Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3434
Hei

Etter jul begynte jeg å lære meg c++, leste da boken C++ for dummies av Stephen R. Davis og etter å ha lest den så jeg videoene til The New Boston. Den siste måneden har jeg brukt på å repetere kunskap og leke meg med Code Blocks. Jeg har ikke noe spesielt mål med programeringen min, men ønsker å bli dyktig nok til å lage en kalkulator slik som den som ligger inn på windows. Har lett litt rundt omkring på nettet men blir bare forvirret. Jeg ønsker altså å lære meg å lage aplikasjonen med et designet interface. Er rimelig blank på dette området så tar imot alle svar med takk.

Glemte forresten å skrive at det jeg ønsker er helst bøker, netsteder med tekst tutorials eller video tutorials.
Sist endret av nissefreak; 7. mai 2014 kl. 22:21.
En kalkulator er noe av det enkleste man kan lage, last ned visual studio.
For å lage GUI-applikasjoner i C++, kan du prøve rammeverk som Qt, C++builder, visual studio etc. Microsoft, som lager visual studio, har en egen implementasjon av C++ kalt visual c++. Jeg ville nok valgt Qt, som forøvrig har en meget fin IDE.

Edit: Spotify er forøvrig laget i QtCreateor.
Sist endret av raze; 7. mai 2014 kl. 22:41.
Sitat av raze Vis innlegg
For å lage GUI-applikasjoner i C++, kan du prøve rammeverk som Qt, C++builder, visual studio etc. Microsoft, som lager visual studio, har en egen implementasjon av C++ kalt visual c++. Jeg ville nok valgt Qt, som forøvrig har en meget fin IDE.

Edit: Spotify er forøvrig laget i QtCreateor.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, har sett videoene til The New Boston som omhandler Qt.. Men syntest de var dårlige og lite informerende. Noen ideer om hvor man kan lære seg Qt litt bedre?
Dersom du klarer å se igjennom en noe "kjælkete" engelsk kan kanskje ProgrammingKnowledge gi deg noe?
Sist endret av nudo; 7. mai 2014 kl. 23:24.
Synes VoidRealms har bedre video-tutorials enn TheNewBoston. Men ofte er det lettere å følge med på tekst-baserte forklaringer, da videoer gjerne går litt for fort frem.

Du kunne f.eks. prøvd boken: Introduction to Design Patterns in C++ with Qt (2nd Edition)
Hva med åarduino..
Lett å komme igang. C++(usikker på standard men har du lært dei cup er det greit)

Lag enkel server på pc for å kommunisere.

Med arduino kan du lage noe praktisk.

Enkelt prosjekt: termometeret. Du trenger ett arduino kort, eks ds18b20 en motstand.

Det er drøssevis med eksempler på dette på nettet.

Det er morsomerer å lære deg noe når man har ett konkret prosjekt
Sitat av etse Vis innlegg
Men ofte er det lettere å følge med på tekst-baserte forklaringer, da videoer gjerne går litt for fort frem.
Vis hele sitatet...
Dette er individuelt. Dersom den som snakker på video holder seg til poenget og ikke vimser for mye og holder seg til poenget. Er det ofte enkelt å følge med dersom kildekoden er tilgjengelig som tekst. Dersom man må skrive kildekoden samtidig går video ofte for kjapt, men der er alltid en pause-knapp.

Æ'kke no' feil med detta: https://www.youtube.com/watch?v=q1bHWvpMqtI
så lenge man har denne: https://code.google.com/p/speedprogramming/

Betryggende med kommentarer på russisk.
Sist endret av nudo; 8. mai 2014 kl. 07:25.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
BTH: han har jo ett konkret prosjekt; lage en kalkulator lignende den i Windows

Lykke til med prosjektet, i min erfaring (Java og Python) er GUI en av de vanskeligste tingene å finne god informasjon på, det er som regel enten veldig avansert (ikke tilpasset nybegynnere) eller veldig dårlig skrevet informasjon. Det var lettere å lære 3D spillmotorer enn det det var å lære enkle GUI, pga mengden og kvaliteten på informasjonen.

NB: litt trøtt atm, så skrev det sikkert på en veldig dårlig måte.
Sist endret av Freddy_fred5; 8. mai 2014 kl. 08:10.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
BTH: han har jo ett konkret prosjekt; lage en kalkulator lignende den i Windows

Lykke til med prosjektet, i min erfaring (Java og Python) er GUI en av de vanskeligste tingene å finne god informasjon på, det er som regel enten veldig avansert (ikke tilpasset nybegynnere) eller veldig dårlig skrevet informasjon. Det var lettere å lære 3D spillmotorer enn det det var å lære enkle GUI, pga mengden og kvaliteten på informasjonen.

NB: litt trøtt atm, så skrev det sikkert på en veldig dårlig måte.
Vis hele sitatet...
Greit, kansje en kalkulator var et dårlig eksempel. Men det var for å få frem at det var GUIs som var målet. Men hvis noen har noe annet som de synes kan være verdt å ta en titt på, er jeg åpen for innspill.
Sitat av nissefreak Vis innlegg
Takk for svar, har sett videoene til The New Boston som omhandler Qt.. Men syntest de var dårlige og lite informerende. Noen ideer om hvor man kan lære seg Qt litt bedre?
Vis hele sitatet...
Når det kommer til GUI-programmering for vanlig desktop så er det nok som mange sier ikke så veldig mange gode ressurser (sammenlignet med mobil, web, serverkoding etc.). Det vanlige er at man må gå direkte til dokumentasjonen for bibloteket/rammeverket en benytter, og finne ut av ting selv.

Og ikke glem at for å lære programmering så MÅ DU PROGRAMMERE! Du kan ikke lære sykling eller svømming uten å gjøre det, og det samme gjelder for faget vårt. Velg et verktøy (Qt f.eks.), og bryt opp oppgaven din i små steg. "Hvordan lager jeg et program som åpner et vindu?". "Hvordan lager jeg en knapp?". "Hvordan kan jeg plassere en haug med knapper på en fornuftig måte?". "Hvordan får jeg noe til å skje når jeg trykker på knappen?". Let i dokumentasjonen og prøv deg frem. Å lære på denne måten tar litt mer tid, men så lærer du også MYE BEDRE enn om du bare hører/leser hva andre sier.
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Når det kommer til GUI-programmering for vanlig desktop så er det nok som mange sier ikke så veldig mange gode ressurser (sammenlignet med mobil, web, serverkoding etc.). Det vanlige er at man må gå direkte til dokumentasjonen for bibloteket/rammeverket en benytter, og finne ut av ting selv.

Og ikke glem at for å lære programmering så MÅ DU PROGRAMMERE! Du kan ikke lære sykling eller svømming uten å gjøre det, og det samme gjelder for faget vårt. Velg et verktøy (Qt f.eks.), og bryt opp oppgaven din i små steg. "Hvordan lager jeg et program som åpner et vindu?". "Hvordan lager jeg en knapp?". "Hvordan kan jeg plassere en haug med knapper på en fornuftig måte?". "Hvordan får jeg noe til å skje når jeg trykker på knappen?". Let i dokumentasjonen og prøv deg frem. Å lære på denne måten tar litt mer tid, men så lærer du også MYE BEDRE enn om du bare hører/leser hva andre sier.
Vis hele sitatet...
Ser hva du mener, men tror jeg må ha en litt generell peiling på hva det går ut på før jeg begynner å lese i dokumentasjonen og prøve meg frem. Selvfølgelig skal jeg prøve å lære meg det på egenhånd etter hvert, men er for øyeblikket så blank at jeg trenger litt hjelp.
Sist endret av nissefreak; 8. mai 2014 kl. 10:09.
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Når det kommer til GUI-programmering for vanlig desktop så er det nok som mange sier ikke så veldig mange gode ressurser (sammenlignet med mobil, web, serverkoding etc.). Det vanlige er at man må gå direkte til dokumentasjonen for bibloteket/rammeverket en benytter, og finne ut av ting selv.

Og ikke glem at for å lære programmering så MÅ DU PROGRAMMERE! Du kan ikke lære sykling eller svømming uten å gjøre det, og det samme gjelder for faget vårt. Velg et verktøy (Qt f.eks.), og bryt opp oppgaven din i små steg. "Hvordan lager jeg et program som åpner et vindu?". "Hvordan lager jeg en knapp?". "Hvordan kan jeg plassere en haug med knapper på en fornuftig måte?". "Hvordan får jeg noe til å skje når jeg trykker på knappen?". Let i dokumentasjonen og prøv deg frem. Å lære på denne måten tar litt mer tid, men så lærer du også MYE BEDRE enn om du bare hører/leser hva andre sier.
Vis hele sitatet...
Gode poeng du kommer med her.
Det som er litt av problemet med å gå direkte til dokumentasjonen på denne måten er at det er vanskelig for nybegynnere å skjønne hvordan de skal benytte seg av f.eks en klasse. Hva skal hvor og hvorfor er ikke alltid så lett å skjønne.

Søkte litt på youtube og kom frem til blant annet:
www.youtube.com/watch?v=WPbvvBGi5oI og www.youtube.com/watch?v=6KtOzh0StT.
Nå er det mange år siden sist jeg jobbet noe særlig med c++/qt, men det jeg husker var at qt var rimelig greit å sette seg inn i, i forhold til forskjellige andre rammeverk.

Uansett, benytt deg av tipset til Tormaroe. Bryt oppgaven inn i mindre oppgaver og begynn der.
Har nå bestemt meg for å lære meg Qt, men hvilken av nedlastningene skal jeg bruke? Alle sammen ligger her:
http://qt-project.org/downloads
Jeg kjører windows 7, men problemet er at jeg vet ikke hvilken compilor jeg skal velge siden jeg allerede har MinGW fra code blocks.

Er foresten ikke helt sikker, men kan jeg ikke bare bruke online installeren for windows?
Sist endret av nissefreak; 8. mai 2014 kl. 23:44.
jeg har windows 7 og bruker denne: Qt 5.2.1 for Windows 32-bit (MinGW 4.8, OpenGL, 634 MB)
QT har jo på sine egne hjemmesider en del How-to's som du finner her: http://qt-project.org/wiki/Category:HowTo

Er nok ikkje så veldig omfattende guider, men kan man det grunnleggende i C++ og forstår hvordan ting gjøres, så burde det ikkje være noe problem.
Sitat av nissefreak Vis innlegg
Er foresten ikke helt sikker, men kan jeg ikke bare bruke online installeren for windows?
Vis hele sitatet...
Jo, definitivt!