Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  197 20353
Leste idag tidlig en artikkel i aftenposten om et begrep jeg tidligere aldri har hørt før; fettisme. Kort fortalt dreier det seg om diskriminering mot overvektige mennesker.

Artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UtpnhPs1iUk

Jeg kan selv skrive under på at jeg er mer dømmende ovenfor overvektige enn "normalvektige". Når jeg ser en svært overvektig person blir jeg litt uggen, og jeg er usikker på hvorfor. Kanskje fordi det minner meg på muligheten for at jeg selv kan bli så overvektig dersom jeg ikke passer på?

Synspunkter? Er dere enig i at utseende har så mye og si som artikkelen impliserer?
Sist endret av Gelémannen; 18. januar 2014 kl. 12:52.
Det er vel det at det er mer fettfobi, enn fettisme, siden folk er redde for å bli slik selv. Selv gir jeg ganske faen i alt det, folk skal få leve sånn de vil.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Når jeg ser overvektige tenker jeg at det er deres egen skyld at de er overvektige, derfor er de late og ubrukelige.

Jeg vet vel egentlig at det ikke stemmer i mange tilfeller.
Ubrukelige... den var vel litt drøy.
Å si at det er den nye rasismen blir jo feil. Feite folk velger å spise seg feite ved inntak av store mengder usunn drittmat, og har i 99% av tilfellene seg sjøl å skylde på. Mennesker født sør for Sahara kan ikke velge hvilken farge dem skal ha på huden!
Helt kjørt.
Elmsild's Avatar
Jeg er enig i at utseende har mye å si. Og jeg skal med hånden på hjertet innrømme at jeg, som alle andre mennesker, dømmer folk etter utseende til en viss grad. Førsteinntrykket en person gjør er spesielt viktig, og det blir ikke bedre av å veie 500kg.

Jeg har alltid vert av den oppfatning at hva andre spiser/ikke spiser etc er ikke min sak. Folk får drive på som de vil. Men veier du ett halvt tonn, må du regne med å få ett par blikk, i min mening.

Det har med selvkontroll å gjøre, og det er lite som gjør meg mer irritert enn folk som forsvarer EKSTREM overvekt.

Unnskyldninger som "det ligger i familien" gjør meg litt irritert. Så klart har det litt med genetikk å gjøre. Noen har litt lettere for å spise mer/legge på seg litt mer enn andre. Men det går en grense. Alle har mulighet til å slanke seg, genetikk hindrer deg ikke i å spise sunnere og trene mer.

Om jeg skulle valgt personer jeg ville ansette i en bedrift, så er det selvsagt at jeg ikke ville tatt ekstrem overvekt som et + i boken. Jeg ville sett på det som et tegn på svakhet.

Jeg vet dette kan virke støtende for noen, men dette er mitt ærlige synspunkt. Legg også merke til at jeg sier EKSTREM overvekt. Litt overvekt er helt greit. Folk er forskjellige og det må vi respektere. Men det går en grense, og når den grensen er nådd, må man regne med at folk vil se på det som negativt.
Sitat av Lima Vis innlegg
Når jeg ser overvektige tenker jeg at det er deres egen skyld at de er overvektige, derfor er de late og ubrukelige.

Jeg vet vel egentlig at det ikke stemmer i mange tilfeller.
Vis hele sitatet...
Sånn tenker jeg også av og til, selvom jeg er veldig påpasselig med å ikke uttrykke disse tankene til noen, spesielt smålubne mennesker som kunne vært overvektige dersom de hadde hakket mere fett på kroppen.
Sitat av grandiz Vis innlegg
Å si at det er den nye rasismen blir jo feil. Feite folk velger å spise seg feite ved inntak av store mengder usunn drittmat, og har i 99% av tilfellene seg sjøl å skylde på. Mennesker født sør for Sahara kan ikke velge hvilken farge dem skal ha på huden!
Vis hele sitatet...
Men hvorfor dømme folk fordi dem er glad i å spise litt snacks og kanskje ikke trener så mye? Hvorfor er det slik at alle må leve etter dette trenings-idealet.

Jeg vil og påstå at man faktisk ganske lett kan få i seg over 3000 kalorier per dag uten å spise spesiellt usunt. Litt større porsjoner, skjulte kalorier man ikke tenker over samt litt småspising er alt som skal til. Og det er mange sunne mellommåltider som inneholder masse kalorier.
Det er ikke noe rart at vi reagerer på ekstremt overvektige mennesker. De skiller seg tross alt ut fra "oss" andre.

Det som er litt trist, er at enkelte ikke klarer holde kjeft når de ser personer som er ekstremt overvektige. Hold kjeft, og la de få slite med sitt. Blikk kan være akkurat like dømmende som ord. Ja, de har skyld i det selv, men jeg kan umulig tenke meg at de trives noe særlig i en ekstremt usunn kropp. Mange av de som er ekstremt overvektig lever et liv i ensomhet.

Foreldre burde heller settes i fokus. Fedme er som regel noe som følger en hele livet.
Sist endret av shittrønder; 18. januar 2014 kl. 13:15.
tja mye av den billige maten er full av fett og usunne ting så kansje ikke så rart at noen blir overvektige , uansett hvorfor bryr folk seg om hvordan andre ser ut ?
Sitat av etse Vis innlegg
Men hvorfor dømme folk fordi dem er glad i å spise litt snacks og kanskje ikke trener så mye? Hvorfor er det slik at alle må leve etter dette trenings-idealet.

Jeg vil og påstå at man faktisk ganske lett kan få i seg over 3000 kalorier per dag uten å spise spesiellt usunt. Litt større porsjoner, skjulte kalorier man ikke tenker over samt litt småspising er alt som skal til. Og det er mange sunne mellommåltider som inneholder masse kalorier.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke dømt noen, jeg sikta vel heller til visse mennesker (hei Jørgen Foss!) som stikker nesa fram i media og vil ha sympati for at dem er overvektige. Når man ser ut som en flodhest og en føler seg støtt fordi folk glor på deg, så får man heller ta hintet og gjøre noe med det istedenfor å overbevise alle andre om at det er greit å dytte i seg usunne ting som pådrar deg en haug av sykdommer senere i livet, som igjen koster skattebetalerne hundrevis av millioner kroner årlig ved fedmeoperasjon, hjerte og karsykdommer, forstoppelse, sukkersyke, blodpropp you name it.
Sitat av grandiz Vis innlegg
Jeg har ikke dømt noen, jeg sikta vel heller til visse mennesker (hei Jørgen Foss!) som stikker nesa fram i media og vil ha sympati for at dem er overvektige. Når man ser ut som en flodhest og en føler seg støtt fordi folk glor på deg, så får man heller ta hintet og gjøre noe med det istedenfor å overbevise alle andre om at det er greit å dytte i seg usunne ting som pådrar deg en haug av sykdommer senere i livet, som igjen koster skattebetalerne hundrevis av millioner kroner årlig ved fedmeoperasjon, hjerte og karsykdommer, forstoppelse, sukkersyke, blodpropp you name it.
Vis hele sitatet...
Vel han jørgen foss har vel gjort noe med det.. bla fedme operasjon osv , sikkert ikke lett å være avhengig av mat.. dem spiser jo også mye mere og genererer mer matmoms til statskassa
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tja mye av den billige maten er full av fett og usunne ting så kansje ikke så rart at noen blir overvektige , uansett hvorfor bryr folk seg om hvordan andre ser ut ?
Vis hele sitatet...
Menneskekroppen er et kunstverk, de besudler kunstverket.

Neida, egentlig er jeg svært enig i at folk burde gi totalt f i hvordan andre ser ut og hva de propper i seg, om det skulle være mat eller alskens droger. Men jeg, som så mange andre, klarer ikke helt å fortrenge disse dømmende tankene som oppstår når jeg ser sykelig overvektige mennesker, eller sykelig narkomane for den saks skyld.

En del av meg vil synes synd på dem, en annen del av meg vil gi dem skylden for vekten sin, og en siste tredje del vil rett og slett ikke bry seg.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Vel han jørgen foss har vel gjort noe med det.. bla fedme operasjon osv , sikkert ikke lett å være avhengig av mat.. dem spiser jo også mye mere og genererer mer matmoms til statskassa
Vis hele sitatet...
"Spiser jo også mye mere".

Dummeste jeg har lest idag. Har mere med at man kun spiser drittmat.
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Menneskekroppen er et kunstverk, de besudler kunstverket.

Neida, egentlig er jeg svært enig i at folk burde gi totalt f i hvordan andre ser ut og hva de propper i seg, om det skulle være mat eller alskens droger. Men jeg, som så mange andre, klarer ikke helt å fortrenge disse dømmende tankene som oppstår når jeg ser sykelig overvektige mennesker, eller sykelig narkomane for den saks skyld.

En del av meg vil synes synd på dem, en annen del av meg vil gi dem skylden for vekten sin, og en siste tredje del vil rett og slett ikke bry seg.
Vis hele sitatet...
igjen så er den billige maten usun og uansett hva det er alkahol , kronespill eller mat så vil alltid noen missbruke det
Sitat av guppy Vis innlegg
"Spiser jo også mye mere".

Dummeste jeg har lest idag. Har mere med at man kun spiser drittmat.
Vis hele sitatet...
alle overvektige som jeg kjenner spiser dobbelt og trippelt av hva jeg spiser...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
alle overvektige som jeg kjenner spiser dobbelt og trippelt av hva jeg spiser...
Vis hele sitatet...
Alle utlendinger jeg kjenner stjeler.

Alle utlendinger stjeler.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Vel han jørgen foss har vel gjort noe med det.. bla fedme operasjon osv , sikkert ikke lett å være avhengig av mat.. dem spiser jo også mye mere og genererer mer matmoms til statskassa
Vis hele sitatet...
Jørgen Foss tok en fedmeoperasjon ja, men det endrer ikke det faktum at han var ute i media og skyldte på myndighetene for at han var sykelig overvektig.

Å sammenligne det å slutte å proppe i seg usunne produkter med en narkoman som på egenhånd har blitt nykter er kanskje litt på kanten, men når storrøykere stumper røyken etter 40 år eller når alkiser greier å legge vekk spriten fordi dem veit dem er ute å kjøre, så må en tjukkas greie å gå forbi godtehylla i butikken istedenfor å parkere der.

Alt handler om viljestyrke.
Sist endret av grandiz; 18. januar 2014 kl. 13:39.
Jeg finner det interessant at det er såpass bred konsensus om at rusmiddelavhengighet ofte har underliggende psykiske årsaker, samtidig som de fleste skylder ene og alene på en persons viljestyrke når det kommer til overvekt. Slå opp på tvangsspising, det er en spiseforstyrrelse på lik linje med anoreksi og bulimi. Matavhengighet gjelder i tillegg et «stoff» man ikke bare kan gå cold turkey på og aldri røre igjen; det er noe man, ironisk nok, er avhengig av for å overleve.
Jeg spiser som en hest, er superlat, og usunn. Fremdeles er jeg ikke spesielt tynn eller tykk. Ser ut som om jeg trener, godt synlige magemuskler. Ingen dømmer meg... Om genene mine hadde vært annerledes og jeg hadde vært feit nå, hadde det gitt folk retten til å dømme meg?

Så må du også tenke på at de fleste overvektige har vært overvektige fra de var barn.. Blitt dytta i masse dritt av foreldrene til dem er en 10-11 år, og på det tidspungtet er det også vanskelig å gå ned, og man har på et vis lært seg å være overvektig siden man har vært det hele livet.

Jeg har trent hele mitt liv frem til et år siden. Skal ta opp treningen på mandag igjen. Trener ikke for å holde på kroppen, men for å føle meg bra.. Utløse Dopamin, endorfiner, seritonin, og andre heftige stoffer.
Jeg blir faktisk fysisk dårlig til tider når jeg ser overvektige mennesker hive innpå junkfood. Er noe med synet og tankene om hvor helsefarlig det er som får meg til å bli ukomfortabel rundt situasjonen.
Sitat av guppy Vis innlegg
Alle utlendinger jeg kjenner stjeler.

Alle utlendinger stjeler.
Vis hele sitatet...
tja dårlig sammenligning.. ingen som blir overvektige av å spise lite.. men digre porsjoner og uregelmessig så blir mann overvektig + lite aktiviteter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tja dårlig sammenligning.. ingen som blir overvektige av å spise lite.. men digre porsjoner og uregelmessig så blir mann overvektig + lite aktiviteter
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg helt uenig. Veldig individuelt det der med fedme.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tja dårlig sammenligning.. ingen som blir overvektige av å spise lite.. men digre porsjoner og uregelmessig så blir mann overvektig + lite aktiviteter
Vis hele sitatet...

Alt har noe med Kaloriinnhold i forhold til mengde.

Om Person 1 spiser 10 kg epler på en dag, og Person 2 spiser 5kg Burger King mat, så går jo Person 2 mest opp i vekt.
Det er som oftest mat som er grunnen til overvekt, men det finnes mange der ute som har blitt overvektig pga. f.eks. medisiner. Diagnoser som fører til at de ikke får vært i aktivitet. Det ligger som regel en grunn bak overvekt, ikke bare at de er glad i mat.
Sitat av guppy Vis innlegg
Alt har noe med Kaloriinnhold i forhold til mengde.

Om Person 1 spiser 10 kg epler på en dag, og Person 2 spiser 5kg Burger King mat, så går jo Person 2 mest opp i vekt.
Vis hele sitatet...
ja sant det
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det folk ofte glemmer er at dette er ikke bare snakk om fett og fysikk og forbrenning, men psykologi. Det sitter i hodet på folk. Sukker-avhengighet, og det å trøste seg selv med mat er en avhengighet som kan sidestilles med narkotikamisbruk. Ofte er det depresjoner og dårlig selvbilde som er grunnen til overkonsum av mat.
Når folk som ikke forstår bruker harde metoder, mobber feite folk og "kaller en spade for en spade", vil det ofte føre til at de feite blir defansive og trekker seg tilbake til godteriet sitt og sier -fuck dere jævla mobbere. Selv om man mener godt.
Sist endret av Bothrops; 18. januar 2014 kl. 14:19.
Vil legge til at det i tillegg til psykologiske årsaker er mye forskning som peker mot at gener kan ha mye å si for hvor disponert man er for overvekt. Det ut til at mutasjoner i et gen kalt KSR2 fører til høyere appetitt, manglende metthetsfølelse og lavere metabolisme. Mutasjoner i CEP19 fører til økt appetitt, lavere energiforbruk og nedsatt evne til å bryte ned fett, mens variasjoner i genet FTO henger sammen med forhøyede nivåer av det appetittstimulerende hormonet ghrelin.

Det er m.a.o. mange faktorer som kan spille inn, og det blir derfor litt for enkelt å si at det bare er å ta seg sammen. Selvsagt er det mange som fint kunne greie å legge om vanen om viljen var der, men det er på høy tid å knuse myten om at alle som sliter med overvekt er late og uten selvdisiplin.
Skulle ønske det fantes et FITNESS PROTECTION PROGRAM som kunne skjerme meg fra alt hysteriet rundt kroppsfiksering, treningshysteri og kaloritelling.
Sitat av Gargoyle Vis innlegg
Skulle ønske det fantes et FITNESS PROTECTION PROGRAM som kunne skjerme meg fra alt hysteriet rundt kroppsfiksering, treningshysteri og kaloritelling.
Vis hele sitatet...
Finnes det, kalles å ikke bry seg, veldig enkelt, med engang du begynner å bry deg så stopper du å bry deg. Er kjempe enkelt siden det involverer å ikke gjøre noe, som er mye enklere enn å faktisk gjøre noe :P
Sitat av zlagther Vis innlegg
Finnes det, kalles å ikke bry seg, veldig enkelt, med engang du begynner å bry deg så stopper du å bry deg. Er kjempe enkelt siden det involverer å ikke gjøre noe, som er mye enklere enn å faktisk gjøre noe :P
Vis hele sitatet...
Joda. Enig med deg. Jeg skulle likt at feks VG, Dagbladet etc kunne gjort sånn som de gjorde under rettsaken mot ABB at man kunne velge å fjerne alle saker som omtalte den. Kunne gjort det samme med saker som gjelder trening, dietter, "se så tynn/tjukk h*n er". Så kan man få tilgang på virkelige nyhetssaker isteden for alt fjaset som for meg er totalt uinteressant
Ser på kraftig overvektige mennesker på samme måte som jeg ser på narkomane. Begge grupper dytter ting i kroppen mot bedre viten. Videre kan det være bakenforliggende årsaker til misbruket, men det er å dytte maten/stoffet inn i kroppen som er det største problemet. Værste jeg vet er kraftig overvektige mennesker som klager på narkomane/bolere, gjerne med frasen: Vet de ikke hva de gjør med kroppen sin?

Mener det var en tegneseriestripe som illustrerte det godt.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Jeg spiser som en hest, er superlat, og usunn. Fremdeles er jeg ikke spesielt tynn eller tykk. Ser ut som om jeg trener, godt synlige magemuskler. Ingen dømmer meg... Om genene mine hadde vært annerledes og jeg hadde vært feit nå, hadde det gitt folk retten til å dømme meg?

Så må du også tenke på at de fleste overvektige har vært overvektige fra de var barn.. Blitt dytta i masse dritt av foreldrene til dem er en 10-11 år, og på det tidspungtet er det også vanskelig å gå ned, og man har på et vis lært seg å være overvektig siden man har vært det hele livet.

Jeg har trent hele mitt liv frem til et år siden. Skal ta opp treningen på mandag igjen. Trener ikke for å holde på kroppen, men for å føle meg bra.. Utløse Dopamin, endorfiner, seritonin, og andre heftige stoffer.
Vis hele sitatet...
Jeg spiser sunt, trener ca 10-15 timer i uken og anser meg selv som veltrent. Det har dog ikke vært slik alltid, før synes jeg det var kjedelig å bevege kroppen, det ga meg ingenting. Dataspill var mye gøyere enn å trene, men jeg måtte ta meg selv i nakken for to år siden. Etter masse selvdisiplin og mangfoldige timer trening, så elsker jeg å trene, det er helt fantastisk!

Med dette vil jeg frem til at de fleste kan, selv om ikke alle vil. Selvsagt er det noen som har sykdommer eller genfeil, og det respekterer jeg. Man skal så klart få lov til å ha fett på kroppen og nyte god mat i helger, men ikke la det ta overhånd, de jeg ikke har respekt for er de som bare spiser og spiser, og sitter i sofaen hele dagen.

Noe som inspirerer meg noe helt uhorvelig mye er å se feite menn/kvinner trene såpass at svetten renner, pulsen er i taket og de er helt utslitt, men de gir seg ikke, for de vil få vekk fettet sitt. De står det respekt av!
Sitat av BongRips Vis innlegg
Jeg spiser som en hest, er superlat, og usunn. Fremdeles er jeg ikke spesielt tynn eller tykk. Ser ut som om jeg trener, godt synlige magemuskler. Ingen dømmer meg... Om genene mine hadde vært annerledes og jeg hadde vært feit nå, hadde det gitt folk retten til å dømme meg?

Så må du også tenke på at de fleste overvektige har vært overvektige fra de var barn.. Blitt dytta i masse dritt av foreldrene til dem er en 10-11 år, og på det tidspungtet er det også vanskelig å gå ned, og man har på et vis lært seg å være overvektig siden man har vært det hele livet.

Jeg har trent hele mitt liv frem til et år siden. Skal ta opp treningen på mandag igjen. Trener ikke for å holde på kroppen, men for å føle meg bra.. Utløse Dopamin, endorfiner, seritonin, og andre heftige stoffer.
Vis hele sitatet...
Du spiser ikke mye, du spiser bare mye til f. eks middag og ikke noe spesielt mye resten av dagen og de andre måltidene. Selv om du kan spise 1-2 hele pizzaer på en gang så er de kaloriene lite i forhold til veldig aktive folk som er nødt til å stappe i seg kalorier hele dagen.

Og det med "gener" er bare ekstremt tull og blir ofte brukt som en bortforklaring av de som er overvektige. Folk blir feite fordi de er inaktive og stapper i seg snacks hele dagen.
Sier ikke at det er noe galt med å være overvektig, men for folk flest er det å være feit et valg så vær nå stolt av valget du har tatt og ikke skyld på "gener".
Sitat av Bæsjemann Vis innlegg
Og det med "gener" er bare ekstremt tull og blir ofte brukt som en bortforklaring av de som er overvektige. Folk blir feite fordi de er inaktive og stapper i seg snacks hele dagen.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette? Jeg har nemlig ganske mange som kan tyde på det motsatte.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Fettisme er jo ikke noe "galt" da heller, men man burde vite litt om bakgrunnen til personen.

Er det en overvektig person som ikke trener og bare spiser dritt så ser jeg ingenting negativt med å se ned på han eller hun. Å være overvektig er en sykdom som er lett å kurere, og de velger av helt fritt valg å ikke gjøre noe med det. Hvis du ser en kar som har fått en svær infeksjon i armen med masse puss og blod og lignende men som ikke velger å gjøre noe med det eller dra til legen så hadde du nok syntes at han også var en idiot.

Det finnes dog overvektige som faktisk spiser sunt og trener, men som bruker litt tid på å gå ned i vekt. Får de da høre masse piss så kan de sikkert falle tilbake i gamle vaner om bakgrunnen til fedmen er trøstespising. Jeg personlig rakker aldri ned på feite personer for å føle meg bedre eller lignende, men for å få de til å forstå at de ikke trenger å være som de er.
Det skal også sies at hvis en feit person er helt komfortabel med å være feit, komfortabel med at han blir å dø tidligere enn han kunne og er komfortabel med all baksnakkingen og mobbingen så har jeg ingen problemer med det. Problemet er når de skal få lavere selvtillit/depresjon eller lignende pga fedmen men enda ikke gidder å gjøre noe med det. Får de ikke lavere selvtillitt eller lignende så ser jeg ikke noe problem med fedme. Hvis de takler å bli kalt "en feit jævel" i trynet uten å bli det fnugg lei seg så er det rett og slett en kul person.

Når jeg "rakker ned" på feite folk så prøver jeg som regel bare å rekruttere de til trening og en sunnere livsstil. Jeg tvinger de ikke til noe som helst, jeg bare forklarer at med litt arbeid og disiplin så kan de få en penere kropp og føle seg bedre med seg selv. Jeg har tilogmed tilbydd meg selv å begynne å trene med visse kompiser som er feite.
Men om en feit person klager om at han eller hun er feit og ikke klarer å miste vekt, men han eller hun sitter og spiser junkfood og ikke engang prøver å dra på treningssenteret så er det for meg bare en feit idiot som burde få seg litt disiplin, null respekt fra meg med mindre de har litt disiplin.
Sist endret av Dongerino; 18. januar 2014 kl. 19:42.
http://examine.com/faq/does-metaboli...wo-people.html

Uten å lese hele greia stod det at for 96% av befolkningen varierer metabolismen med 10% - 16% og for 68% av befolkningen varierer den med 6% - 10%. Altså er dårlig metabolisme som grunn for overvekt en myte.
Av rent pragmatiske grunner, så mener jeg argumentet for gener faller bort. Ikke fordi de ikke finnes, men fordi det å skylde på hvordan man er født på mange måter er grov ansvarsfraskrivelse. Hvis du forstår matematikk saktere enn andre, så må du jobbe mer med det. Hvis du legger på deg lettere enn andre, må du trene/være mer bevisst på kosthold enn andre, og listen fortsetter. Bare fordi naturen ikke ga deg beste forutsetning for noe, betyr ikke at det er greit å legge seg ned og godta en skjebne. Mennesker skapes av en kombinasjon av miljø og gener er intet nytt under solen, og de aller fleste kan gjøre noe med det. Visse kan selvfølgelig ikke det - og derfor skal man være svært forsiktig med å skue hunden på håret og være nedlatende. Men når man ser hvor mange som kan gjøre en endring ved å legge om livsstilen med enkle kostholdgrep og enkel mosjon, så er det for meg innlysende at enda flere kan hvis de vil.

For å dra min parallell videre - selv om man har dysleksi eller lignende, forventes det at voksne personer skal kunne prosentregning og kunne finne sin egen skattesats. Det kan ta de med lærevansker lengre tid, men det gjør det ikke greit å skatte for lite av den grunn. Samme prinsipp gjelder å ta vare på sin egen kropp, noen må bruke mer energi på det, og sånn er det. Akkurat som at jeg la listen på matematikk til at man skulle finne en skattesats, så trenger ikke alle se ut som modeller heller.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Fettisme er jo ikke noe "galt" da heller, men man burde vite litt om bakgrunnen til personen.

Er det en overvektig person som ikke trener og bare spiser dritt så ser jeg ingenting negativt med å se ned på han eller hun. Å være overvektig er en sykdom som er lett å kurere, og de velger av helt fritt valg å ikke gjøre noe med det. Hvis du ser en kar som har fått en svær infeksjon i armen med masse puss og blod og lignende men som ikke velger å gjøre noe med det eller dra til legen så hadde du nok syntes at han også var en idiot.

Det finnes dog overvektige som faktisk spiser sunt og trener, men som bruker litt tid på å gå ned i vekt. Får de da høre masse piss så kan de sikkert falle tilbake i gamle vaner om bakgrunnen til fedmen er trøstespising. Jeg personlig rakker aldri ned på feite personer for å føle meg bedre eller lignende, men for å få de til å forstå at de ikke trenger å være som de er.
Det skal også sies at hvis en feit person er helt komfortabel med å være feit, komfortabel med at han blir å dø tidligere enn han kunne og er komfortabel med all baksnakkingen og mobbingen så har jeg ingen problemer med det. Problemet er når de skal få lavere selvtillit/depresjon eller lignende pga fedmen men enda ikke gidder å gjøre noe med det. Får de ikke lavere selvtillitt eller lignende så ser jeg ikke noe problem med fedme. Hvis de takler å bli kalt "en feit jævel" i trynet uten å bli det fnugg lei seg så er det rett og slett en kul person.

Når jeg "rakker ned" på feite folk så prøver jeg som regel bare å rekruttere de til trening og en sunnere livsstil. Jeg tvinger de ikke til noe som helst, jeg bare forklarer at med litt arbeid og disiplin så kan de få en penere kropp og føle seg bedre med seg selv. Jeg har tilogmed tilbydd meg selv å begynne å trene med visse kompiser som er feite.
Men om en feit person klager om at han eller hun er feit og ikke klarer å miste vekt, men han eller hun sitter og spiser junkfood og ikke engang prøver å dra på treningssenteret så er det for meg bare en feit idiot som burde få seg litt disiplin, null respekt fra meg med mindre de har litt disiplin.
Vis hele sitatet...
så om noen ikke deler ditt livvsyn og dine verdier så skal man se ned på de? Noen folk synes rett og slett ikke det å ha en god kropp som er i fysisk form og missliker sterkt trening og vil bruke tiden sin på andre ting. Det eneste problemet dems med å være overvektig er at andre ser ned på de - og dømmer dem. Det vil si at om folk bare hadde sett på den som medmennesker, så hadde de kunne hatt et helt flott liv. Og det er ofte ikke det at de er feite som gir de dårlig selvtillit og depresjoner - men det er andre folk hele tiden forteller dem at de burde slanke seg. (enten direkte eller bare gjennom blikk og lignende).

Og dette med at de dør tidliggere er nok sant - men det samme gjelder jo både folk som røyker og drikker alkohol gjevnlig. Disse folkene blir ikke sett ned på like mye i det hele tatt - med mindre de blir alkoholikere.

Uansett tror jeg ikke det å rakke ned på noen løser noe som helst - det eneste det gjør er å få deg selv til å virke som en douche samt å gir den andre personen dårlig selvtillig og gjøre han misfornøyd med seg selv fordi han ikke lever opp din dine idealer, og ikke hans egne idealer for hvordan han burde leve.

Nå skal det sies at jeg og dømmer andre mennesker - og om folk er sykelig overvektige dømmer jeg dem nok også, men jeg synes ikke det er greit. Jeg skulle gjerne bare klart å ikke bry meg og sett ned på de - for jeg vet at jeg egentlig ikke har noen grunn til det. Men fortsatt skjer det tid stadighet at jeg ser ned på sykelig overvektige, samt folk som røyker.

Vil og si det er viktig å sette forskjell på overvektige og sykelig overvektige. Folk som bare er litt overvektige (altså har en øl-mage eller lignende) er i hvertfall ikke noe jeg synes man skal dømme folk for. Derimot når det nærmer seg slik at de ikke får plass i setene på flyet er det litt vanskelig å ikke dømme dem.
Sist endret av etse; 18. januar 2014 kl. 20:00.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
så om noen ikke deler ditt livvsyn og dine verdier så skal man se ned på de? Noen folk synes rett og slett ikke det å ha en god kropp som er i fysisk form og missliker sterkt trening og vil bruke tiden sin på andre ting. Det eneste problemet dems med å være overvektig er at andre ser ned på de - og dømmer dem. Det vil si at om folk bare hadde sett på den som medmennesker, så hadde de kunne hatt et helt flott liv. Og det er ofte ikke det at de er feite som gir de dårlig selvtillit og depresjoner - men det er andre folk hele tiden forteller dem at de burde slanke seg. (enten direkte eller bare gjennom blikk og lignende).
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke ned på folk som ikke deler mine verdier eller mitt livssyn, men det var ikke poenget her. Det var det jeg prøvde å få frem. Om man er overvektig og ikke bryr seg om det og ikke ser på det som en big deal, så burde man kunne takle å bli sett litt ned på. Det gjelder forsåvidt alt, om man er for tynn, religiøs, ateist, alt mulig. Jeg er ateist, og svært mange religiøse ser ned på meg og har kommet med slebrige kommentarer og lignende pga det, men det er ikke noe som plager meg nevneverdig. Om de klarer å være feite, stolte av det og ikke klage et fnugg over fedmen sin så bryr jeg meg ikke som sagt, da respekterer jeg den overvektige.

Sitat av etse Vis innlegg
Og dette med at de dør tidliggere er nok sant - men det samme gjelder jo både folk som røyker og drikker alkohol gjevnlig. Disse folkene blir ikke sett ned på like mye i det hele tatt - med mindre de blir alkoholikere.
Vis hele sitatet...
Røykere blir nok sett rimelig mye ned på i dagens samfunn, ihvertfall her i Norge. Men jeg forstår absolutt poenget ditt. Jeg har dog i perioder festet for mye og drukket for mye alkohol, og det har endt opp med at folk har sagt ifra at det blir å skade meg å fortsette såpass mye. Hva gjorde jeg? Jo, jeg kuttet ned. Dette gjelder neppe alle, men jeg håper du forstår poenget mitt.

Sitat av etse Vis innlegg
Uansett tror jeg ikke det å rakke ned på noen løser noe som helst - det eneste det gjør er å få deg selv til å virke som en douche samt å gir den andre personen dårlig selvtillig og gjøre han misfornøyd med seg selv fordi han ikke lever opp din dine idealer, og ikke hans egne idealer for hvordan han burde leve.
Vis hele sitatet...
Å direkte rakke ned på folk er ikke noe jeg mener nei, med mindre det sitter en sykelig overvektig kar på Burger King med 3 megamenyer og skriker fordi han syns han er tjukk, det blir for teit. Når jeg sier rakke ned, så har jeg alltid kun gjort det med personer jeg kjenner greit. Personer som vil bli tynne men som ikke vet hvor de skal starte, da har jeg bare rett og slett gitt tips og litt veiledning til hvordan de kan komme i gang. Det er vel ikke så alt for ille, jeg gjør vel teknisk sett samfunnet en tjeneste?

Sitat av etse Vis innlegg
Vil og si det er viktig å sette forskjell på overvektige og sykelig overvektige. Folk som bare er litt overvektige (altså har en øl-mage eller lignende) er i hvertfall ikke noe jeg synes man skal dømme folk for. Derimot når det nærmer seg slik at de ikke får plass i setene på flyet er det litt vanskelig å ikke dømme dem.
Vis hele sitatet...
Litt ølmage eller lignende er ikke noe å bry seg om nei, det kan vel sammenlignes med å drikke seg full 2-3 ganger i måneden kontra 20-30 ganger i måneden. Man kan vel være både sprek og sunn, og se rimelig grei ut selv om man har litt mage. Men ja, vi er vel egentlig rimelig enige på det her punktet.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Når jeg "rakker ned" på feite folk så prøver jeg som regel bare å rekruttere de til trening og en sunnere livsstil. Jeg tvinger de ikke til noe som helst, jeg bare forklarer at med litt arbeid og disiplin så kan de få en penere kropp og føle seg bedre med seg selv. Jeg har tilogmed tilbydd meg selv å begynne å trene med visse kompiser som er feite.
Vis hele sitatet...
Jammen er ikke du edel.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Det skal også sies at hvis en feit person er [...] komfortabel med all baksnakkingen og mobbingen så har jeg ingen problemer med det. Problemet er når de skal få lavere selvtillit/depresjon eller lignende pga fedmen men enda ikke gidder å gjøre noe med det. Får de ikke lavere selvtillitt eller lignende så ser jeg ikke noe problem med fedme. Hvis de takler å bli kalt "en feit jævel" i trynet uten å bli det fnugg lei seg så er det rett og slett en kul person.
Vis hele sitatet...
Evner du virkelig ikke å se at du selv bidrar til dette?

Det er kanskje ufattelig for mange, inkludert deg, å tenke seg, men enkelte trives faktisk med å være store. Og jeg tror veldig mange flere kunne levd et lykkelig liv med litt ekstra kjøtt på beina om det ikke var for at en god del av oss har en skrudd idé om at ingen overhodet kan trives med å se sånn ut. Og siden de på ingen som helst måte kan ha det bra med seg selv, så er vi i vår fulle rett til å vise vår forakt gjennom å gi dem overbærende blikk, slenge stygge kommentarer, eller redusere hele dette komplekse mennesket med alle sine evner, ferdigheter og særegenheter til «hun/han feite». Og om det er noe som forringer livskvaliteten til overvektige, så tror jeg faktisk det vel så gjerne er hvordan resten av samfunnet behandler dem, som de faktiske kiloene de har ekstra.

Jeg ser for øvrig mange problemer med fedme. Det at feite folk mobbes til å forakte kroppen sin burde derimot ikke være et av dem.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Av rent pragmatiske grunner, så mener jeg argumentet for gener faller bort. Ikke fordi de ikke finnes, men fordi det å skylde på hvordan man er født på mange måter er grov ansvarsfraskrivelse. Hvis du forstår matematikk saktere enn andre, så må du jobbe mer med det. Hvis du legger på deg lettere enn andre, må du trene/være mer bevisst på kosthold enn andre, og listen fortsetter. Bare fordi naturen ikke ga deg beste forutsetning for noe, betyr ikke at det er greit å legge seg ned og godta en skjebne. Mennesker skapes av en kombinasjon av miljø og gener er intet nytt under solen, og de aller fleste kan gjøre noe med det. Visse kan selvfølgelig ikke det - og derfor skal man være svært forsiktig med å skue hunden på håret og være nedlatende. Men når man ser hvor mange som kan gjøre en endring ved å legge om livsstilen med enkle kostholdgrep og enkel mosjon, så er det for meg innlysende at enda flere kan hvis de vil.

For å dra min parallell videre - selv om man har dysleksi eller lignende, forventes det at voksne personer skal kunne prosentregning og kunne finne sin egen skattesats. Det kan ta de med lærevansker lengre tid, men det gjør det ikke greit å skatte for lite av den grunn. Samme prinsipp gjelder å ta vare på sin egen kropp, noen må bruke mer energi på det, og sånn er det. Akkurat som at jeg la listen på matematikk til at man skulle finne en skattesats, så trenger ikke alle se ut som modeller heller.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at denne var myntet på meg. Poenget mitt var å få frem at det sannsynligvis finnes genetiske årsaker som kan gjøre enkelte mer utsatt for å bli overvektige. Dette har jeg inntrykk av at svært mange ikke vet noe om, i hvert fall om jeg skal dømme ut i fra synet folk flest har på overvektige – et syn som tilsynelatende er ganske utbredt også på dette forumet. Det stemmer sannsynligvis, som du sier, at det mest sannsynlig er en god, gammeldags blanding av arv og miljø som spiller inn. Allikevel synes jeg den gemene oppfatning om at alle overvektige er late og tiltaksløse og trenger å ta seg selv i nakken er moden for utskifting.

Jeg er helt enig i at genetikk ikke må bli en hvilepute. Jeg er dog av den oppfatning at en diagnose eller annen form for forklaring ofte kan bidra til det motsatte: Om man vet at man har dysleksi, har man fått en forklaring på hvorfor man sliter mer enn det som er vanlig, og da øker gjerne motivasjonen for å jobbe litt hardere for å oppnå resultater. Ut i fra egen erfaring vet jeg i hvert fall at det er utrolig godt å få en bekreftelse på at man ikke er dum eller lat, men at man pga. fysiologiske årsaker har andre forutsetninger og derfor må justere arbeidsinnsats deretter. Det skal sies at jeg aldri har slitt med overvekt selv, men jeg tenker meg at mye av tankene rundt det å ikke strekke til er ganske likt der som ved f.eks. dysleksi eller ADHD.
Sist endret av Samleieobjekt; 18. januar 2014 kl. 22:12.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg

Jeg regner med at denne var myntet på meg. Poenget mitt var å få frem at det sannsynligvis finnes genetiske årsaker som kan gjøre enkelte mer utsatt for å bli overvektige. Dette har jeg inntrykk av at svært mange ikke vet noe om, i hvert fall om jeg skal dømme ut i fra synet folk flest har på overvektige – et syn som tilsynelatende er ganske utbredt også på dette forumet. Det stemmer sannsynligvis, som du sier, at det mest sannsynlig er en god, gammeldags blanding av arv og miljø som spiller inn. Allikevel synes jeg den gemene oppfatning om at alle overvektige er late og tiltaksløse og trenger å ta seg selv i nakken er moden for utskifting.

Jeg er helt enig i at genetikk ikke må bli en hvilepute. Jeg er dog av den oppfatning at en diagnose eller annen form for forklaring ofte kan bidra til det motsatte: Om man vet at man har dysleksi, har man fått en forklaring på hvorfor man sliter mer enn det som er vanlig, og da øker gjerne motivasjonen for å jobbe litt hardere for å oppnå resultater. Ut i fra egen erfaring vet jeg i hvert fall at det er utrolig godt å få en bekreftelse på at man ikke er dum eller lat, men at man pga. fysiologiske årsaker har andre forutsetninger og derfor må justere arbeidsinnsats deretter. Det skal sies at jeg aldri har slitt med overvekt selv, men jeg tenker meg at mye av tankene rundt det å ikke strekke til er ganske likt der som ved f.eks. dysleksi eller ADHD.
Vis hele sitatet...
Hvis du med "genetiske årsaker" sikter til et eller annet som har med metabolismen å gjøre er jeg helt uenig. Klart det finnes folk er "dømt" til å være overvektig eller tynn uansett hvor mye eller lite de spiser, pga en eller annen lidelese, men det er nok snakk om 1% eller mindre av befolkningen som er overvektige.

Hvis mener at en genetisk lidelse som gjør at personen ikke er i stand til å være i aktivitet, er jeg enig med deg. Har selv hatt massevis av lungeproblemer som førte til at jeg ikke var i stand til å gjøre en dritt på 2år. I den perioden spise jeg helt gjennomsnittlig og la på meg ca 20kg.
Sitat av Bæsjemann Vis innlegg
Hvis du med "genetiske årsaker" sikter til et eller annet som har med metabolismen å gjøre er jeg helt uenig. Klart det finnes folk er "dømt" til å være overvektig eller tynn uansett hvor mye eller lite de spiser, pga en eller annen lidelese, men det er nok snakk om 1% eller mindre av befolkningen som er overvektige.

Hvis mener at en genetisk lidelse som gjør at personen ikke er i stand til å være i aktivitet, er jeg enig med deg. Har selv hatt massevis av lungeproblemer som førte til at jeg ikke var i stand til å gjøre en dritt på 2år. I den perioden spise jeg helt gjennomsnittlig og la på meg ca 20kg.
Vis hele sitatet...
http://www.klikk.no/tjenester/ekstern/article640195.ece 10% av kvinner og 5% av menn sliter med det, det er en stor del av befolkningen det...
Sitat av Bæsjemann Vis innlegg
Hvis du med "genetiske årsaker" sikter til et eller annet som har med metabolismen å gjøre er jeg helt uenig. Klart det finnes folk er "dømt" til å være overvektig eller tynn uansett hvor mye eller lite de spiser, pga en eller annen lidelese, men det er nok snakk om 1% eller mindre av befolkningen som er overvektige.

Hvis mener at en genetisk lidelse som gjør at personen ikke er i stand til å være i aktivitet, er jeg enig med deg. Har selv hatt massevis av lungeproblemer som førte til at jeg ikke var i stand til å gjøre en dritt på 2år. I den perioden spise jeg helt gjennomsnittlig og la på meg ca 20kg.
Vis hele sitatet...
Tingen er at genetiske årsaker gjør det ikke umulig å holde seg slank - men det gjør at du må passe mer på hva du spiser og aktivitetsnivå. F.eks. ved at du har lavt stoffskifte eller at du ikke får metthetsfølelse like fort som andre. En tidliggere i tråden her viste til at enkelte gener kunne føre til at du måtte spise større mengde mat for å oppleve samme metthetsfølelse, noe som betyr at du har lettere for å spise større måltider enn andre og dermed legge på deg.
Sitat av etse Vis innlegg
Tingen er at genetiske årsaker gjør det ikke umulig å holde seg slank - men det gjør at du må passe mer på hva du spiser og aktivitetsnivå. F.eks. ved at du har lavt stoffskifte eller at du ikke får metthetsfølelse like fort som andre. En tidliggere i tråden her viste til at enkelte gener kunne føre til at du måtte spise større mengde mat for å oppleve samme metthetsfølelse, noe som betyr at du har lettere for å spise større måltider enn andre og dermed legge på deg.
Vis hele sitatet...
tja hvis du er sulten så er det jo bare å drikke vann... må ikke gå konstant rundt å være mett...

selv faster jeg 1-2 dager hver 14 dag som jeg kunn drikker vann , te og juice..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tja hvis du er sulten så er det jo bare å drikke vann... må ikke gå konstant rundt å være mett...

selv faster jeg 1-2 dager hver 14 dag som jeg kunn drikker vann , te og juice..
Vis hele sitatet...
hele poenger er at det er vanlig å spise til man er mett under middagen - om denne metthetsfølelsen kommer senere er det lettere å spise for mye. Jeg sier ikke det er umulig å spise riktig mengde, bare vanskeligere siden kroppen ikke kontrollerer seg selv riktig. Altså må man selv tenke over hvor stor mengde middag som er riktig, mens andre bare kan spise det de orker.
Sist endret av etse; 19. januar 2014 kl. 02:32.
Sitat av etse Vis innlegg
hele poenger er at det er vanlig å spise til man er mett under middagen - om denne metthetsfølelsen kommer senere er det lettere å spise for mye. Jeg sier ikke det er umulig å spise riktig mengde, bare vanskeligere siden kroppen ikke kontrollerer seg selv riktig.
Vis hele sitatet...
Men hvis du vet du har dette problemet så er det jo "bare" å spise riktig mengde. Du dør ikke av å ikke bli mett.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Men hvis du vet du har dette problemet så er det jo "bare" å spise riktig mengde. Du dør ikke av å ikke bli mett.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men det forutsetter jo at man er klar over det. Og med mindre du faktisk virkelig følger med på hva du spiser og finner ut av mengdene er for store så vil du ikke være klar over det. Det er ikke som om det er helt intuitivt hva som er riktig mengde av en middag.

I tillegg betyr det at du da må ta en valg mellom "vil du spise deg mett - eller vil du spise mindre mengder og holde deg slank?"

Igjen, jeg påstår ikke det er umulig - bare at det for enkelte faktisk er lettere å legge på seg enn andre av genetiske årsaker. Om man tar hensyn til slike ting så kan alle holde seg slanke om de ønsker.
Sist endret av etse; 19. januar 2014 kl. 02:37.
Sitat av etse Vis innlegg

I tillegg betyr det at du da må ta en valg mellom "vil du spise deg mett - eller vil du spise mindre mengder og holde deg slank?"

.
Vis hele sitatet...
Gjør du dette så vil du tilslutt bli mett av mindre mengder.. du venner magen til å spise mye eller lite..