Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  537 150353
Sitat av extrawelt Vis innlegg
Ta en titt på hvordan New Zealand og Australia har håndtert pandemien.
Vis hele sitatet...
Kikk på et kart? Begge disse landene har noen fordeler fremfor oss når det kommer til pandemier. Eksempelvis at de ikke har noen landfaste naboer som kommer over for å jobbe eller handle ekstra billig mat. Eller folk med hytte i nabolandet som mener det går på menneskerettigheter å ikke få dra ditt. Vi kan ikke sammenlignes med de. Finn noen andre som har klart det bra og har minst 3 landfaste naboland.

Ville ikke nyttet med bare "total lockdown" av Norge i tre uker, vi måtte også stengt grensene så hardt ned at ingen kom seg over inntil alle i landet var vaksinert.

Jeg satt "lockdown" i gåseøyne fordi vi forsatt må ha mat og helsetjenester og hjemmehjelp.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Kikk på et kart? Begge disse landene har noen fordeler fremfor oss når det kommer til pandemier. Eksempelvis at de ikke har noen landfaste naboer som kommer over for å jobbe eller handle ekstra billig mat. Eller folk med hytte i nabolandet som mener det går på menneskerettigheter å ikke få dra ditt. Vi kan ikke sammenlignes med de. Finn noen andre som har klart det bra og har minst 3 landfaste naboland.
Vis hele sitatet...
Er du klar over hvor mange kinesere som reiser inn til Australia hver dag? Men ok, et annet eksempel er Vietnam- de har 3 landfaste naboland. Av med skylappene, Erna har håndtert dette helt rævva.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av extrawelt Vis innlegg
Er du klar over hvor mange kinesere som reiser inn til Australia hver dag? Men ok, et annet eksempel er Vietnam- de har 3 landfaste naboland. Av med skylappene, Erna har håndtert dette helt rævva.
Vis hele sitatet...
https://www.health.gov.au/news/healt...into-australia

Australia’s borders are closed. The only people who can travel to Australia are:

Australian citizens
residents
immediate family members
travellers who have been in New Zealand for the previous 14 days – please note, green zone flights have been suspended for 72 hours until 1400 AEDT, 31 January 2021.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dodecha; 29. januar 2021 kl. 23:53.
Kompis du må fremvise negativ PCR test for å ankomme Australia OG være innbygger/familiemedlem etc. Sånn er det jo i Norge også nå, bare synd det tok oss nesten 12 måneder å utføre. Alt jeg sier er at HVIS denne pandemien er så farlig som de vil ha det til, så burde de ta en skikkelig shutdown. Er det best å rive av plasteret langsomt eller raskt? Det er lov å tenke utenfor boksen. Ikke @ meg mer, jeg uttrykte min mening men ønsket aldri en debatt lol
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av extrawelt Vis innlegg
Kompis du må fremvise negativ PCR test for å ankomme Australia OG være innbygger/familiemedlem etc. Sånn er det jo i Norge også nå, bare synd det tok oss nesten 12 måneder å utføre. Alt jeg sier er at HVIS denne pandemien er så farlig som de vil ha det til, så burde de ta en skikkelig shutdown. Er det best å rive av plasteret langsomt eller raskt? Det er lov å tenke utenfor boksen. Ikke @ meg mer, jeg uttrykte min mening men ønsket aldri en debatt lol
Vis hele sitatet...
Que pasa?

Det er en stor vesentlig forskjell på å beskytte landegrenser man kan lett spankulere over kontra en kystlinje som har flere tusen kilometer med hav utenfor.
Det var du som påstår at mange kinesere krysser grensen der nede hver dag.
Om jeg leser ordet "Det er lov å tenke utenfor boksen" igjen så finner jeg frem hagla, det er et hjernedødt begrep brukt av folk med særdeles tvilsomme konklusjoner og er totalt usaklig.

Det vi for så vidt er enige om er at disse forslagene og påbudene kunne vært lovpålagt, for det er endel snøflak her i landet som mener det er deres menneskerettighet å kjøpe billig sprit og dra på hytta.
Sist endret av Dodecha; 30. januar 2021 kl. 02:00.
I see you...
NAPse's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kan så vidt erindre at "vær varsom plakaten" en gang hadde et punkt der det stod noe om å beskytte individet mot seg selv eller noe slikt. Dvs at journalister ikke skulle gi objektet taletid om det var innlysende at de ikke viste sitt eget beste.

Dessverre så ble det punktet redigert bort i en senere gjennomgang av vær varsom plakaten, noe som er veldig trist. For om den fortsatt var der så hadde vi kanskje sluppet å hørt noe mer fra denne Jaqueson. Det er jo uansett bare en endeløs strøm av tøv som kommer fra den dama så hun burde jo blitt hindret tilgang på enhver mikrofon og fått permanent ban på skriftlige leserinnlegg.
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg har et snevert nyhetsbilde, men jeg har ikke sett noen av avisene jeg leser nevne hun en eneste gang. Jeg har dog sett rantene hennes på twitter og youtube, og da via andre som kritiserer hun(som jeg forøvrig mener er rett) men som samtidig gir hun en stemme i den offentlige debatten.
Sånn jeg har opplevd det er det sosiale medier som gir denne dama en rolle, men er åpen for at jeg tar feil her.

Sitat av extrawelt Vis innlegg
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke vi tar et skikkelig skippertak, altså total lockdown i hele landet i 3 uker. Da vil de som er syke bli ferdig med sykdom, og de andre beskyttes. Istedetfor skal vi liksom drive på med en liksom lockdown i nesten 1 år? Ikke snakk om økonomiske tap for vi hadde ikke tapt 1/4 av det vi har tapt på ett år, på tre uker. Det faktum at folk kan bevege seg fritt inn og ut av Oslo, og frem til ganske nylig utenlands også er jo helt bakvendt? Altså, det jeg sliter med å forstå er at om dette viruset er så dødsalvorlig, hvorfor håndterer vi det ikke mer alvorlig? Hvorfor er kjøpesentrene fulle men barene stengte? Jeg er ingen fan av konspirasjoner, men man begynner jo å lure om det finnes en annen agenda bak dette når man ser på den elendige håndteringen.
Vis hele sitatet...
Jeg mener å ha sett en youtube video som poengterte at vi kunne kvitta oss med den vanlige influensaen på den samme måten.(Fordi det smitter på samme måte, selvom det ikke må misforstås med at det er like smittsomt)
Influensa er et virus som tar ~900 liv årlig i Norge. Det er nok vanskelig å forsvare slike tiltak. Det vil føre til mange konkurser, ekstremt ingripende tiltak i privatpersoners frihet og ikke minst er det bortkasta med mindre alle andre land gjør det samme på samme tidspunkt. Det er nok desverre bare urealistisk/utopisk.
Tråden spørr hva om vi står ovenfor en ny epidemi ala svartedauden, jeg tror at hvis vi fikk byller og døde som fluer så hadde situasjonen blitt håndtert helt annerledes. Som du over her sier, det er en influensa som har fått hele verden til å stoppe opp. Da må det være lov å være kritisk til håndteringen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av NAPse Vis innlegg
Det er mulig jeg har et snevert nyhetsbilde, men jeg har ikke sett noen av avisene jeg leser nevne hun en eneste gang. Jeg har dog sett rantene hennes på twitter og youtube, og da via andre som kritiserer hun(som jeg forøvrig mener er rett) men som samtidig gir hun en stemme i den offentlige debatten.
Sånn jeg har opplevd det er det sosiale medier som gir denne dama en rolle, men er åpen for at jeg tar feil her.
Vis hele sitatet...
Du har rett i det.
Hun har ikke rare plattformen igjen.

Jeg kjenner ingen som lytter til henne.
At han allikevel tar til motmæle her handler vel mest om selvforsvar.

Men jeg er egentlig litt enig.
Ikke særlig poeng i å publisere de siste krampetrekningene til en som helt tydelig har rullet over for å dø.
Sist endret av vindaloo; 30. januar 2021 kl. 06:46.
I see you...
NAPse's Avatar
Sitat av extrawelt Vis innlegg
Som du over her sier, det er en influensa som har fått hele verden til å stoppe opp. Da må det være lov å være kritisk til håndteringen.
Vis hele sitatet...
Det er overhode ikke hva jeg forsøkte å formidle. Jeg vet at det er sent om kvelden/tidlig morgen. Men om du tolka mitt innlegg som at dette "bare er en influensa" vil jeg anbefale deg å lese inlegget en gang til, uten at jeg skal påstå at det er et godt formulert innlegg.
Det er fullmåne, så vi er begge to unnskyldt hehe. Jeg har kanskje heller ikke formulert meg så bra men sier meg enig med denne gjengen professorer: https://www.dagbladet.no/meninger/ma...ategi/73335080

Nå er det nok knarking på Vinmonopolet og influencerturer til Dubai. Hvis dette er en pandemi så må den begynne å håmdteres som en.
Sitat av hollow Vis innlegg
Men sammenligningen av koronas ankomst med Blücher på vei inn Oslofjorden ? Står den seg?
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Blucher, det var vel en «sammenligning» som å stå å se blucher komme inn fjorden uten å fyre noe som helst...
Vis hele sitatet...
Det var kjapt svart fra mobil oppklaring:

Metaforen stammer fra hu gale forskerdama som fikk 45 minutter i beste sendetid på rikskringkasteren, Debatten med Fredrik solvang i mars i fjor til å spre uante mengder med frykt. Vel, det var det hun og Fredrik/NRK ble kritisert for og jeg var "dessverre" enig og naiv dengang.

«Corona ligner mer på pest. Dette er som krig. Og vi lar Blücher kjøre forbi.»

Forsker ved OUS Gunhild Alvik Nyborg

Det kanskje på tide å se sendingen på nytt for å våkne litt å se om den står seg... Det er faktisk mye interessant hun sier.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202...1720/avspiller



Sitat av extrawelt Vis innlegg
Det er fullmåne, så vi er begge to unnskyldt hehe. Jeg har kanskje heller ikke formulert meg så bra men sier meg enig med denne gjengen professorer: https://www.dagbladet.no/meninger/ma...ategi/73335080

Nå er det nok knarking på Vinmonopolet og influencerturer til Dubai. Hvis dette er en pandemi så må den begynne å håmdteres som en.
Vis hele sitatet...
Enig med du, veldig bra artikkel. Det begynner å bli en del miljøer som våkner og rører på seg.

Vår karma ble vel manifistert når svenskene stengte grensene for oss..
Sitat av extrawelt Vis innlegg
Tråden spørr hva om vi står ovenfor en ny epidemi ala svartedauden, jeg tror at hvis vi fikk byller og døde som fluer så hadde situasjonen blitt håndtert helt annerledes. Som du over her sier, det er en influensa som har fått hele verden til å stoppe opp. Da må det være lov å være kritisk til håndteringen.
Vis hele sitatet...
Vel du skal få lov til å være kritisk. Men vi trenger jo ikke se lengre enn til Sverige for å se hvordan dødstallene blir veldig stygge om en ikke har strenge nok rutiner så tidlig som mulig for å bremse spredningen. Sverige har straks over 12 000 døde. Mot våre straks 600. Ser vi vestover har både UK og USA fæle dødstall, straks 450 000 døde i usa og over 100 000 døde i UK.

Nå ser vi stadig nye mutasjoner, så det er heller ikke utenkelig at dette skal bli langt værre før det blir bedre. Det drar ut i tid før brorparten er vaksinert, og det er ikke utenkelig at det kommer mutasjoner som vaksinen ikke biter på. Om slike mutasjoner også smitter lettere enn det originale viruset og om det skulle vise seg at vaksine 1.0 ikke knekker alle mutasjoner må en kanskje kjøre hele vaksinasjonsprogrammet på nytt. Da blir det ennå lengre tid før verden er friskmeldt.

For da må nye mutasjoner påvises, dnra vaksinen må kanskje endres, de må teste og finne en tweak som faktisk også knekker mutasjonen(e) også må de nye vaksinen 2.0 i produksjon. Men som vi har sett nå med vaksine 1.0 så er både produksjonen og logistikken et aldri så lite helvete. For dosene som blir produsert skal jo fordeles ut til regioner også ut til land og distrikter.

Godt mulig det "bare er en influensa" om en ser stort på det, men viruset har fått hele kloden til å gå for halv maskin. Og mtp dødstallene så er vi langt forbi punktet man kan snakke om at saken blir blåst opp. Det må nødvendigvis bli mye medieomtale blant annet fordi det stadig gjøres justeringer både sentralt og lokalt i forhold til smittereduksjon og endring av reglene for hvordan vi skal møte pandemien.

I beste fall, om vaksine 1.0 virker ut av boksen også på mutasjonene så er vi kanskje i mål med vaksineringen på slutten av året eller tidlig neste år. Må vi starte helt på nytt underveis så ser jeg ikke bort fra at også hele neste år ryker i vaksinekø. Og før brorparten er vaksinert så kommer vi vel ikke tilbake til noe som kan likne en normalsituasjon.
Sist endret av _abc_; 2. februar 2021 kl. 04:49.
I mangel på bedre ord så er det nå bare famling i blinde. På tide noen politikere innrømmer det og sier ordene "Vi har ikke kontroll". Ikke det minste snev av oversikt. Altså nå har de funnet ut om den hallen nede i Østfold samtidig som de åpner opp "Ring 2" samtidig som det dukker opp muasjoner i hytt og pine samme steder de åpner opp.. Frem og tilbake er like langt. Det er stengt igjen til helga.

Med valg til høsten handler nå alt om å ikke skaffe seg uvenner. Desto mindre handling. Ingen tørr å gjøre det som må gjøres og absolutt alt blir halvhjertet med et håp om effekt av vaskine innen rekkevidde. Alt er midt i mellom, det er hverken åpent og det er ikke 100% lockdown. en slags skjærsilden egentlig. De driter seg ut for hver eneste dag som går nå.
Sist endret av Dough; 2. februar 2021 kl. 08:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja det er vanskelig det som skjer nå. Vi har jo nettopp konstatert mutasjoner av den britiske varianten. Men også hittil nye ukjente mutasjoner er registrert føre helgen. Og gud vet hvor langt tid på etterskudd det er med analysene nå? en uke eller to kanskje? Også i USA er det oppstått nye og hissigere mutasjoner. Og i sør afrika. Og hva da i land med mindre robust helsevesen, det er nok mutasjoner der og, men kanskje vanskelig å få testet nok?

Det som irriterer med nå ja rent bortsett fra at smittetrykket øker, det er at dette med økt testing burde vi ha klart å få til. Det er 10 måneder siden pandemien startet. Det er 14 måneder siden corona ble oppdaget i Kina. Greit vi klarte ikke første bølge. Men fra mars april til når er et hav av tid. Hvorfor har ikke regjeringen bevilget MER penger til å skalere opp testingen? Andre land klarte jo å skalere opp. Danmark feks. Hvorfor klarte ikke vi det? Med den elleville pengebruken som corona har tvunget fram så bli det jo meningsløst å ikke skalere opp testing og sekvensieringen. Hvorfor gikk det en måned fra de oppdaget den britiske mutasjonen til grensene faktisk ble stengt? Og da mener jeg stengt, ikke bare tilsynelatende stengt, og du kan selv velge å kjøre slalom rundt teststasjonen. Om du vil.

Det virker som regjeringen ble kollektivt rammet av ME i november. For alt har faktisk hanglet siden da. Selv ikke midt i regjeringens særdeles lange juleferie når alle viste at nå ville smitten øke så klarte regjeringen å rive seg løs fra julekakene og julegodt i glass og kopper. Nei de feiret så hardt og lenge at ingen i regjeringen rakk å holde noen pressekonferanse før 4 januar kl 18, der hovedbudskapet var at studentene skulle bli hjemme der de hadde feiret jul. Studentene, i motsetning til regjeringen var jo blitt edrue og hadde som gode studenter reist til studiestedet sitt senest med morgenflyet på søndag, eller med morgentoget, eller ikke morgentoget, men buss for morgentoget da. Men regjeringen hadde også en viktig melding til å komme med, hvorvidt det fantes nyktre folk i regjeringen 4 januar aner jeg ikke, men man kan jo gjøre seg sine egne tanker om det. Men det viktigste var at NÅ! nå blir det obligatorisk testing for innreise til landet. Javel ja? Ja vi så hvordan det gikk.


Den siste bølgen vi har nå, den føler jeg Erna og regjeringen nesten må stå personlig til ansvar for. For makan til dårlig håndtering. Vi var så nær å kunne begynt å ane konturene av et normalt samfunn. Også rakner det fullstendig for regjeringen på oppløpssiden. De mistet kontrollen, og ME svake som de var så tok det dem uker å få satt ut de tiltakene. Til tross for at dagbladet blant annet hadde saker alt første uke etter Ernas tale om hvordan situasjonen var på Gardermoen i forhold til testing.
Sist endret av _abc_; 2. februar 2021 kl. 15:53.
Mon tro om dette er symptomatisk for hvordan sverige har forholdt seg til pandemien?

Bibliotekansatte i Kungsbacka i Sverige er redde for å gå på jobb. Årsaken er at bibliotekarene mener de har blitt nektet å bruke munnbind på arbeidsplassen.

Ifølge bibliotekarene har de flere ganger kommet med ønsker om å få bære munnbind når de er på jobb.

Det hevder de har blitt avvist av arbeidsgiveren som er Kungsbacka kommune.

De bibliotekansatte har tilbudt seg å anskaffe munnbind for egen regning. Også dette har blitt avvist av kommunen.
Vis hele sitatet...
Ja jeg forstår at munnbind er omstridt, vi vet ikke helt hvor god beskyttelse det tross alt gir. Men kanskje kan summen av alle små grep hjelpe noe? Eller i det minste så kan det hjelpe psykisk for ansatte ved at masken gjør det litt lettere å stå i jobb, selv om smitten sprer seg i samfunnet. Bibliotekarene har jo en viktig jobb, og det er fortsatt mange som bruker biblioteket som en viktig del av det sosiale såvel som faglig påfyll, god lektyre for å slappe av eller få tankene over på andre ting. Og en del av jobben deres er jo kontakt med brukerne, hjelpe å finne bøker osv. Da bør vel kommunen bidra til å avhjelpe stresset?

https://www.nrk.no/urix/sverige_-kra...obb-1.15358570
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Også rakner det fullstendig for regjeringen på oppløpssiden. De mistet kontrollen
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er jo hvor god kontroll de egentlig har hatt i det hele tatt.
De har brukt alt de har i sin berømte "verktøykasse" med unntak
av portforbud, og befolkningen er i tolvte måned på "vann og brød".

De skulle altså spare penger ved å kutte bevilgninger til beredskap.
De burde regne over hva pandemien har kostet så langt, og se om
det kanskje ikke overstiger de kuttene de gjorde mellom 2015 og 2019.

Som den onde sosialistjævelen jeg tross alt er, så påstår jeg at dette
er en konsekvens av høyrepolitikk, der offentlig kapasitet settes ut
på (laveste) anbud gjennom det de kaller "effektivisering".

Prioritering av svake grupper har aldri stått høyt på høyresidens
politiske program, og det faktum at Norge så langt har sluppet
relativt billig fra pandemien, er etter min mening på tross av denne
politikken.
Vel det er jo lett for oss å stå utenfor å dømme i retrospekt. Regjeringen jobber jo med pandimien både her og nå og fremover i tid. Totalt sett så skal de nå få ros for det de har klart å få til, selv om de er en gjeng bedrevitende høyrefolk der mange har minst 3 navn pluss jr. eller sr. Og er født på den aller tykkeste av de grønne grenene med sølvskjea plantet riktig så godt opp i rattatta.

Det med å kutte i beredskap er ikke denne regjeringen den eneste som har gjort. Andre har gjort det før dem. Så en skulle jo tro at det var mulig å lære av historien. Men det ser ut til å være vanskelig. Det er jo så enkelt å slashe i beredskap når skattelettene krever reduksjon på andre områder. Og jeg kan faktisk til en viss grad har forståelse for at de valgte å gjøre det. En verdensomspennende pandemi som forandrer hele verden var det vel ingen som egentlig hadde særlig tro på? Ikke i forkant av dette, ikke for 4 år siden. Eller før det. Det vi står i nå, det var jo utenkelig, og de eneste som kanskje så får seg noe slikt var jo disse dommedagsprepperne som er klar til å møte alt fra pandemi til dommedag.

Men jeg har null forståelse for at ikke regjeringen straks pandemien viste hvilke kraftige virkemidler som måtte taes i bruk, at ikke regjeringen straks økte rammene til beredskap og jeg er også kritisk til at regjeringen ikke har villet skalere opp testing og sekvensiering framfor å klappe seg selv på brystet å si at "vi er jo blant de beste i verden på dette".

Vi viste allerede i vår at så ille som ting føltes i vår, så ville alt bli ennå værre før coronaviruset er historie. Så hvorfor jobbet de ikke fram en bedre plan? Og hvorfor var hele regjeringen og alle deres rådgivere i julemodus i minst seks uker? Den pressekonferansen 4 januar var jo direkte patetisk. Klokken 18 på kvelden før studiestart ba hun studentene om å bli på juleferie? Hva med å sagt det kanskje alt før nyttår? Eller i det minste sendt ut en pressemelding om regjeringen ikke klarte å nyktre opp etter jul og nyttår før sent søndagskveld?

Det kommer også endel kritikk rundt koronastøtten nå. Raus som jeg er, så tenker jeg at da nedstengningen kom var det viktig å treffe bredt veldig raskt. Men at man lar støtteordning 1.0 få stå året ut uten nevneverdige revisjoner har jeg liten til ingen forståelse for. Det var godt kjent og synliggjort alt i sommer at støtteordningen ikke traff bredt nok. Når regjeringen ikke reagerer da, så er det en feig unnfallenhet, eller at de ikke ønsket risikoen for å måtte betale ut mere støttepenger. Det er det faktisk endel som lider under nå. Både folk som mistet jobben sin og bedrifter som har måtte legge ned fordi de ikke fikk støtte. Noen av bedriftene gikk konkurs, og flere av disse der hadde bedriftseier personlig stilt garantier som har ført til de nå sitter uten både hus og hjem og er uten jobb. For noe de ikke er ansvarlig for. Det må kjennes helvetes bittert.
Sist endret av _abc_; 4. februar 2021 kl. 18:20.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel det er jo lett for oss å stå utenfor å dømme i retrospekt. Regjeringen jobber jo med pandimien både her og nå og fremover i tid. Totalt sett så skal de nå få ros for det de har klart å få til, selv om de er en gjeng bedrevitende høyrefolk der mange har minst 3 navn pluss jr. eller sr. Og er født på den aller tykkeste av de grønne grenene med sølvskjea plantet riktig så godt opp i rattatta.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at dersom norske myndigheter hadde giddet å
høre på WHO sine gjentatte anmodninger de siste 15 årene om
å styrke smittevernberedskapen, så hadde man kanskje hatt en
bedre infrastrukturell plattform å stå på når ulykken først var ute.

Regjeringen skal ha ros for at de faktisk har gjort noe, og det
er å agere i forhold til situasjonen, og å legge partipolitikk
til side (for det meste). Jeg vil likevel påstå at fortjenesten
av å holde smitten såpass mye nede, ikke er så mye regjeringen
sin, som det er fotfolket (helsevesen etc.) sin, for ikke å snakke
om befolkningen generelt, som i stor grad har tatt situasjonen
på alvor og fulgt direktivene fra FHI og Helsedirektoratet.

Et høyt gjensidig generelt tillitsnivå har, etter min mening, vært
den største forutsetningen for å unngå kaos. Politikk, ikke så mye.

Så gjenstår det å se, nå i valgkamptider, hvem som setter
smittevernberedskap øverst på listen. Jeg mener vi bør ha
et helse- og smittevernbudsjett som kan konkurrere med
forsvarsbudsjettene under den kalde krigen.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mon tro om dette er symptomatisk for hvordan sverige har forholdt seg til pandemien?

https://www.nrk.no/urix/sverige_-kra...obb-1.15358570
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Norge var jo lenge avventende til munnbind også. Karensdag, dvs at arbeidstager selv står for første sykemeldingsdag bidro kanskje til at mange ansatte med deltisjobber på ulike sykehjem dro på jobb med symptomer i starten av pandemien. Er vel avviklet nå tror jeg.
Det kommer nok til å komme mange studier i årene som kommer
om hvordan barn og ungdom ha blitt preget av pandemien.

For voksne vill problemet gjerne bare vare så lenge dette pågår.
Men om du er 14-16 og mister all den tiden du vanligvis skulle brukt til å
lære om deg selv og andre SAMMEN med andre og ikke på 2 meters avstand
så vill jo det få konsekvenser.

Selv har jeg 2 på 13 (som jeg riktig nok ikke bor sammen med) men som jeg alltid tenker på.
Denne artikkelen syns jeg hjalp meg.
Av Psykolog Peder Kjøs
Mer om hvorfor vi må få opp testingen ASAP ellers koker hele 2021 også bort i å løpe etter viruset.

Få snudd denne brannslokkinga til å komme i forkant. Få tak i smitten før den stenger ned mere av landet nasjonalt og regionalt fordi vi ikke har oversikt.

https://www.nrk.no/ytring/massetesting-na-1.15360683
Sitat av Dough Vis innlegg
Mer om hvorfor vi må få opp testingen ASAP ellers koker hele 2021 også bort i å løpe etter viruset.

Få snudd denne brannslokkinga til å komme i forkant. Få tak i smitten før den stenger ned mere av landet nasjonalt og regionalt fordi vi ikke har oversikt.

https://www.nrk.no/ytring/massetesting-na-1.15360683
Vis hele sitatet...
Jeg tror ad-hoc massetesting har lite for seg. Det fins ingen god
plan for hvordan man skal gjennomføre effektiv massetesting uten
å risikere at de positive som ankommer testfasilitetene smitter andre.

Skal massetesting være forsvarlig og gjennomførbart, må man ha
en plan på forhånd - før en eventuell pandemi bryter ut.

Nå er det for sent.

Artikkelen du lenker til, peker jo også feilaktig på at negativ test
betyr at man ikke skal i karantene - men praksis hittil har vært at
man måtte gjennomføre karantene til tross for negativ test.

Nei, brannslokkingen kommer til å vare til alle som kan, er vaksinert.
Da snakker jeg ikke bare om Norge.

Dette kan komme til å pågå i årevis. Kostnadene av dette kommer
til å bli skyhøye, ikke bare økonomisk. Jeg er redd vi bare har sett
toppen av dét isfjellet.
Sist endret av PVestlandia; 8. februar 2021 kl. 15:24.
Å slutte teste for at nå er det "for sent " tror jeg har lite for seg. Hvordan ellers få oversikt over spredning? Men testmetodene per nå er kanskje for grovkornede til at storskala testing gir mening?

Går jo å ha mobile testenheter som reiser rundt så folk blir i sine lokalsamfunn og blir testet på et lokalt samlingspunkt til utspredde tider.
Når man skal teste befolkningen
så forholder mann seg vel til dette litt som
når man skal lage statistikk.

Lurer du på hva folk i Norge stemte ved valget
så spør man jo ikke ALLE.
Man spør et representativt utvalg og så kjører man det
gjennom noen formler som korrigerer det hele.

Men som noen allerede har påpekt så skal jo dette forgå et sted
og helst uten at for mange møtes for å unngå smitte.
Helst også uten å tappe helsevesenet enda mer for resurser.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men som noen allerede har påpekt så skal jo dette forgå et sted
og helst uten at for mange møtes for å unngå smitte.
Helst også uten å tappe helsevesenet enda mer for resurser.
Vis hele sitatet...
Her kunne vi jo med fordel vært bedre forberedt når vi visste at det skal vaksineres kunne dette vært en bra måte å mobilisere å kombinert litt koordingering. Isetedet er det nå adhoc vaksinering etter beste evne mens myndighetene enda ikke har tenkt en kvart tanke på å teste mer.

Så hvilken elefant skal vi snakke om i dag. Sørafrikansk virus som nå er i ferd med å bli landsdekkene?

Er det egentlig noen som har oversikt over den siste mutasjon og effekt av vaksine?

Legge til det siste der til flertall. Oversikt over de siste mutasjoner og effekt av de forskjellige vaksiner.
Sist endret av Dough; 9. februar 2021 kl. 09:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vel egentlig to ting her Dough? Det er vel både det at vi kunne økt testingen av smitten ennå mer, spesielt nå som det er fremgang av mutasjoner, men for å få god nok oversikt over mutasjoner, og ikke minst hvor hissige disse mutasjonene er, så må vel flere tester også sekvenseres? Akkurat nå kjenner jeg at jeg er litt covidmatt. Og jeg ser for meg at vi er langt ut i neste år før vi er ferdig med vaksinene. Og det er om vaksinene også virker på mutasjonene. Om de ikke gjør det så kan det vel fort ryke et par tre år til med strenge covidreguleringer?
Det skjer ingenting så lenge dem bare vaksinerer dem som ikke er mobile. Det er først når de som er mobile blir vaksineret at det vil få noen praktisk betydning. Altså dem som jobber og tar kollektivtrafikk, jobber i butikk, skoleungdom og skianleggsbrukere.

Det er min mening. Noen som er enige/uenige?
Kanskje litt rart å starte vaksineringen hos den gruppen som er minst mobile og som allerede står med minst det ene benet i dødens forgård av alder alene. Men greit, jeg har ingen kompetanse på feltet så jeg stoler på at myndighetene har tenkt gjennom dette. Men jeg må vel si at det for meg virker som det kanskje hadde vært naturlig å starte med førstelinjen når vaksinene ankom landet.

Jeg klarer ikke helt å bli skikkelig entusiastisk på vegne av vaksinene ennå, både fordi vi ikke vet om de vil virke på mutasjoner, men også pga av hvor sakte utrullingen skjer, samt at vi vet at det er tilfeller der personer med 2 doser vaksine likevel er blitt syke. Om det er pga generell alderssvaket eller komplekse medisinske problemer eller om det speiler effektiviteten på vaksinen eller om det er det endelige beviset på at vaksinen ikke tar mutasjoner det gjenstår vel ennå å finne ut av.

Er det det siste, at vaksinen ikke virker på alle mutasjoner, evt. nye mutasjoner så er jo helvete løs. Da kan det gå flere år før coviden er over og vi kan leve normale liv igjen.
De svakeste er også de som raskest behøver ressurser fra helsevesenet, desto færre som får komplikasjoner desto høyere smittetall kan vi tåle uten å måtte stenge ned ved hvert utbrudd frem til majoriteten er vaksinert.

Om du ser på statistikk som viser aldersgrupper med komplikasjoner og dødsfall så ser du at vi nesten ikke hadde hatt noen dødsfall og langt færre komplikasjoner om alle over 50 hadde vært vaksinert.
Ring 1 og ring 2.
Grønn, gul og rød.
Nå også med bokstavkjeks A, B, C og D.

Gooood shit. Kunne jo i og for seg hvert greit om det var et minimum av forutsigbarhet oppi kaoset men når detendres fra uke til uke blir det bare uinteressant støy.

Blir vel å innføre romertall da neste uke når ikke dette heller fungerer.
Sist endret av Dough; 10. februar 2021 kl. 10:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Begynner å bli vanskelig å huske hva som er dangens regler nå for tiden. Det endrer seg jo hver dag.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Begynner å bli vanskelig å huske hva som er dangens regler nå for tiden. Det endrer seg jo hver dag.
Vis hele sitatet...
Det er jo kjempebra, da trenger du ikke å huske det i mer enn en dag!
Sitat av Dough Vis innlegg
Ring 1 og ring 2.
Grønn, gul og rød.
Nå også med bokstavkjeks A, B, C og D.

Gooood shit. Kunne jo i og for seg hvert greit om det var et minimum av forutsigbarhet oppi kaoset men når detendres fra uke til uke blir det bare uinteressant støy.

Blir vel å innføre romertall da neste uke når ikke dette heller fungerer.
Vis hele sitatet...
Helseministers Høies kommentar til at dette begynner å bli infløkt;

Jeg må nok si at hovedtilbakemeldingen er at folk har oppfattet kommunikasjonen som god.
Vis hele sitatet...
Hva skal man si? Gratulerer med selvinnsikt? Veldig bra at regjeringen evner å ta imot og reagere på kritikk?

Ring 1 tiltak B og romertall V for grad av risiko kanskje? Eller kanskje de velger å bruke romertall som real time indikator der en faktisk må gjøre et oppslag for å sjekke hva som gjelder for romertallene akkurat nå.

Hm. Husker før i tiden, da kunne vi reise, også utenfor landet. Kjøre til Sverige å handle billig kjøtt, flesk og snus. Helgetur til Amsterdam. En weekend i Paris eller drikke øl i London. Vi kunne klemme, dra på besøk, gå på pub eller få med oss konserter. Nå kan vi vel, ikke så mye egentlig. Gå turer i skogen. Selv introverte skapninger som meg begynner å savne fellesskap og sosiale sammenkomster. Savner energien fra konserter også kanskje også klemmer.

Worst case så kan det ta flere år før vi kommer tilbake dit. Kanskje like greit å bare kjøpe truger og turutstyr?
FYI, jeg veit pr def ikke hva jeg snakker om, men det er noe jeg ikke skjønner med denne vaksinen, rett gjerne opp i hva jeg sier.

Hva er poenget med Vaksina for de som er friske?
Slik jeg har forstått det så stopper ikke vaksina smitte, det eneste den gjør er å stoppe at man blir syk. (?) så for en på 90 som er på randen til å daue , så er det gunstig siden da vil vaksinen gjøre slik at personen ikke blir dårlig av covid, men smitten fortsetter.

Men det betyr vel da at om viruset fortsetter med denne mutasjonen, så kan den i verstefall mutere seg til den er dødelig eller at vaksina ikke funker?

da er jo vaksina bare en spøk, den hjalp da mot absolutt ingen ting.

Dette får meg til å slite litt med å forstå intensjonen med massevaksinering, hvis den i utgangspunktet ikke gjør annet en å gjøre deg symptomfri.
Sitat av pikkoras Vis innlegg
Hva er poenget med Vaksina for de som er friske?
Slik jeg har forstått det så stopper ikke vaksina smitte, det eneste den gjør er å stoppe at man blir syk. (?) så for en på 90 som er på randen til å daue , så er det gunstig siden da vil vaksinen gjøre slik at personen ikke blir dårlig av covid, men smitten fortsetter.

Men det betyr vel da at om viruset fortsetter med denne mutasjonen, så kan den i verstefall mutere seg til den er dødelig eller at vaksina ikke funker?

da er jo vaksina bare en spøk, den hjalp da mot absolutt ingen ting.

Dette får meg til å slite litt med å forstå intensjonen med massevaksinering, hvis den i utgangspunktet ikke gjør annet en å gjøre deg symptomfri.
Vis hele sitatet...
1: Det å bare "gjøre deg symptomfri" altså at du kan få viruset inn i kroppen uten at du blir syk av det, er helt konge. Covid er dødelig, også for yngre personer, og langtidseffekten av sykdomen kan være svært plagsom. Tapt av smak/luktesans, ødelagte lunger, ME-liknende symptomer osv høres ikke spesielt gøy ut. Hvis man kan slippe dette med vaksinasjon så er det supert både for individer og for samfunnet.

2: Det er såvidt jeg har forstått manglende data på hvorvidt man kan smitte selv etter å ha blitt vaksinert. Det er noe som må forskes mer på, og man trenger høyere vaksinedekning for å få bedre grunnlag til å uttale seg. Men det er likevel rimelig å være optimistisk tenker jeg da.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg klarer ikke helt å bli skikkelig entusiastisk på vegne av vaksinene ennå, både fordi vi ikke vet om de vil virke på mutasjoner, men også pga av hvor sakte utrullingen skjer, samt at vi vet at det er tilfeller der personer med 2 doser vaksine likevel er blitt syke. Om det er pga generell alderssvaket eller komplekse medisinske problemer eller om det speiler effektiviteten på vaksinen eller om det er det endelige beviset på at vaksinen ikke tar mutasjoner det gjenstår vel ennå å finne ut av.
Vis hele sitatet...
Skjønner godt man ikke vil ta seieren på forskudd.

Det hjelper heller ikke at media skriver klikksaker ala denne forbannede dagblabla-artikkelen.
Folk ble smitta etter å ha tatt vaksinen, men det er fordi kroppen krever tid til å nyttegjøre seg av vaksinen, og produsere antistoffer. Vaksinen ser likevel ut til å ha hjulpet, ettersom det uttales:

- Sykdomsforløpet hos de ni smittede er så langt bemerkelsesverdig fredelig, noe som tyder på at de har hatt god og viktig effekt av vaksinasjonen som de har mottatt.
Vis hele sitatet...

Altså: Vaksine = bra. Hvis viruset muteres slik at eksisterende vaksiner ikke tar det, så må man utvikle nye. Antageligvis (forhåpentligvis) vil man på sikt få redusert byråkrati før godkjenninger slik at man kan produsere nye vaksiner på samme måte som vi produserer vaksiner for sesonginfluensa.
Sist endret av Bl4derunner; 10. februar 2021 kl. 14:13.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Vaksinen gjør det vanskeligere for viruset å "bruke deg" som spreder, og gjør også at eventuelle symptomer du utvikler blir svakere. Så vidt jeg vet forhindrer det at du blir så syk at du utvikler senskader. Alle disse er fantastiske grunner til å vaksinere seg.

Mutasjoner skjer tilfeldig hele tiden, og en positiv mutasjon (fra virusets synspunkt, altså noe som gjør det lettere å spre seg) er ikke gitt. Det er faktisk ganske sjelden. Mutasjoner som skal kunne overkomme vaksinen må resultere i store forandringer i "spike proteins" (taggene på viruset) som også er ansvarlig for at viruset skal kunne ta seg inn i cellene dine. Feil endringer, eller for store endringer, vil sannsynligvis gjøre det vanskeligere for viruset å smitte. Uansett må ting forandres urealistisk drastisk før vaksinen ikke lenger har noen virkning. Den beskytter deg mot mutasjoner også: ikke nødvendigvis like sterkt, men fortsatt beskyttelse det ville være svært dumt å "sjanse på" å klare seg uten.

(Dette er et løst sammendrag av diverse ting jeg har lest, så... korriger meg hvis jeg bommer på noe.)
Sitat av pikkoras Vis innlegg
Hva er poenget med Vaksina for de som er friske?
Slik jeg har forstått det så stopper ikke vaksina smitte, det eneste den gjør er å stoppe at man blir syk.
Vis hele sitatet...
Her må du se litt på hvordan en vaksine hindrer deg i å bli syk: Den gjør at immunforsvaret ditt er bedre rustet til å gjenkjenne og bekjempe viruset før det formerer seg nok til å gi deg symptomer. Altså, du har færre virus og du har dem i kortere tid. Det sier seg selv at det vil gjøre deg mindre smittsom. Når man sier at man ikke vet i hvilken grad vaksinen hindrer smitte, så er det fordi man mangler tall på det. Det er ikke det som hovedsaklig har blitt testet. Da uttaler man seg sånn. Men ut fra hva man vet om immunologi så gir det ikke mening at den ikke hindrer videresmitte. Hvor effektivt den gjør det, gjenstår å se. Det er vel omtrent ingen vaksiner som fullstendig hindrer videresmitte, og det trengs forsåvidt ikke heller for å stoppe epidemien.

Men det betyr vel da at om viruset fortsetter med denne mutasjonen, så kan den i verstefall mutere seg til den er dødelig eller at vaksina ikke funker?
Vis hele sitatet...
Muterer gjør det hele tiden, i alle retninger. Et veldig dødelig virus vil være mindre egnet til å spre seg, så generelt favoriserer evolusjonen de variantene som er veldig smittsomme men ikke veldig akutt dødelige. Det forsterkes selvsagt av at den menneskelige innsatsen mot de farligste variantene vil være større, vi er en del av virusets miljø.

Det er meget mulig vi ikke blir kvitt korona, men at det vil komme tilbake i stadig nye varianter, som med influensa. Da blir det nok sesongvaksine på risikogruppene. Heldigvis er det veldig kjapt gjort å justere på mrna-vaksiner i forhold til gammeldagse vaksiner.
Om man ser på caset med alle minker i Danmark som ble avlivet-så var vel det for at bland minker fantes et enormt spredningspotentiale, ett R-tall potensielt skremmende høyt og at bestanden da ville fungert som et reservoar for mutasjoner av viruset. Dvs sannsynligheten for mutasjoner overhengende. Og det var hovedanledningen til at de ble avlivet til og med før de ble smittet. Hade et vaksine for minkene vært tilgjengelig ville de vel blitt spart-så sånn sett er vi heldige som kan få et vaksine.
10 februar 2021 og nå er det er plutselig importsmitte som er teamet på Dagsrevyen...
jaja bedre sent enn aldri nå innrømmer da faktisk Helsedir. at det har vært for dårlig...
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jo kjempebra, da trenger du ikke å huske det i mer enn en dag!
Vis hele sitatet...
Joa, det er også en måte å se det på.
Altså: Vaksine = bra. Hvis viruset muteres slik at eksisterende vaksiner ikke tar det, så må man utvikle nye. Antageligvis (forhåpentligvis) vil man på sikt få redusert byråkrati før godkjenninger slik at man kan produsere nye vaksiner på samme måte som vi produserer vaksiner for sesonginfluensa.
Vis hele sitatet...
Jada den nyr Rdna måten å lage vaksine på er hurra hurra. Det er greit. Og at det vil gå relativt raskt å justere vaksinen slik at den også tar knekken på kjente mutasjoner er også veldig flott. Det som ikke er like flott er at dersom det viser seg at vaksine 1.0 ikke virker mot mutasjoner, så rykker vi langt tilbake i tid. Da må produsentene først skalere opp produksjonen, så må vaksinene fordeles til vaksinedepoter, også skal alle gamle få, det osv. Det forsinker nok vaksinasjonsprosjektet med opp mot et år kanskje ennå mere.

Og veldig mange mennesker vil bare leve tilnærmet normalt, treffe hvem de vil når de vil, oppføre seg hemningsløs på nattklubb, klemme vilt eller trene som normalt, danse eller reise. All denne usikkerheten på når covid begrensningene er over gjør at det begynner å bli smått med motivasjon igjen hos mange.

Vi får ta en for laget og forsøke å tenke at om vi bare holder ut litt så blir det bedre.
OK, på tide med et lite tilbakeblikk til februar 2020.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette blir faenmeg for dumt. Hvis folk virkelig ønsker å tro at apokalypsens første rytter er på vei og at vi alle skal dø av pest og kolera, så er det heller ingen vits i å forsøke å berolige unødvendig frykt eller imøtegå dårlige argumenter. Det som er verdt å si har blitt sagt mange ganger. Jeg legger inn en påminner om denne tråden i kalerendern min, så får jeg heller poste en liten "told ya!" når faren er over og alle overlevde.
Vis hele sitatet...
Hrrrrmh..!
Det var som faen da, Myoxo? Kan du utdype litt?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Myoxocephalus: Hei, hvordan går det med påminnelsen du har i kalenderen din med "Dette blir faen meg for dumt!!1 Jeg har satt inn påminnelse i kalenderen min så jeg kan skrive told ya so!!1 Ingen kommer til å av dette!!1:@"

With all due respect; vil bare få bekreftet at dette er 0 stress ettersom du er ekspert.
Vis hele sitatet...
Tips!
Hvis du bruker quotefunksjonen, så slipper du å feilsitere folk. Jeg bruker nemlig å ordlegge meg med litt færre utropstegn og emojier. Du ville også sett at jeg ikke har kalt meg selv noen ekspert - jeg har bare sagt at de som frykter svartedauden kan ta seg en seriøs bolle.

Så la oss se her og ta en liten tilstandsrapport, da! Jeg lever fortsatt. Det gjør du også. Jeg må på jobb på mandag, og da tenker jeg å reise kollektivt som normalt. Naboen er ute og måker snø, han ligger ikke dau i ei grøft. Det ser ikke ut som svartedauden helt ennå, altså.

Jeg kan bekrefte at kalenderen min pinger meg i februar i 2021. Det er litt pussig at du etterlyser et tilbakeblikk allerede nå, siden utbruddet altså så vidt har begynt, kanskje brukernavnet ditt avslører litt mer om deg selv enn du egentlig ønsker?

Dersom halvparten av verdens befolkning er utradert, landene ligger brakk, og alle samfunnsinstitusjoner har kollapset, så skal jeg selvfølgelig poste en beklagelse om et snaut års tid. Hvis vi derimot kommer dithen at utbruddet forsvinner før sommeren er over, og det totalt bare var et tusentalls mennesker som døde her i landet - hvorav de aller fleste var gamle og syke - så kan vi med trygghet fastslå at vi ikke fikk noen ny epidemi lik svartedauden.
Vis hele sitatet...
Vel, kalenderen min pinga meg! Det var en del andre somn pinga meg før den, spesielt rett etter nedstengninga, så jeg måtte utdype litt flere ganger hva jeg mente. La oss se om jeg modererte meg en liten smule:
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
_abc_:
Nei, svartedauden får vi ikke igjen. Uten behandling har pesten en dødelighet på oppimot 90%. I Norge, som ble særlig hardt ramma, så døde to tredjedeler av befolkninga. Hele landsbyer ble lagt øde. Det var så mange døde at det ikke var nok levende igjen til å fjerne likene. Full oversikt over konsekvensene er i grunn vanskelig å liste opp, for alle de som eventuelt kunne ha skrevet de ned døde, men som en liten notis kan det jo bemerkes at vi mista skriftspråket vårt. Hadde ikke svartedauden inntruffet hadde vi ført denne samtalen på et språk som minner om moderne islandsk, ikke moderne dansk. Dette tok det lang tid å reise seg fra. Sånn på stående fot, hvor mange viktige historiske hendelser i Norge husker folket fra epoken 1349-1814? Denne wikipediaartikkelen illustrerer poenget mitt ganske grundig.
Dersom COVID-19 hadde vært langt mer dødelig, så hadde også reaksjonene kommet fortere og blitt respektert i langt større grad. Akkurat den påstanden står jeg faktisk ved. Et nytt scenario som svartedauden får vi aldri igjen.

En annen ting jeg også står ved er at den panikkstemninga som herja da de inleggene ble skrevet var gal. Vel, ble folk sveisa inne i husene sine? Lå likene strødd i gatene? Nei. De gjorde ikke det. Jeg kritiserte de som hentet sin primære informasjon fra konspirasjonsteorikanaler og som primært var opptatte av å skrike i panikk. Panikk er aldri konstruktivt.

Men jeg skal også innrømme at jeg har tatt feil på enkelte punkter. Jeg har for eksempel helt klart undervurdert omfanget av denne sykdommen og konsekvensene den får for samfunnet, om ikke helt på den måten du tydeligvis tror. Hvor mye jeg har undervurdert og på hvilket punkter jeg tok mest feil? Det vil tiden vise. Det er ingen vits i å analysere tallmaterialet før støvet har lagt seg. Jeg skal vekke denne tråden til live igjen i februar 2021, ta det helt med ro. Og ja, jeg antar fortsatt at de fleste av oss vil være til stede for å krangle om detaljene da også. I mellomtiden får du bare smøre deg med tålmodighet. Jeg har ikke tenkt til å snyte deg for de innrømmelser som vil være relevante.

Du spør også om verden noensinne kommer til å bli den samme igjen. Det beror på hva du legger i "den samme", men på godt og ondt tror jeg vi kommer til å se markante endringer. Litt tidligere i denne tråden flåset jeg litt om at dersom vi greide å vinkle litt av denne offerviljen over på å redde miljøet, så ville vi oppnå utrolige ting. Nå tror jeg det kanskje er litt mer realistisk, for allerede nå ser vi en del viktige lekser:
  • Hjemmekontor fungerer overraskende bra.
  • Det er sinnsykt deilig med redusert trafikk.
  • Bare noen få dagers hvile gir en markant bedring i verdens luftkvalitet.
  • Reitan og Røkke var kanskje ikke så jævla viktige for at folk skulle ha en jobb likevel.
  • Hele denne jobb-stress-forbruks-syklusen som de grønne hippiene sier man med fordel kan erstatte med en litt langsommere og mer nøktern livsstil var kanskje ikke så hinsides teit likevel.
  • Selv de mest uoverkommelige problemer kan faktisk løses hvis man bretter opp ermene og begynner.
Pessimisten i meg sier selvsagt at vi antakelig er tilbake der vi var med overkonsum, økte sosiale forskjeller og alt det der før november. Men. En liten kime av håp, det har jeg.

Tiden vil vise.
Vis hele sitatet...
Tjah, hva skal vi si? Svartedauden 2.0 fikk vi ikke. Det står jeg fortsatt ved. I skrivende stund har snaue 600 mennesker dødd i Norge, litt under 2.5 millioner på verdensbasis. Selv om de fysiologiske konsekvensene av COVID-19 treffer ganske mye bredere enn man antok den gangen - man kan få permanente hjerneskader og ødelagte organer og annet tjafs, ikke bare friskmelding eller dødsattest - så er dette jævlig langt unna byllepest annop 1350. Opphopning av lik i gatene vært et nokså begrensa problem og folk har ikke blitt sveisa inne i husene sine. Naboen måker fortsatt snø. Eller, naboen har måkt snø igjen for ikke veldig lenge siden - han har opplagt ikke måkt snø sammenhengende i et år. Sikkert unødvendig å påpeke, men jeg bør kanskje forsøke å uttrykke meg litt mer presist i denne sammenhengen.

Det er imidlertid ikke så forferdelig spennende å se på de deler av mine spådommer som var riktige, det er mye morsommere å se på hva jeg tok totalt feil om. Så la oss gjøre det! Det mest opplagte er en total mangel på nyanser: Jeg satte opp to scenarier mot hverandre. Byllepest i middelalderen på den ene siden og... Helt avslutta og glemt på den andre. Det viste seg å muligens eksistere noen nyanser i mellom disse ytterpunktene. Hadde noen foreslått at vi måtte leve med påtvunget hjemmekontor i et år og traske rundt med munnbind på butikken i februar 2021, så hadde jeg vært skeptisk. Hadde noen fulgt opp med å si at uansett hvor man snur og vender seg i munnbindhavet, så hadde man sett minst tre mennesker med nesa hengende over kanten så hadde jeg ledd rått. For som kjent, med tiden lærer jo folk seg å gjøre ting riktig! Hva tid angår, så bomma jeg virkelig! Jeg så seriøst for meg at jeg måtte bedrive necromancy på den aktuelle tråden. I steden har diskusjonen pågått kontinuerlig, og det med et slikt omfang at den forrige tråden måtte stenges! Det er en forumbug som gjør at eviglange tråder gjør det vanskelig å poste. Vi nærmer oss det puinktet også for denne tråden, så om ikke lenge kommer vi til å begynne på nytte med svartedauden 3.0. Selv om vi altså ikke er i nærheten av å ha Pesta på besøk. Jeg tok grundig feil om ganske mye, men de som skrev piss som dette her (sletta innlegg, så dere ser det ikke i originaltråden):
Oh wow, den kinesiske staten kan virkelig ta seg til rette, de har begynt å plombere leiligheter med syke folk inni nå.

https://twitter.com/JoeB14ck/status/1222461053558067200
https://twitter.com/JoeB14ck/status/1222463753062502400
https://twitter.com/JoeB14ck/status/1222489229013311489

Jeg skjønner situasjonen er alvorlig, men dette er jo bare helt sykt.
Vis hele sitatet...
... De tok enda mer feil! Jesus, det var mye av det der i begynnelsen. Herregud hvor mange panikkrunkende innlegg som var kjemisk rensa for all argumentasjon som ble fjerna på disse tider i fjor.

Hva det andre angår, så er jeg også der litt ambivalent. Hjemmekontor funker, men kontoret funker bedre. Når dette her en gang er over, så håper jeg vi som samfunn kommer dit at det er akseptabelt å ha ca. 50/50 bortekontor og hjemmekontor. Jeg regner ikke meg selv som noen spesielt ekstrovert person, men jeg savner å se kolleger fysisk innimellom. En blanding av hjemme og borte hadde vært digg. Da hadde vi bevart mye av fordelene med redusert trafikktrykk og vi hadde hatt muligheten til å b are være hjemme hvis ett eller annet skar seg. Dessverre er jeg ikke veldig optimistisk: På sikt tipper jeg vi enten havner tilbake i hamsterhjulet igjen, der sjefen beordrer alle på plass slik at ha kan henge over skuldra som før - eller så finner blårussen ut at kollektivtilbudet og kontorlokalene kan reduseres på grunn av manglende bruk. Det suger.

På forurensningsfronten er jeg også usikker. Reiseliv, service og flyutrafikk kan poppe opp igjen like fort som de styrta i flammer. Verdien av en blå himmel kommer raskt til å bli glemt, spesielt når kapitalismen må trykke klampen i bånn for å få kompensere for den manglende Veksten. Men hvem vet, kanskje nok mennesker har innsett at det finnes alternativer til alle de etablerte økonomiske sannhetene til at flere enn langhåra hippier dropper unødvendig ekstravaganse til fordel for natur og lokalsamfunn?
Naaaaaaaaah. Kanskje en måned eller tre.

Så. Det var dagens innrømmelser og oppdateringer. Den observante leser vil bemerke at jeg nok en gang har fremmet spådommer. Jeg er villig til å drite meg ut til neste år også, stay tuned!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
...Så. Det var dagens innrømmelser og oppdateringer.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker dette som om at jeg endelig har fått deg med i min utrettelig
kamp etter å stille Russerne til ansvar for å ha plantet viruset i Kina.

Velkommen om bord
Jeg skal i allefall glatt innrømme at jeg overhodet ikke trodde vi ville komme i nærheten av det som har skjedd siste året. Jeg undervurderte kraftig hvor lite utover en vanlig influensa som skal til for å velte helsesektoren blant annet. Vi snakket om svartedauden, og jeg tenkte nok at en sykdom måtte være en god del farligere enn det covid-19 er for å gi såpass store konsekvenser. Husker ikke hva jeg skrev i starten av den tråden, men tipper jeg var relativt ubekymret.
Jeg var skeptisk og nervøs rundt covid ifjor. Og jeg er om mulig like nedstemt nå, for jeg ser ingen snarlig endring. Ingen tegn til normalisering, åpne grenser og slikt før kanskje om et års tid. Mulig ennå lengre. En bekjent av familien er vel straks pensjonist og har masse alvorlige sjukdommer, diabetes, hjertegreier, kols, fedme, og sikkert mer til. Hørte han har fått beskjed om vaksine muligens i løpet av april. Ble nesten satt ut når jeg hørte om det, for jeg var sikker på at hans vaksine stod klar hvem dag som helst nå pga av at han er i flere risikogrupper. Men nei det går ikke voldsomt fort denne utrullingen. Og før majoriteten av oss er vaksinert så skjer det vel ikke noen oppmykninger verdt å smile over. Også er det store spørsmålet om vaksinen tar bredt nok slik at mutasjonene også blir knekt. Skjer ikke det så snakker vi brått 2023 eller lengre før alt er normalt.


Så leste jeg dette på nrk; https://www.nrk.no/osloogviken/vognt...nsa-1.15369249

På Svinesund passerer 1100 vogntog i døgnet – bare rundt fem sjåfører tester seg
Vis hele sitatet...
Det har blitt endel fokus på den såkalte "obligatoriske testingen" regjeringen innførte etter nyttår. Det har blitt avdekket mange hull og det viser seg nå at kun en liten promille av lastebilsjåførene fra utlandet som krysser grensene tester seg.

Justisdepartementet mener det er lite som tyder på at langtransportsjåfører drar med seg mye smitte inn i landet. Grunnen er at de i stor grad er alene på jobb.
Vis hele sitatet...
Er det noen i regjeringen som har forståelse for hvordan sjåfører jobber? At de stopper på bensinstasjoner, tar pauser på veikroer, bruker toaletter, dusjer osv på truckstops og stasjoner? Mange av de laster og losser på terminaler, der det også er andre som laster og losser. De har også begrenset mulighet til renhold, håndvask og hygiene i lastebilene. Er de smittet når du krysser grensen så er det store sjanser for at de vil smitte andre mens de er i Norge. Og de har jo ofte kabotasje oppdrag. Altså at de frakter gods også innad i Norge før de returnerer ut av landet. Sjåførene benytter også matbutikker, andre gang trenger de kanskje deler, verktøy eller annet relatert til jobben. Og de må innom diverse butikker for å skaffe det de trenger.

Dette er ikke bra, og dette kunne regjeringen gjort noe med for lenge siden. Hva er poenget med å si at noe er obligatorisk når det likevel ikke gjelder alle? De utenlandske vogntogene går vel ofte i flere uker frem og tilbake mellom terminaler, mottakere og avsendere før de forlater Norge. Sagt på en annen måte, er de blitt smittet rett før de kommer inn til landet så vil mange av dem tilbringe hele perioden de er smittsomme i Norge. Og de vil benytte seg av bensinstasjoner, matbutikker, veikroer, osv.

Skal få kontroll, må vi skape et rom for faktisk klare det. Det hjelper lite om alle vi gjør det vi skal om vi får importsmitte inn med tungtrafikken. Selv om jobben er å kjøre lastebil, så er de jo ikke inne i lastebilen hele tiden. De bruker kanskje samme butikk som deg, bare at de ikke får vasket henda før de går inn på butikken. For de fleste har jo ikke hverken toalett eller vask i lastebilen.

Beredskapslederen i Halden mener det vil skape logistikkproblemer hvis alle vogntogsjåførene må testes. Særlig dersom en sjåfør tester positivt.

– Den sjåføren må jo da håndteres i isolasjon. Da har man et vogntog med last som står uten sjåfør. Da må det enten hentes ny sjåfør fra det landet og det firmaet, eller så må noen andre, for eksempel staten, ta over transporten videre, sier Aronsen
Vis hele sitatet...
Er det mulig? Vi er altså villige til å la smittede sjåfører bevege seg fritt i landet i flere uker mens resten av befolkningen snart går på veggen? Seriøst? Ja det er jo helt SELVSAGT at vogntoget må stå om en sjåfør er smittet. Vi SKAL ikke smittede personer i fri dressur ute samfunnet.

SKJERP DERE!
Sist endret av _abc_; 12. februar 2021 kl. 14:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi kanskje må se mer på hvordan Kina håndterer Pandemien med mer strenge lokale nedstenginger og. Virker som de har mer kontroll der nå- mindre spredning. Ser og at Nakstad og FHI skal vurdere om doble munnbind er å anbefale
168.000 nordmenn planlegger vinterferie utenlands
Selv om Bent Høie ba folk om å bli hjemme i vinterferien så planlegger 168.000 å reise utenlands.
Jeg er redd for at vinterferien fører til at vi får en ny smittetopp som vi har sett etter de tidligere feriene.
Sist endret av øyvind95; 12. februar 2021 kl. 19:23.
Ja kan det ha med at grensene faktisk IKKE er stengt å gjøre? Tusenvis at utestede mennesker krysser grensene inn til norge hvert døgn. Da blir det kanskje litt vanskelig å få folk til å delta på denne dugnaden særlig mye lengre? Når innsatsen vår delvis blir spist opp av mulig importsmitte. Da er det kanskje like greit å bare gi faen å dra på ferie selv? Altså jeg bifaller ikke valget, men jeg skjønner at folk blir oppgitt, lei og kanskje tar litt lettvinte valg når ting er som de er.
med corona ≠ dø av corona

Tar imot all kritikk
Sist endret av Egilsom1234; 13. februar 2021 kl. 14:16.
Sitat av Egilsom1234 Vis innlegg
med corona ≠ dø av corona
Vis hele sitatet...
I starten av dette, før man fikk vendt seg til at mange døde, så husker jeg
det var en del snakk om underrapportering av dødsfall i enkelte land.
Altså at når gamle folk døde så ble det regnet som naturlig dødsfall selv om det
muligens skyldtes covid.
Dette er ikke så aktuelt i Norge tror jeg.
Men husker det bla. Kina ble kritisert for dette.
Sist endret av vindaloo; 13. februar 2021 kl. 14:26.