, og kanskje du også mangler normale sperrer og impulskontroll. Da snakker vi om folk som er sterkt i faresonen for å bli kriminelle.

Selvsagt går det an å se for seg et scenario hvor jeg ble drapsmann eller begikk annen grov kriminalitet, men da snakker vi nesten helt teoretiske situasjoner med tanke på miljøet jeg vanker i og landet jeg bor i.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Wild Vis innlegg
Vel, kjører lett i 95 i 70 sonen uten å få samvittighetkvaler.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er litt interessant.

Folk ser på fart som relativt uskuldig - men like fullt er det fullstendig åpenbart at det er kvardagskriminaliteten som har størst skadepotensiale. Ein frontkollisjon i 95 overlever du stortsett ikkje. Ein i 70 har du gode sjanser for å overleve.

Tilsvarande er sideterreng, kryss og mykje anna tilpassa fartsgrensene i mange tilfeller, noko som og aukar risikoen ved utforkøyringsulukker uproporsjonalt.

Estimat tilseier at 25%, eller 60 liv i året kunne vore spart om folk hadde helde fartsgrensene. Eg kan ikkje komme på tilsvarande vanleg kriminalitet som har så direkte og åpenbare konsekvensar - og som er så sosialt akseptert.

(Eg meiner på ingen måte å påstå at eg ikkje køyrer for fort sjølv, så ver så snill å ikkje komme med kritikk av at eg set meg på ein høg hest. Det gjer eg ikkje. Eg peikar berre på eit, i mine auge, interessant poeng)
Svindle/rane tidligere pedofile og overgrepdømte folk i samfunnet, dette er noe jeg kan gjøre uten samvittighet! Ingen har vel sympati for slike folk?
Personlig skiller jeg, og sikkert de aller fleste mellom ulovlig og umoralske ting:

Å laste ned den nyeste hollywood filmen eller rulle seg en joint er ulovlig, men i mine øyne, ikke moralsk feil.
Å spise kjøtt eller gå med pels er ikke ulovlig, men i mine øyne, er det moralsk feil osv.

Jeg sier ikke at jeg har noen fasit på livet og jeg har forståelse for folk som tenker annerledes en meg da alle disse vurderingene vi gjør tar vi bare selv inni hodene våre basert på arv og miljø.

Jeg synes det er et rart spørsmål å stille fordi hva og hvor alvorlig en kriminell aktivitet er forblir kulturelt betinget.
Sist endret av Juicekongen; 26. mars 2016 kl. 20:33.
Stjeling fra privatpersoner, overgrep mot kvinner, forulempe barn og et par andre sånne ting har jeg nulltoleranse for.

Ellers så kan en vel si at alt av lover og regler i samfunnet er totalt fjernet fra mitt vurderingsgrunnlag før handling. For meg spiller det ingen rolle om noe har 10 år strafferamme eller ikke; det som betyr noe for meg er mitt egne moralske kompass og mine konkrete vurderinger. Straff og sjanse for å bli tatt bidrar i "pro's & con's" på lik linje med alle andre bidrag til saken som vurderes.

Høres ut som et rævhål, men jeg er faktisk et genuint godt menneske.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvordan vet du, at du tjener mere på kriminaliteten enn det offeret taper?
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på saken, men dersom det ikke er fysiske tall å regne til vil jeg bruke hodet og avgjøre. Dette gjelder hovedsaklig generelle følelsesmessige reaksjoner. Se for deg at du er på vei hjem, du har ikke penger til smør på brødskiva engang, men du overlever jo helt fint. Foran deg går det en person, og denne personen mister en 500 lapp fra baklomma. Her er to forskjellige situasjoner; Ene situasjonen går det en du vet har lite penger, alenemor med 2 unger og det er juletider. Her ville jeg plukket opp lappen og gitt den til dens eier. Den andre situasjoner går ''pappagutt, og nestleder i hans firma'' til sin nye Ferrari Enzo. Her ville jeg tatt 500 lappen selv.

Ellers har jeg gjort mer U-etiske forbrytelser, som småsalg av morsomme saker, selv til mennesker som sliter psykisk. Dette angret jeg på i ettertid, men fikk noe blod på tann da lappene hjalp meg veldig i en trang økonomisk situasjon. Jeg har også en noe mer uskyldig vane av å ''naske'' småting i fylla. Ingenting jeg ville giddet i edru tilstand, men når jeg er full får jeg ''Yeah, fuck it!'' modusen min på. Kjempeteit, egentlig. Blir for det meste blandevann fra bensinstasjoner osv. Dersom noen stjeler drikken min på fest har jeg en tendens til å stjele drikken til noen andre.

På veien kjører jeg vel av og til over fartsgrensen som de fleste andre.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Akkurat det er litt interessant.

Folk ser på fart som relativt uskuldig - men like fullt er det fullstendig åpenbart at det er kvardagskriminaliteten som har størst skadepotensiale. Ein frontkollisjon i 95 overlever du stortsett ikkje. Ein i 70 har du gode sjanser for å overleve.

Tilsvarande er sideterreng, kryss og mykje anna tilpassa fartsgrensene i mange tilfeller, noko som og aukar risikoen ved utforkøyringsulukker uproporsjonalt.

Estimat tilseier at 25%, eller 60 liv i året kunne vore spart om folk hadde helde fartsgrensene. Eg kan ikkje komme på tilsvarande vanleg kriminalitet som har så direkte og åpenbare konsekvensar - og som er så sosialt akseptert.

(Eg meiner på ingen måte å påstå at eg ikkje køyrer for fort sjølv, så ver så snill å ikkje komme med kritikk av at eg set meg på ein høg hest. Det gjer eg ikkje. Eg peikar berre på eit, i mine auge, interessant poeng)
Vis hele sitatet...
Har vel heller noe med saken å gjøre at sjansen for at akkurat du er ansvarlig for noe alvorlig er relativt rimelig liten, og da er det liksom litt sosialt akseptert. Men når alle gjør det blir det jo raskt noe mer brutale tall i en helhet.
Sist endret av Relevant; 26. mars 2016 kl. 20:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Akkurat det er litt interessant.

Folk ser på fart som relativt uskuldig - men like fullt er det fullstendig åpenbart at det er kvardagskriminaliteten som har størst skadepotensiale. Ein frontkollisjon i 95 overlever du stortsett ikkje. Ein i 70 har du gode sjanser for å overleve.

Tilsvarande er sideterreng, kryss og mykje anna tilpassa fartsgrensene i mange tilfeller, noko som og aukar risikoen ved utforkøyringsulukker uproporsjonalt.

Estimat tilseier at 25%, eller 60 liv i året kunne vore spart om folk hadde helde fartsgrensene. Eg kan ikkje komme på tilsvarande vanleg kriminalitet som har så direkte og åpenbare konsekvensar - og som er så sosialt akseptert.

(Eg meiner på ingen måte å påstå at eg ikkje køyrer for fort sjølv, så ver så snill å ikkje komme med kritikk av at eg set meg på ein høg hest. Det gjer eg ikkje. Eg peikar berre på eit, i mine auge, interessant poeng)
Vis hele sitatet...
Tja, estimatet tar vel gjerne utgangspunkt i at alle fartssyndere yter samme bidrag til ulykkeforekomsten, noe som ikke representerer realitetene på noen god måte. Selv hvis det er justert for grad av overtredelse.

Det er særlig noen individer som utmerker seg negativt hva risikabel kjøring gjelder, og enda disse også kjører for fort så gjør det ikke familiefaren med 30 skadefrie år bak seg og 100km/t nedover motorveien noe mer farlig for sine omgivelser.

En annen ting er jo omfanget. Hvis du tenker på hvor mange timer det kjøres for fort totalt sett i landet i løpet av et år så er dette jo snakk om usannsynlig små sjanser som tas, men grunnet kvantitet så får det summert sett omfattende følger.

Er nok veldig mange sjanser en i gjennomsnitt tar i løpet av en dag som er farligere enn å kjøre litt for fort, men fordi skalaen er en helt annen vil aldri eksempelvis uforsvarlig atferd på en anleggsplass resultere i tall av samme størrelsesorden.
Sist endret av Tøffetom; 26. mars 2016 kl. 21:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tja, estimatet tar vel gjerne utgangspunkt i at alle fartssyndere yter samme bidrag til ulykkeforekomsten, noe som ikke representerer realitetene på noen god måte. Selv hvis det er justert for grad av overtredelse.
Vis hele sitatet...
Høgare fart fører til større konsekvenser ved ulukke, og aukar ulukkessjansen. Sjølv om du køyrer prikkfritt vil konsekvensane verte større om andre, som held fartsgrensa, gjer feil. Så det er åpenbart at høgare fart fører til høgare risiko, uavhengig av kor god du er til å køyre.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er særlig noen individer som utmerker seg negativt hva risikabel kjøring gjelder, og enda disse også kjører for fort så gjør det ikke familiefaren med 30 skadefrie år bak seg og 100km/t nedover motorveien noe mer farlig for sine omgivelser.
Vis hele sitatet...
Som nevnt over så er dei farlegare for omgjevnadane og seg sjølv, ettersom dei for det første får mindre handlingsrom ved eigne eller andre sin feil, og konsekvensane av feilgrep vert større. Så det er galt.
Ridder av 1. klasse
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Min påstand er at vi alle begrenser oss, bl.a fordi vi ikke har lyst til å bli oppfattet som kriminelle/ dårlige personer av samfunnet/ folk rundt oss.
MEN jeg tror også at de fleste av oss ville ha beholdt pengene og aldri levert de til politiet/ hittegodskontoret, om vi tilfeldigvis fant en bag full av kontanter gjenglemt på offentlig sted/ liggende i skauen...og vi følte oss sikre på at ingen kunne vite at det var vi som stakk av med disse hundretusene/ millionene... ;-)
Vis hele sitatet...
TS er definitivt inne på noe her! Akkurat dette med at vi begrenser oss, fordi vi ikke har lyst til å bli oppfattet som kriminelle/ dårlige personer av samfunnet/ folk rundt oss.

Tror nok at samfunnet har en stor betydning for hvor langt vi er villige til å gå når det gjelder kriminalitet. Vi har det tross alt rimelig bra her i Norge, men hvis ting hadde snudd og det f.eks ble mangel på mat (altså sult), er jeg ganske overbevist over at mange hadde hvert villig til å begå kriminalitet for å skaffe seg mat.

Selv tror jeg at dersom noen som står meg nært, hadde blitt utsatt for voldtekt eller misbruk, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde klart å besinne meg, dersom jeg møtte på gjerningsmannen på gaten. Spesielt ikke dersom politiet ikke hadde klart å gjøre jobben sin og gjerningsmannen hadde gått fri.
Jeg gjør som de fleste, kjører litt for fort, tar med litt for mye gjennom tollen og bruker tidvis ulovlige rusmidler.

Å få straff eller ikke har veldig liten betydning for hva jeg ønsker å gjøre av ulovligheter. Jeg ville f.eks. ikke stjålet eller banket opp noen, uansett om jeg ville komme fra det uten å bli tatt. Jeg har opplevd at noen skadet meg, mye, men likevel har jeg aldri fantasert om å ta hevn. Hadde jeg hatt lyst til å ta hevn tviler jeg på at loven ville holdt meg fra det, da ville jeg bare gjort det.
Ts var innom hevn. I dagbladet idag står det om en misfornøyd frisørkunde som stormet inn hos en frisør i Oslo og klippet av frisøren alt håret. Da er man enten veldig opptatt av hevn eller har fått en helt forferdelig hårklipp

http://www.dagbladet.no/2016/03/26/n...vold/43657561/

Selv ville jeg vel stoppet hevntoktet idet betalingen skulle gjennomføres. Nekte å betale for dårlig klipp er innafor, å true med kniv for så å skamklippe frisøren er uttafor slik jeg ser det.

Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg gjør som de fleste, kjører litt for fort, tar med litt for mye gjennom tollen og bruker tidvis ulovlige rusmidler.

Å få straff eller ikke har veldig liten betydning for hva jeg ønsker å gjøre av ulovligheter. Jeg ville f.eks. ikke stjålet eller banket opp noen, uansett om jeg ville komme fra det uten å bli tatt. Jeg har opplevd at noen skadet meg, mye, men likevel har jeg aldri fantasert om å ta hevn. Hadde jeg hatt lyst til å ta hevn tviler jeg på at loven ville holdt meg fra det, da ville jeg bare gjort det.
Vis hele sitatet...

Det er vel litt som tøffetom sier, at en følger først og fremst sitt eget moralske kompass. Så kommer strafferammer og slikt inn. Feks en par flasker ekstra er ok når en går gjennom tollen. Det å kjøre en lastebil full av sprit over svinesund ville for de fleste føltes veldig galt og langt utenfor det en ville funnet på.
Sist endret av frtoretang; 26. mars 2016 kl. 23:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det å kjøre en lastebil full av sprit over svinesund ville for de fleste føltes veldig galt og langt utenfor det en ville funnet på.
Vis hele sitatet...
Ville det føles galt fordi det er en såpass alvorlig forbrytelse (jfr. strafferammene du nevner), fordi du ville bidratt til problemene som tilgang på billig smuglersprit påfører samfunnet, eller begge deler?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Akkurat det er litt interessant.

Folk ser på fart som relativt uskuldig - men like fullt er det fullstendig åpenbart at det er kvardagskriminaliteten som har størst skadepotensiale. Ein frontkollisjon i 95 overlever du stortsett ikkje. Ein i 70 har du gode sjanser for å overleve.

Tilsvarande er sideterreng, kryss og mykje anna tilpassa fartsgrensene i mange tilfeller, noko som og aukar risikoen ved utforkøyringsulukker uproporsjonalt.

Estimat tilseier at 25%, eller 60 liv i året kunne vore spart om folk hadde helde fartsgrensene. Eg kan ikkje komme på tilsvarande vanleg kriminalitet som har så direkte og åpenbare konsekvensar - og som er så sosialt akseptert.

(Eg meiner på ingen måte å påstå at eg ikkje køyrer for fort sjølv, så ver så snill å ikkje komme med kritikk av at eg set meg på ein høg hest. Det gjer eg ikkje. Eg peikar berre på eit, i mine auge, interessant poeng)
Vis hele sitatet...
Du har nok rett, men her oppe i nord kan man kjøre kveld og natt i flere timer uten å møte biler.
Da hender det at man tøyer fartsgrensene en smule.
Jeg trodde i utgangspunktet jeg aldri var i stand til å utføre noe som kunne være til harme for andre, men etter 10 år på amfetamin og vanking i uheldige miljøer ble jeg tilslutt så bitter og forbanna at jeg knivranet en person, uten at det var for vinningens skyld, men begeret var rett og slett fult etter å ha blitt lurt og behandlet på en nedverdigene måte over tid.
Interessant tråd. Jeg har ofte diskutert dette med mine venner selv, og vi er svært sjelden enige på hvor grensa går. Jeg har for eksempel sett for meg at datteren min på 2 år bli seksuelt misbrukt, og at jeg tar personen på fersken. I en sånn situasjon er jeg egentlig redd jeg ville ha svartnet helt, og Gud vet hvor det ville endt.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Ville det føles galt fordi det er en såpass alvorlig forbrytelse (jfr. strafferammene du nevner), fordi du ville bidratt til problemene som tilgang på billig smuglersprit påfører samfunnet, eller begge deler?
Vis hele sitatet...

Først og fremst fordi å selge billig smuglersprit ofte retter seg mot de som virkelig ikke trenger tilgang på billig sprit. Akkurat likt som med knark. En liten lisse er gøy en lørdags kveld. Det er ikke gøy å rekruttere unge til å bruke sterkere stoffer eller ennå verre pushe sterke droger på unge mennesker.
Jeg ville begått barmhjertighetsdrap.
Det vet jeg.

Annet enn det, tror jeg det er veldig vanskelig å være rasjonell her bak pcen og tenke seg frem til hva en kanskje kunne være i stand til.
Jeg tror de fleste er villig til å gjøre stort sett det meste hvis de blir presset hardt nok opp i et hjørne.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Høgare fart fører til større konsekvenser ved ulukke, og aukar ulukkessjansen. Sjølv om du køyrer prikkfritt vil konsekvensane verte større om andre, som held fartsgrensa, gjer feil. Så det er åpenbart at høgare fart fører til høgare risiko, uavhengig av kor god du er til å køyre.

Som nevnt over så er dei farlegare for omgjevnadane og seg sjølv, ettersom dei for det første får mindre handlingsrom ved eigne eller andre sin feil, og konsekvensane av feilgrep vert større. Så det er galt.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er vel og bra, men nå er det enda slik at noen kjører ekstremt uforsvarlig (fort) og dermed også faller innunder samme kategori som han sol ligger helt forsvarlig i 115 på motorveien.

Hadde du kunnet vise til statistikk som er korrigert for ekstremal-bidragene hadde det vært noe annet. Sånn som det er nå blir dey bare et overivrig forsøk å få tallene på lag med holdningskampanjene.

Og jada, klart man for hver kilometer i timen øker sannsynligheten for dødelig utfall osv. Men det er enda ikke slik at voksne, erfarne sjåfører utsetter noen for noen form for fare ved å ligge litt over grensen på egnede landveisstrekk feks.
Sist endret av Tøffetom; 27. mars 2016 kl. 04:28.
Jeg er personlig veldig imot vold, å har klart å holde meg unna vold hele livet, synes ord kan slå mye hardere en en knyttneve. Jeg har vært i et par episoder der jeg har vært en smule nær å fått meg en på tygga, men har altid klart å snakke meg unna.. når det er sagt, så mener jeg at ovrrgripere, spesielt pedofile fortjener intet mindre en henrettelse. Jeg har vel ikke akkurat vært lovlydig, men jeg har prøvd å holde det til at det er kun jeg som får konsekvenser, men som di fleste sikkert vet så har man ikke altid kontroll på hva man gjør i fek.s benzorus.... men, har aldri skada noen fysisk og kommer aldri til og gjøre det, kun fordi jeg er en snill gutt, og jeg syns vold avler vold, og vold er for pyser som ikke kan snakke for seg!
Altså jeg forholder meg lite til loven, jeg kjører for fort vær dag, jeg bruker ulovlige rusmidler vær dag, jeg er miljøkriminell og kjører snøscooter i nasjonalparker som det passer meg, jeg jobber svart så mye jeg kan. Reglen går videre, men jeg vil ikke noen annet menneske noe vondt så det blir mange begrensinger. Svarte penger er noe som tiltrekker meg og der kan jeg gå så langt som summen strekker seg.
Om loven har en hensikt så følger jeg den.
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Altså jeg forholder meg lite til loven, jeg kjører for fort vær dag, jeg bruker ulovlige rusmidler vær dag, jeg er miljøkriminell og kjører snøscooter i nasjonalparker som det passer meg, jeg jobber svart så mye jeg kan. Reglen går videre, men jeg vil ikke noen annet menneske noe vondt så det blir mange begrensinger. Svarte penger er noe som tiltrekker meg og der kan jeg gå så langt som summen strekker seg.
Vis hele sitatet...

Snøscooter i nasjonalparker? Den er drøy altså. Det er faunakriminalitet. Er en grunn til at det er opprettet nasjonalparker. Og tenk på andre brukere av naturen, folk som søker stillhet og nærhet til naturen. Så kommer du dundrende på bråkete snøscooter som høres mange kilometer på avstand og skremmer vekk alt av wildlife. Kanskje ødelegger du for hekking, trekk av fugler, dyr i brunst eller hunndyr som er svangre og kanskje blir så skremt at det blir spontanabort. Da er du dyremorder også. Håper du blir tatt og og at de tar fra deg snøscooter og sertifikat.
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
I utgangspunktet er vi ALLE kriminelle på en eller annen måte, i en eller annen grad...
Vi er villige til å trykke litt ekstra hardt på gassen om veien foran oss er tørr, fri for andre trafikanter og oversiktlig...vi kvier oss ikke for å ta en ekstra flaske eller kartong med oss fra duty free'en gjennom tolla etter en utenlandstur...ja, noen av oss kan sågar tenke seg å fyre opp noe annet enn sigar... ;-)

MEN... hvor langt er akkurat DU villig til å gå for å tjene penger eller hevne deg på noen...??
Vis hele sitatet...
Hva avgjør innen for tråden, hvor alvorlig kriminalitet er? Du blander drops i det du skriver, en ekstra pappvin er vel bare en forseelse? Det gjelder vel også litt lett klamping på gassen... mens et drap klart er en kriminell handling og i så måte kan selv det å kjøre innenfor fartgrensen medføre drap.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Og jada, klart man for hver kilometer i timen øker sannsynligheten for dødelig utfall osv. Men det er enda ikke slik at voksne, erfarne sjåfører utsetter noen for noen form for fare ved å ligge litt over grensen på egnede landveisstrekk feks.
Vis hele sitatet...
Du utset deg for fare ved å ferdast i trafikken. Når du køyrer fortare får du kortere tid mellom observasjon og ulukke, og du får høgare kollisjonsenergi. Hugs på at energien aukar med kvadratet av farta.

Så det er pissprat frå di side å påstå at det ikkje er ekstra risiko. Det er det. Både fordi voksne, erfarne sjåfører gjer feil, og fordi andre gjer feil. Høgare fart aukar konsekvensane i alle ulukker, uavhengig av om det var den som køyrte for fort sin feil at ulukka skjedde.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det spørs litt, kunne gått ganske langt, må jo bli kriminell om jeg skal klare å overleve i det drittsystemet vi har her til lands.
Vis hele sitatet...
Du kan leve et helt greit liv på NAV i Norge. Det finnes INGEN unnskyldning til å drive med vinningskriminalitet her.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Du kan leve et helt greit liv på NAV i Norge. Det finnes INGEN unnskyldning til å drive med vinningskriminalitet her.
Vis hele sitatet...
Sier du at å få 1000kr som skal dekke husleie på 5500 samt livsopphold på 7000 for 2 mnd er å leve bra?
Shit ass, selv uteliggere tjener fetere en navere jo.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Snøscooter i nasjonalparker? Den er drøy altså. Det er faunakriminalitet. Er en grunn til at det er opprettet nasjonalparker. Og tenk på andre brukere av naturen, folk som søker stillhet og nærhet til naturen. Så kommer du dundrende på bråkete snøscooter som høres mange kilometer på avstand og skremmer vekk alt av wildlife. Kanskje ødelegger du for hekking, trekk av fugler, dyr i brunst eller hunndyr som er svangre og kanskje blir så skremt at det blir spontanabort. Da er du dyremorder også. Håper du blir tatt og og at de tar fra deg snøscooter og sertifikat.
Vis hele sitatet...
Så lenge man viser hensin til hekking og dyr i brunst osv gjør man ikke større skade en at snøen blir ødelagt, og det lever jeg fint med
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Så lenge man viser hensin til hekking og dyr i brunst osv gjør man ikke større skade en at snøen blir ødelagt, og det lever jeg fint med
Vis hele sitatet...
Og da regner jeg med, at du har studert biologi som en helt på universitetsnivå? Da du visstnok har oversikt over dette...
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og da regner jeg med, at du har studert biologi som en helt på universitetsnivå? Da du visstnok har oversikt over dette...
Vis hele sitatet...
Nei, men du fremstår jo litt smartere en andre så kanskje du kan gå i dybden på dette? Jeg kan litt om geomatikk, og snøscooter spor lager ingen skade i grunn eller terreng kjørt på faste snøforhold. Det handler om å bruke sunn fornuft så gjør man ingen skade, men for all del det finnes duster som klarer og ødelegge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Nei, men du fremstår jo litt smartere en andre så kanskje du kan gå i dybden på dette?
Vis hele sitatet...
Støy er stressmoment som i stor grad kan påvirke faunaen.

Men det er er forsåvidt litt av det sentrale - veldig mange her ser ut til å anta at fordi dei ikkje greier å sjå konsekvenser av lovbrot, så har det ikkje konsekvenser. T.d. å ikkje returnere ein femhundrelapp du ser nokon mister. Kanskje ikkje veldig grov kriminalitet, men det påfører jo andre ein kostnad som er større enn din kostnad ved å returnere den (stortsett).

Andre argumenterer iherdig for at å køyre for fort ikkje er farleg. Andre argumenterer for at småskala smugling er ok.

Lovverket er langt ifrå perfekt, men veldig mykje av det har ein motivasjon som ein kanskje ikkje innser ved første augekast. Eg påstår ikkje at det ikkje finnast unødig lovverk, eller at alt som er straffbart bør vere straffbart. Men at det kanskje ligg meir bak enn folk tenkjer over?
Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med snøscooter kjøring og ville dyr, men dyr blir ofte mer skremt av en skigåer en en snøscooter kjører.
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med snøscooter kjøring og ville dyr, men dyr blir ofte mer skremt av en skigåer en en snøscooter kjører.
Vis hele sitatet...
Jaha? Hvor fort går du på ski? Og hvor fort kjører du på scooter?
Særlig hvis vi regner løssnø (som det stort sett vil være i en nasjonalpark), så mener jeg vi kan trygt regne med at scooteren har mye høyere fart enn en skigåer. Er du uenig?
Og hvis så, skulle da ikke dyr ha mye bedre tid på å komme seg unna? Altså dem må ikke løpe så fort for en skigåer, som dem må gjøre for en scooter. Altså f.eks. en elg klarer kanskje å komme seg unna en skigåer i nesten gangfart. Men hvilken fart må den ha for en på scooter. Og hvor bra er det å løpe, nåe du f.eks. er høygravid?
Og så har du problemet med støy i tillegg...
Men kjære deg, fikk du ikke med deg at jeg nevnte sunn fornuft? Er det forenlig med å jage dyr på snøscooter? Jeg støtter på elg ofte, og den holder seg rolig 9 av 10 ganger, det handler om å vise hensyn. Jeg snakker for meg selv, ikke idioter som du støtter på i alle samfunnsgrupper.
Sist endret av norskesvensken; 27. mars 2016 kl. 20:12.
Og hva med alle dyrene du ikke har sett?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Men kjære deg, fikk du ikke med deg at jeg nevnte sunn fornuft?
Vis hele sitatet...
Det er ei innvending som kan brukast om alt lovverk. Vi treng ikkje forbod mot drap, for eg er fornuftig, og vil kun drepe om eg absolutt må.

I tillegg har du problemet med almenninger: om ein person overutnytter ein almenning vil det påverke almenningen relativt lite, men vedkommande kan få ein stor fordel. Om derimot alle utnytter almenningen vil alle tape på det på sikt. På engelsk kallast det tragedy of the commons. Lovverk set ytre rammer for utnyttinga av almenningen, slik at alle får nytte den likt.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og hva med alle dyrene du ikke har sett?
Vis hele sitatet...
Ville dyr reagerer ikke like mye på motorstøy som menneskestøy, kanskje i en nasjonalpark langt unna allmen trafikk at dem er mer skvetten, det kan jeg være med på. Men jeg kjører ikke så mye i nasjonalparker, det var mest noe jeg sa for å provosere. Men jeg står for at dyr reagerer mindre på motorstøy, og det tar jeg kun ifra egne erfaringer, har vært ivrig jakter i et 10år og har dermed litt erfaring med ville dyr på begge fronter. Har stor respekt for dyr forøvrig
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Så lenge man viser hensin til hekking og dyr i brunst osv gjør man ikke større skade en at snøen blir ødelagt, og det lever jeg fint med
Vis hele sitatet...

Og hvordan vet du at du unngår å skremme eller skape frykt hos dyr? Du kan ikke rett og slett ikke vite dette, er derfor motorisert ferdsel i nasjonalparker er forbudt. Fordi ingen kjenner omfanget av bruk av snøscooter i slike områder.

Lyden og bråket fra en snøscooter kan jo skremme og skade dyr lenge før du er istand til å se eller oppdage at det er dyr i nærheten. Tenk både på dyrs hørsel kontra vår og hvordan bråket fra et kjøretøy vil stå frem som unikt i lydbildet i en nasjonalpark.

Slik jeg ser det er det ingen formildende grunner til slik hensynsløs egoistisk oppførsel som du utviser i nasjonalparker. Du vet heller ikke skadeomfanget av slik oppførsel og du ser ut til å ha et naivt forhold til realiteten der du tror at "bare du tar hensyn" så kan ikke din motoriserte ferdsel i nasjonalparken(e) påvirke dyrs velferd eller adferd.

Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med snøscooter kjøring og ville dyr, men dyr blir ofte mer skremt av en skigåer en en snøscooter kjører.
Vis hele sitatet...

Dette er jo bare løse påstander du trekker frem for å forsøke å rettferdiggjøre dine handlinger på snøscooter i en beskyttet nasjonalpark.

Hva vet du om hvordan dyr reagerer på lyden fra en snøscooter? Og kanskje spesielt inne i en nasjonalpark hvor det egentlig aldri er lyder fra slike kjøretøy?

Tror du glemmer at lyden fra en snøscooter er så forstyrrende og gjennomtrengende og den bærer så langt at du vil påvirke dyr og deres adferd og velferd langt unna det området du har oversikt over. Det betyr at du kan skremme og skade dyr som du ikke engang viste om fordi du ikke så dem da der var ute av syne for deg men ikke ikke ute av hørsel/støy sone fra snøscooteren.
Sist endret av frtoretang; 27. mars 2016 kl. 23:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Sier du at å få 1000kr som skal dekke husleie på 5500 samt livsopphold på 7000 for 2 mnd er å leve bra?
Shit ass, selv uteliggere tjener fetere en navere jo.
Vis hele sitatet...
Cirka 11.000 i mnd er standarden for arbeidsavklaringspenger nå. Du kan lett få et rom i kollektiv til 4000, da har du 7000 til overs etter leia. Hvis du har barn burde du vite bedre enn å sette et liv til verden mens du er lutfattig. Det finnes uansett ulike tiltak som kan gi deg mer penger om du har barn. Hvis det blir for lite for deg kan du få deg en jobb.