Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5492
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Jeg leste en artikkel i dag, som handler om at norsk politikk trenger et byparti. Hvis du har BT+, les her, hvis ikke, les her.

TL;DR: Henning Warloe, tidligere stortingsrepresentant og byråd mener at norsk politikk bruker for mye penger i distriktene. Han hevder også at norsk politikk hadde hatt godt av å ha et byparti, vi har jo tross alt SP.

Jeg mener at storbyene trenger distriktene, for det er i distriktene mange inntektskilder som for eksempel landbruk, fisk og olje befinner seg. Det er ikke dermed sagt at det er forsvarlig å bruke enorme summer på en vei som få bruker.

Hva mener dere? Kjør debatt!
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Jeg mener at storbyene trenger distriktene, for det er i distriktene mange inntektskilder som for eksempel landbruk, fisk og olje befinner seg. Det er ikke dermed sagt at det er forsvarlig å bruke enorme summer på en vei som få bruker.
Vis hele sitatet...

Hei,
jeg er enig selve kilden er som regel i distriktene, men bedriftens ledelse sitter som oftest i en storby. Så det kan være vrient og skille på bedriftene som arbeider ett sted og holder til i byen.
Landbruk hører ikke hjemme her siden det er som oftest privat drevent.

Det med forsvarlig å bruke penger på en vei som nesten ikke blir brukt, kan du forklare hva du mener med det?
Vil ikke si at SP er distriktene sitt parti, kun bøndenes. Kommer kanskje som en overaskelse, men alle som bor ute i distrikt er ikke bønder.
Uten tvil . Venstre og Høyre som profilerer seg som bypartier har overhodet ikke baller nok til å kjempe skikkelig for byfolks sak.
Ei heller Arbeiderpartiet eller SV.

Jeg leste også Warloe's artikkel og synes den var spennende. Distrikspolitikken her til lands burde vært litt mer slik de har det i Sverige, men ikke fullt ut. Vi skal ha levende distrikter, men det er fornuftig politikk å bygge asfalt til ethvert fjelltun og bru til enhver øy i det langstrakte landet her.

Warloe er nå Høyremann, så jeg er ikke enig i alt med ham men han sier noe klokt i artikkelen; "det er lett å forsvare distriktene og bøndene, men hvor er folk når man skal ta byen i forsvar?"
Ellers er dette skakset fra fbprofilen til Vågar Undstad - veldig bra sagt om temaet;
Distriktspolitikk må vi ha, men i dag virker det litt som det for det meste går ut på at folk vil ha betalt for å bo steder hvor det ikke er jobb å få. Å være bonde er et edelt yrke, men å bo i rekkehus ved siden av bondegården får du faen meg betale for sjøl. Eller flytte til et sted i verden hvor de trenger deg.
Vis hele sitatet...
Sist endret av aeon_illuminate; 5. januar 2014 kl. 20:31.
Lobbyvirksomhet som har sørget for masse kontrakter til flerem milliarder for bygging av broer ut til øde øyer med under 100 innbyggere (og synkende) er det vel ihverfall få som er enig i at er god resursbruk.

Men nå har det jo seg sånn at "pengene" vi bruker kun er en viksjon, som har bygd på seg gradvis inn i bakvendtland siden 1913. Med det private "føderale reservet" som eier dollaren. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om oljefondet går til hælvete, hvor det på mange måter allerede er. : ) Oljemonopoltyrraniet.. Olje hadde ikke hatt noen verdi høyere enn saltvann + frakt om det ikke var for disse folka.

--- Da det lenge har vært teknologi som har danket ut primitive motorer :
Det er desverre en dårlig ide.
For noen år siden ledet Sigbjørn Johnsen en komisjon som skulle se på mandatfordelingen.
Folk flytter til byene og fra distriktene og mandatfordelingen på stortinget hadde ikke vært etterjustert.
Komisjonen fant ut at vi i Oslo hadde under en halv stemme mens i Finnmark hadde de nesten 2 pr pers.
Komisjonen anbefalte en justering til 1:1 og jevnlige etterjusteringer for å holde den der.

Vel våre eminente politikere fant ut at areal skulle telle med, at finnmarkingene trengte større plass i demokratiet siden de bodde så grisegrent, så vi i Oslo fikk enda lavere enn vi hadde fra før, jeg mener å huske vår stemme telte 0,33.

En konsekvens av det er at Det Politiske Parti ikke kom inn på tinget med nesten tyve tusen stemmer.
Hvis de hadde vært fra finnmark ville det holdt med drøyt 17000.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
mdg.
SV.
Ikke forvent at jeg kommer til å utbrodere hvorfor jeg mener dette er "bypartier".
By-politikken kommer ganske så automatisk, så behovet for et eget "By er best" parti vil ikke få mye støtte.


Er helt rett at penger vs innbyggere, så er det bygda som får mest. Ellers så er det storbyene som har den største gevinsen i statsbudsjettene.


Så behov for noe slikt? Neppe.
Hvorfor skal Henning Warloe en tidligere stortingsrepresentant sin mening ha noen som helst vekt på hvordan vi styrer landed nå i dag? Han har en stemme som alle andre.

Vil han gjøre noe mer kan han opprette ett parti og se hvor mange han får med seg med sine ideer over hvordan landet skal bruke pengene sine.

Jeg leste gjennom skrivet og så ingenting som ikke er evaluert og vedtatt i dagens regjering.

Det var mest meningsløs syting, "Det var en gang vi ga en dørfabrikk på landed xx mil kr. og de gikk konkurs!"

Hva så?

Hensiktsløs tråd er hensiktsløs
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Jeg leste en artikkel i dag, som handler om at norsk politikk trenger et byparti. Hvis du har BT+, les her, hvis ikke, les her.

TL;DR: Henning Warloe, tidligere stortingsrepresentant og byråd mener at norsk politikk bruker for mye penger i distriktene. Han hevder også at norsk politikk hadde hatt godt av å ha et byparti, vi har jo tross alt SP.

Jeg mener at storbyene trenger distriktene, for det er i distriktene mange inntektskilder som for eksempel landbruk, fisk og olje befinner seg. Det er ikke dermed sagt at det er forsvarlig å bruke enorme summer på en vei som få bruker.

Hva mener dere? Kjør debatt!
Vis hele sitatet...
Er faktisk veldig enig i det du sier om mye penger på vei som få bruker.
Var for en tid tilbake snakk om ei bru til flere millioner som ett lite samfunn på rundt 100 kom til å bruke? Vet ikke om noen husker spesifikt hvor? Synes dette blir for dumt.

Det finnes veier i Norge som mange 1000 bruker hver dag som det nesten er farlig å kjøre på. Savner rett og slett ett parti som i posisjon hadde klart å bruke penger der det virkelig sårt trengs.

Jeg ønsker ett politisk Norge som arbeider for ett godt samfunn for alle som bidrar, uavhengig av bosted.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Er faktisk veldig enig i det du sier om mye penger på vei som få bruker.
Var for en tid tilbake snakk om ei bru til flere millioner som ett lite samfunn på rundt 100 kom til å bruke? Vet ikke om noen husker spesifikt hvor? Synes dette blir for dumt.

Det finnes veier i Norge som mange 1000 bruker hver dag som det nesten er farlig å kjøre på. Savner rett og slett ett parti som i posisjon hadde klart å bruke penger der det virkelig sårt trengs.

Jeg ønsker ett politisk Norge som arbeider for ett godt samfunn for alle som bidrar, uavhengig av bosted.
Vis hele sitatet...
Med den filosofien så vil du helst at alle skal flytte inn til en storby så staten kan bruke pengene mest effektivt pr. innbygger.

De bruker penger på ett lite samfunn på rundt 100 folk for at de mener stedet ikke møter menneskelige kriterier uten broen.
Alternativet er at de flytter.

Så staten nå i dag veier opp at boren som de kan bruke i stede får å bruke båt er viktigere en at du som allerede har en grei vei skal ha en perfekt vei.

Det virker som du har en veldig veldig VELDIG egoistisk tankegang!
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 09:27.
Ta en tur til Sverige, der ser en resultatet av en lignende politikk. Der bor det nesten ikke folk på bygda lenger. Er det bare endeløse skoger mellom byene du vil ha?
Og hvis vi legger ned norsk landbruk. Synes du det er riktig, at noen må dyrke opp mere jord, på steder der regnskog o.l. allerede er truet av oppdyrking, for du skal ha bedre veier? For maten vi spiser må faktisk dyrkes/produseres et sted! Og har du tenkt hva som skjer, hvis det blir krig? Vi behøver ikke å gå lenger tilbake enn til 2'dre verdenskrig, for å se at folk dyrket gulrot og kålrot i parkene i Oslo o.l. Det er kanskje dumt å ha fjernet alt landbruk da? Og samtidig kanskje forårsake at vi sulter ihjel her på berget. Ta og les Terje Vigen av Henrik Ibsen, det er et eksempel på handelsblokade og underproduksjon. Der Norge var under Danmark, og Danmark støttet Napoleon under napoleonskrigen. Så bl.a. England sperret Norge for all skipstrafikk, med hungersnød til følge.

Husk den velstanden vi har i dag er et veldig stort lass, som en trenger bare ei lita tue for å velte!
Jeg er helt enig i at det er problematisk at det brukes svært mye penger på f.eks. infrastruktur i distriktene fremfor i byene hvor behovet er størt. Eksempelvis kan man se på Dalsfjordbrua i Fjaler i Sogn og Fjordane. 1.000.000.000,- kr kostet denne broen, som maks 1500 bruker i døgnet, eller hva det nå var.

Man trenger naturligvis infrastruktur både i byene og i distriktene, og det må ligge en grundig vurdering bak prioriteringen av samferdselspengene. Dalsfjordbrua var et resultat av (tidenes største fjott i min mening) Navarsete og SP. Tenk om man heller hadde spyttet inn 1 mrd kr på veisystem i byene som kunne håndtere rushtrafikk, og kanskje utbedre en relativt dårlig kollektivtransport i både distrikter og mindre byer.

Selv om man bør prioritere å bruke pengene på den plassen hvor det er størst behov og mest formålstjenlig, (som da som regel vil være i byene) må man samtidig sikre at distriktene ikke kollapser fullstendig. Dette kan gjøres ved å sikre skoler i distriktene (der det er forsvarlig ifh. skolemiljø og antall elever naturligvis), opprettholde eventuelle offentlige virksomheter, sørge for en fornuftig eldreomsorg der det er behov for det, og også tilrettelegge for at det enkelt kan skapes nye arbeidsplasser både i offentlig og privat sektor. Det vil muligens føre til økt tilflytning på sikt, og det er jo en ønsket utvikling.


Jeg tror uansett ikke at et eget byparti vil være løsningen på dette. Jeg mener det vil være en bedre løsning å få de eksisterende og allerede store og etablerte partiene med på tanken om at distriktene må prioriteres under de store byene, hvor behovet for midler og utbygging er størst. Det gjelder forsåvidt i alle sektorer. Samtidig som man prioriterer byene øverst, må man også klare å opprettholde et godt tilbud av offentlige tjenester i distriktene.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Husk den velstanden vi har i dag er et veldig stort lass, som en trenger bare ei lita tue for å velte!
Vis hele sitatet...
Genialt, den sjeler jeg av deg til senere anledninger =)

Folk forstår ikke at hele samfunnet er bygget på mange små byggeklosser som er satt sammen, gjør du om på en liten kloss så kan det føre til store negative endringer.

Sitat av fisk23 Vis innlegg
Jeg er helt enig i at det er problematisk at det brukes svært mye penger på f.eks. infrastruktur i distriktene fremfor i byene hvor behovet er størt. Eksempelvis kan man se på Dalsfjordbrua i Fjaler i Sogn og Fjordane. 1.000.000.000,- kr kostet denne broen, som maks 1500 bruker i døgnet, eller hva det nå var.

Man trenger naturligvis infrastruktur både i byene og i distriktene, og det må ligge en grundig vurdering bak prioriteringen av samferdselspengene. Dalsfjordbrua var et resultat av (tidenes største fjott i min mening) Navarsete og SP. Tenk om man heller hadde spyttet inn 1 mrd kr på veisystem i byene som kunne håndtere rushtrafikk, og kanskje utbedre en relativt dårlig kollektivtransport i både distrikter og mindre byer.

Selv om man bør prioritere å bruke pengene på den plassen hvor det er størst behov og mest formålstjenlig, (som da som regel vil være i byene) må man samtidig sikre at distriktene ikke kollapser fullstendig. Dette kan gjøres ved å sikre skoler i distriktene (der det er forsvarlig ifh. skolemiljø og antall elever naturligvis), opprettholde eventuelle offentlige virksomheter, sørge for en fornuftig eldreomsorg der det er behov for det, og også tilrettelegge for at det enkelt kan skapes nye arbeidsplasser både i offentlig og privat sektor. Det vil muligens føre til økt tilflytning på sikt, og det er jo en ønsket utvikling.


Jeg tror uansett ikke at et eget byparti vil være løsningen på dette. Jeg mener det vil være en bedre løsning å få de eksisterende og allerede store og etablerte partiene med på tanken om at distriktene må prioriteres under de store byene, hvor behovet for midler og utbygging er størst. Det gjelder forsåvidt i alle sektorer. Samtidig som man prioriterer byene øverst, må man også klare å opprettholde et godt tilbud av offentlige tjenester i distriktene.
Vis hele sitatet...
Altså du kan ikke ta en diskusjon på ett enkelt eksempel på noe som ikke er bra.
Du må i så fall komme med ALLE negative og positive saker og veie dem opp mot hverandre.
Du nevner en bru på bygda som du mener er meningsløs, men du nevner ikke f.eks Opera huset i oslo? Hvor mye kostet det og hvor mye TRENGER menneskene dette huset for å fungere som en nasjon?

Det du sier har ingen mening, prøv igjen.
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 10:51.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ta en tur til Sverige, der ser en resultatet av en lignende politikk. Der bor det nesten ikke folk på bygda lenger. Er det bare endeløse skoger mellom byene du vil ha?
Og hvis vi legger ned norsk landbruk. Synes du det er riktig, at noen må dyrke opp mere jord, på steder der regnskog o.l. allerede er truet av oppdyrking, for du skal ha bedre veier? For maten vi spiser må faktisk dyrkes/produseres et sted! Og har du tenkt hva som skjer, hvis det blir krig? Vi behøver ikke å gå lenger tilbake enn til 2'dre verdenskrig, for å se at folk dyrket gulrot og kålrot i parkene i Oslo o.l. Det er kanskje dumt å ha fjernet alt landbruk da? Og samtidig kanskje forårsake at vi sulter ihjel her på berget.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som kun vil ha skoger mellom byene, men det å ha det som mål at skal kunne bo i hver eneste steinrøys her i landet er enorm ressursløsing. Når det kommer til mat lever vi i en helt annen verden enn vi gjorde for 50 år siden. Lange utmattelseskriger er ikke akkurat så veldig realistisk idag. Ikke minst er det så mye annet vi også er avhengige av å handle fra andre land. Matproduksjon i Norge har et svært handicap, og det er at det er vinter halve året. Og landsbruket er per dags dato et enormt sløseri, spesielt grunnet de enorme subsidiene som ikke akkurat får folk til å tenke nytt..
Det er ikke noe feil at folk vil drive med jordbruk, så lenge de klarer seg uten statstøtte.

Det med at vi trenger mat om evt. krig er tåpelig argument i dagens samfunn da vi nå i dag har kommunikasjon med hele og er medlem i en gruppe som har laget en pakt om å hjelpe med å bearbeide sult OM det skulle bryte ut en ny verdenskrig, som i seg selv er ytterst usannsynlig.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og landsbruket er per dags dato et enormt sløseri, spesielt grunnet de enorme subsidiene som ikke akkurat får folk til å tenke nytt..
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at vi har et moralsk ansvar for å utnytte matjorda vår best mulig, uavhengig om det lønner seg rent økonomisk.
Sitat av Mith Vis innlegg
Poenget er jo at vi har et moralsk ansvar for å utnytte matjorda vår best mulig, uavhengig om det lønner seg rent økonomisk.
Vis hele sitatet...
Samme hva det går på bekostning av? Sauedriftsnæringen i Norge er jo med på å utrydde de fleste av rovdyrartene vi har, og vi får beskjed om at vi skal spise såkalt "kortreist" biff som har blitt foret opp på kraftfor importert fra Brasil og omegn.

Folk snakker om matmangel, men glemmer å nevne at vi har et enormt kontinent med sommer og avlinger hele året, som har et enormt potensial bare de kommer seg på beina. Og det gjør de ikke dersom alle skal føre den samme, proteksjonistiske politikken som Norge.

Jeg sier ikke at vi skal legge ned alt av matproduksjon, men vi må fokusere på det vi er gode på, og har forutsetninger for, som sjømat, muligens noe storfe, svin ol. Da nytter det ikke med subsidier som legger til rette for at hver enkelt bonde skal ha et lite bruk 5 kyr, litt åker, 30 sauer, et par høns og noen griser. Vi kan ikke ha det som mål at Norge, et land med vinter halve året og masse fjell skal kunne produsere alt mulig av mat selv.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Samme hva det går på bekostning av? Sauedriftsnæringen i Norge er jo med på å utrydde de fleste av rovdyrartene vi har, og vi får beskjed om at vi skal spise såkalt "kortreist" biff som har blitt foret opp på kraftfor importert fra Brasil og omegn.
Vis hele sitatet...
Sauer beiter ikke på matjord og kortreist biff er ikke fra Brasil.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Folk snakker om matmangel, men glemmer å nevne at vi har et enormt kontinent med sommer og avlinger hele året, som har et enormt potensial bare de kommer seg på beina. Og det gjør de ikke dersom alle skal føre den samme, proteksjonistiske politikken som Norge.
Vis hele sitatet...
Det er helt feil. Den 3.verden kan ikke leve av å produsere mat til vesten, når de ikke har mat til å fø seg sjøl. Det som skjer er at bønder som burde solgt mat til lokalbefolkningen heller selger maten til vesten, siden vi kan betale mer for det, men hvem dyrker da jorda til de fattige som ikke har til å konkurrere med vesten? Det er jo derfor vi må gro mest mulig av maten vår sjøl. Matjord er en ganske begrenset ressurs, det er ikke bare å spa opp en åker hvor som helst og regne med at du kan fø landet ditt.
Sist endret av Mith; 6. januar 2014 kl. 14:49.
Mith.

Hvor sier han at Sauer beiter på matjord og kortreist biff er fra Brasil?
Du lager ett argument basert på ingenting.

Argumentet med at 3.verden har ett stort tap av å selge maten sin til vesten i stede for å gi den til sine egne mot argumenterer med seg selv.

Det at 3.verdens land kan selge produksjonen sin DYRERE til oss en til sine egne gjør at landet tjener MER penger en de ellers ville ha gjort.
Så dette er penger de igjen kan bruke på det de vil bruke penger på, som igjen er en helt annen "topic".
Hvordan 3.verden samfunn er bygget opp og hvordan de bruker sine inntekter vil jeg ikke gå inn på her.
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 15:04.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Mith.
Hvor sier han at Sauer beiter på matjord og kortreist biff er fra Brasil?
Du lager ett argument basert på ingenting.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør jeg ikke. Det moralske ansvaret går på å utnytte matjorda best mulig, så hva han mener om sauehold og ulv har ikke noe med saken å gjøre. Det samme gjelder biff fra Brasil.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det at 3.verdens land kan selge produksjonen sin DYRERE til oss en til sine egne gjør at landet tjener MER penger en de ellers ville ha gjort.
Så dette er penger de igjen kan bruke på det de vil bruke penger på, som igjen er en helt annen "topic".
Hvordan 3.verden samfunn er bygget opp og hvordan de bruker sine inntekter vil jeg ikke gå inn på her.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke en annen diskusjon, det er hele poenget med at vi skal dyrke jorda vår sjøl. At du velger ikke velger å ta innover deg hva som faktisk skjer er ikke mitt problem.
Så du mener topicen her går ut på vårt moralske ansvar på å bygge opp 3.verdens samfunn, og du baserer dette på norske bønner er meg helt bak mål.

Du overbeviser nok ingen andre med dette heller før du har ett argument med en logisk, fornuftig og rasjonell begrunnelse.
Hele tyngden ligger i din egen moralske tro som ikke er ett valid poeng.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Så du mener topicen her går ut på vårt moralske ansvar på å bygge opp 3.verdens samfunn, og du baserer dette på norske bønner er meg helt bak mål.
Vis hele sitatet...
Jeg trur ikke du følger godt nok med her. Hvis du leser legalize_it sitt argument om krig, sult og handel så forstår du kanskje bedre. Det er nemlig ikke det det handler om når man snakker om HVORFOR man skal utnytte mest mulig matjord, det er ingen som argumenterer for å dyrke mest mulig jord fordi man er redd for krig her i Norge eller fordi man har noe mål om å være selvforsynt. Hvis man tror det så har man missforstått argumentasjonen og det er det jeg har forsøkt å forklare.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Du overbeviser nok ingen andre med dette heller før du har ett argument med en logisk, fornuftig og rasjonell begrunnelse.
Hele tyngden ligger i din egen moralske tro som ikke er ett valid poeng.
Vis hele sitatet...
Overbeviser ingen om hva? Dette handler ikke om min moralske tro, men om politikk. Matvareprisene stiger farlig fort og mastreservene tømmes, mens dere snakker om ulv, krig i Norge og biff fra Brasil? Det er jo helt på jordet, det er ikke derfor vi bør utnytte den matjorda vi har.
Sist endret av Mith; 6. januar 2014 kl. 15:41.
Sitat: Originalt skrevet av legalize_it

Folk snakker om matmangel, men glemmer å nevne at vi har et enormt kontinent med sommer og avlinger hele året, som har et enormt potensial bare de kommer seg på beina. Og det gjør de ikke dersom alle skal føre den samme, proteksjonistiske politikken som Norge.

Sitat: Originalt skrevet av Mith

Det er helt feil. Den 3.verden kan ikke leve av å produsere mat til vesten, når de ikke har mat til å fø seg sjøl. Det som skjer er at bønder som burde solgt mat til lokalbefolkningen heller selger maten til vesten, siden vi kan betale mer for det, men hvem dyrker da jorda til de fattige som ikke har til å konkurrere med vesten? Det er jo derfor vi må gro mest mulig av maten vår sjøl. Matjord er en ganske begrenset ressurs, det er ikke bare å spa opp en åker hvor som helst og regne med at du kan fø landet ditt.

Les over hva han skrev og det du skrev til svar en gang til så linker du dette til svarene mine.

Så skriver det rotete så du har en sjanse til å diskutere deg bort som er akkurat det du driver med nå.

Ditt argument her er det at den 3.verden lider av at norge kjøper mat av dem og at de ikke spiser avlingen fra sin egen mark.

Det Legilize mener er at varme kontinenter har mye større utnytte av å avle frem mat.

Du skjønner det at Norge er ett elendig land å være bonde? Det er fjell daler og 7 måneder med vinter. Tror du det helt uten grunn at nesten alle norske bønner MÅ ha statstøtte for å i det hele tatt gå rundt?
Norske bønner er en mild versjon av en NAV avhengig. Norske bønner er en UTGIFT for landet vårt, ikke en inntekt.

Kommer dette av at bøndene ikke er flinke? NEI
Det kommer av at Norges land er som det er, Fjell daler og lange kalde vintre gjør at vi burde bytte andre resurser som Norge har mot mat. IKKE produsere maten selv.

Det at du legger over dette til at det er synd på barna i Afrika basert på din egen moralske mening er som sagt IKKE ett argument i seg selv.
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 16:00.
Sitat av Mith Vis innlegg
Sauer beiter ikke på matjord og kortreist biff er ikke fra Brasil.
Vis hele sitatet...
Nei, sauebøndene slipper heller sauene ut i skogen for å prøve å utrydde alle dyra som bor der ellers. Her ser ser du hvor proteinet i den såkalte "kortreiste" maten vi får levert fra nortura kommer ifra. Langt bedre å fjerne tollmurene så en kan importere mer av kjøttet direkte da.

Det er helt feil. Den 3.verden kan ikke leve av å produsere mat til vesten, når de ikke har mat til å fø seg sjøl. Det som skjer er at bønder som burde solgt mat til lokalbefolkningen heller selger maten til vesten, siden vi kan betale mer for det, men hvem dyrker da jorda til de fattige som ikke har til å konkurrere med vesten? Det er jo derfor vi må gro mest mulig av maten vår sjøl. Matjord er en ganske begrenset ressurs, det er ikke bare å spa opp en åker hvor som helst og regne med at du kan fø landet ditt.
Vis hele sitatet...
Det er masse av verdens jordbruksressurser som på ingen måte brukes optimalt idag. Hvis du prøver å pløye en åker med hester istedet for traktor, og i tillegg dropper gjødselen så ser du fort hvor mye mindre utbytte du får.


Uansett så er ikke poenget at vi bør importere mest mulig av maten vi trenger, men at vi må fokusere på det vi har forutsetninger for, og kutte ned på de enorme subsidiene.
Du skjønner fortsatt ikke ser jeg.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ditt argument her er det at den 3.verden lider av at norske bønner kjøper mat av dem og ikke spiser avlingen fra sin egen mark.
Vis hele sitatet...
Nei, den tredje verden lider av at vi i vesten kjøper opp matjorden deres og avlingene deres for å produsere mat til oss selv, samtidig som vi bygger ned vår egen matjord.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det Legilize mener er at varme kontinenter har mye større utnytte av å avle frem mat.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig har de det, men hva så? Det er nesten 900 millioner som sultet i 2013, hvorfor bruker de ikke denne matjorda selv siden de har så stor plass og gode vilkår? Kan det henge sammen med det jeg nettopp sa? At vi i vesten eier mye av jorda, så og si alle selskapene og i stor grad selger maten til oss selv. I tillegg kommer klimaendringer og naturkatastrofer.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Du skjønner det at Norge er ett elendig land å være bonde? Det er fjell daler og 7 måneder med vinter. Tror du det helt uten grunn at nesten alle norske bønner MÅ ha statstøtte for å i det hele tatt gå rundt?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skjønner det, men så lenge vi har matjord og muligheten til å dyrke den så bør vi bruke for alt det er verdt, uavhengig om vi kan kjøpe mat billigere fra den tredje verden. Hvorfor? Se svaret mitt over.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det at du legger over dette til at det er synd på barna i Afrika basert på din egen moralske mening er som sagt IKKE ett argument i seg selv.
Vis hele sitatet...
Jo, det er et argument i seg selv fordi det ikke baserer seg på moral eller følelser, men det fakta at hvis man ikke gjør noe med hvordan verdens matjord forvaltes så kommer det en sultkatastrofe uten like. FN mener at i 2050 så har vi tilgang til ca. 50% av matjorden vi har i dag, samtidig som vi må produsere 70% mer mat, så hvordan kan vi da forsvare å legge ned matproduksjon bare fordi det er billigere å kjøpe? Matjord er som sagt en ganske skjør ressurs som det tar lang tid å bygge opp på nytt hvis man først bygger den ned.

http://www.nationen.no/2012/05/31/la...onder/7467146/
http://e24.no/utenriks/spekulantene-...tjord/20336954
http://unctad.org/en/pages/Publicati...licationid=666
http://www.theguardian.com/environme...ood-population
http://www.fao.org/home/en/
Sist endret av Mith; 6. januar 2014 kl. 16:26.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ditt argument her er det at den 3.verden lider av at norge kjøper mat av dem og at de ikke spiser avlingen fra sin egen mark.
Vis hele sitatet...
Det var en skrive feil som jeg om redigerte til dette rett etter jeg la ut denne posten. Men du rettet den opp selv og gjorde om norge til vesten som ikke kan semenlignes etter landskap og klima.

Dette er det du rettete det til:
Nei, den tredje verden lider av at vi i vesten kjøper opp matjorden deres og avlingene deres for å produsere mat til oss selv, samtidig som vi bygger ned vår egen matjord.

Når jeg skriver norge norge norge, NORGE sin mulighet til å selvprodusere mat er elendig. America har utrolig fine muligheter til å produsere egen matjord etter klima og landskap, ikke norge. Så hvorfor sammenligner du norge med America og andre vestlige land med utrolige bra muligheter for matproduksjon?

For det andre så er det positivt at vi bygger ned vår egen matproduksjon å bruker tiden vår på noe lønnsomt, ikke ett nasjonalt tap industri.

Er det norske bønder som klarer å gå rundt på egen hånd uten stat støtte så selvfølgelig så skal de få gjøre det. Det er bare bra, men går du i tap så har du ingenting som bonde å gjøre, finn på noe produktivt, slutt å kast bort skattepengene våre.


Sitat: Originalt skrevet av Noxaran86 Vis innlegg
Det Legilize mener er at varme kontinenter har mye større utnytte av å avle frem mat.

Ja, selvfølgelig har de det, men hva så? Det er nesten 900 millioner som sultet i 2013, hvorfor bruker de ikke denne matjorda selv siden de har så stor plass og gode vilkår? Kan det henge sammen med det jeg nettopp sa? At vi i vesten eier mye av jorda, så og si alle selskapene og i stor grad selger maten til oss selv. I tillegg kommer klimaendringer og naturkatastrofer.
Vis hele sitatet...
Å du tror Norge's bønder som ikke klarer å fø sin egen familie uten statshjelp kommer til og gjøre noen som helst forskjell på disse 900mil som sultet. Om tallet hadde gått fra 900mil til 899mil pga. norge kjøpte inn mindre mat utenfra så er det forsatt nesten bare 1 promille's forbedring som ikke er en faktor.
I kina alene bor det ca 1,339.000.000 mennesker. Hvilken forsjell de få bøndene som norge har?

Din nest siste tilbakemelding var se svaret over, så jeg skriver det samme tilbake. Se svaret mitt over.

Nå til det siste innslaget ditt om at i 2050 har vi halvparten av matgjorden vår og må fø 70% mer mennesker.

Dette går mye på at verden begynner å bli overbefolket og igjen dette er ett helt annet tema. Norge og norske bønder har så liten inflyelse på verdens matproduksjon at det ikke er en dråpe i havet en gang.

Jeg kom netopp hjem fra jobb, har ikke fått sett på linkene dine, men jeg skal ta meg en titt.

Ps. Jeg er vokst opp i lillestrøm å bor nå i heggedal mellom 5 bondegårder så det er ikke som om jeg er en hardhodet oslo fanatiker. Jeg er fra landet og sett selv hvordan den norske bonde industrien fungerer.

JaR
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 17:15.
Så argumentet ditt er altså at det ikke nytter, vi er for små og andre for ta den støyten, da er ikke det her så mye mer å diskutere. Grunnen til at vi ikke har noe "byparti" eller urbaniseringsparti, men hvertfall 3 som ser på seg selv som grønne miljøpartier ligger kanskje der.
Sitat av Mith Vis innlegg
Så argumentet ditt er altså at det ikke nytter, vi er for små og andre for ta den støyten, da er ikke det her så mye mer å diskutere. Grunnen til at vi ikke har noe "byparti" eller urbaniseringsparti, men hvertfall 3 som ser på seg selv som grønne miljøpartier ligger kanskje der.
Vis hele sitatet...
Nei jeg mener at norge har ett for dårlig klimat og landskap for å klare å hjelpe til gjennom bondevirksomhet. Vi har rett å slett ikke de riktige forutsetningene for det.
Så ulempene er større en godene akkurat her i lille norge, norge har mange andre måter å bekjemte sult/fattigdom og sykdom på siden det virker som det er dette du strever etter.

Hørte du forresten om det første lab produserte kjøttet nå i sommer?
Dette er en måte vi i norge kan hjelpe folk mot sult. Dette er noe som går på en større skala en hva de norske bøndene klarer etter forholdene og forutsettningene vi har blitt gitt.

Nå må du ta dette som kun ett eksempel, jeg har ikke tenkt ut en verdens plan på å forbedre sult, jeg mener bare det at norske bønder kommer aldri til å være en liten faktor en gang i det store bildet.

Er det målet ditt å få bort sulten må du tenke i andre baner, ikke gjennom norsk bondevirksomhet.
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 17:40.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Er det målet ditt å få bort sulten må du tenke i andre baner, ikke gjennom norsk bondevirksomhet.
Vis hele sitatet...
"Mange bekker små gjør en stor å"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Litt av poenget her er som følger.
På jorda ønsker vi å produsere A antall X, B antall Y, C antall Z osv. for å dekke mest mulig av det man ønsker bør man produsere de forskjellige varene der man får igjen mest mulig per investerte ressurs. I Norge er det effektivt å produsere fisk, det er effektivt å produsere aluminium. Å produsere planter derimot fungerer svært dårlig. Derfor vil det være logisk å produsere fisk og aluminium i Norge, og mat på mer tempererte plasser. Å skulle dyrke korn i Norge i stedet for i f.eks Ukraina er som å dyrke ris i Egypt i stedet for i Thailand.

Dette regnestykket her er gitt at vi ikke bruker Norge på å produsere/utvinne ting som verden ikke trenger eller har kapasitet til å gi.