Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1956
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Hei!

Jeg sitter nå litt i villrede og lurer på hva jeg skal gjøre, og tenkte jeg kunne drøfte dette moralske dilemmaet som jeg sitter oppi med dere freaks.

Saken er den at jeg flytter ut av et kollektiv og vil bli kvitt leiligheten så fort som mulig. Har nå hatt en kar på visning. Han var hyggelig, sosial og bød på seg selv. Han hadde noen "klumsete" kommentarer om at han misliker å henge opp klær til tørk (og er glad vi har tørketrommel) og vitset ellers litt om ditt og datt. Oppi alt var han en trivelig kar, og det var absolutt ingenting ved hans oppførsel som kan kategoriseres som urovekkende.

To andre i kollektivet (de som møtte ham) fikk dog en feeling på at han ikke passet helt inn. Det var noe subtilt, men de er uansett av den overbevisningen.

For min del handler dette om mange tusen kroner, samt å slippe en haug med praktiske ting som medfører mye belastning for min del. For deres del handler det om at det er de som kommer til å måtte bo med ham.

Hva er rett å gjøre i dette tilfellet? Er det umoralsk av meg å si at jeg kommer til å godta at han tar over leiligheten? Hvem bør ta hensyn vil hvem her?

Dette virker kanskje patetisk, banalt og barnslig, men det er en ganske ukomfortabel situasjon å være oppi. Setter pris på alle refleksjoner.

Du kan jo be dem betale leien til de finner noen de liker?

Kanskje fyren ikke er så ille likevel.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Det ville føltes helt urimelig for meg å be om det, selv om det kanskje er fornuftig. Vil legge til at vi i utgangspunktet er gode venner, som gjør det enda mer komplisert. Men det er et godt innspill, jeg skal tenke på det.

Og ja, det er særlig dette med å dømme noen på et såpass overfladisk grunnlag, når han i tillegg var veldig hyggelig og ba på seg selv som gjør at jeg føler at det er rett av meg å la ham flytte inn.
Sist endret av alltidvandrer; 22. april 2021 kl. 18:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Det ville føltes helt urimelig for meg å be om det, selv om det kanskje er fornuftig. Vil legge til at vi i utgangspunktet er gode venner, som gjør det enda mer komplisert. Men det er et godt innspill, jeg skal tenke på det.

Og ja, det er særlig dette med å dømme noen på et såpass overfladisk grunnlag, når han i tillegg var veldig hyggelig og ba på seg selv som gjør at jeg føler at det er rett av meg å la ham flytte inn.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke sikkert det er den beste løsningen, men det kan jo kanskje hjelpe å stille spørsmålet så de kanskje skjønner hva det betyr om du ikke får noen til å ta over.

Kunne evt. Funnet en mellomting, dele 50/50 en periode f.eks.

Men det er alltid surt med sånne situasjoner. Om dere er gode venner finner dere sikkert en måte å møtes på halvveien.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er jo ikke pent vedtak å ende opp i bosituasjon med noen man ikke vil. Er det ikke bedre, mye bedre, å finne noen de vil ha?
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Jo, det er det selvfølgelig. Saken er bare at det høyst sannsynlig vil ende opp med å skaffe noen til høsten. Det medfører, for min del, ca 15000 kroner og mye praktisk arbeid som jeg helst vil unngå.

La meg poengtere at, dersom fyren åpenbart var en tulling, så hadde det vært umoralsk av meg å la ham flytte inn. Men det var som sagt ingenting urovekkende (utover at han virket litt "klumsete", i mangel på bedre ord) over hans oppførsel.
Det høres egentlig ut som noe du bør ta med kollektivet ditt fremfor med oss. Men hvis du bare vil ha svar fra noen andre, ett ja nei spørsmål; så vil jeg si basert på informasjonen du kommer med her at ja du får da bare la han flytte inn da, så får det gå med kollektivet.
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg

To andre i kollektivet (de som møtte ham) fikk dog en feeling på at han ikke passet helt inn. Det var noe subtilt, men de er uansett av den overbevisningen.
Vis hele sitatet...
Høres ut som kjipe og lite inkluderende folk. Ville funnet en ny leieboer av hensyn til stakkaren som kanskje må flytte inn med kompisene dine.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Jeg kommer til å ta det opp med dem, selvfølgelig. Men det er greit å få andre syn på saken så jeg vet om jeg ikke har blitt "blind" av mine egne interesser. Setter pris på svar!


Hasjclowny: Hehe ja, det er jo også noe å ta i betraktning. Det er bare at disse folkene egentlig er veldig hyggelige (til tross for at de er litt vel kritiske), og jeg har en sterk følelse av at det kommer til å gå veldig bra hvis han flytter inn. Han er jovial, student, byr på seg selv etc.
La han flytte inn med en "prøvetid" på 2 - 3mnd. Hvis de andre ikke liker ham etter det så fin en ny?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Det er ikke usannsynlig at han oppfører seg slik fordi han er anspent, han er jo på intervju for et hjem. Når det er sagt, så synes jeg fortsatt at det er opp til de gjenværende leieboerne, selv om de er strenge. Det blir feil å la ham flytte inn fordi du hadde gjort det i deres situasjon.
Du har vel en oppsigelsestid? I utgangspunktet synes jeg bør du regne med å betale leie ut oppsigelsestiden. Hvis de andre i kollektivet ikke har funnet noen innen oppsigelsestiden er ute, må de selv betale din del til de finner noen som kan overta for deg. Jeg skjønner godt at de ikke vil forhaste seg og risikere å få inn en som ikke passer inn.
Synes det er fint at du respekterer ønskene deres, og at du tar deg ekstra flid med å finne en ålreit fyr de vil bo med, til tross for at det ikke er din plikt, men det har jo sin pris. Det blir ikke riktig at du påtar deg unødvendige ekstrakostnader på mange tusen kroner bare fordi de er kresne på hvem de skal bo med. Så lenge du har gjort et minimum av et forsøk på å finne ordentlige folk de kan bo med, så har du i utgangspunktet gjort ditt, imo. Hvis vennene dine ikke liker den nye leietakeren, så ville jeg sagt at enten så får de hjelpe til å lete, samt betale husleien din i mellomtiden, eller så er det han som flytter inn, for han er faktisk den beste kandidaten du har møtt hittil, og du taper tusenvis på å gi avslag!
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Takk for innspill! Vi har ikke oppsigelsestid (vi har, men det er på flere år fremover). Av samme grunn funker dessverre ikke prøvetid. Jeg tar alt det her til meg.

Realist1: Takk for innspill. Det er overraskende vanskelig å komme frem til noe klart svar på hva som faktisk er rett å gjøre i mitt tilfelle her. Igjen, tar alt dere kommer med her i betraktning.
Sist endret av alltidvandrer; 22. april 2021 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Takk for innspill! Vi har ikke oppsigelsestid (vi har, men det er på flere år fremover). Av samme grunn funker dessverre ikke prøvetid. Jeg tar alt det her til meg.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at dere ikke har oppsigelsestid? Husleieloven sier at oppsigelstiden er 3 mnd med mindre dere har en skriftlig avtale som fraviker dette.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...EL_9#%C2%A79-6
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Takk for svar! Ja, vi har skrevet en kontrakt på flere år og blitt enige om å framleie når vi flytter ut.
Såpekoker av rang
Mulig jeg har misforstått noe her, men det er de som skal bo der som bestemmer hvem de skal bo med. På hvilken måte har du anledning til å gi grønt lys på vegne av hele kollektivet?

Da jeg bodde i kollektiv tok vi inn en fyr som utad virket oppegående, stelt, våken og veldig hyggelig. Han fikk det billigste rommet på rundt 2000/mnd. Han betalte én måned, og så fikk jeg aldri inn noe mer. Rommet fløt over av skitne klær og søppel. Det ble et helvete for meg og de andre i en del måneder før vi fikk kasta ham ut.

Hvis de andre har en dårlig følelse synes jeg de skal følge den.
Sist endret av monoid; 22. april 2021 kl. 22:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det er jo ikke pent vedtak å ende opp i bosituasjon med noen man ikke vil. Er det ikke bedre, mye bedre, å finne noen de vil ha?
Vis hele sitatet...
Men det er en del av det å bo i et kollektiv, og problemstillingen vil gjenta seg om og om igjen i ethvert kollektiv. Det er en grunn til at mange betaler det tredobbelte, i forhold til kollektiv, i leie for et bøttekott på 28 kvadratmeter, slik at de slipper å bo med noen de ikke vil.

Ts, kanskje du kan ha et par folk til på "intervju". Eventuelt ta denne karen med på byn eller en festkveld sammen med kollektivet så dere alle kan bli mer sikker på han. Greit for alle å slippe å dømme på førsteinntrykk og trynefaktor.

Vist du etter de tingene fortsatt sitter med problemet så sier du på neste bomøte at du må ha en ny innbytter for deg selv inn i løpet av den og den dato, og at om kollektivet ønsker en videre innsats av å finne denne personen så må de stå for den selv.
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Takk for svar! Ja, vi har skrevet en kontrakt på flere år og blitt enige om å framleie når vi flytter ut.
Vis hele sitatet...
Høre ut som kontrakten ikke egentlig er gyldig i sp fall, men siden dette er gode venner av deg er kanskje ikke det få relevant.

Jeg er enig med realist1, du har gjort din innsats. Både juridisk og moralsk mener jeg du har ditt på det rene. Du har funnet en å framleis til som virker som en grei person. De andre i kollektivet får godta det eller godta å betale din del av leien til de selv finner en ny person.

Jeg er ikke jurist, men mener at så lenge du har funnet en person å framleie til som de andre ikke kan gi god objektive grunner for hvorfor ikke kan flytte inn så har du gjort ditt og kan flytte ut. Jeg synes og det er innafor moralskt. Og om vennene dine da tvinger deg til å betale mens de finner en person de liker godt vil jeg påstå de er utrolig kjipe.
Sist endret av etse; 23. april 2021 kl. 08:47.
Tror man er heldig om man bor i et kollektiv der alle er bestiser.