Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5079
Hei.

Jeg ønsker å flytte nærmere Oslo, men vet ikke hvor. Har vært mye i Oslo men det har kun vært i sentrum, der ønsker jeg ikke å bo.

Har noen krav

- 30 min +- inn til Oslo sentrum
- Gjerne natur i nærheten
- Max 30-50 min til skianlegg, feks Oslo vinterpark


Ellers har jeg ikke mange kriterier. Tenker å starte med å leie leilighet, om jeg trives blir jeg å kjøpe leilighet/tomannsbolig.. En bolig til 5mill +- er tanken, så holmenkollen feks blir nok uaktuelt.

Hvor i Oslo/Viken passer kriteriene jeg har? Vet bokstavelig talt ikke noe om plassene litt utenfor Oslo, så det er veldig vanskelig å bestemme

Noe annet jeg burde tenke på når jeg skal flytte?

Håper å få litt innspill! Regner med noen her har litt erfaring
Vestre Bærum passer fint til beskrivelsen. Med banen fra Kolsås tar det halvtime til sentrum, med bil til Tryvann tar det rundt tre kvarter. Søndre Kolsåstopp er et populært turmål, med utsikt over Bærum og Oslofjorden. På samme åsen er også Nordre topp og Gråmagan med utsikt over Oslo og Holmenkollen. Nærmere sjøhøyde er Dælivann, og langrennsløyper på vinteren. Sollihøgda er en halvtime unna. Kirkerudbakken og Kolsåsbakken for alpint. Bolig til rundt 5mill går.
Sist endret av Mekkern; 3. januar 2021 kl. 20:48.
Trådstarter
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Vestre Bærum passer fint til beskrivelsen. Med banen fra Kolsås tar det halvtime til sentrum, med bil til Tryvann tar det rundt tre kvarter. Søndre Kolsåstopp er et populært turmål, med utsikt over Bærum og Oslofjorden. På samme åsen er også Nordre topp og Gråmagan med utsikt over Oslo og Holmenkollen. Nærmere sjøhøyde er Dælivann, og langrennsløyper på vinteren. Sollihøgda er en halvtime unna. Kirkerudbakken og Kolsåsbakken for alpint. Bolig til rundt 5mill går.
Vis hele sitatet...
Se der ja! Har faktisk fått flere anbefalinger på Bærum. Hvordan er plassen sånn ellers? Rolig plass?
Det meste nær en togstasjon vil og fort være cirka en halvtime fra sentrum, så du kan se på steder tilknyttet togstasjonene rundt Oslo.

Nittedal er f.eks. cirka halvtime utenfor. Skiløyper og skibakke tilgjengelig - og rett ved marka. Enkelte deler av Nittedal kan være litt bygdestrøk, mens andre deler er veldig mye barnefamilier. (F.eks. kruttverket i rotnes)
Sist endret av etse; 3. januar 2021 kl. 23:25.
Hvilken side av Oslo vil du reise mot/oppholde deg på hverdager? Dumt i bo i Bærum om du jobber nord eller øst for Oslo, når du da heller kan kikke på steder som gjør at du slipper å "kjøre gjennom byen" for daglige gjøremål som jobb osv.

Øst for Oslo sentrum så ville jeg vurdert områdene mellom Ekeberg og Lambertseter, her er du nærme sentrum (15-25 min ca) med både t-bane og trikk og buss, og du har parker og grøntområder i gangbar avstand og kort vei til Østmarka. Prismesssig så er det muligheter for i alle fall leiligheter og sikkert hus for 5 mill.
Sitat av oslo93 Vis innlegg
Se der ja! Har faktisk fått flere anbefalinger på Bærum. Hvordan er plassen sånn ellers? Rolig plass?
Vis hele sitatet...
Kan nevne at Sandvika Storsenter er 15 min unna, samt Kalvøya og Kadettangen.

Sånn ellers er det litt rushtrafikk, mest på grunn av én barne-, én ungdoms- og tre videregående skoler i nærområdet med barn som skal hentes eller ta kollektivt, og trafikk inn mot Sandvika og E16. Kolsås har leiligheter og mange tomannsboliger, og ved boligene er det en del barnefamilier. Det er litt støy fra tbanen. Ønsker du rekkehus er de lenger unna banen, ved Gommerud eller Levre.
Vest er gjerne dyrere. Veldig populært og høystatus å bo vest for Oslo. Jeg anbefaler Nittedal. Mange gode turmuligheter, grenser til Oslo samt togstasjon.
Valget er enkelt, men etter hvert ganske dyrt, Kolbotn.
Norges (og verdens) Blackmetal hovedstad.
20 min unna Oslo (15 med direkte tog)
- Fortsatt mye skog.
- Flere vann.
- Skibakke.
- Pol (og alt annet)

Velkommen Til Nordre Follo ❤
Trådstarter
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Hvilken side av Oslo vil du reise mot/oppholde deg på hverdager? Dumt i bo i Bærum om du jobber nord eller øst for Oslo, når du da heller kan kikke på steder som gjør at du slipper å "kjøre gjennom byen" for daglige gjøremål som jobb osv.

Øst for Oslo sentrum så ville jeg vurdert områdene mellom Ekeberg og Lambertseter, her er du nærme sentrum (15-25 min ca) med både t-bane og trikk og buss, og du har parker og grøntområder i gangbar avstand og kort vei til Østmarka. Prismesssig så er det muligheter for i alle fall leiligheter og sikkert hus for 5 mill.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber hjemme fra så det har ikke noe å si for meg.. Takk for innspill!

Sitat av Susannne Ufør Vis innlegg
Vest er gjerne dyrere. Veldig populært og høystatus å bo vest for Oslo. Jeg anbefaler Nittedal. Mange gode turmuligheter, grenser til Oslo samt togstasjon.
Vis hele sitatet...
Ser Nittedal går igjen ja. Takk for tips
Sist endret av oslo93; 4. januar 2021 kl. 18:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nesodden, det er billig, 20 min med båt til aker brygge sentrum. masse natur
Sitat av Kaprishooter Vis innlegg
Nesodden, det er billig, 20 min med båt til aker brygge sentrum. masse natur
Vis hele sitatet...
Nei, Nesodden er virkelig ikke billig lenger. Fortsatt ok priser, men da må du langt ned på Fjordvangen og Hellvik, eller ut mot Hasle og Jar. Oslofolket har skjønt greia med Nesodden

Men, Nesodden er en perle året rundt
Jeg liker Torshov/sinsen godt. Det er innenfor ring 3 men relativt stille, lett å parkere og reise ut av oslo hvis du har en bil. Sentrum er også nært hvis du vil på vift
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sjekk ut Lørenskog og Lillestrøm, begynner å bli ganske litt stivt med boligpriser der også, men veldig attraktivt å bo.
Ganske kort vei til Oslo med både bil, buss og tog. Samt du slipper bymaset

Lørenskog er vel en av de kommunene i Norge som har raskest vekst av innflyttere.
Mye skog og mark, to store kjøpesentre, verdens største skihall SNØ, veldig varierte områder både urbant, familievennlig, markanært og blokksteder.
Lindeberg/Furuset er rimelig billig. God kollektiv-forbindelse med buss/T-bane. Nært Østmarka. Eneste er vel tilgang på skianlegg. Tar vel ca. 1 time med T-bane. Kanskje 30 min med bil.
Ski? Det er vel typ 20 min unna Oslo.
Sist endret av Superspurv; 5. januar 2021 kl. 12:29.
Hvis du vil bo i Oslo, men ikke i sentrum, så se på Sagene (favoritt-bydelen min), Sinsen, Løren, Lofthus, Bjerke, Grefsen, Ullern, Kringsjå, Brekke, langs marka... Det er plenty av steder i Oslo som er sentrumsnære, men likevel rolige, noen med en liten by i seg selv, en hel del med tilknytting til natur, skog, vann osv.

Personlig trives jeg innenfor ring 2 og 3, gjerne steder der det ikke er for mye trafikk, med muligheter for kort reisevei ned til sentrum. Stort pluss hvis du finner et sted med knutepunkt i nærheten, så har du maaaange muligheter de fleste veier inn og ut av Oslo.
Det viktigste å tenke på er om du vil bo i selve Oslo eller utenfor Oslo med grei reisevei inn til Oslo. Bor du i Oslo må du være forberedt på høye priser. Gjerne må du offre litt på standarden og størrelsen for å få råd til å bo så sentralt. Bor man utenfor Oslo så får man betydelig mye mer for pengene.

For 5-6 mill får du en grei leilihet relativt sentralt i Oslo om man ønsker det, eller man kan få et rekkehus (eller enebolig) om man flytter noen togstasjoner utenfor. Dette kommer jo veldig ann på hva man verdsetter. Jeg prioriterte ting som: stille rundt meg, nærhet til marka, høy standard og god plass. Men samtidig ikke for lang reisevei til jobb (og venner som bor sentralt). Da blir 20 min med tog utenfor Oslo det som fungerte for meg. Siden vi også ønsket å ha en bil ble det betydelig lettere å bo utenfor, siden det blir betydelig lettere med egen parkeringsplass (garasje) og gode muligheter med gratis gjesteparkering.

Det er veldig mye fine områder rundt Oslo. Men for å vite om steder som Sagene, Torshov og Hasle/Løren er riktig for deg, eller mer utenfor som Ski, Lørenskog og Rotnes (Nittedal) må man nesten vite litt mer om din livssituasjon og hva du setter pris på.

Nærhet til marka er uansett ikke et problem uansett hvor du er i og utenfor Oslo. Både Østmarka og Nordmarka er veldig flott, og er kort reisevei unna. Så da blir det litt hva du definerer som "nærhet til marka". Er 10-15 min med kollektivt greit? Eller ønsker du at det er nærmeste nabo?
Fikk leilighet på 70kvm 20min fra sentrum, 5min til Østmarka, 10min til tbanen I et rolig strøk, kun kosmetisk oppussing (maling, sparkling på et rom) til 3,5m i sommer, så om en ser seg litt rundt så kan en absolutt finne mye bra langt under 5m summen i hvertfall.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av ronniba Vis innlegg
Nei, Nesodden er virkelig ikke billig lenger. Fortsatt ok priser, men da må du langt ned på Fjordvangen og Hellvik, eller ut mot Hasle og Jar. Oslofolket har skjønt greia med Nesodden

Men, Nesodden er en perle året rundt
Vis hele sitatet...
Nesodden er ikke lenger det ,det engang var. Jeg vokste opp der når det ikke bodde mange der. Nå blir jeg bare kvalm & frustrert av og se at hele øya er rassert av egosentrerte drittfolk som hogger ned alt av natur og bygger ufyselige store hus! Makkan...
Nittedal er jo midt i blinken tenker jeg, som andre har nevnt. Ganske fint område. Gjerdrum er også veldig fint, men det er vel kanskje ikke aktuelt nå.

Litt lengre unna så har du Jessheim og områdene rundt, der liker jeg meg veldig godt.
Trådstarter
Tusen takk for svar folkens! Setter pris på det


Er ikke Nittedal veldig "bydga"? Fikk litt intrykk av det.. Lørenskog ser faktisk ut som en plass jeg kunne tenkt meg å bo. Kort vei til Oslo, alpinanlegg (inne og ute) og natur
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Prismesssig så er det muligheter for i alle fall leiligheter og sikkert hus for 5 mill.
Vis hele sitatet...
Hus til 5 milioner? Det kan du nok glemme. Får en grei leilighet.
Sitat av Onkel Dunkel Vis innlegg
Hus til 5 milioner? Det kan du nok glemme. Får en grei leilighet.
Vis hele sitatet...
Får en grei enebolig med utleiedel om du leiter godt nokk. Akkurat kjøpt enebolig selv i Bærum til 5 mill.
Sitat av oslo93 Vis innlegg
Er ikke Nittedal veldig "bydga"? Fikk litt intrykk av det.. Lørenskog ser faktisk ut som en plass jeg kunne tenkt meg å bo. Kort vei til Oslo, alpinanlegg (inne og ute) og natur
Vis hele sitatet...
Sent svar, så ikker sikkert du ser det. Men Nittedal er en kommune - er mer enn 1 plass å bo der. En del området er bygde-strøk, med gårder og småbruk. Men flere av områdene (f.eks. rotnes) er under kraftig utbygging og ikke veldig bygdestrøk.

Men det er ikke noe ordentlig sentrum i Nittedal da. Men er bare en kort togtur til Oslo (via Storo), så synes ikke det er noe problem.
Jo Nittedal kommune under ett er veldig bygda. Du er nesten så langt ute på bygda at også folkeskikken er glemt.
Sist endret av _abc_; 9. februar 2021 kl. 17:34.
Hva med Østensjø? Der finnes det litt av hvert. Enebolig, tomannsbolig, rekkehus og mange leiligheter. Tror nok at de fleste av de tre først nevnte går for mer enn 5 mill. Leilighet blir mer innenfor. Østensjø strekker seg fra Bryn til Skullerud, grovt regnet. Det er gode muligheter for kollektivt i hele bydelen, ca 10- 25 min til Jernbanetorget. Bra med natur og grenser til marka.
Sagene bør du nok holde deg unna. Her ble en leilighet på 16 kvadratmeter solgt for 2,8 millioner!!
https://e24.no/privatoekonomi/i/JJlj...r-aa-bli-trist