Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2440
Hey felles freaks!

Skal kryptere telefonen min, har noen spørsmål rundt dette.

-Hvis den krypteres, kan f.eks Politiet bare kjøre Factory Reset for å fjerne krypteringen også hente data?
-Anbefalte krypteringsmetoder/programmer?
-Hvordan gjøre den så sikker at det er vanskelig/umulig for f.eks Politiet å hente ut data?
-Hvis den er kryptert, og f.eks Politiet kommer på besøk og vil ha telefonen min, og jeg knuser den/knekker den, er den da ennå vanskeligere å få noe ut av, eller gjør jeg det lettere da?
-Jeg vil bare ha en telefon de får en hard time med å få noe brukbart ut av.

Jeg bryr meg ikke om at telefonen kan bli tregere.
Jeg ønsker ingen kommentarer om hvorfor jeg gjør det, heller ingen bullshit kommentarer som at "Du får la vær og ha noe på den eller bruke den til lysky/dunkel aktivitet" for jeg gjør heller ikke det. Jeg vil bare ikke gjøre det lett for dem hvis de tar den, da jeg er stoner og de beslaglegger ofte stoners telefoner for å felle narkonettverk, noe jeg ikke ønsker å hjelpe de med, pluss faren for å inkriminere meg selv eller venner/bekjente.
Vil bare ha svar på spørsmålene mine, uansett hva jeg bruker telefonen til og ikke så vil jeg ha den så sikker som mulig, uansett påvirkning på telefonens performance
Mvh TheKid
Ikke akkurat det du spør om, men jeg synes Blackphone 2 ser interessant ut. Ikke den aller råeste telefonen på specs, men angivelig ganske rå på sikkerhet. Den har forskjellige "spaces", så du kan skille på privat bruk og business.

https://www.silentcircle.com/
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ikke akkurat det du spør om, men jeg synes Blackphone 2 ser interessant ut. Ikke den aller råeste telefonen på specs, men angivelig ganske rå på sikkerhet. Den har forskjellige "spaces", så du kan skille på privat bruk og business.

https://www.silentcircle.com/
Vis hele sitatet...
Nei, men kudos for godt forsøk, for den var snasen også. Litt overkill kanskje, men sånt liker jeg uansett. Veldig CIA-ish, men absolutt innafor. Vet du om den støttes for bruk i Norge?
Har du en android-telefon, er sjansen stor for at den allerede er kryptert.

Hvis du i tillegg setter passord/pin på låseskjerm og oppstart, er du rimelig sikker.

For å kjøre factory reset, må telefonen være låst opp. Og da er jo all data der ukryptert uansett. Men hvis en factory reset blir kjørt, så slettes all lokal data.

Edit: ser nå at du har en gs6. Kan følge denne guiden:http://www.androidexplained.com/gala...le-encryption/
Sist endret av raze; 27. oktober 2015 kl. 02:51.
Sitat av thekidnextdoor Vis innlegg
-Hvis den krypteres, kan f.eks Politiet bare kjøre Factory Reset for å fjerne krypteringen også hente data?
Vis hele sitatet...
Nei, en factory reset vil fjerne all dataen på telefonen. Når den tidligere har vært kryptert så hjelper det ikke å bruke et filopprettingsprogram.
Sitat av thekidnextdoor Vis innlegg
-Anbefalte krypteringsmetoder/programmer?
Vis hele sitatet...
Den innebygde i Android skal nok fungere mer enn fint nok for ditt formål. Selv de om krypteringsteknologien har teoretiske hull så kan du banne på at politiet ikke har ressurser til å drive med slikt.
Sitat av thekidnextdoor Vis innlegg
-Hvordan gjøre den så sikker at det er vanskelig/umulig for f.eks Politiet å hente ut data?
Vis hele sitatet...
Full disk kryptering med et langt passord det er umulig å gjette seg frem til, som består av små/store bokstaver og tall.

Hvis telefonen er knust er det enda vanskeligere å få ut noe informasjon av den, selv om det var så og si umulig fra før. Du burde i det minste skru den av før den blir gitt over til politiet. Hvis den ikke er skrudd av så er dataen dekryptert, og da er det kun et låsemønster eller pin kode de må knekke for å få full tilgang til telefonen.
Du har også android device manager der du kan fjernslette alt på telefonen. Gjøres i en browser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei tekniske detaljane står på https://source.android.com/devices/t...ty/encryption/

Har du valt eit godt passord så er det ingen grunn til å anta at politiet vil vere i stand til å få ut noko frå den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Som sagt, om det er en Android tlf er den allerede kryptert. Men får å gjøre det sterkere så bør du via innstillinger slå på kryptering der. Du finner det under sikkerhet, slå på alt, også SD kort om du bruker det. Ikke bruk PIN for å åpne skjermen, det bør være passord. Om de får mobilen når den blir konfiskert så har de en god mulighet for å hente ut kryptering nøkkelen og så hente ut data. Slå av mobilen når den ikke brukes.
Factory reset dekrypterer ikke telefonen. Ingen garanti at alt blir slettet heller, har sett enkelte modeller som ikke gjør dette bra.

Det finnes modeller som har svakheter eller bakdører, mens andre er relativt trygge. Kan ikke hjelpe deg å anbefale metoder, da jeg er på den andre siden. Blir feil å oppfordre til kriminalitet. :-) Kan nevne at fingermerker på telefonen kan avsløre låsemønsteret ditt, da hjelper det ikke hvor mye du krypterer.

Det er mulig å hente informasjon fra en knust telefon hvis man henter chippen med datene, så for å være sikker må den knuses godt.

Ellers er det ikke uvanlig å ikke utlevere telefonen din hvis du ikke hjelper til å låse den opp, alternativt sitte på den til den er "umoderne".
Sitat av ingen2821 Vis innlegg
Kan ikke hjelpe deg å anbefale metoder, da jeg er på den andre siden. Blir feil å oppfordre til kriminalitet. :-)
Vis hele sitatet...
Du kunne jo se på det som en slags investering...
Sitat av BAN Vis innlegg
Du kunne jo se på det som en slags investering...
Vis hele sitatet...
He he, villeding...

Kan jo skaffe seg f.eks. Blackphone 2 hvis man er paranoid. Problemet er at det ofte kan dukke opp svakheter som kan utnyttes til å åpne telefonen. Selv om f.eks. iPhone er en sikker telefon dukker det stadig opp nye sikkerhetshull som gjør at man kan f.eks. jailbreake dem. Da kan det fort finnes sikkerhetshull man kan utnytte for å tømme dem også. Eller at produsent har lagt inn en bakdør som autorisert personell kan bruke.

Som oftest kan ikke folk sikkerhet, så da svikter det et annet sted. Hvor mange gjenbruker ikke f.eks. et passord?
Sist endret av ingen2821; 10. november 2015 kl. 22:36.