Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1186
Jeg har prøvd et par kits fra Young's, og har fått overraskende gode resultater Jeg mener, for 450 kr ender jeg opp med i overkant av 40 halvlitere knallgodt øl, minst like gode som de som koster 60+ kr på polet!
Så ja, jeg er egentlig fornøyd, men jeg lurer på om noen vet om andre gode ølsett?
Å malte mitt eget bygg er ikke noe jeg gidder å begynne med!
(For reference: pale ale/ IPA er alltid en vinner, new world saison (fra young's) er trolig det beste ølet jeg har smakt)

En ting som irriterer meg, dog, er at det står på boksen: "makes 40 pints!".
Annetsteds står det youngs.co.uk, så britiske pints, tenker man. Men 22,7 liter er ca det man starter brygget med (23 LITER, sier oppskriften, faktisk)
18,9 liter -som er 40 amerikanske pints- stemmer ganske bra med det som er drikkbart til slutt, når alt bunnslam er tatt bort.
Er ikke dette et argument for det metriske system, så vet ikke jeg!
Sist endret av Splooge999; 15. februar 2021 kl. 05:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har bare prøvd ølbrygging 3 ganger med forskjellige sett ifra europris, men det har stort sett vært vellykket hver gang bortsett ifra litt grumsete farge.

Har dessverre ingen anbefalinger å komme med, men er vel nesten bare å prøve seg litt frem med forskjellige typer, i værstefall så kan du jo selge de billig videre til noen som synes den typen var god.
Uklart øl er pga utålmodighet, har jeg lært! (Eller grådighet, at man tapper over for mye...)
Joda, europris er nok verdt å prøve. Blir nok helt fint øl av det også! Greia er at jeg er veldig nyskjerrig på nye ting jeg aldri har hørt om før!
Lenge siden jeg har brygget så har ikke konkrete tips. Støtter forresten det du sier om IPA.
Men selv er jeg veldig glad i ale's. I alle varianter og kulører. Mørke ale, brune, blonde og røde. Hveteøl er også fine ting. Eller hva med belgisk blond el wit?

De ølsettene er nesten vanskelig å bomme med. De er jo ofte utviklet og basert på oppskrifter mange har satt pris på. Men om du føler du har lyst å prøve feks en oppskrift du har funnet på nett så kan du fint gjøre det uten å investere i mer utstyr. De fleste brewshops maler malten for deg om de selger malt i løsvekt. Da bestiller du bare i henhold til oppskriften og angir malningsgraden. Så maler de og pakker i poser og sender det i posten.

Glemte jo å si stout. Det er så mange gode stout oppskrifter. Verdt å teste ut.
Sist endret av _abc_; 15. februar 2021 kl. 06:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Lenge siden jeg har brygget så har ikke konkrete tips. Støtter forresten det du sier om IPA.
Men selv er jeg veldig glad i ale's. I alle varianter og kulører. Mørke ale, brune, blonde og røde. Hveteøl er også fine ting. Eller hva med belgisk blond el wit?

De ølsettene er nesten vanskelig å bomme med. De er jo ofte utviklet og basert på oppskrifter mange har satt pris på. Men om du føler du har lyst å prøve feks en oppskrift du har funnet på nett så kan du fint gjøre det uten å investere i mer utstyr. De fleste brewshops maler malten for deg om de selger malt i løsvekt. Da bestiller du bare i henhold til oppskriften og angir malningsgraden. Så maler de og pakker i poser og sender det i posten.
Vis hele sitatet...
Å! Så du trenger ikke å styre med å spire malten selv? Jeg har sett på Bonderøven og sånt på TV, og tenkt at det er for mye jobb og styr. Men å bare koke vørter, det skal jeg klare! Da ble dette plutselig mye mere spennende!

Det var en belgisk blonde jeg kjøpte på polet et par ganger for ca 10 år siden, som var helt fantastisk! Har aldri funnet den igjen. Men jo, belgisk blonde er godt (ganske likt saison, som jeg nevnte ovenfor)! Hveteøl er ålreit. Juleøl til ribba er nice. Ellers er ikke mørkt øl noe særlig for meg.
Og lager/pils liker jeg ikke! Surt og vassent!

Har du noen retningsanvisninger på de oppskriftene?
Sist endret av Splooge999; 15. februar 2021 kl. 07:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Å! Så du trenger ikke å styre med å spire malten selv? Jeg har sett på Bonderøven og sånt på TV, og tenkt at det er for mye jobb og styr. Men å bare koke vørter, det skal jeg klare! Da ble dette plutselig mye mere spennende!

Det var en belgisk blonde jeg kjøpte på polet et par ganger for ca 10 år siden, som var helt fantastisk! Har aldri funnet den igjen. Men jo, belgisk blonde er godt (ganske likt saison, som jeg nevnte ovenfor)! Hveteøl er ålreit. Juleøl til ribba er nice. Ellers er ikke mørkt øl noe særlig for meg.
Og lager/pils liker jeg ikke! Surt og vassent!

Har du noen retningsanvisninger på de oppskriftene?
Vis hele sitatet...
Skal du brygge et "all grain" sett som ofte gir 20-25 liter øl til gjæring , må du ha en kjele på rundt 37 liter.

Prosessen kan du se her: https://m.youtube.com/watch?v=6735L6AdhvQ
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Skal du brygge et "all grain" sett som ofte gir 20-25 liter øl til gjæring , må du ha en kjele på rundt 37 liter.

Prosessen kan du se her: https://m.youtube.com/watch?v=6735L6AdhvQ
Vis hele sitatet...
Det ser gjørbart ut, når jeg får råd til en såpass stor gryte. Ser ut som den får plass! Har noen andre innkjøp, så får vi se!
Det er ingen andre merker av ekstraktbrygg jeg trenger å se etter?

Men egentlig, jeg burde bare avslutte min research her og nå. Huff og fy og vondt i hodet.
Husk dette, futureSplooge!
Sist endret av Splooge999; 15. februar 2021 kl. 08:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Det ser gjørbart ut, når jeg får råd til en såpass stor gryte. Ser ut som den får plass! Har noen andre innkjøp, så får vi se!
Det er ingen andre merker av ekstraktbrygg jeg trenger å se etter?

Men egentlig, jeg burde bare avslutte min research her og nå. Huff og fy og vondt i hodet.
Husk dette, futureSplooge!
Vis hele sitatet...
Du kan også brygge med spraymalt, humle og gjær. Også kan du trekke litt spesialmalt i en liten gryte. Jeg gjorde dette i begynnelsen og det fungerte utmerket det. Og da klarte jeg meg med en 15 liters gryte fra IKEA.

Spraymalt er ferdig mesket korn som er tørket, både spraymalt, humle og gjær kjøper du hos bryggebutikkene. Oppskrifter finner du på nett

Bryggebutikkene selger også ekstraksett som er veldig enkle, har ikke prøvd de, men mange sier det blir godt øl.
Sist endret av Kloakk; 15. februar 2021 kl. 08:52.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Å! Så du trenger ikke å styre med å spire malten selv? Jeg har sett på Bonderøven og sånt på TV, og tenkt at det er for mye jobb og styr. Men å bare koke vørter, det skal jeg klare! Da ble dette plutselig mye mere spennende!

Det var en belgisk blonde jeg kjøpte på polet et par ganger for ca 10 år siden, som var helt fantastisk! Har aldri funnet den igjen. Men jo, belgisk blonde er godt (ganske likt saison, som jeg nevnte ovenfor)! Hveteøl er ålreit. Juleøl til ribba er nice. Ellers er ikke mørkt øl noe særlig for meg.
Og lager/pils liker jeg ikke! Surt og vassent!

Har du noen retningsanvisninger på de oppskriftene?
Vis hele sitatet...
Ja det er enkelt. Du får også en mengde gode allgrain bryggesett med ferdig knust malt.

Er du helt sikkert på at du ikke liker mørkt øl? Det er temmelig mye å velge mellom. Verdt å utforske. Test ut noen mørke øl når du kommer over, så ser du om du liker de. For da blir jo også bryggingen mer variert.

Har ingen oppskrifter for hånden, men allgrain er allgrain. Slå i malten, få opp temp på mesekvann til mål, så koking og humle før kjøling og gjæring. Alle oppskrifter jeg har brukt har vært veldig detaljerte så det er helt enkelt å følge. Så tilpasser du bare til det utstyret du har. Folk brygger jo i alt fra kjeler på kokeplaten til mer eller mindre automatiserte bryggekjeler der en bare kan laste inn opppskriften og koble til vann og kjølevann så gjør maskinen resten. Også er det jo mange som brygger med disse "tekokerne" og det skal vist gi bra resultat det og.

Det meste virker, og føler du oppskrift, samt er nye med renhold så blir det stort sett bare bra øl.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja det er enkelt. Du får også en mengde gode allgrain bryggesett med ferdig knust malt.

Er du helt sikkert på at du ikke liker mørkt øl? Det er temmelig mye å velge mellom. Verdt å utforske. Test ut noen mørke øl når du kommer over, så ser du om du liker de. For da blir jo også bryggingen mer variert.

Har ingen oppskrifter for hånden, men allgrain er allgrain. Slå i malten, få opp temp på mesekvann til mål, så koking og humle før kjøling og gjæring. Alle oppskrifter jeg har brukt har vært veldig detaljerte så det er helt enkelt å følge. Så tilpasser du bare til det utstyret du har. Folk brygger jo i alt fra kjeler på kokeplaten til mer eller mindre automatiserte bryggekjeler der en bare kan laste inn opppskriften og koble til vann og kjølevann så gjør maskinen resten. Også er det jo mange som brygger med disse "tekokerne" og det skal vist gi bra resultat det og.

Det meste virker, og føler du oppskrift, samt er nye med renhold så blir det stort sett bare bra øl.
Vis hele sitatet...
For all del ikke putt malten i meskevannet FØR den har riktig temperatur, malten trekker også ned temperaturen noen grader så bruk en kalkulator til å finne hvilken temperatur meskevannet skal være før du heller malt oppi.

Denne er grei: https://www.brewersfriend.com/mash/
Sist endret av Kloakk; 15. februar 2021 kl. 12:11.
Hehe takk for omtanken, men jeg trenger ikke ølbryggerens ABC, har mange brygg bak meg, og har gått gradene som de fleste andre fra ølsett fra svinesund og flytende malt ekstrakt til all grain og malt bestilt i sekker, og er nok mer stødig på brygging enn på skriftlig fremstilling. Men det var jo bra du påpekte det slik at folk som leser tråden gjør ting korrekt.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men det var jo bra du påpekte det slik at folk som leser tråden gjør ting korrekt.
Vis hele sitatet...
Det var poenget ja
Sist endret av Kloakk; 15. februar 2021 kl. 13:24.