Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2445
Noen som kan fortelle hva dette er? Jævelen var i senga og den vet meg
http://ibb.co/88q44gm
Artsorakel.no https://orakel.artsdatabanken.no/sier det kan være Malachius aeneus https://no.m.wikipedia.org/wiki/Malachius_aeneus. Ser veldig lik ut i hvert fall.
Trådstarter
51 9
Ja den var veldig lik! Den siden skal jeg lagre til en senere anledning hvertfall, takk finner dog ingen ting om at den biter/stikker
Alle større biller kan bite etter hva jeg vet (mange små kan også det)
Trådstarter
51 9
Da gir det mening, takk for svar
Jeg vet ikke hvor du bor @Erchar9699, men jeg stiller meg ganske skeptisk til at dette er Malachius aeneus. Dette er en bille, som har fått statusen EN (sterkt truet) i den nasjonale Rødlista fra Artsdatabanken. Ikke bare det, men den har få funn også. Det totale antall funn er 114 i Norge, der ett er like sør for Hønefoss (dette er det nordligste i Norge), to ved Hvalstad mellom Oslo og Drammen, to i Drøbakk og så er det noen i tidligere Østfold, Vestfold og Agder-fylkene. At denne arten skulle ha kommet inn til deg, og bitt deg, er derfor svært usannsynlig.

Her kommer det også en mantra, som en rekke biologer og andre artsnerder gir. Du skal bestandig være svært skeptisk til svarene Artsoraklet gir! Men det kan være et grunnlag for nermere undersøkelser.
Jeg vet at liljebille har også rødt dekkskjell, men usikker på det mørke flekken i midten. Det er også en rovbille med lignende farge. Enda så har vi sikkert bare plukket i noen snøfnugg på toppen av et isfjell. Det beste er å spørre på forumet Spør en biolog!, eller på en egnet fjesbokgruppe. Hvis du bor i nærheten av et biologisk museum under et Universitet, så hadde jeg tatt med billen dit. Sammen med informasjon om hvor og når du fant den.

Ellers så kan hvem som helst bille (andre dyr, insekter og leddyr også) bite en, når de føler seg trengt i et hjørne, og/eller blir utsatt for noe som plager dem.
Hmmm hvor kan man evt registrere funn av rare biller?

For den Malachius aeneus, den er jeg bombesikker på at jeg har sett en del av rundt Kongsberg området.

I tillegg så har hjortelusflua dukket opp her jeg bor, ble angrepet av en liten sverm i fjor høst. Spent på om den dukker opp i år og
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hmmm hvor kan man evt registrere funn av rare biller?
Vis hele sitatet...
Normalt er det Artsobservasjoner. Men en bør være ganske sikker i sin sak, før en registrerer. For ellers blir det bare villedende støy. Jeg har sett flere plantefunn, som jeg nesten kan garantere er feilbestemninger der. Bl.a. at det er "funnet" vassmynte nå 3 ganger i Hedmark fylke. Mens de mer sikre funnene er langs kysten fra Bergen og sørover, sammen med Oslofjorden og det som var Østfold. Men kun langs kysten. Slikt støy er veldig uheldig, og gjør at en må vise en solid dose skepsis her også. Dette er bare ett eksempel av mange arter.


Sitat av tearz83 Vis innlegg
For den Malachius aeneus, den er jeg bombesikker på at jeg har sett en del av rundt Kongsberg området.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke noe på! Men det hadde også vært veldig hyggelig og bli motbevist!
Registrerer du en slik art, så vil du også bli forespurt om å fremlegge bevis på dette.
Hvis du mener du har et individ fra en så sjelden art. Så er det bare én ting å gjøre, det er å levere den til et av de vitenskapelige museumene med funnsted (sammen med GPS koordinater), dato, og beskrivelse av habitatet (bl.a. hvilke andre arter vokste/er der, hva gjorde den o.s.v.). Desto mere data du gir, desto mere verdifull blir objektet.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
I tillegg så har hjortelusflua dukket opp her jeg bor, ble angrepet av en liten sverm i fjor høst. Spent på om den dukker opp i år og
Vis hele sitatet...
Det gjør den nok, og det er mere trolig, om du registrerer den.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor du bor @Erchar9699, men jeg stiller meg ganske skeptisk til at dette er Malachius aeneus. Dette er en bille, som har fått statusen EN (sterkt truet) i den nasjonale Rødlista fra Artsdatabanken. Ikke bare det, men den har få funn også. Det totale antall funn er 114 i Norge, der ett er like sør for Hønefoss (dette er det nordligste i Norge), to ved Hvalstad mellom Oslo og Drammen, to i Drøbakk og så er det noen i tidligere Østfold, Vestfold og Agder-fylkene. At denne arten skulle ha kommet inn til deg, og bitt deg, er derfor svært usannsynlig.

Her kommer det også en mantra, som en rekke biologer og andre artsnerder gir. Du skal bestandig være svært skeptisk til svarene Artsoraklet gir! Men det kan være et grunnlag for nermere undersøkelser.
Jeg vet at liljebille har også rødt dekkskjell, men usikker på det mørke flekken i midten. Det er også en rovbille med lignende farge. Enda så har vi sikkert bare plukket i noen snøfnugg på toppen av et isfjell. Det beste er å spørre på forumet Spør en biolog!, eller på en egnet fjesbokgruppe. Hvis du bor i nærheten av et biologisk museum under et Universitet, så hadde jeg tatt med billen dit. Sammen med informasjon om hvor og når du fant den.

Ellers så kan hvem som helst bille (andre dyr, insekter og leddyr også) bite en, når de føler seg trengt i et hjørne, og/eller blir utsatt for noe som plager dem.
Vis hele sitatet...
Angående "mantraet" ditt, så er det vel ingen her som har påstått med sikkerhet at det er Malachius aeneus. Det ville være idiotisk å bruke artsorakelet som en sikker kilde. Bare prøv på deg selv og se om den gir homo sapiens. Jeg gjorde kun et kjapt søk og skrev at det "ligner" på Malachius aeneus, så får de med mer tid og kunnskap gjøre dypere undersøkelser.
Sist endret av Ipeds; 27. april 2021 kl. 12:32.
Bildet stemmer veldig bra med Malachius aeneus tho. Ikke bare mønsteret og fargene på dekkvingene, men også de røde flekkene på første brystsegment. Det må være en art som ser så og si helt lik ut hvis det skal være en annen. Er det mer sannsynlig enn at det faktisk er Malachius aeneus?
Sist endret av mentalmelt; 27. april 2021 kl. 12:51.
Sitat av Ipeds Vis innlegg
Angående "mantraet" ditt, så er det vel ingen her som har påstått med sikkerhet at det er Malachius aeneus. Det ville være idiotisk å bruke artsorakelet som en sikker kilde. Bare prøv på deg selv og se om den gir homo sapiens. Jeg gjorde kun et kjapt søk og skrev at det "ligner" på Malachius aeneus, så får de med mer tid og kunnskap gjøre dypere undersøkelser.
Vis hele sitatet...
Nei, men du skrev "det kan være Malachius aeneus". Er du ikke enig? Altså etter teksten så fremstår det for meg som det sannsynlig. Men når en undersøker litt, så er det egentlig svært usannsynlig. Egentlig bør en vite noe om forvekslingsarter, før en svarer med "det kan være ***" o.s.v.

Hvis du heller hadde skrevet Artsoraklet foreslår ***, men du bør være veldig skeptisk til dens kunstige intelligens. Det skal ikke skyves under en stol at den ligner, men den bør undersøkes nermere av en ekspert. Dette hadde selvsagt vært helt innenfor.

Bare for å understreke hvor komplekst dette kan være innen noen insekter og araknoider (stort sett edderkopper og midd), så må en noen ganger studere kjønnsorganene i stereolupe, for å få en noen lunde sikker artsbestemmelse. Om dette trengs for å skille denne fra slektninger og/eller andre forvekslingsarter vet jeg ikke.

Og ja, jeg har prøvd Artsoraklet, og fått mye feil.
Men når jeg kartlegger flora, så bruker jeg heller ikke artsoraklet. Jeg hadde interesser fra før, og kartla med en botanikkprofessor i flere sesonger. Det ga jo en solid oppsving i min kunnskap. Ellers så har jeg også en kompis, som også driver med mye sopp. Så jeg har også lært litt der. Men jeg gikk rundt og artsbestemte sopp tidligere også.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Bildet stemmer veldig bra med Malachius aeneus tho. Ikke bare mønsteret og fargene på dekkvingene, men også de røde flekkene på første brystsegment. Det må være en art som ser så og si helt lik ut hvis det skal være en annen. Er det mer sannsynlig enn at det faktisk er Malachius aeneus?
Vis hele sitatet...
Ja, det er innen enkelte grupper veldig vanlig at arter ligner på hverandre.
Sist endret av aluminiumfluorid; 27. april 2021 kl. 13:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Ja, det er innen enkelte grupper veldig vanlig at arter ligner på hverandre.
Vis hele sitatet...

Den kan skilles fra de andre nærslektede nordiske artene, ved at dekkvingene på siden er rødlig farget framover helt til roten (basis). De andre med rødlig farge på dekkvingene har på det meste kun en rød vingespiss.
Vis hele sitatet...
https://no.wikipedia.org/wiki/Malachius_aeneus


Det er fullt mulig å komme over sjeldne arter. Om man finner den på et blad eller i senga har ikke så mye med saken å gjøre. Forekomsten av en art er jo også langt høyere enn antall registrerte observasjoner. Jeg holder en knapp på at Artsorakelet har rett her =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Bildet stemmer veldig bra med Malachius aeneus tho. Ikke bare mønsteret og fargene på dekkvingene, men også de røde flekkene på første brystsegment. Det må være en art som ser så og si helt lik ut hvis det skal være en annen. Er det mer sannsynlig enn at det faktisk er Malachius aeneus?
Vis hele sitatet...
Må si meg enig her! Ikke bare kroppsform og farger på ryggskjoldet, men også antennene stemmer veldig bra. I tillegg har vi de røde flekkene på siden av thorax. Jeg skulle likt å se et bilde der abdomen kom tydeligere frem slik at vi fikk sett bedre hvordan dekkvingene avsluttes, og bildekvaliteten er ikke all verden - men jeg klarer i alle fall ikke å finne noe som ligner så mye.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hmmm hvor kan man evt registrere funn av rare biller?

For den Malachius aeneus, den er jeg bombesikker på at jeg har sett en del av rundt Kongsberg området.
Vis hele sitatet...
Sånn skal man være forsiktig med å si: Det er veldig stor forskjell mellom å sitte og sammenligne bilder slik vi gjør nå, og det å gjøre en observasjon i felt og så lete frem noe som ligner når du kommer hjem. Dersom du hadde beskrevet den observerte billa med ord, så skulle du ordlagt deg veldig presist for å ikke matche dette eksemplaret av Stenurella melanuria:



Vi ser at det ikke er den samme arten når vi kan lete etter feil og avvik, men når du sammenligner det du husker, så har du bare likheter å gå etter. Da er mulighetene for feilidentifikasjon adskillig større.
Trådstarter
51 9
Den bet meg på innsiden av kneet, så da er det nok fordi den følte seg klemt. Nå er den riktignok død, siden jeg ikke pleier å være så snill med småkryp som vekker meg om morgenen, men jeg har den fortsatt liggende på benken og kan ta noen bedre bilder av den med ordentlig kamera senere. Nå skal det sies at det ikke er utrolig viktig for meg å finne ut hva det er, men heller om det er ett "skadedyr" som burde bekjempes.

Jeg bor i Larvik, til den som lurte på det. Litt "artig" om det viser seg å være denne sjeldne typen bille det snakkes om da, også har den tilfeldigvis bitt meg og vekket meg på morgenen��
Det er i alle fall ikke liljebille. De djevlene har jeg hver sommer på mine høyt verdsatte liljer.
Klem fra Betty
Bare for å fylle ut svaret til Mentalmelt bedre:

I mine år på forumet Spør en biolog!, så har jeg også vært en del innom delen av forumet for dyr (som senere ble oppdelt til "insekter og edderkoppdyr" og "dyr"). Her har mange lurt på diverse insekter og mye annet. Det var og er også veldig stødige insektfolk her. Så ble det lagt ut et bilde av en bille, omtrent som den ovenfor. Det var da ikke uvanlig at svaret ble på familienivå, men også slekts og ordensnivå. For å illustrere hva dette betyr, så drar jeg parallellen med en rødrev. Altså at dem legger inn en rødrev, og svarer med disse nivåene.
– Orden. Den er i rovdyrordenen Carnivora. innen denne gruppa finner du kattefamilien, bjørnefamilien, hundefamilien, hvalrossfamilien, mårfamilien, selfamilien og vaskebjørnfamilien.
– Familie. Den er hundefamilien Canidae, innen denne gruppa finner du slektene Canis (ulv, hund og sjakal), Nyctereutes (mårhund) og Vulpes (kan vel på norsk kalles reveslekta, men slektene her har ikke fått noe offisielle norske navn).
– Slekt . Den er da som nevnt ovenfor Vulpes, som ikke har noe offisielt norsk navn. Men reveslekta er jo et forslag. Her har du navnene rødrev Vulpes vulpes og fjellrev Vulpes lagopus.

Dette her er bare for å vise hva de enkelte gruppene betyr.
Etter det Artsdatabanken skriver så er det funnet 3916 forskjellige billearter i Norge. Der mange er så like, at du må ha objektet for sikker artsbestemmelse.

Jeg har en historie fra botanikken litt utenfor, men den har også relevans.
Da jeg kartla floraen med denne botanikkprofessoren, så var han 70 når vi begynte. Som mange sikkert vet, så begynner synet å svikte litt, før en når en slik alder. Jeg har iallfall merket det, og jeg er drøyt 20 år yngre enn den alderen.
Iallfall så er det noen plantegrupper, som har veldig like arter og småarter. Disse gruppene har da ofte noe som kalles apomiksis. Apomiksis betyr at de kan sette spiredyktige frø, uten å ha vært bestøvet først. Altså en slags kloning via frø.
Dette ser en innen sveveslekta, hårsveveslekta, løvetannslekta, bjørnebærgruppen innen bjørnebærslekta (husk at du også har bringebær, teiebær, multe, åkerbær og noen andre i samme slekt, de har ikke denne egenskapen), nyresoleiene (en gruppe småarter oftest bare kalt nyresoleie, men i Flora Nordica er det flere sider opp og ned med småarter) og til dels marikåpeslekta.
Det jeg har erfaringen her ifra er fra marikåpeslekta:
Disse kan være noen lunde vriene og bestemme til art. Men hos disse er det iallfall overkommelig for en normal person, noe det slett ikke behøver å være for de andre gruppene nevnt ovenfor.
De to artene jeg tenker på er den svært sjeldne vollmarikåpen Alchemilla subglobosa og den vanlige fløyelsmarikåpen Alchemilla glaucescens. Disse har begge en bladplate, som overlapper hverandre i den nedre kanten av bladene, sammen med at bladene er godt hårete. De er egentlig ganske like hverandre. Men det denne professoren brukte som kjennetegn imellom disse, er at hos fløyelsmarikåpe så peker hårene på grunnbladsilken på skrått oppover, men hos vollmarikåpe på skrått nedover. Det var da noen ganger jeg rettet denne professoren i denne mysingen. Han satt og myste, og stirret på stilken mot lyset, for å se hårene. Men han så dem ikke klart noen ganger, så tok han sannsynligheten med i beregnignen, og sa "vi sier det er fløyelsmarikåpe". Men jeg hadde da sett hårene, og sa "dem pekte på skrått nedover". Noe som gjorde at han gledelig sa "da er det vollmarikåpe da". Ett av mine gode minner med han.

En annen dude jeg kjenner, er også den eneste i Norge som har noen lunde kontroll på flere av disse undergruppene nevnt under i disse to slektene (sveve– og hårsveveslekta). Før var disse to slektene én slekt. I Nordeuropa er det funnet over 1400 slike småarter. Mange botanikere argumenterer sterkt imot å kalle disse for (små)arter. Få gidder å drive mere med dem, enn at de blir bestemt i grupper. Slik som beitesvevegruppen, skogsvevegruppen og en del andre. De to eneste enkle i disse to slektene er arten skjermsveve, og underarten hagesveve.

Den samme som sveveslekta gjelder for løvetann også. Du har bl.a. gruppen ugressløvetenner, med over 700 forskjellige småarter. Det er/var en danske, som har/hadde en oversikt over disse. Han fant over 200 forskjellige småarter i en plen.

Dette bare for å understreke hvor komplekst dette kan være. Etter en del sopper innen slørsoppslekta har blitt gensekvensert, så har man funnet ut at det rette artstallet er nok nærmere 5–10 ganger høyere enn dagens artstall.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
https://no.wikipedia.org/wiki/Malachius_aeneus


Det er fullt mulig å komme over sjeldne arter. Om man finner den på et blad eller i senga har ikke så mye med saken å gjøre. Forekomsten av en art er jo også langt høyere enn antall registrerte observasjoner. Jeg holder en knapp på at Artsorakelet har rett her =)
Vis hele sitatet...
Wikipedia har ingen kildehenvisning på, at dette er en god karakter for denne arten. Derfor bør du stille deg ganske så skeptisk til påstanden. Men som sagt, så hadde jeg elsket å bli vist feil! Altså at dette er denne billearten. Det hadde rett ut vært gøy!
Sist endret av aluminiumfluorid; 27. april 2021 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Nei, men du skrev "det kan være Malachius aeneus". Er du ikke enig? Altså etter teksten så fremstår det for meg som det sannsynlig. Men når en undersøker litt, så er det egentlig svært usannsynlig. Egentlig bør en vite noe om forvekslingsarter, før en svarer med "det kan være ***" o.s.v.

Hvis du heller hadde skrevet Artsoraklet foreslår ***, men du bør være veldig skeptisk til dens kunstige intelligens. Det skal ikke skyves under en stol at den ligner, men den bør undersøkes nermere av en ekspert. Dette hadde selvsagt vært helt innenfor.

Bare for å understreke hvor komplekst dette kan være innen noen insekter og araknoider (stort sett edderkopper og midd), så må en noen ganger studere kjønnsorganene i stereolupe, for å få en noen lunde sikker artsbestemmelse. Om dette trengs for å skille denne fra slektninger og/eller andre forvekslingsarter vet jeg ikke.

Og ja, jeg har prøvd Artsoraklet, og fått mye feil.
Men når jeg kartlegger flora, så bruker jeg heller ikke artsoraklet. Jeg hadde interesser fra før, og kartla med en botanikkprofessor i flere sesonger. Det ga jo en solid oppsving i min kunnskap. Ellers så har jeg også en kompis, som også driver med mye sopp. Så jeg har også lært litt der. Men jeg gikk rundt og artsbestemte sopp tidligere også.

Ja, det er innen enkelte grupper veldig vanlig at arter ligner på hverandre.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev "artsorakelet sier det kan være..." . Forskjellen fra å skrive "artsorakelet foreslår" er minimal. Ro ned kveruleringa er du snill og kom med noe bedre forslag enn liljebille.
Sitat av Ipeds Vis innlegg
Jeg skrev "artsorakelet sier det kan være..." . Forskjellen fra å skrive "artsorakelet foreslår" er minimal. Ro ned kveruleringa er du snill og kom med noe bedre forslag enn liljebille.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer ikke til å foreslå flere arter. Det er kun én ting å gjøre, om du vil ha et sikkert navn på denne. Det er å sende den til et vitenskapelig museum. Det på Tøyen i Oslo er et godt forslag. Der er det ekspertise, utstyr og belegg til å sammenligne med for sikker bestemmelse.

Red: Altså etter snart 11 år på Spør en biolog!, så har jeg kommet meg over Dunning Kruger-effekten når det gjelder organismer generelt, mens spesielt insekter og en del sopp.
Sist endret av aluminiumfluorid; 27. april 2021 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
51 9
http://ibb.co/hR24xc5

Her er ett annet dårlig bildet av den før den ble knerta (desverre?) Mener ganske sikkert at den er prikk lik Malachius aeneus. Finner jo ingen andre som ligner overhodet





Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Må si meg enig her! Ikke bare kroppsform og farger på ryggskjoldet, men også antennene stemmer veldig bra. I tillegg har vi de røde flekkene på siden av thorax. Jeg skulle likt å se et bilde der abdomen kom tydeligere frem slik at vi fikk sett bedre hvordan dekkvingene avsluttes, og bildekvaliteten er ikke all verden - men jeg klarer i alle fall ikke å finne noe som ligner så mye.

Sånn skal man være forsiktig med å si: Det er veldig stor forskjell mellom å sitte og sammenligne bilder slik vi gjør nå, og det å gjøre en observasjon i felt og så lete frem noe som ligner når du kommer hjem. Dersom du hadde beskrevet den observerte billa med ord, så skulle du ordlagt deg veldig presist for å ikke matche dette eksemplaret av Stenurella melanuria:



Vi ser at det ikke er den samme arten når vi kan lete etter feil og avvik, men når du sammenligner det du husker, så har du bare likheter å gå etter. Da er mulighetene for feilidentifikasjon adskillig større.
Vis hele sitatet...
Hva er denne abdomen du sikter til? Kan som sagt prøve å få tatt noen bedre bilder
Sist endret av Erchar9699; 27. april 2021 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Hva er denne abdomen du sikter til? Kan som sagt prøve å få tatt noen bedre bilder
Vis hele sitatet...
Bakstussen! Det siste bildet ditt har riktig vinkel, men det er veldig dårlig kvalitet. Men det ser ut som om dekkvingene har en svak bue i avslutninga og at de er litt kortere enn kroppen de dekker. Ikke stress med det for min del, send den heller til naturhistorisk museum hvis du vil være sikker. Hvis det faktisk er ei sjelden bille er det antakelig av interesse for de å få den.
Trådstarter
51 9
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bakstussen! Det siste bildet ditt har riktig vinkel, men det er veldig dårlig kvalitet. Men det ser ut som om dekkvingene har en svak bue i avslutninga og at de er litt kortere enn kroppen de dekker. Ikke stress med det for min del, send den heller til naturhistorisk museum hvis du vil være sikker. Hvis det faktisk er ei sjelden bille er det antakelig av interesse for de å få den.
Vis hele sitatet...
Dekkvingene dekket ikke den, og den stakk på utsiden
Grundig svar aluminiumfluorid. Takk. =)

Jeg vet du har god peiling på biologi. Jeg er for øvrig også godt kjent med biologisk klassifisering og forvekslingsarter, selv om jeg kun er en amatør. Du har rett i at det er fort gjort å ta feil av arter. Det er vurderingen av sannsynlighet jeg stiller spørsmål ved. Jeg tenker som så at hvis argumentet om liten sannsynlighet skal være gyldig, så må nødvendigvis denne forvekslingsarten være mer utbredt i norsk natur enn det Malachius aeneus er. Da burde det være vel så lett, om ikke lettere, å finne fram til denne.

Den ligner på Malachius scutellaris, som ikke er registrert i Norge. Den eneste arten fra samme slekt som er registrert er Malachius bipustulatus, som har helt andre farger. Opp ett nivå til underfamilien Blærebiller/Malachiinae finner man totalt 8 arter i Norge. Ingen av disse ligner heller. Forvekslingsarter kan riktignok forekomme lenger opp, og til og med fra andre grupper. Det hadde hjulpet å se om den har blærer på sidene. Har den det, er det med stor sannsynlighet Malachius aeneus.

Kildene er listet på wikipedia, men enig i at det burde vært fotnoter i teksten.

Spør en biolog er en flott side! Pleier å henvise dit når folk vil identifisere sopp som ikke er flein.
Trådstarter
51 9








Ble vist ikke mye bedre kvalitet dette.. har ingen macro linse til kameraet så får bare tatt mobilbilder
Sist endret av Erchar9699; 27. april 2021 kl. 18:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.