Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4249
Som overskriften sier lurer jeg på om jeg kan avslutte min egen ferie tidligere en det jeg har søkt.

Jeg søkte fri denne uka før påsken, og kjenner nå at jeg ikke trenger fri hele uka allikevel.

Jeg sendte melding til sjefen og sa jeg ville komme tilbake på jobb på Torsdag, istedenfor Mandag.

Svaret jeg fikk var at siden ferien var søkt og planlagt kunne jeg dessverre ikke avlyse den, og måtte vente til Mandag med å komme tilbake på jobb.

Stemmer dette?
Du kan selvfølgelig møte opp på jobb, men jeg ville ikke forventet betalt. Regner med sjefen din allerede har planlagt for at du er borte, og eventuelt leid inn noen andre i ditt sted.
Det er ikke leid inn noen for meg, og driften går som normalt. Jeg jobber i kommunen.
Spørs jo helt hvilken type jobb du har.

Om sjefen sier nei, så er det fint få med regler som sier at du SKAL kunne gjøre det.
Ferieloven finner du enkelt på nettet.

Så er nok ikke mye håp så lenge sjefen sier nei
Nei, arbeidsgiver har planlagt perioden uten deg, og med mindre arbeidsgiver har brennende behov for folk er det ingenting som tilsier at du får jobb i din ferie, bare fordi du føler for det..

Makan til bortskjemt folk har blitt altså! Haha, syns spørsmålet ditt er litt... søkt. Spør du virkelig om det er en slags lov mot at arbeidsgiver sier nei til at du kan komme tilbake fra en ferie du selv har valgt..? Hørt mye rart altså, men denne må jeg faktisk humre litt av nesten så øra datt av..
Sist endret av Heimdall-; 6. april 2021 kl. 21:53.
Forstår spørsmålet siden du kjeder deg... men tenk om alle skulle få styre og stelle som de ville ��

Kosa deg i ferien din du, få deg en hund eller lån en hund, røyk en Jonny, wattever, tenker du er privilegert som har dette problemet ��
Har de ikke behov for deg er det fullt forståelig av arbeidsgiver heller (stor parantes) "tvinge deg" til å jobbe i et annet tidsrom de trenger deg mer.
Som du selv sier, du SØKTE OM FERIE og sjefen tillot dette i perioden du SØKTE OM. Når du så spurte om å avbryte ferien så er dette også en søknad som sjefen står fritt til å innvilge eller avslå, og han avslo. Ferdig. Punktum.

Arbeidsgiver er pålagt å gi deg ferien du har krav på iløpet av året, men det er opp til arbeidsgiver å bestemme når du tar ut ferien, selv innenfor hovedferieperioden (hvor du kun kan kreve at de tre ukene du tar ut er tre uker på rad). Det er ikke uten grunn at det du som søker arbeidsgiver om når du kan ta ferie, og ikke omvendt (at arbeidsgiver foreslår når du skal ta ferie og håper du takker ja).