Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2906
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har tilgang til artikkelen og som kan se om det står hvor mye hun tok?

https://www.an.no/ronja-19-dode-av-e...9-1eba851c94be
"Ronja døde som følge av en overdose på 18 mikromol MDMA konsentrert i blodet."

Det er alt som står i saken ang mengde MDMA
Sitat av gudfaren Vis innlegg
"Ronja døde som følge av en overdose på 18 mikromol MDMA konsentrert i blodet."

Det er alt som står i saken ang mengde MDMA
Vis hele sitatet...
Men er ikke det 18mic/l blod?
Sitat av 420master Vis innlegg
Men er ikke det 18mic/l blod?
Vis hele sitatet...
Mol baserer seg på tetthet, ikke gram. Regn ut massetettheten, tiden, nedbrytning/ omdannelsestiden og ta i betraktning jentas alder, vekt, medisiner og leverhelse så har du svaret ditt. Det vil si ingenting vi kan hjelpe med med så lite info.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Mol baserer seg på tetthet, ikke gram. Regn ut massetettheten, tiden, nedbrytning/ omdannelsestiden og ta i betraktning jentas alder, vekt, medisiner og leverhelse så har du svaret ditt. Det vil si ingenting vi kan hjelpe med med så lite info.
Vis hele sitatet...
Noe av problemet er at det ikke er lineær kinetikk, en dose på 500mg vil nok gi mye mer enn dobbelt så høy blodkonsentrasjon som 250mg.

Men hvis man ser på vanlige blodkonsentrasjoner ved 75-150mg, så har nok denne jenta tatt en enorm dose.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Noe av problemet er at det ikke er lineær kinetikk, en dose på 500mg vil nok gi mye mer enn dobbelt så høy blodkonsentrasjon som 250mg.

Men hvis man ser på vanlige blodkonsentrasjoner ved 75-150mg, så har nok denne jenta tatt en enorm dose.
Vis hele sitatet...
Jeg vet, det er enda flere faktorer som kan spille en rolle også. Poenget er at det er bare legen hennes som kan gi henne et vettugt svar samtidig som at informasjonen som blir gitt i slike tråder er idiotisk dårlig
Sitat av Relevant Vis innlegg
Mol baserer seg på tetthet, ikke gram. Regn ut massetettheten, tiden, nedbrytning/ omdannelsestiden og ta i betraktning jentas alder, vekt, medisiner og leverhelse så har du svaret ditt. Det vil si ingenting vi kan hjelpe med med så lite info.
Vis hele sitatet...
Mol er jo en mengde, så det må jo være 18 mikromol per noe...? Liter? Milliliter? Gram? Metrisk dråpe blod?

18 mikromol MDMA tilsvarer i underkant av 3,5 mg. Om hun døde av en overdose MDMA, så hadde hun vel sannsynligvis tatt mer enn 4 mg MDMA totalt sett.

Når jeg googler, så ser jeg for øvrig at det også er vanlig å oppgi THC-konsentrasjon med bare «mikromol», så det må jo være en eller annen masse- eller volumenhet implisitt her. Rustelefonen m.fl. oppgir ofte i mikromol per liter (µmol/l), men får ikke helt det til å stemme heller. 18 µmol/l MDMA tilsvarer jo da under 20 mg totalt sett, og uten at jeg skal skryte på meg kjennskap til MDMA, så skal vel ikke 20 mg være en livsfarlig dose?
Sist endret av Realist1; 25. mars 2021 kl. 14:38.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Noe av problemet er at det ikke er lineær kinetikk, en dose på 500mg vil nok gi mye mer enn dobbelt så høy blodkonsentrasjon som 250mg.
Vis hele sitatet...
Javel. Det visste jeg ikke. Er dette noe spesiellt med MDMA ?
Ikke linjær kinetikk. Interesant.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Mol er jo en mengde, så det må jo være 18 mikromol per noe...? Liter? Milliliter? Gram? Metrisk dråpe blod?

18 mikromol MDMA tilsvarer i underkant av 3,5 mg. Om hun døde av en overdose MDMA, så hadde hun vel sannsynligvis tatt mer enn 4 mg MDMA totalt sett.

Når jeg googler, så ser jeg for øvrig at det også er vanlig å oppgi THC-konsentrasjon med bare «mikromol», så det må jo være en eller annen masse- eller volumenhet implisitt her. Rustelefonen m.fl. oppgir ofte i mikromol per liter (µmol/l), men får ikke helt det til å stemme heller. 18 µmol/l MDMA tilsvarer jo da under 20 mg totalt sett, og uten at jeg skal skryte på meg kjennskap til MDMA, så skal vel ikke 20 mg være en livsfarlig dose?
Vis hele sitatet...
https://www.rustelefonen.no/2018/02/mor-mdma-overdose/

Denne typen en del år eldre og strøk tilsynelatende med av 11 mol/l

Så hvis hu hadde 18 må det ha vært en enorm dose
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Mol er jo en mengde, så det må jo være 18 mikromol per noe...? Liter? Milliliter? Gram? Metrisk dråpe blod?

18 mikromol MDMA tilsvarer i underkant av 3,5 mg. Om hun døde av en overdose MDMA, så hadde hun vel sannsynligvis tatt mer enn 4 mg MDMA totalt sett.

Når jeg googler, så ser jeg for øvrig at det også er vanlig å oppgi THC-konsentrasjon med bare «mikromol», så det må jo være en eller annen masse- eller volumenhet implisitt her. Rustelefonen m.fl. oppgir ofte i mikromol per liter (µmol/l), men får ikke helt det til å stemme heller. 18 µmol/l MDMA tilsvarer jo da under 20 mg totalt sett, og uten at jeg skal skryte på meg kjennskap til MDMA, så skal vel ikke 20 mg være en livsfarlig dose?
Vis hele sitatet...
Husk at ulike stoffer har noe som kalles distribusjonsvolum; hele dosen forblir jo ikke i blodet, men får inn i vev, organer og liknende. Så du kan ikke regne ut dosen fra blodkonsentrasjonen uten å vite distribusjonsvolumet, tid gått siden inntak, samt at kinetikken som sagt ikke alltid er lineær over visse doser.

Sitat av Arex_x Vis innlegg
Javel. Det visste jeg ikke. Er dette noe spesiellt med MDMA ?
Ikke linjær kinetikk. Interesant.
Vis hele sitatet...
Mhm, mangel på første ordens lineære kinetikk.. Gjelder også flere stoffer/legemidler/alkohol.

For MDMA ser det ut til å delvis skyldes et "metningspunkt" for enzymet CYP2D6. Personer som allerede har "dårlig" fungerende CYP2D6 (rundt 10% av hvite folk) vil da også være ekstra utsatt for overdose.
Sist endret av Vargas; 25. mars 2021 kl. 15:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Husk at ulike stoffer har noe som kalles distribusjonsvolum; hele dosen forblir jo ikke i blodet, men får inn i vev, organer og liknende. Så du kan ikke regne ut dosen fra blodkonsentrasjonen uten å vite distribusjonsvolumet, tid gått siden inntak, samt at kinetikken som sagt ikke alltid er lineær over visse doser.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg, og hovedpoenget mitt var egentlig bare å presisere at «mikromol» alene er en mengde og ikke en konsentrasjon.



Når det er sagt, så er jeg likevel overrasket over tallene, så setter pris på at noen med peiling bidrar med oppklaringer.

En konsentrasjon på 11 µmol/l er såvidt 2 mg MDMA pr liter blod.

Jeg antar da (uten å ha peiling) at MDMA-konsentrasjonen i blodet opprettholdes noenlunde etter at døden inntreffer, slik at det var sånn cirka denne konsentrasjonen som forårsaket dødsfallet.

Om vi så hadde antatt at dette var en stor, fullvoksen mann med 6 liter blod, så hadde det likevel tilsvart under 13 mg MDMA i hele blodomløpet totalt.

Jeg har ikke klart å finne gode tall på LD50 for MDMA for mennesker, men ser at det er målt til 100-300 mg/kg på gnagere, og estimeres til 10-20 mg/kg på mennesker. Om vi nå antar at det er snakk om en liten jente på 40 kg, så er LD50 fremdeles (med konservativt estimat) 400 mg.

Nå er det naturligvis, som dere allerede har nevnt, stor forskjell på mengdene som inntas og mengdene som måles i blodet, men om jeg ikke blingser helt så er det altså fremdeles overraskende (for meg) stor avstand mellom mengdene som måles i en stor, voksen mann, og toleransen til en liten, ung jente. Altså: en stor mann med seks liter blod dør av 13 mg i blodet, mens en liten jente på 40 kg kan innta 400 mg og likevel ha gode sjanser til å overleve.
Hadde MDMA blitt tatt opp ekstremt tregt, og vart i ukesvis, så hadde jeg skjønt det, men så vidt jeg har forstått er MDMA ganske raskt inn og ut? Ser det har en ruseffekt i 3-6 timer, har en halveringstid på sånn ca 4-6 timer, kan måles i blod og spytt i 2 dager, og i urin i inntil 4 dager.

Tallenes tale er jo klare, så jeg betviler ikke fakta! Jeg synes bare det er interessant å få forklart hvordan det henger sammen, for akkurat nå skjønner jeg det ikke helt.
Sist endret av Realist1; 25. mars 2021 kl. 15:29.
Hvis vi et øyeblikk later som om det er lineær kinetikk, så ser jeg at doser på 1mg/kg i gjennomsnitt gir blodverdi på 162 mg/ml. Dette tilsvarer 0.84 mmol/L, hvis jeg har regnet riktig.

18/0.84 = 21.4
Å innta 21mg MDMA per kg kroppsvekt er jo i den høyere enden av LD50 for mennesker.

Da har hun tatt 1-1.2g, dersom vi antar at hun veide 50-60kg.

Angående voksen mann som dør av 13mg, vs. jente som overlever 400mg så blir det å sammenligne epler og pærer. Ser ut som MDMA har distribusjonsvolum på 4-5, noe som betyr at det er veldig lite igjen av dosen i blodet, mesteparten er andre steder.

I tillegg så er det mange andre faktorer som er relevante for dødsfall: Temperatur, fysisk aktivitet/dansing, dehydrering, elektrolyttforstyrrelser dersom en drikker litervis med usaltet vann for å unngå dehydrering, alkohol, bruk av andre serotonergt legemidler osv osv.

Så en studie for litt siden som fant økt toksisitet ved samme dose bare ved å øke temperaturen i lokalet fra 15 til 25 grader ellerno...