Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 7252
Anonym bruker
"Umulig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Har fått ett problem med en kompis. Han er 19 år gammel, har smoka hasj siden han var 16 og nå i fjord høst begynte han å eksprentere med amfetamin. Han sier han har full kontroll, men det har han ikke. Jeg er 22 og har brukt amf selv en del (første gang da jeg var 16) og ser egentlig litt av meg selv i han fra da jeg begynte og ble forelsket i pepper.. Jeg ble hekta men jeg var alltid sinnsbevisst såvidt jeg vet.

Han sender snap ut vinduet og babler om at politiet/ukjente kjører forbi eller går utenfor, men på videoen er det ingenting annet enn snø.

Han snakker om at huseier har installert kameraer på rommet hans så han har fått folk til å gå gjennom rommet med sånn man detecter mic/cams med, han mener at han ikke kan gå ut annet enn når det er mørkt fordi det er folk (sivilpoliti, statsansatte, spanere) osv som følger med på han med kikkert. Og nå nylig spurte han huseier om han hadde vert å «tatt noe som var hans» fra keiligheten (peppern). Han snakker om at han vil bytte lås fordi noen har støpt nøkkel utifra nøkkellåsen, han er rett og slett helt på vidda. Han har sagt opp jobben sin fordi han mener at alle kollegaene hans har planer om å drepe han.

Og nå har han begynt å se konspirasjonsteorier pg drit på youtube. Han snakker om at korona er en biokjemisk terror fra Kina og at de prøver å ta over verden osv.
når vi er sammen snakker han ofte til lufta om ting som er helt gresk for meg, han ler seg ihjel og fører en samtale med folk som ikke er der og senest i natt ringte han to ganger fordi han så torpedoer som stod utenfor og skulle ta livet av han, så han teipet opp søplesekker på innsiden av alle vinduene hans. Han kan ikke gå på butikken uten å bevæpne seg (kniv og knokjern).

Men det skumleste er at han har begynt å lage liste over folk han ikke ønsker skal eksistere, for forskjellige grunner som ikke henger på greip. Og sitter å forteller hvordan han ville drept dem og at de fortjener å bli torturert... Han mener det er et kall fra djevelen (eller hva faen det var, husker ikke ordrett) om at han er utvalgt til å rydde opp avskummen i samfunnet og at han ikke har mange månedene igjen å leve, han er tidvis suicidal og, når han har lack of amf... så han har dårlig tid og må få gjort ord til handlinger..


Jeg er redd for at han kommer til å havne i helvete eller skade (!!) noen snart... jeg har kjent han lenge og fyren jeg kjente begynner bare mer og mer å forsvinne. Jeg har snakket med to dealere som ikke skal selge han mer amf men han får faen meg tak i det uansett... hva faen kan jeg gjøre? Informere politiet? Vil helst få avverget noe uten å blande inn de men ser snart ingen annen løsning.. Det her begynner å gå en farlig vei... takk for svar...
Han er i psykose, og utifra det du beskriver så er han veldig farlig for både seg selv og andre.
Ring politiet.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Han er psykotisk og vrangforestilt ja. Han kan være en alvorlig trussel for andre om han lager liste over folk han vil drepe og hvordan. Dette kan kanskje være nok for tvangsinnleggelse.

Politiet kan ikke gripe inn med mindre han utagerer og klikker med vold eller trusler om vold og blir helt rabiat.
Om han ellers er håndterbar så send bekymringsmelding til fastlegen hans og ring det lokale DPS'et i byen deres. Om du ikke vet hvor han har lege (du må ikke vite navn men kan ringe til bare stedet og si hvilken pasient det gjelder) så går det an å sende bekymringsmeldingen til kommunelegen.

Alle rundt han må nekte han å kjøpe eller ta mer narkotika da dette kan gjøre tilstanden permanent.
Sitat av livermorium Vis innlegg
Han er i psykose, og utifra det du beskriver så er han veldig farlig for både seg selv og andre.
Ring politiet.
Vis hele sitatet...
Ring politiet? Helsepersonell kanskje :P
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så jævelig kjipt å lese! Gutten er helt ute og hvis du kan hjelpe til med noe så ville jeg ha forsøkt å kontakte familien og fortalt det du skriver. Sikker jævelig kjipt å gjøre, men det er et steg for at de kan få han til behandling / få hjelp.

Familie kan få han innlagt. Tror de vil sette pris på at du bryr deg og sier i fra.
Hvis ikke du vil gjøre det ville jeg ringt ett at de krise telefon nr og spurt om hjelp og hva du kan gjøre for han.

Veldig fint at du bryr deg og ser at han trenger hjelp.. <3
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ring politiet? Helsepersonell kanskje :P
Vis hele sitatet...
Ja, kanskje det smarteste. Jeg ville uansett ikke ventet så mye lengre med å ringe bare en eller annen og overlate ansvaret til enten politiet eller helsepersonell.
Ja. Han trenger hjelp, så ring helsepersonell, men sørg også å si ifra om dette med våpen så de ikke går uforberedt inn i noe
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du kontakter helsevesenet/lege vil han bli tilbudt et frivillig opplegg som han sansynligvis vil takke nei til...

Ring politiet og si du så en fyr med kniv på butikken når du vet han er der.

Lite kult om han dreper eller skader noen på den lista si når du vet du kunne gjort noe for å hindre det.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du kontakter helsevesenet/lege vil han bli tilbudt et frivillig opplegg som han sansynligvis vil takke nei til...

Ring politiet og si du så en fyr med kniv på butikken når du vet han er der.

Lite kult om han dreper eller skader noen på den lista si når du vet du kunne gjort noe for å hindre det.
Vis hele sitatet...
Ja det er det som er synd. Han kan ikke holdes på tvang noe sted med mindre han er en kontinuerlig fare for seg selv eller andre. Er desverre vanlig av psykotiske pasienter skriver seg selv ut gjerne fordi de som en del av psykosen også tror "systemet" og helsearbeiderne er ute etter å "ta" de, forgifte de osv..

Politiet kommer men arresterer han ikke om man ringer å sier han hadde kniv. Politiet må også oppfatte han som en fare, og i de sjeldne tilfeller de gjør så er det inn på akuttavdelinga, antipsykotika til morgen og kveld og utskrives igjen etter tre dager eller toppen en uke..

Jeg er helt enig det er lite kult om han plutselig dreper noen og det kan jo skje, men desverre må det skje før noen skjønner hvor syk han faktisk er. Helsevesenet er altfor dårlig sånn sett, dvs regjeringen svikter ressurser til helsevesenet og tillater ikke avdelinger å ha pasienter der lengre eller med bedre oppfølging. I fjor ble halve avdelinga på Oslos viktigste psykiatriske sykehus lagt ned pga den jævla høyreregjeringa som fuckings gjorde om rommene til kontorplasser istedet fordi administrasjon er viktigere enn pasientene på bakkeplan. Bruk stemmeretten deres i år folkens!
Hvis han skal legges inn med tvang så er det politiet som henter ham uansett. Pasienten kanskje i ambulanse, men er uniformert politi som vil bringe ham til legevakten og derifra til lukket avdeling.

Forøvrig høres det ut som om det er beste alternativ.

Råder deg til å ringe ambulanse og forklare det du skriver her.
Sist endret av Marlboro666; 24. januar 2021 kl. 22:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nasjonalt legevaktnummer er: 116117.

Eventuelt ta kontakt med fastlegen eller kommuneoverlege.

Utifra det du skriver virker det som han er der allerede.
New generation
colakork's Avatar
Husker jeg og så militæret spionere på meg i markene og ifra trær når jeg var oppi så og så mange døgn våken.

Var helt overbevist og gjemte alt fy de helt sykeste plassene og følgte med i vinduet drit ofte.

For meg var det bare å sove for å "våkne opp" fra galskapen.
-Glad jeg er forbi det der nå. Trodde det var gøy imens jeg holdt på men det var ikke det.

Er det ikke normalt å bli helt rar etter så og så mange døgn?

Er det ikke en (nesten) selvfølge å våkne opp normal etter god hvile?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Finnes ofte ikke gode løsninger som ivaretar alle behov og ønsker.

Det som mange argumenter med, til tider, er at å la det "fortsette" også er farlig og kan få store konsekvenser.

Var med på å "lure" en person i en sånn situasjon engang, var ikke pent når personen forsto hva som egentlig foregikk.
Da var politiet uansett nødvendig for sykepleiere og helsepersonell sin sikkerhet.

Familiemedlemmer blir ofte hatet for sin rolle av pasienten, hvis de involverer seg i en innlegging.
Fks når en sønn eller datter hater sin mor eller far fordi sønn eller datter kanskje ikke forsto eller var enig i at hen trengte hjelp eller idet heletatt var syk.

Det er rett og slett en vanskelig situasjon, selv med ressurser og god vilje
Sist endret av meaculpaUIO; 25. januar 2021 kl. 00:19.
Sitat av colakork Vis innlegg
Husker jeg og så militæret spionere på meg i markene og ifra trær når jeg var oppi så og så mange døgn våken.

Var helt overbevist og gjemte alt fy de helt sykeste plassene og følgte med i vinduet drit ofte.

For meg var det bare å sove for å "våkne opp" fra galskapen.
-Glad jeg er forbi det der nå. Trodde det var gøy imens jeg holdt på men det var ikke det.

Er det ikke normalt å bli helt rar etter så og så mange døgn?

Er det ikke en (nesten) selvfølge å våkne opp normal etter god hvile?
Vis hele sitatet...
Jeg ble mer normal så fort jeg fikk ett par REM sykluser, men var ikke alltid det hjalp. For min del blir det fort en spiral hvis jeg utvikler psykose symptomer, da klarer jeg ikke å sove med flere dagers mellomrom også bygger det seg opp. Har ikke hatt så mye halliser pga søvnmangel enda, er mer paranoia og at ting blir blåst opp til noe annet enn det egentlig er. Men ja, man blir ganske rar hvis man ikke får seg søvn, og i kombinasjon med rusmidler så kan det bli enda verre igjen.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av colakork Vis innlegg
Er det ikke en (nesten) selvfølge å våkne opp normal etter god hvile?
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke noen selvfølge. Mange havner i langvarige psykoser som utvikler seg over tid og blir værre og værre som i trådstarters tilfelle, særlig når man ikke slutter å ruse seg som i trådstarters tilfelle (og undertegnede) og noen kommer i en permanent tilstand hvor de er avhengig av medisiner resten av livet for å være normal.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei det er ikke noen selvfølge. Mange havner i langvarige psykoser som utvikler seg over tid og blir værre og værre som i trådstarters tilfelle, særlig når man ikke slutter å ruse seg som i trådstarters tilfelle (og undertegnede) og noen kommer i en permanent tilstand hvor de er avhengig av medisiner resten av livet for å være normal.
Vis hele sitatet...
Normal? Wtf er normal? Normal er ikke en ting alle mennesker er forskjellig så hvem er normal?

Og til TS, ja han er i en psykose. Ikke ring snuten på han snakk med han selv få han til og roe ned rusbruken, visst han ikke vil så vil han ikke og ringe helsepersonell/politi vil bare gjøre at han ender opp i psykiatri og ruse seg når han kommer ut igjen. Når jeg har eller har hatt psykose hjelper det å få vite at det er en psykose. La han leve Hannes liv og du kan leve ditt. Livet består bare av DEG uansett så om deg/du/meg gjør noe er det ditt/mitt valg og ingen andre livet er et spill MEN det er kun en sjanse det går rett til game over.

Do not rescue someone who doesn’t want to be rescued and be weary careful rescuing someone who wants. (Som en på freak sa en gang, husker ikke hvem men han/hun har rett)

Bare la kompisen din styre på til han innser at han har fucket opp.
New generation
colakork's Avatar
Når jeg var på kjøret og svidde kroppen flere døgn så gjorde kompis det samme, sa ifra til dealere at jeg var på kjøret osv og de kutta meg seff men hallo, det er alltid en annen dealer.

Om politi hadde kommet på den tida hadde det ikke vært gøy for noen av oss.

For min del hadde jeg nok holdt meg borte fra oppere etter det der men, jeg slutta jo av meg selv på fri vilje så fort jeg fikk landet, hvilt og tenkt meg om ang de siste ukene..
Burde hvertfall få han av det, kanskje innleggelse. Medisiner som siste løsning da det kan hende det går over av seg selv og han begynner på en reise. Mest sannsynlig innebærer det grining og prating om alt mulig følelser med folk som vil han vel. Eneste måten for å komme seg tilbake på samfunnet og seg selv igjen på. Yoga, meditasjon, gode venner, mål og mening, mat, kjærlighet og søvn så ern nok fin igjen etter et halvt års tid. Hadde vært best om han hadde gode venner rundt han som prøvde å hjelpe han på rett vei. Hvis du er kompis så ta han med på kjøretur etter han har nyktra. prat med han og prøv så godt du kan å entertaine den friske siden. Tankemønster har en tendens til å bli borte hvis de ikke blir brukt, dvs å ikke spørre så mye om psykosen osv. Prøv heller med gode affirmations om at han er bra kar og flink til det han digger å gjøre, hvis du mener det...
Sist endret av lakser293123; 25. januar 2021 kl. 07:33. Grunn: skrev litt uryddig. ga ikke mening egt det ene der
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av lakser293123 Vis innlegg
Burde hvertfall få han av det, kanskje innleggelse. Medisiner som siste løsning da det kan hende det går over av seg selv og han begynner på en reise. Mest sannsynlig innebærer det grining og prating om alt mulig følelser med folk som vil han vel. Eneste måten for å komme seg tilbake på samfunnet og seg selv igjen på. Yoga, meditasjon, gode venner, mål og mening, mat, kjærlighet og søvn så ern nok fin igjen etter et halvt års tid. Hadde vært best om han hadde gode venner rundt han som prøvde å hjelpe han på rett vei. Hvis du er kompis så ta han med på kjøretur etter han har nyktra. prat med han og prøv så godt du kan å entertaine den friske siden. Tankemønster har en tendens til å bli borte hvis de ikke blir brukt, dvs å ikke spørre så mye om psykosen osv. Prøv heller med gode affirmations om at han er bra kar og flink til det han digger å gjøre, hvis du mener det...
Vis hele sitatet...
Det er det dummeste jeg har lest! Skal man bare gjøre litt positive affirmations og yoga når man har mista beinet i en bjørnefelle i skauen og ikke ringe etter profesjonell helse hjelp og da?! Ærlig talt kommentaren din er direkte helseskadelig! Tror ikke du vet hva en psykose er.

Er man i langvarig psykose trenger man medisiner så fort som mulig for å redde hjernen så godt det går fra permanente skader, og for å avverge fatal fare for seg selv og andre. De som går psykotiske over tid og ikke får rask medisinsk hjelp kommer iblandt ut av psykosen av seg selv etter noen måneder eller år men ender opp mer permanente mentale skader fra det som f eks hemmende angst, kronisk paranoia, eller rekker å skade noen andre alvorlig eller ta sitt eget liv. Det er overhodet ingenting negativt med å få antipsykotika når man er i psykose! Det er ikke siste utvei men burde være første prioritet!
Bro, jeg har vært i psykose så du kan jo dra den at jeg er i en nå og at alt jeg sier bare er kødd. Men psykiateren min sa VELDIG KLART IFRA om at medisiner ikke var nødvendig til helsepersonalet der jeg var innlagt, at det var noe som kunne være bforbigående og de ga meg 2 uker til å se forbedring eller forverring. på 9 dagen var jeg erklært frisk, men fikk tilbudet om rusbehandling så var innlagt en 4 mnd tid til. Dette var for å sikre fremtiden som frisk ved vedvarende terapi og journalføring. Sier ikke at det er idiotisk med medisiner, men det burde være siste utvei. DESSUTEN så er det bare en nanodel av det jeg prøver å si. Man kan fint prate om følelserog komme tilbake i balanse med medisiner også. Men det jeg ser er at det kan være utrolig forvirrende og stressende og komme av antipsykotikum og DA Måtte deale med eventuelle symptomer, om man er frisk og tar de greiene der i lang tid blir man ganske ødlagt selv om man frisk. og for noen som er disponert for å bli gale av stress så er det best å holde en så stabil psyke som mulig. Antipsykotikumer har også det med at det demper dopaminnivået i hjernen så personen kommer til å oppleve en helt sinnsykt flat tilstedeværelse som kommer til å gjøre livet enda mye vanskligere enn det allerede er, greia med å miste grepet å få det tilbake igjen er at man må tenke positivt og ha troa på seg selv. Uten noe form for kjemisk belønning i form av dopamin kommer til å gjøre det meste lite motiverende. Om man absolutt må, ja selvfølgelig. Om det er mulig å få en stund på seg til å ikke være påvirket og ta det helt med ro så ville jeg selvfølgelig prøvd å gjort det først.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av lakser293123 Vis innlegg
Bro, jeg har vært i psykose så du kan jo dra den at jeg er i en nå og at alt jeg sier bare er kødd. Men psykiateren min sa VELDIG KLART IFRA om at medisiner ikke var nødvendig til helsepersonalet der jeg var innlagt, at det var noe som kunne være bforbigående og de ga meg 2 uker til å se forbedring eller forverring. på 9 dagen var jeg erklært frisk, men fikk tilbudet om rusbehandling så var innlagt en 4 mnd tid til. Dette var for å sikre fremtiden som frisk ved vedvarende terapi og journalføring. Sier ikke at det er idiotisk med medisiner, men det burde være siste utvei. DESSUTEN så er det bare en nanodel av det jeg prøver å si. Man kan fint prate om følelserog komme tilbake i balanse med medisiner også. Men det jeg ser er at det kan være utrolig forvirrende og stressende og komme av antipsykotikum og DA Måtte deale med eventuelle symptomer, om man er frisk og tar de greiene der i lang tid blir man ganske ødlagt selv om man frisk. og for noen som er disponert for å bli gale av stress så er det best å holde en så stabil psyke som mulig. Antipsykotikumer har også det med at det demper dopaminnivået i hjernen så personen kommer til å oppleve en helt sinnsykt flat tilstedeværelse som kommer til å gjøre livet enda mye vanskligere enn det allerede er, greia med å miste grepet å få det tilbake igjen er at man må tenke positivt og ha troa på seg selv. Uten noe form for kjemisk belønning i form av dopamin kommer til å gjøre det meste lite motiverende. Om man absolutt må, ja selvfølgelig. Om det er mulig å få en stund på seg til å ikke være påvirket og ta det helt med ro så ville jeg selvfølgelig prøvd å gjort det først.
Vis hele sitatet...

Bro... Ta den tenke positivt så går alt bra mentaliteten din med deg, vekk fra denne situasjonen. I veldig mange tilfeller er medisiner det beste for personen det angår, ikke frisk luft og happy thoughts.

Jeg sier ikke at det ikke hjelper på, for det gjør det, men her er personen TS snakker om forbi det stadiet. Han har laget liste over folk han skal ta av dage og da er det for seint med meditasjon og yoga.

Jeg har selv hatt en sånn etter meg og han fikk ikke hjelp i tide. Han er godt medisinert, men jeg står fortsatt på en liste hos han. Legene tok det ikke seriøst og når de først gjorde det, så var det for seint. Da hadde han gått sånn i ett helt år i egen boble.
Selvfølgelig er det mest riktig for noen, andre ikke. Psykoser og hva man har behov for kan være 100% individuelt. Men også viktig å ta alt i betrakning før man tar en avgjørelse. Noen psykoser er rusutløste, andre ikke.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg har noen gang lurt på om det er forholdet som skranter når denne situasjonen generelt inntreffer.

At kompisen din ikke tror deg når du sier han er syk, fordi han ikke hadde noe særlig tillit før han ble syk heller. Det er stor forskjell på å henge rundt påvirket, og det å være ekte venner.
Eneste forklaring jeg kommer på når folk som sier du er vennen deres og at de stoler på deg, når man griper eller prøver å gripe inn, er jo at de egentlig ikke er vennen din eller stoler på deg .

For det er noe dypt sta og spesielt for meg, med de som holder på sin forståelse selv når mange i flokk forteller dem at de virker syke eller forandret

Jeg har ihvertfall tenkt slik. Blitt skuffa og tenkt at man egentlig ikke har vært venner når noen man er venn med blånektet og blir sint mens alle andre skjønner det, nesten uansett hvordan man legger det frem
Sist endret av meaculpaUIO; 26. januar 2021 kl. 22:41.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg har noen gang lurt på om det er forholdet som skranter når denne situasjonen generelt inntreffer.

At kompisen din ikke tror deg når du sier han er syk, fordi han ikke hadde noe særlig tillit før han ble syk heller. Det er stor forskjell på å henge rundt påvirket, og det å være ekte venner.
Eneste forklaring jeg kommer på når folk som sier du er vennen deres og at de stoler på deg, når man griper eller prøver å gripe inn, er jo at de egentlig ikke er vennen din eller stoler på deg .

For det er noe dypt sta og spesielt for meg, med de som holder på sin forståelse selv når mange i flokk forteller dem at de virker syke eller forandret

Jeg har ihvertfall tenkt slik. Blitt skuffa og tenkt at man egentlig ikke har vært venner når noen man er venn med blånektet og blir sint mens alle andre skjønner det, nesten uansett hvordan man legger det frem
Vis hele sitatet...
Ser poenget ditt, men det er jo en klassisk kjennetegn på en psykose (særlig stimulantindusert) - det å ikke tro at det er noe galt med ens tankegang og at alle andre er ute etter å lure/skade deg. Den psykotiske tilværelsen erstatter normal tenkning komplett (med noen glimt av klarhet innimellom) og virker like troverdig som den friske måten å oppfatte verden på, derfor virker det frustrerende og skremmende at andre nekter å være med på det - da begynner man å lure på andres intensjoner og være mistenksom.

Jeg ville ikke lagt særlig stor vekt på kvaliteten av vennskapet utifra hvordan vedkommende oppfatter det i sitt forvrengte sinn der og da.
Det siste alle parter trenger er en ny "Sørlandssenteret" hendelse. Bedre å bli hatet for å ta grep enn og hate seg selv for ikke å ha gjort noe.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Det er mulig å gi en bekymringsmelding om vedkommende enten til politiet eller til rette instans i kommunen. Mange kommuner som har en slik tjeneste man kan kontakte. Hvis ikke kommunen har det er det mulig å kontakte politiet, som eventuelt kan være behjelpelige med få framstilt vedkommende for lege.
Kontakt DPS akkuttmotaket eller døgnpost i kommunen. Få han innlagt så han får riktig behandling. Det hjelper enormt på om så bare for ett døgn eller 3 med antipsykotika og søvn. Noen varig løsning på problemet ser jeg ikke.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei det er ikke noen selvfølge. Mange havner i langvarige psykoser som utvikler seg over tid og blir værre og værre som i trådstarters tilfelle, særlig når man ikke slutter å ruse seg som i trådstarters tilfelle (og undertegnede) og noen kommer i en permanent tilstand hvor de er avhengig av medisiner resten av livet for å være normal.
Vis hele sitatet...
Ikke ring politi eller helsepersonell for da ender han bare opp i psykiatri? Er du klar over hvor jævla dum du høres ut?! Gutten er syk, visst fader skal han behandles! Eller burde. Hvem er du til å si at sykehuset ikke burde hjelpe han. Herregud!
Anonym bruker
"Umulig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Da er er ting skjedd... glemte helt å oppdatere her da dagene har vert litt hektiske heh... Jeg ringte rundt men få kunne gjøre noe. Eneste var kommuneoverlegen som var intr i å snakke med meg, vi hadde en samtale på legekontoret og jeg brettet ut om alt... han kjente til han og rushistorikken, så han snakket med politiet også aksjonerte de hjemme hos han, men gutten var borte fra leiligheten og fikk ikke tak i han. Var flere ganger bortom han selv før det men så svarte han hverken på tlf eller på døra... så var veldig bekymret... var veldig redd han skulle ta ord til handling og var ett helvetes stress da jeg ikke fikk kontakt med han. Hva har du gjort nå og hvor er du? Men da kan jeg komme med en «gladelig» nyhet. Han forsvant iløpet av dagene men dukket opp i nabostedet. Kompis ble pågrepet av politiet med speed og kniv, deretter sendt på sykehus deretter lagt inn på psykiatrisk med tvangsparagraf ettellerannet. Han er nå på sperret avdeling og får medisiner og hjelp. Han ble tatt av politiet i det jeg tror han skulle «fikse opp» med en. Tok seg inn i en bolig og truet noen der inne som jeg skjønte. Han er nå på «lukket» avdeling og får medisiner og hjelp iflg hans mor. Nå har jo politiet telefonen hans og har hatt razzia i leiligheten. Så «håper» de fant de lista og ser alvoret og at han kommer ut når han er mer lik seg gamle selv. ❤️ Takk for alle innspill og vær forsiktige! Plutselig ender vi opp i den fella selv..

▼ ... over en uke senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trist slutt, og en påminnelse om faren ved å vente
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så bra han er lukket inne nå! Du har gjort alt du kunne så masse ros skal du ha! Liv kunne fort gått tapt her så det var kjempeflaks politiet allerede lette etter han og hadde fått meldingen fra deg og legen sånn at de ikke nølte med å legge han inn på tvang når de først fikk fatt i han.

Håper virkelig han får langtidsbehandling og holder seg borte fra rus når han kommer ut! Kjenner desverre noen som fortsatte kokainmisbruket sitt etter psykose og innleggelse og det endte ikke pent. Der gikk liv tapt.
Prøv å oppfordre han eller legen til å skaffe han oppfølging med daglig besøk av psykisk helsearbeider når han kommer hjem igjen som kan se at han tar medisinene sine og gjøre normale ting med han så han ikke går rett tilbake i rus helvete og nye psykoser. Krysser fingrene!!!!
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
God kompis du er! Veldig fint gjort av deg.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
håper ting ordner seg for dere <3
Bra han får hjelp. Uansett hva som skjer framover må du bare vite at du har gjort det rette, lykke til, begge to
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan går det med kompisen din?