Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2680
Hei.
Guttungen på 14 skal kjøpe sin første gamingpc. Skjerm/mus/tastatur har han.

Han spiller Fortnite, og skal brukes i hovedsak til dette.

Han har budsjett på 13 000 kr. Hva vil dere anbefale?

Prosessor/skjermkort/hovedkort/minne/harddisk/kabinett. Ser for meg å kjøpe et ferdig oppsett fra en norsk nettbutikk.

Tips mottas med takk 🙂
Stasjonær eller bærebar? Hva slags oppløsning har skjermen?

Bærebar 1080p: Lenovo y540 med et RTX 2060 8gb vram, 16gb ram, 500gb ssd, har jeg svært god erfaring med, kjøpte en slik i fjor på cybermonday for litt under budsjettet til gutten din.

Stasjonær: RTX kort så kunne 2060super vært greit. 16gb ram, 500gb ssd. Kommer langt med noe slikt: https://www.komplett.no/product/1173...hnical-details
Finn en pc innen budsjettet på komplett, anbefaler egentlig vente til januarsalget, da det kommer mye gode tilbud da.

Dere kan eventuelt bytte ut en del slik som kabinett, for å kunne bruke mer penger på viktige ting som skjermkort, minne osv.
Sist endret av TilfeldigT; 20. desember 2020 kl. 10:01.
Anbefaling: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=639782&view=c

Ryzen 5600X, RTX 3060Ti, 16GB RAM, 500GB NVMe SSD.

Å bygge selv tar en lørdag og er veldig gøy og lærerikt. Dere trenger også en 8GB eller større minnepenn for å lage Windows-installasjonsdisk, enten piratkopiere eller kjøpe OEM-nøkkel for 150kr. Før dere bestiller, ta en sjekk og se om dere finner en bedre deal på komponentene individuelt. Kanskje en identisk SSD fra Samsung er 100kr billigere, skjermkortet er 300kr billigere fra MSI etc. Eller post her så skal jeg hjelpe.
Her var det mye nyttig hjelp å få, tusen takk!

Begynner med å besvare spørsmålene som har kommet.

Det er en stasjonær PC han skal kjøpe seg. Skjerm har han som sagt allerede kjøpt.
Det er en Acer Nitro VG240Y (Sbmiipx)
24" Full HD og IPS-panel
165 Hz oppdateringsfrekvens
1 ms responstid (VRB)
AMD FreeSync™
Acer BlueLightShield

PC vil bli kjøpt på Januarsalget. Men det er en jungel å velge i.
Vi kommer ikke til å bygge selv, men en ferdig konfigurert PC, plug'n play (får utgiftsføre dette gjennom jobben).

Ser på de fleste annonser, at det selges med Windows Home operativsystem. Er dette en engangssum som bestilles sammen med PC, eller er dette månedlig/årlig avgift? Jeg er ikke fremmed for piratversjon heller evt
Sist endret av Rompetroll2020; 21. desember 2020 kl. 10:51.
Windows er engangssum. Når dere sammenligner hva man får for pengene når man bygger selv kontra ferdigbygget kan det fort være at pipen får en annen lyd. Jeg bygget nylig maskin for en bekjent som utgiftsførte delene gjennom jobben. Mye lavere terskel for å oppgradere en selvbygget PC kontra å kjøpe helt ny maskin, og bedriften deres skulle muligens redigere videoer selv i fremtiden, så jeg satt sammen en maskin som enkelt kan oppgraderes til å bli mange ganger så kraftig. Spesielt ferdigbygde fra Dell/HP etc. er ofte helt proprietære og svært lite eller ingenting kan oppgraderes. Instruksjonsvideoer for bygging (eller montering er kanskje mere passende uttrykk) finnes ned i 10 minutter så det er en rimelig enkel prosess, alt man trenger er en stjerneskrutrekker og strips til kabelføring. Man kan beregne å bruke en lørdag eller søndag på jobben første gang, det inkluderer installasjon av all programvare som gjerne tar like lang tid som selve byggingen. Jeg var 11 når jeg bygget min første maskin, og de siste delene fra den ble oppgradert ut av maskinen etter rundt 8 år.
Sist endret av Fekillix; 21. desember 2020 kl. 11:20.
Jeg tenkte på denne som et alternativ:
https://www.multicom.no/multicom-a82...83/p1500012802

RTX 3070, AMD Ryzen 5 3600, 16GB, 1TB PCIe SSD, 600W, Windows 10 Home installert
Pris: 16 495,-

Regner med den blir satt ned noen laken på Januarsalg.
Sammenligner vi den med listen min så ser vi at den har et kraftigere RTX 3070 skjermkort, skal du ha det i min liste må du legge på en tusenlapp. Den har derimot forrige generasjon Ryzen prosessor og hovedkort, da kan du trekke fra 1500 fra listen min. Den har en 1TB NVMe SSD, skal du ha det i min må du legge på 500. Den ser også ut til å ha en generisk strømforsyning, da kan du trekke 500 fra min liste. Den har også en tårnkjøler over standardkjøler. Dette er strengt tatt ikke nødvendig siden kjøleren som kommer med prosessoren er god. Tårnkjøler ligger på 350+.

Så om du skulle bygget selv hadde du spart rundt 3000-3500.

Om du tenker på ytelse så er begge maskinene meget bra. Det beste hadde vært en kombinasjon av RTX 3070 og Ryzen 5600X. Begge gir betydlig bedre gamingytelse. Men et 3060Ti og Ryzen 3600 er også meget bra til 1080p 144hz, med noe lavere instillinger. Men i 1080p er det spesielt viktig med god prosessor.
Sitat av Rompetroll2020 Vis innlegg
Jeg tenkte på denne som et alternativ:
https://www.multicom.no/multicom-a82...83/p1500012802

RTX 3070, AMD Ryzen 5 3600, 16GB, 1TB PCIe SSD, 600W, Windows 10 Home installert
Pris: 16 495,-

Regner med den blir satt ned noen laken på Januarsalg.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte min første PC hos multicom. Føler de kjører billige jalla deler på typ RAM, hovedkort og psu. Jeg fikk hvertfall jalla ram og PSU
Sitat av JEHB Vis innlegg
Jeg kjøpte min første PC hos multicom. Føler de kjører billige jalla deler på typ RAM, hovedkort og psu. Jeg fikk hvertfall jalla ram og PSU
Vis hele sitatet...
De fleste som selger ferdige PCer gjør dette, også Komplett. Billigste strømforsyningen og enkel RAM. Hovedkortet i maskinen TS lenket til så bra ut, men ofte velger de absolutt billigste hovedkort med få porter (ingen USB-C og få USB3.0), gjerne bare to RAM plasser (ingen oppgradering) og få strømfaser (lite overklokking). I tillegg velger de ofte M-ATX hovedkort i ATX kabinett som også bare er tull, samt at de selger en billig tredjeparts WiFi-løsning i stedet for et bedre hovedkort med integrert WiFi.

Billigere hovedkort sparer dem gjerne 500-1000 spenn, 500 spenn på billig strømforsyning og et par hundre spart på RAM. Jeg har fortsatt den første strømforsyningen min surrende i en servermaskin over 10 år senere, så det er virkelig bare tull å spare inn de pengene.
En annen ting poden nevner nå, er Bluetooth-tilkobling. Han ønsker å spille med en Xbox Elite Controller som han har, men pcen jeg linket til har ikke BT tilkobling slik jeg ser det. Er det bare å kjøpe slik USB Bluetooth dongle evt?
USB dongle fungerer OK, Microsoft selger en egen dongle. Det beste er hovedkort med integrert WiFi/Bluetooth om man trenger trådløs konnektivitet.
Jeg spiller selv på PC med en Xbox Elite V2 kontroller og i min pc så fikk jeg mye lavere framerate av en eller annen grunn via bluetooth så endte opp med å kjøpe Microsofts eget xbox adapter. Dette løste da det problemet.


Ellers så er det tørke på PC deler for tiden så det er kanskje ikke dumt å kjøpe en prebuilt maskin på lager sånn sett - men prisen vil aldri gagne seg kontra en du monterer selv. Som Fekillix over her skrev så vil det i det lange løp gagne seg med en 5600x kontra den 3600 i den forstand at det ikke må oppgraderes der på lang tid.
Det finnes apper du kan installere for å bruke f.eks ps4 kontroller o.l på pc via USB. Men dette er mye styr, så jeg hadde heller hatt med en adapter i selve bygget.
Sitat av Tonyev Vis innlegg
Det finnes apper du kan installere for å bruke f.eks ps4 kontroller o.l på pc via USB. Men dette er mye styr, så jeg hadde heller hatt med en adapter i selve bygget.
Vis hele sitatet...

Det er feil, PS4 og Xbox kontrollere er plug and play. PS4 kontrollere kan også problemfritt kobles til via BT. Steam f eks har klare konfigurasjoner for disse kontrollene. Skal man derimot begynne å mappe om kontrollerne trengs 3parts applikasjoner.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Det er feil, PS4 og Xbox kontrollere er plug and play. PS4 kontrollere kan også problemfritt kobles til via BT. Steam f eks har klare konfigurasjoner for disse kontrollene. Skal man derimot begynne å mappe om kontrollerne trengs 3parts applikasjoner.
Vis hele sitatet...
Gjerne forklar hvordan du kan plug-n-play en playstation kontroller til PC uten DS4. Man behøver ingen fysiske 3-parts applikasjoner, utenom en nedlastning. Det er slik jeg alltid har gjort det siden jeg ikke har Bt på min pc.

Dette er altså alternativet til Bt.
Sist endret av TilfeldigT; 22. desember 2020 kl. 09:08.
Jeg bruker en helt ordinær Micro USB kabel fra kontrollen til PCen, og den har fungert på lik måte som på ett Playstation på f eks Call of Duty serien uten problemer. Har også ett Bluetooth adapter der jeg har brukt kontrollen trådløst uten DS4.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Ville gått for selvbygd PC. Billigere, bedre, og ikke minst lærerikt! Do it.
Synes sjelden demomaskinene er en god deal sammenlignet med en av de nye de selger, lite prisavslag. Alle maskinene ligger en generasjon bak på enten skjermkort eller prosessor, eller begge deler.
Oh god not this guy
Shorono's Avatar
Skjekk https://www.logicalincrements.com/ de pleier å være up to date.