Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3889
Hei skulle rense min vape så fikk jeg en liten skvett i øye. orker ikke legevakta må på jobb snart

Noen som har erfaring på om det blir bedre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skyll auget grundig. Stikk til lege.
Ikke for å skremme deg, men ta å kontakt lege/akutten å hør med de.

Antibac er utrolig sterkt som du selv skriver, 95% renhet/sprit. Det skal holdes langt vekke fra øynene.

Lykke til, håper det ordner seg!
Fikk en gang en forholdsvis stor mengde vademecum i øyet. Skylte øyet en stund og det var veldig smertefullt. Så tåkete i flere dager men det gikk over igjen. Men tenker nok at legevakten er lurt uansett.
Anonym bruker
"Kjent Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk 20% syre i øyet en gang og var redd for at øyet skulle skrelles men det gikk bra det og. Senskader er hvertfall ikke foreløpig oppdaget
Står vel faktisk på den at ved kontakt med øyne så skal det skylles og lege kontaktes umiddelbart.

Du kan risikere å bli blind
Har aldri dratt til lege etter å fått antibac på øyet jeg iallfall. Bare skyll det så går det bra. Fått hjemmebrent og bremsevæske på øyet flere ganger også. Bare skyll godt.
Hva er viktigst? 200 kroner ekstra i lommeboka eller synet på et øye?
Dere som gir blanke i å følge rådene om å oppsøke lege bør holde kjeft spør du meg! For meg er syn og hørsel så viktig at jeg ikke tar sjanser! Og jeg har også RÅD til et par hundrelapper for å få trygghet!
Anonym bruker
"Slank Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Der jeg jobber brukes det mye antibac og folk inkl meg selv har fått det i øynene flere ganger. Ikke store mengder, bare en liten sprut.

Har gnidd det ut med vått papir hver gang, tror ingen her (på jobben) har i det hele tatt vurdert å gå til legen.
Anonym bruker
"Lilla Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har fått antibac, hjemmebrent, bremserens og forskjellige malingstynnere og noen syrer på øyet mange ganger. Svir som satan sjøl. Men har skyldt jævlig godt og fortsatt og jobbe. Hatt tåkesyn en stund men det har gått seg til. Så det KAN gå bra.. men så står det vel på flasken at lege bør oppsøkes ? Skader ikke og koster vel heller ikke mange øre å ta en tlf og høre hva de sier for og være sikker.
Kan som sagt gå bra. Men du dæven hvor bittert om synet ryker..
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av woff Vis innlegg
Hva er viktigst? 200 kroner ekstra i lommeboka eller synet på et øye?
Dere som gir blanke i å følge rådene om å oppsøke lege bør holde kjeft spør du meg! For meg er syn og hørsel så viktig at jeg ikke tar sjanser! Og jeg har også RÅD til et par hundrelapper for å få trygghet!
Vis hele sitatet...
Signerer på denne!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men du dæven hvor bittert om synet ryker..
Vis hele sitatet...
Å da ryker mest sannsynlig jobben også...
Vet ikke om legene kan gjøre noe mer enn å skylle øyet? Skyll grundig mens du ringer legen el legevakt. En som fikk noe på øyet fikk beskjed fra legevakt at hun kunne fylle et shotglass med lunkent vann og sett mot øyet også skulle hun "se gjennom bunnen av glasset" altså holde øyet åpent slik at det kom rent lunkent vann på øyet. Er noen år siden og vi var en gjeng på fest, men om det var sprit eller hva hun faktisk fikk på øyet husker jeg ikke. Men vann i shotglass løste saken kjapt for hennes del husker jeg.

Rent praktisk så er det tåreveske i øyet slik at spriten vil tynnes ut direkte, og når det kommer mer vann på øyet under skylling så går det helt sikkert bra. Men ta en telefon til legen for sikkerhetsskyld. Er jo kjipt å skade øyet bare for å unngå å komme for sent på jobben. Kanskje legen sier det holder med å skylle?
Sist endret av _abc_; 16. desember 2020 kl. 23:51.
Endte med at jeg skyldte øyet og det gikk heldigvis over etter noen timer. Heldigvis fikk jeg bare en bitteliten skvett i øye

https://www.solguden.no/file/pdf-dok...ablad76867.pdf

Edit, ville sagt det svir bittelitt enda.
Sist endret av GoingCrazy; 17. desember 2020 kl. 02:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skyller du ordentlig, trenger du ikke lege. Men vet du om det er bra nok? Det kan legen vurdere. Også må du til øyelege etterpå for å sjekke hvordan det gikk. Jeg fikk batterisyre i øyet en gang på jobben. Da lå jeg 4 timer på legevakta mens de skylte øyet. (Første gang jeg slapp å vente på å komme inn!).

GÅ TIL LEGE, det er ikke verdt å miste synet bare fordi du synes det er unødvendig eller dyrt. Du vil angre stort hvis du blir blind fordi du mistet en time på jobben.
Får vel komme meg til Legevakta da.
Hadde kjøpt øyeskyll på butikken bare. Fått ren isopropanol i øye før pg det blir egentlig bare tørt.

Øyeskyll i 10 min
Kommer meg til legevakta for å ha venta i 2 timer så blir jeg fortalt at jeg blir lavt prioritert siden jeg har ventet ca 48 timer med å komme meg til legevakta. De antok at det gikk fint og hvis det ikke blir noe værre så skulle jeg ringe tilbake til dem på Søndag....

Skulle på apoteket for å kjøpe øyedråper eller noe lignende sa han. Ville heller at jeg skulle gå bort enn å hjelpes virka det som egentlig.
Sitat av woff Vis innlegg
Hva er viktigst? 200 kroner ekstra i lommeboka eller synet på et øye?
Dere som gir blanke i å følge rådene om å oppsøke lege bør holde kjeft spør du meg! For meg er syn og hørsel så viktig at jeg ikke tar sjanser! Og jeg har også RÅD til et par hundrelapper for å få trygghet!
Vis hele sitatet...
Enig. Det å skal sitte resten av livet å angre på en dum avgjørelse vil garantert ete deg opp fra innsiden. Tenk deg at ett øyeblikk (no pun intended) kan skåne deg for ett liv i bitter anger.
Sitat av woff Vis innlegg
Hva er viktigst? 200 kroner ekstra i lommeboka eller synet på et øye?
Dere som gir blanke i å følge rådene om å oppsøke lege bør holde kjeft spør du meg! For meg er syn og hørsel så viktig at jeg ikke tar sjanser! Og jeg har også RÅD til et par hundrelapper for å få trygghet!
Vis hele sitatet...
Du har et poeng her, men hva tror du de hadde gjort? Øyeskyll i en halvtime til en time. Noe man fint kan gjøre hjemme.
Jeg lå 4 timer til skylling på legevakta. Men da var det batterisyre. Også var det til øyelege dagen etter.

Det er klart, venter du 2 døgn før du går til legevakta, så er det for seint. Da er eventuell skade skjedd allerede, og det er ingenting dem egentlig kan gjøre utenom å sende deg til øyelege.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg lå 4 timer til skylling på legevakta. Men da var det batterisyre. Også var det til øyelege dagen etter.

Det er klart, venter du 2 døgn før du går til legevakta, så er det for seint. Da er eventuell skade skjedd allerede, og det er ingenting dem egentlig kan gjøre utenom å sende deg til øyelege.
Vis hele sitatet...
Man kan nesten ikke sammenligne etsende batterisyre med isopropanol som bare vil tørke ut øyene/fuktighet.
Sitat av GoingCrazy Vis innlegg
Hei skulle rense min vape så fikk jeg en liten skvett i øye. orker ikke legevakta må på jobb snart

Noen som har erfaring på om det blir bedre.
Vis hele sitatet...
Lurer litt på hvordan det her gikk.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Lurer litt på hvordan det her gikk.
Vis hele sitatet...
E vel blitt blind da?
Det gikk nok helt fint vil jeg tro. Han er ikke den første til å sprit på øyet. Aldri hørt om noen som er blitt blind av det. Om legen hadde tenkt det var veldig farlig ville de vel gjort noe når han dukket opp framfor å be ham stikke på apoteket og kjøpe øyeskyllevann?
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Lurer litt på hvordan det her gikk.
Vis hele sitatet...
Han kan verken svare eller skrive, han ble blind.
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Han kan verken svare eller skrive, han ble blind.
Vis hele sitatet...

Så det er det som kalles ordblind?