Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2898
Hallo!

Har nettopp kjøpt meg ett Mammoth pro 60 telt (60x60x160).

Kjøpte komplett pakke av en kar på Finn, lite brukt da han egentlig ikke hadde fått det helt til selv.

Oppsett:
-Bullfilter på Vents TT 100 R1
-Vents 100 VKO in-line fan
-Primaklima Cool tube 425mm
-Superplant 600w digital ballast.

Temperaturen ligger på 37-39 grader. Satt inn en 2kw byggtørker som blåser kald luft men til liten nytte...

Er ikke imponert over trykket som kommer ut fra eksosen. Ska det være sann at man nett såvidt kjenner det blåser? Tar jeg av kullfilteret, som er montert rett på viften, så blåser den som faen.

De 2 borrelås vinduene, skal de helst være av?

Noen med litt mer peiling på området som kan gi meg litt hjelp/råd?

Alle komponentene skal ha blitt kjøpt sammen som en pakkeløsning fra den nettbutikken han kjøpte fra, så skulle nesten tro at det skulle være tilpasset hverandre, mtp. Størrelse/styrke/mengde osv??

Hvordan laster jeg opp bilder enklest mulig?

Den in-line viften, MÅ den ha rør på begge sider for å funke optimalt? Nå ligger den bare midt i rommet med rør inn i telt. Ingen rør før viften.

Fant utav bildeopplasting hver fall, hoho











Selvfølgelig ble bildene vridd. MEN, bedre enn ingen bilder
Sist endret av Øyboeren; 25. juni 2020 kl. 08:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil tippe du har for mye power i lampa.

Jeg har kjørt et oppsett på 100x100x180 i en forholdsvis kjølig kjeller. Med 600W HPS har jeg ikke sjans til å holde temp nede selv med 150mm vifte og over 428m3/h

I mitt 60x60x160 telt anbefaler ikke leverandør av teltet noe mer enn 250W HPS. Jeg har brukt 300W LED i den.
Sist endret av stnistad; 25. juni 2020 kl. 08:59.
Trådstarter
52 4
Så dyrkehuset.no har ikke helt kontroll på dette med beregning av lys med andre ord :P

Har du link til den 300w du har brukt?

Er forresten er 400w HPS superplant pære som står i
Sist endret av Øyboeren; 25. juni 2020 kl. 10:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har erfart at kullfilter kan virke litt tett av å ha ikke vært i bruk på noen måneder.

Bare la det stå å blåse så "åpner" det seg etter 1-2 dager.

Du kan også ha passiv luft inn. Med vifte finns en risiko for mer lukt.
Sist endret av magnet; 25. juni 2020 kl. 11:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta bort røret før det går inn i cool tuben og kjør det røret rett ut av teltet. Kjøp noen meter rør til og koble det på enden av cooltube og rett ut og kjør kaldluft fra byggvifta igjennom der. Du trenger ikke kullfilter på cooltube da. Kjørte sånn oppsett i teltet mitt og hadde god kontroll på temp. Jeg dyrka selvsagt tomater ��
Trådstarter
52 4
Så det skal egentlig ikke være noe problem å kjøre 400w hps inni dette teltet?
Sitat av Øyboeren Vis innlegg
Så det skal egentlig ikke være noe problem å kjøre 400w hps inni dette teltet?
Vis hele sitatet...
Det funka hos meg ihvertfall men jeg hadde kraftige avtrekksvifter.
Kjør kald luft fra byggvifta tvers igjennom cooltube og teltet og kjør varmluft fra kullfilter og avtrekk rett ut fra teltet og gjerne ut av vinduet ditt.
Lampen du bruker er alt for kraftig.
I et så lite telt bør du ikke bruke noe sterkere pære enn 250w, det skal også være mere enn nok lys til en så liten flate.
Psykedelisk bakverk
Som andre sier så avgir lampen veldig mye varme i forhold til feltets størrelse, med mindre du har tilgang til kjølig friskluft inn. Å redusere lengden og skarpe vinkler på ventilasjonen vil også hjelpe på luftstrømmen. Angående hvor mye luftelukene du burde ha oppe så kan du se på undertrykket ved å se hvor kraftig sidene på teltet dras innover.

Nå med den varmen som er for øyeblikket sliter jeg selv også med å holde temperatur nede, til tross for at jeg kjører LED og bruker aircondition
Sist endret av FlyvendeVaffel; 25. juni 2020 kl. 16:02.
Trådstarter
52 4
Har lyst til å gi lampen en sjanse til, så skal prøve å få modifisert teltet litt seinere idag, så får jeg se hva resultatet av det blir.

I mellomtiden tror jeg prøvekaninen min har det helt OK+ i vinduskarmen akkurat nå


-


Hva sier "ekspertpanelet"? Ser rask å fin ut den? Critical XXL auto, nøyaktig 2uker gamal idag



Liker at bildene blir vridd alle mulige veier, slik at dere får se skikkelig fra alle vinkler
Hasjtag hoho
Sist endret av Øyboeren; 26. juni 2020 kl. 15:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Psykedelisk bakverk
Ser ut til å klare seg fint den ja!
Har ei lita frøken som fyller 2 uker i dag selv
Jeg ville hatt ett rør som går fra utsiden av teltet til innsiden på den ene sia av cooltuben, og den andre sia ut av teltet. Så Har du eget avsug på kullfilter.
Men ja, du har et lite telt og 600w. Tror det kan bli litt mye. Men jeg ville starta med å koble cooltube og kullfilter separat.
Sist endret av NokErNok; 26. juni 2020 kl. 22:49.
Trådstarter
52 4
Kan bruke opptil 600w pære i lampen, jeg har 400w.
Er i gang med å endre oppsettet til omtrent slik du beskriver.

Syntes det er litt fucket plassering av hullene i teltet. Blir vell nødt til å lage 2 nye hull øverst, der hvor de 2 hullene nede burde vært..

Eventuelt snu teltet og lage ett nytt hull helt i toppen, til avsug???? Toughts?
med ballast utenfor teltet og innsug utenfra så regn med minst 1kvm per watt med lys for å sikre de varme sommerdagene.
altså 600w hps på boost =660w =minst 600/660 kvm/t på uttaksvifta.
har du variabel så regn inn sånn ca og røyk en joint over det så finner du ut hva som passer for deg
Trådstarter
52 4
Har modifisert teltet nå, har fått det akkurat innenfor akseptabelt, tror jeg. Måler 31 grader Max på dagtid. Har laget hull i siden på teltet og montert en Ø125mm ventilasjonsvifte, 190 m3/h, som er koblet direkte til 400w hps lampen.
Har så en Ø100 vifte som blåser frisk luft inn i teltet, 105m3/h.
Avsuget med kullfilter er nå separat og går nå rett ut igjennom toppen på teltet.

-

-



Så noen spørsmål vedrørende min vesle Critical XXL autoflower,
1) Ser bladene bøyer/krøller seg litt, hva prøver den å fortelle meg?
2) Det ene bladet på nederste bladpar visnet ganske tidlig, har dette noe betydning?

Ser den frisk å fin ut sann ellers? Den er nå 3 uker gammal, har stort sett kun fått dagslys. Fikk den inn i teltet for ett par dager siden og den vokser betydelig fortere nå merker jeg


-

-

-


Sist endret av Øyboeren; 6. juli 2020 kl. 01:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.